طرز تهیه کباب چنجه

کباب چنجه یکی از کباب های سنتی و اصیل ایرانی می باشد که با استفاده از گوشت گوسفندی یا گوساله با ترکیب مواد و ادویه مخصوص تهیه پخت می شود. کباب چنجه در لیست غذاهای ایرانی، کبابی محبوب است. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب چنجه و طرز تهیه ادویه کباب چنجه را آموزش می […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کباب چنجه یکی از کباب های سنتی و اصیل ایرانی می باشد که با استفاده از گوشت گوسفندی یا گوساله با ترکیب مواد و ادویه مخصوص تهیه پخت می شود. کباب چنجه در لیست غذاهای ایرانی، کبابی محبوب است. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب چنجه و طرز تهیه ادویه کباب چنجه را آموزش می دهیم.

کباب چنجه چیست؟

کباب چنجه کبابی سنتی در ایران است. در زمان قدیم کباب چنجه فقط به صورت محلی با گوشت گوسفندی پخت می شد. کباب چنجه در مناطق خاورمیانه و اینک در سراسر جهان بسیار محبوب است.
نام این کباب اصیل در گذشته کیرج یا قنجه بوده ولی امروز در زبان آذربایجانی به آن چنجه گفته می شود.
کباب چنجه را می توان با گوشت بره یا گوشت گوسفندی یا گوساله تهیه کرد. کباب چنجه با پلو و کره و گوجه کبابی پیاز خام سرو می شود. برای تهیه کباب ترش مقاله طرز تهیه کباب ترش را مطالعه نمایید.

کباب چنجه چیست؟

کباب چنجه با موادی مانند روغن زیتون،آب لیمو تاره، نمک، فلفل، ترکیب می شود و گوشت در این مواد به مدت چند ساعت یا یک شبانه روز خوابانده می شود تا به خوبی طعم دار و ترد شود.
بهترین گوشت برای کباب چنجه گوشت گوسفندی یا گوساله به همراه دنبه برای کباب چنجه می باشد.
کباب چنجه انواع مختلفی دارد و به صورت های گوناگون با مواد و روش های متنوع پخت می شود مانند: تهیه کباب چنجه با کیوی، تهیه کباب چنجه ترش، تهیه کباب چنجه رستورانی، تهیه کباب چنجه گیاهی، تهیه کباب چنجه در فر، تهیه کباب چنجه با سس مایونز تهیه کباب چنجه در تابه روی گاز پخت می شود.
شما می توانید به اسانی در منزل در تابه یا با سیخ چوبی کباب چنجه رستورانی خوشمزه در خانه تهیه نمایید.

برای یادگیری انواع مهارت های کباب زنی، مقاله آموزش کباب را مطالعه نمایید.

ادویه کباب چنجه چیست؟

فوت و فن های تهیه یک کباب چنجه خوشمزه استفاده از ادویه های مناسب برای طعم دار کردن گوشت است. اصولا ادویه هایی که برای طعم دار کردن گوشت چنجه استفاده می شود روغن زیتون ، نمک، فلفل، آب لیمو ترش، زعفران برای چنچه زعفرانی می باشد.
پیاز نقش مهمی در مزه و طعم کباب چنچه دارد.

دستور پخت کباب چنجه

  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • لیمو ترش ۲ عدد
  • ماست ۲۰۰ گرم
  • دنبه گوسفند ۲۰۰ گرم
  • فیله گوسفند ۱ کیلوگرم
  • روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

ابتدا فسله گوسفند شسته شده را بر روی یک تخته گذاشته و به صورت تکه های یکسان کبابی برش می زنیم. یکسان بودن ابعاد تکه ها باعث می شود در هنگام کباب شدن تکه‌های کبابی به خوبی کباب شوند.
سپس در کاسه بزرگ مناسب تکه گوشت های خرد شده را بریزید. برای یادگیری تهیه کباب کوبیده مقاله طرز تهیه کباب کوبیده را مطالعه نمایید.

پیازها را موست کنده و میشوییم و به صورت ریز رنده می کنیم پس از رنده کردن آب پیازهارا به خوبی می گیریم تا در هنگام پخت کباب ها روی حرارت مانع تردی کباب ها نشود.
لیموهای شسته شده را نصف میکنیم و با دست خوب آب آنها را میگیریم و تخم لیمو ها را جدا میکنیم.

اب لیمو را به همراه ماست به مواد کاسه می افزاییم و نمک،فلفل و روغن زیتون را نیز به مواد اضافه میکنیم و مواد را خوب زیر و رو کرده ورز می دهیم تا کاملا تکه گوشت ها با مواد مخلوط شوند طعم مواد به خورد گوشت ها برود. بعد روی کاسه را سلفون میکشیم و به مدت ۶ ساعت فرصت میدهیم تا در داخل یخچال تکه گوشت ها خوب طعم دار شده و استراحت کنند. برای تهیه کباب برگ مقاله طرز تهیه کباب برگ را مطالعه نمایید.

پس از گذشت ۶ ساعت کاسه را از داخل یخچال خارج می کنیم سپس قطعات گوشت را روی تخته آشپزخانه می گذاریم و با پشت چاقو چند ضربه روی دو طرف تکه گوشت ها می زنیم تا کمی تخت شوند سپس آنها را به آرامی سیخ می کنیم.

در هر سیخ ۱الی ۲ تکه دنبه نیز مابین گوشت ها میگذاریم و سیخ میکنیم،چون هر چه دمبه های بین گوشت ها بیشتر باشد کباب لذیذ تری خواهید داشت برای کباب کردن گوشت ها روی منقل زغال را آماده میکنیم و سیخ ها را روی حرارت قرار میدهیم تا کباب شوند دقت کنید حرارت زغال زیاد نباشد. مقاله طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی را مطالعه نمایید.

چون باعث خشک شدن چنجه ها میشود.اگر گوشت ها مدت زیادی در یخچال بوده باشند اصلا نیاز به کباب کردن طولانی مدت نیست و زود کبابی میشوند.

شما میتوانید پس از کباب کردن چنجه ها چند سیخ گوجه فرنگی به همراه فلفل نیز کباب کنید و با نان و یا پلو به همراه کره، نارنج ، سبزی، ترشی سرو کنید.

شما می توانید انواع کباب را به طور متفاوت در منزل تهیه نمایید، پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه کباب دیگی با برنج را مطالعه نماید.

علت سفت شدن کباب چنجه

وقتی گوشت را در جهت خلاف بافت گوشت برش می زنید باعث جمع شدن بافت و سفت شدن آن میشود . دقت کنید که گوشت در جهت بافت آن باید برش داده شود مانند کباب برگ .

بیرون آمدن خونابه و شیره گوشت باعث به جا ماندن بافت خشک میشود و گوشت سفت خواهد شد .
گوشت فریز کرده را بدون باز شدن یخ و به راه افتادن خونابه آن طبخ کنید .

پختن گوشت بیش از زمان لازم , باعث خشکی و چغر شدن و سفت شدن بافت گوشت میشود .پخت گوشت زمان معینی دارد که بیش از آن نباید اجازه داد بپزد . برای تهیه انواع فست فود مقاله فست فود را مطالعه نمایید.

هنگام خرد کردن و برش , گوشت را از جهت بافت آن برش بزنید .هنگام شستن گوشت مدت کوتاهی خیس کرده و به سرعت شسته و بردارید .گوشت باید قبل از فریز کردن شسته شود . پس از باز شدن یخ گوشت فریز شده , شستن گوشت باعث بیرون آمدن خونابه میشود .گوشت را نباید در قابلمه مدت زیادی بار کرد . مدت طولانی باعث ریش ریش شدن و کاغذی شدن گوشت میشود.

گاهی اوقات اضافه کردن نمک در مرحله آخر پخت کباب باعث سفتی گوشت می شود.

شما می توانید کباب چنچه را روی منقل یا ماهیتابه تهیه نمایید. کباب چنچه در تابه روی گاز به همراه سیخ چوبی در منزل به راحتی تهیه می شود.

برای ترد شدن کباب چنجه می توانید از کیوی رنده شده در مخلوط گوشت و مواد دیگر استفاده کنید تا پس از کباب شدن گوشت ها ترد شوند.

شما می توانید با مطالعه مقاله ایده برای مغازه کبابی برای راه اندازی کسب کار کبابی خود ایده های نوین و جدید استفاده نمایید.

چه عاملی باعث سفت شدن گوشت چنجه می شود؟

اگر در مرحله اخر تهیه کباب چنجه به آن نمک اضافه کنیم باعث می شود گوشت کبابی سفت شود. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب چنجه را آموزش می دهیم.

چه میوه ای باعث ترد شدن کباب چنجه می شود؟

رنده کردن کیوی در سس کباب چنجه باعث می شود کباب چنجه ترد و خوشمزه شود. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب چنجه خانگی را آموزش می دهیم.