طرز تهیه شامی کباب

شامی کبابی یکی از لذیذترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی است که با استفاده از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، تخم مرغ و ادویه های مختلف تهیه می شود. اگر به دنبال یک غذای فوری و خوشمزه هستید، پیشنهاد می کنیم از شامی کبابی غافل نشوید. در ادامه این مطلب می توانید با طرز تهیه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شامی کبابی یکی از لذیذترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی است که با استفاده از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، تخم مرغ و ادویه های مختلف تهیه می شود. اگر به دنبال یک غذای فوری و خوشمزه هستید، پیشنهاد می کنیم از شامی کبابی غافل نشوید. در ادامه این مطلب می توانید با طرز تهیه شامی کباب خوشمزه مرحله به مرحله آشنا شوید.

طرز تهیه شامی کباب
طرز تهیه شامی کباب

طرز تهیه شامی کباب

غذای شامی کباب چیست؟ همانطور که گفته شد، شامی کباب ایرانی یکی از لذیذترین و قدیمی ترین غذای ایرانی است که در بسیاری از وعده های ناهار و شام سرو می شود. شامی کباب به انگلیسی، Meatballs می باشد و از آنجایی که این غذا محبوبیت بسیاری در میان افراد در سراسر کشور پیدا کرده است، شما می توانید کباب شامی خوشمزه را در منوی بسیاری از رستوران ها و غذاخوری های ایرانی و خارجی مشاهده کنید. در صورتی که می خواهید با روش های مختلف تهیه خوراک شامی کباب اصل (شامی کباب مرغ و گوشت) آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید دوره های آموزش کباب زنی را در بهترین آموزشگاه آشپزی ایران طی کنید، پیشنهاد می کنیم در کلاس آشپزی آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید. مجتمع بزرگ آریا تهران برگزار کننده بهترین و معتبرترین دوره آموزش کباب زنی در ایران می باشد و شما با شرکت در این دوره می توانید علاوه بر کسب مهارت های تخصصی، مدرک معتبر فنی حرفه ای نیز دریافت کنید و به سرعت وارد بازار کار شوید.

مواد لازم برای تهیه شامی کباب برای ۴ نفر عبارتند از:

  • سیب زمینی متوسط: ۵ عدد
  • پیاز متوسط: ۳ عدد
  • گوشت گوساله چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق چای خوری
  • ادویه کاری: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

مواد لازم برای سس شامی کباب با رب گوجه عبارتند از:

  • گوجه فرنگی: ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل قرمز: نوک قاشق چای خوری
  • آبغوره: ۱ قاشق غذا خوری

نکته: مقدار مواد لازم برای تهیه شامی کباب ساده و خوشمزه ۴ نفره یا طرز تهیه شامی کباب برای ۵ نفره می باشد، در صورتی که به دنبال مواد اولیه طرز تهیه شامی کباب برای ۲ نفر (شامی کباب دونفره) هستید، می بایست این مقادیر را نصف کنید. علاوه بر این برای طرز تهیه شامی کباب برای ۶ نفر، طرز تهیه شامی کباب برای ۱۰ نفر، طرز تهیه شامی کباب برای ۲۰ نفر یا طرز تهیه شامی کباب برای ۳۰ نفر و تعداد بیشتر می بایست این مقادیر را چند برابر افزایش دهید.

چگونه شامی کباب درست کنیم؟ در مرحله اول برای تهیه شامی کباب مجلسی و مخصوص، ابتدا باید سیب زمینی ها را بشویید، سپس آن ها را پوست بگیرید و با استفاده از یک رنده متوسط رنده کنید. برای اینکه این کار را با سرعت بیشتری انجام دهید، می توانید به جای رنده از میکسر یا غذاساز استفاده کنید و سیب زمینی ها را میکس کنید.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد ترجیخ می دهند که برای تهیه شامی کبابی از سیب زمینی پخته شده استفاده کنند. برای تهیه شامی کباب با سیب زمینی پخته (شامی کباب خوشمزه با سیب زمینی پخته)، کافیسنت ابتدا سیب زمینی ها را در یک قابلمه حاوی آب بریزید و اجازه دهید تا سیب زمینی ها آبپز شوند و سپس آن ها را رنده کنید.

در مرحله دوم طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی خام، پیاز را با رنده ریز رنده کرده و سپس با دست فشار دهید و آب اضافی پیازها را به طور کامل بگیرید. در ادامه، سیب زمینی و پیاز رنده شده و آب گرفته شده را همراه با گوشت چرخ کرده و تخم مرغ در یک ظرف مناسب و جادار بریزید.

لازم به ذکر است که برای پخت شامی کباب بدون گوشت (کباب شامی با سیب زمینی بدون گوشت)، شما می توانید گوشت را از لیست مواد اولیه حذف کنید اما به خاطر داشته باشید که این کار در طعم نهایی شامی کبابی شما تاثیر خواهد داشت.

در این مرحله از پخت شامی کباب تابه ای (شامی کباب ماهیتابه ای)، توجه داشته باشید که باید آب سیب زمینی و پیاز را به طور کامل بگیرید، چرا که در غیر این صورت چون باعث باز شدن یا به عبارتی وا رفتن کتلت ها در زمان سرخ کردن می شود. در ادامه نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر زنجبیل و ادویه کاری را به کاسه اضافه کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر شما هم جزو طرفداران کباب تابه ای هستید، با مطالعه مقاله طرز تهیه کباب تابه ای، می توانید انواع روش های طبخ این نوع کباب خوشمزه را یاد بگیرید.

طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده

در این مرحله از طرز تهیه کباب شامی با گوشت چرخ کرده (طرز تهیه کباب شامی با سیب زمینی و گوشت)، مواد درون کاسه را به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی با دست ترکیب کرده و ورز دهید تا مواد به طور کامل منسجم و یکدست شوند. پس از انجام این کار، روی ظرف را با یک سلفون بپوشانید و سپس مواد را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

در این مرحله از شامی کباب ساده با گوشت چرخ کرده (شامی کباب گوشت چرخ کرده)، پس از گذشت این مدت زمان مایه کتلت را از یخچال خارج کرده و سپس کمی دیگر آن را با دست ورز دهید. حال یک تابه مناسب بردارید و روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، به اندازه یک گردو از مایه کتلت بردارید و با دست آن را به صورت گرد یا بیضی شکل حالت دهید و آن را درون روغن بیندازید تا سرخ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش پخت کباب حسینی خوشمزه با گوشت چرخ کرده را به طور کامل یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم مقاله کباب حسینی را مطالعه کنید.

در این قسمت از دستور پخت شامی کباب گلاور، پس از این یک طرف شامی کباب سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر شامی نیز سرخ شود. به همین ترتیب تمامی شامی کباب یا کتلت ها را سرخ کرده و در یک ظرف قرار دهید. پس از اینکه تمامی شامی کباب ها را سرخ کردید، به سراغ آماده کردن سس گوجه فرنگی بروید.

برای این کار ابتدا باید پوست گوجه فرنگی ها را بگیرید. سپس آن ها را درون یک غذاساز یا مخلوط کن بریزید و اجازه دهید تا گوجه فرنگی ها پوره شود. حال یک تابه مناسب بردارید، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع به تابه اضافه کرده و گوجه فرنگی های پوره شده را در تابه بریزید. حال تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا آب گوجه فرنگی ها جمع شود.

حال در این مرحله از دستور پخت طرز شامی کباب خانگی، گوجه فرنگی های پوره شده را به خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شود و روغن بیندازد. در قدم بعد برای تهیه شامی کباب با رب گوجه، باید رب گوجه فرنگی ها را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و آبغوره اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه شامی کباب پروانه جوادی، پس از اینکه سس کاملا جا افتاد، آن را از روی حرارت بردارید. در آخر کتلت ها را درون ظرف مناسب قرار دهید و به همراه برنج یا نان سرو کنید.

برای طرز تهیه شامی کباب با برنج (شامی کباب با پلو)، شما می توانید برنج را به صورت جداگانه تهیه کرده و پس از اینکه شامی کباب آماده شد، آن را همراه با برنج سرو کنید. علاوه بر این شما می توانید سس را بر روی شامی و برنج ریخته و یا به صورت جداگانه شامی کباب با سس سرو کنید.

پیشنهاد ویژه: آموزش آشپزی بین المللی را در بهترین و معتبرترین آموزشگاه آشپزی تجربه کنید. اگر به دنبال یک دوره آموزش تخصصی هستید تا بتوانید انواع روش های پخت غذاهای ایرانی و ملل را یاد بگیرید و با کسب مهارت های تخصصی و همچنین دریافت مدرک بین المللی برای ورود به بازار کار آماده شوید، پیشنهاد می کنیم دوره آشپزی ملل آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی
طرز تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی

طرز تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی

طرز تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی چگونه است؟ یکی از روش های پخت شامی کبابی بدون سیب زمینی می باشد که در ادامه می توانید مرحله به مرحله دستور تهیه آن را مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی عبارتند از:

  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • سبزی معطر (ریحان، گشنیز، جعفری) خشک یا تازه: ۱ ق غذا خوری
  • فلفل دلمه: ۱ عدد
  • تخم مرغ به دلخواه: ۱ عدد
  • آردنخودچی یا آرد سفید: ۱ ق غذا خوری
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، زردچوبه: به مقدار لازم

در اولین مرحله از دستور پخت شامی کباب پوپک فود بدون سیب زمینی، ابتدا گوشت چرخ کرده را باید آماده کنید. به این ترتیب از چند ساعت قبل، گوشت را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید تا یخ آن آب شود شود. برای این کار توصیه می شود گوشت را با دست فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس در مرحله بعد، پیاز را پوست بگیرید و با استفاده از رنده ریز رنده کنید و سپس فلفل دلمه ها را به صورت ریز رنده کنید.

توجه داشته باشید که برای تهیه شامی کباب بدون پیاز، می توانید پیاز را حذف کرده و مابقی مراحل را انجام دهید اما در نظر داشته باشید که طعم شامی کباب شما با پیاز خوشمزه تر خواهد شد.

در مرحله بعد طرز تهیه شامی کباب حرفه ای بدون سیب زمینی، پیاز رنده شده را همراه با فلفل دلمه در یک ظرف بریزید و فشار دهید تا آب اضافه پیاز و فلفل خارج شود. حال مواد را همراه با گوشت، ادویه ها و سیر رنده شده یا پوره شده ترکیب کنید و سپس آرد و سبزی معطر یا خشک شده را نیز اضافه کنید.

در ادامه مواد را به خوبی ورز دهید تا به طور کامل منسجم شود و سپس تخم مرغ را اضافه کنید. در صورتی که تمایل دارید شامی کباب بدون تخم مرغ درست کنید، می توانید تخم مرغ را از این مرحله حذف کنید. در صورتی که زمان کافی دارید، بهتر است مواد شامی کباب را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا بافت شامی منسجم شود و طعم بهتری به خود بگیرد. در غیر این صورت می توانید ادامه مراحل را انجام دهید.

در ادامه دستور پخت شامی کباب نواب ابراهیمی بدون سیب زمینی، حال یک تابه بردارید، در آن مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. در مرحله بعد، مقداری از مواد شامی را بردارید و به صورت دایره یا بیضی شکل داده و در روغن بیندازید و دو طرف آن را سرخ کنید.

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که شامی کباب را با چی بخوریم؟ در پاسخ باید گفت که پس از اینکه تمامی مواد شامی را به همین ترتیب سرخ کردید، آن را همراه با گوجه، خیارشور، سبزیجات تازه، نان یا برنج سرو و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: کباب دیگی یکی از کباب های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که می توان در مدت زمان کوتاهی آن را با کمترین امکانات و حتی در ماهیتابه آماده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و جامع طرز تهیه کباب دیگی، مقاله کباب دیگی را مطالعه کنید.

طرز تهیه شامی کباب مرغ
طرز تهیه شامی کباب مرغ

طرز تهیه شامی کباب مرغ

شامی کباب چه جوری درست میشه؟ شامی کبابی با مرغ یکی از انواع کباب خوشمزه است که اگر یک بار آن را امتحان کنید، عاشق آن خواهید شد. اگر می خواهید روش پخت شامی کباب مرغ چرخ کرده را مرحله به مرحله یاد بگیرید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

  • مرغ چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیب زمینی:۲ عدد
  • نمک، فلفل: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
  • جعفری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

در اولین مرحله از طرز تهیه شامی کباب مرغ (شامی کباب گوشت مرغ)، ابتدا سیب زمینی ها را آبپز کنید. برای این کار می بایست سیب زمینی ها را تمیز بشویید و سپس یک قابلمه مناسب بردارید، در آن مقدای آب و نمک بریزید و اجازه دهید تا سیب زمینی ها آبپز شوند.

در این مرحله از دستور تهیه کباب شامی با مرغ و سیب زمینی، پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز شدند، نوبت آن است که آن ها را با استفاده از یک رنده ریز، به خوبی رنده کنید. در دومین مرحله مرغ را در چرخ گوشت ریخته و چرخ کنید. سپس مرغ های چرخ شده را همراه با مقداری نمک، فلفل، مقداری زردچوبه، کمی زعفران و پیاز رنده شده‌ ای که از قبل آبش را گرفته‌ اید، ترکیب کنید. لازم به ذکر است که شما می توانید برای تهیه شامی کباب مرغ با قارچ، از مقدار قارچ تفت داده شده در تهیه مواد شامی استفاده کنید.

در ادامه پخت شامی کباب با جعفری، مخلوط مرغ، سیب زمینی، جعفری، نمک و فلفل، تخم مرغ و پودر زعفران را با هم به خوبی مخلوط کرده و به خوبی مواد را ورز دهید تا همه مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. شما می توانید برای این که مواد شامی کبابی مرغ طعم دار شوند، آن را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

در آخرین مرحله از طرز تهیه شامی کباب عالی با مرغ، یک تابه بردارید و روی حرارت قرار دهید. سپس مقداری روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن کمی داغ شود. در قدم بعد مقداری از مواد شامی را برداشته و با دست به حالت بیضی یا دایره درآورید و در روغن داغ بیندازید و دو طرف شامی را سرخ کنید. پس از اینکه تمامی مواد شامی را سرخ کردید، غذای شما حاضر است و می توانید این غذای لذیذ را همراه با نان، برنج، سبزیجات تازه، گوجه و… سرو کنید. نوش جان

پیشنهاد ویژه: تاس کباب یکی از انواع کباب های خوشمزه و محبوب است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس سرو می شود. اگر می خواهید روش طبخ کباب تاس با گوشت مرغ را به طور کامل یاد بگیرید، مطالعه مقاله طرز تهیه تاس کباب را به شما پیشنهاد می کنیم.

فیلم طرز تهیه شامی کباب

اگر عباراتی نظیر شامی کباب اپارات، شامی کباب ویدیو، شامی کباب اینستاگرام، فیلم کباب شامی طریقه عمل، شامی کباب فیلم، فیلم شامی کباب لرستان، فیلم شامی کباب به فارسی، شامی کباب لرستان اپارات و… را سرچ کرده اید و به دنبال مشاهده فیلم آموزش طرز تهیه شامی کباب تصویری هستید، در این قسمت به زودی توسط همکاران ما در مجموعه آریا تهران فیلم آموزش انواع روش های پخت شامی کباب جدید و قدیمی در شهرها و مناطق مختلف از جمله طرز تهیه شامی کباب ترکی، شامی کباب کردستانی، شامی کباب همدانی، شامی کباب تبریزی، شامی کباب پاکستانی، شامی کباب دزفولی، شامی کباب لبنانی، شامی کباب کرمانی، طرز تهیه شامی کباب هراتی، تهیه شامی کباب هندی، شامی کباب زنجانی، شامی کباب قزوینی، شامی کباب رشتی، طرز تهیه شامی کباب یزدی با سرکه شیره، شامی کباب ماهی، کباب شامی جنوبی، شامی کباب سبزیجات، شامی کباب خوزستانی، خورشت شامی کباب، کباب شامی زردک، شامی کباب سیرابی، شامی کباب شوشتری، کباب شامی شکم پر، کباب شامی با عدس، شامی کباب کنگر و… قرار خواهد گرفت تا شما عزیزان بتوانید به روش های پخت این غذای خوشمزه مسلط شوید و انواع شامی کباب را به راحتی در منزل تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شامی کباب

فوت و فن شامی کباب خوشمزه چیست؟ همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، شامی کباب طرز تهیه (شامی کباب دستور پخت) ساده ای دارد اما رعایت برخی نکات که در ادامه ذکر شده است، به شما کمک می کند تا غذای شما طعم بی نظیری داشته باشد. نکات طلایی برای تهیه کباب شامی پوک (کباب شامی خوش طعم) عبارتند از:

اگر می خواهید شامی کباب ترد و خوشمزه (شامی کباب خوشمزه و ترد) داشته باشد، پس از رنده کردن سیب زمینی‌ ها، آن ها را با آب سرد بشویید و آبکشی کنید. سیب زمینی‌ های رنده شده را با دست فشار دهید و آب سیب زمینی ها را به طور کامل بگیرید. این کار باعث می شود که مواد شامی کباب لذیذ، دیگر آب نیندازد و پس از سرخ شدن حالت خمیری به خود نگیرد و درنتیجه طعم بهتری داشته باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش تهیه کوکو سیب زمینی ترد خوشمزه و پفکی را یاد بگیرید، حتما مقاله طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی را مطالعه کنید.

یکی از نکات مهم برای تهیه شامی کباب آبدار و خوشمزه، این است که یک حبه سیر در مواد شامی رنده کنید و با مواد ترکیب کنید. علاوه بر این برای خوشمزه شدن شامی کباب، می توانید از مقداری سبزی خشک شده مانند مرزه، ترخون یا جعفری استفاده کنید، این کار باعث می شود شامی کباب خوشمزه تر شود.

یکی دیگر از نکات مهم در شامی کباب تهرانی مربوط به ترد شدن شامی می باشد. اگر تمایل دارید شامی کباب شما ترد باشد، می توانید برای تهیه شامی کباب با پودر سوخاری، مقداری پودر سوخاری، آرد سویا یا نان خشک شده به صورت پودر، در مواد شامی کباب بریزید. این کار باعث می شود که شامی کباب شما تردتر شود.

بهتر است پس از آماده کردن مواد شامی کباب رستورانی، آن را حداقل به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا تمام مواد به خورد هم بروند. این کار باعث منسجم شدن بافت شامی خواهد شد و علاوه بر این، در حی سرخ کردن، کباب شامی از هم وا نمی‌ رود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش تهیه کتلت رستورانی خوشمزه و لذیذ را به ساده ترین شکل ممکن یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه کتلت رستورانی را مطالعه کنید.

اگر به هر دلیلی می خواهید شامی کباب با گوشت و سویا درست کنید، برای تهیه شامی کباب با سویا (شامی کباب سویا) می توانید مقداری سویا را همراه با گوشت چرخ کرده و به مواد اضافه کنید اما توجه داشته باشید که مقدار سویا نباید بیش از حد باشد که در طعم شامی کباب تاثیر بگذارد.

اگر می خواهید شامی کباب شما مجلسی تر باشد، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه شامی کباب با رب انار و گردو (شامی کباب با سس گردو و انار) را امتحان کنید. برای این کار می بایست مقداری گردو را به صورت ریز خرد کرده و یا با میکسر میکس کنید و سپس به مواد شامی کباب اضافه کنید. در آخر شامی کباب با سس رب انار را در یک ظرف قرار داده و سرو کنید.

از دیگر نکات مهم در تهیه شامی کباب خوشمزه نی نی سایت، می توان به این موضوع اشاره کرد که برای سرخ کردن کتلت ها بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید چرا که این کار باعث می شود که در هنگام سرخ کردن، روغن کمتری جذب کتلت ها شود و درنتیجه کتلت ها تردتر بنظر برسند.

برخی افراد از جوش شیرین در کباب شامی یا در شامی کباب کوبیده استفاده می کنند. علت این کار این امر می باشد که اضافه کردن جوش شیرین به گوشت باعث منسجم تر شدن بافت گوشت شده و علاوه بر این چربی گوشت را کنترل می کند. علاوه بر این اضافه کردن جوش شیرین به گوشت می تواند از وا رفتن مواد شامی جلوگیری کند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید تمام فوت و فن های تهیه کباب کوبیده را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه کباب کوبیده را بررسی کنید. شما با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی در منزل به تهیه این کباب خوشمزه بپردازید.

طرز تهیه شامی لپه
طرز تهیه شامی لپه

طرز تهیه شامی لپه

شامی کباب چجوری درست میشه؟ روش پخت شامی کباب لپه (شامی لپه) چگونه است؟ شامی کباب با لپه یکی از انواع کباب شامی ها می باشد که دستور پخت ساده ای دارد. در صورتی که تمایل دارید در تهیه این غذا از لپه نیز استفاده کنید، می بایست برای طرز تهیه شامی کباب با لپه و گوشت چرخ کرده، ابتدا ۱۰۰ گرم لپه را از شب قبل خیس کنید. سپس لپه ها را آبکشی کنید و آن را در یک قابلمه مناسب با مقداری آب بپزید.

در آخر برای طرز شامی کباب با لپه، لپه ها را آبکشی کرده و با گوشت کوب یا میکسر آن ها را نرم کنید تا به خوبی له شوند. در انتها لپه های له شده را به مایه شامی کباب اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید.

لازم به ذکر است که برای تهیه شامی کباب لپه بدون گوشت، می توانید گوشت را از مواد حذف کرده و مابقی مراحل را طی کنید.

طرز تهیه شامی کباب شمالی

شامی کباب شمالی با گوشت چرخ کرده (شامی کباب گیلانی) یا شامی کباب رودباری که با نام شامی پوک هم معروف است، یکی از خوشمزه ترین شامی کباب در لیست غذاهای ایرانی می باشد. درواقع شامی کباب شمالی (شامی کباب مازندرانی)، همان شامی با لپه است که مراحل تهیه آن را در مطالب فوق توضیح دادیم. معمولا گیلانی‌ ها شامی کبابی را به صورت ترش درست می کنند که شامی آن ها به شامی کباب ترش گیلانی (شامی کباب ترش شمالی) مشهور است.

طرز تهیه شامی کباب افغانی
طرز تهیه شامی کباب افغانی

طرز تهیه شامی کباب افغانی

در تهیه شامی کباب افغانی یا کباب شامی افغانی، از گوشت گوسفندی، پیاز، تخم مرغ، پودر تخم گشنیز، سیر، آرد نخودچی، فلفل سیاه و قرمز استفاده می شود. این روش شامی کباب، بدون سیب زمینی تهیه می شود.

علاوه بر این، در تهیه شامی کباب گوسفندی به روش افغانی، ابتدا باید گوشت را به صورت جداگانه بپزید و آن را با استفاده از دستگاه میکس کنید تا گوشت به خوبی له شود. سپس گوشت را با ادویه و سایر ترکیبات مخلوط کنید و در انتها مواد را سرخ کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید طرز تهیه انواع غذاهای افغانی، از سوپ و آش گرفته تا روش های طبح انواع کباب های خوشمزه افغانی را یاد بگیرید، حتما مطالب صفحه آشپزی افغانی را بررسی کنید.

طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی

طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی با استفاده از سیب زمینی خام می باشد که در کنار آن گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده نیز سرو می کنند. اگر می خواهید شامی کباب کرمانشاهی با لپه درست شود، می توانید در ترکیبات آن از مقداری لپه نیز استفاده کنید. برای این کار باید لپه ها را از شب قبل خیس کرده و سپس با مقداری آب بپزید و پس از پخت آن را له کنید و در آخر به مایه شامی کباب اضافه کنید.

طرز تهیه شامی کباب لرستان

طرز تهیه شامی کباب لرستانی (شامی کباب لرستان نی نی سایت) یا شامی کباب لری و بروجردی برای بسیاری از افراد قابل توجه است. در لرستان برای تهیه این نوع کباب، از یک سس شامل رب انار، شکر، گردوی چرخ کرده و ادویه استفاده می کنند. در ترکیب شامی کباب اصیل لرستان از گوشت چرخ کرده، سبزی معطر، تخم مرغ، نمک و ادویه و پیاز استفاده می‌ شود.

طرز تهیه کباب شامی اصفهانی

شامی کباب را چگونه درست کنیم؟ شامی کباب اصفهانی به صورت ملس تهیه می شود. اگر به دنبال شامی کباب با هویج هستید، کباب های شامی اصفهانی را امتحان کنید. در این روش برای تهیه شامی کبابی از گوشت چرخ کرده، هویج پخته شده یا زردک، پیاز رنده شده و آرد نخودچی استفاده می شود.

برای تهیه سس کباب شامی اصفهانی نیز از شیره انگور، سرکه و آب استفاده می‌ شود و پس از سرخ شدن شامی‌ ها، سس را روی آن می‌ ریزند تا سس به خورد شامی برود. در برخی مناطق اصفهان به شامی کباب، شامی زردک نیز گفته می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید درباره طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی مناطق مختلف تحقیق کنید، حتما صفحه تحقیق در مورد آشپزی ایرانی را بررسی کنید.

طرز تهیه شامی کباب مشهدی

در شامی کباب مشهدی از لپه استفاده می شود و پس از سرخ کردن شامی ها، سس خوشمزه روی آن پخش می شود که این سس شامل ترکیباتی از جمله گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، نمک و شکر و سرکه می باشد.

طرز تهیه شامی کباب عربی

طرز تهیه شامی کباب عربی (شامی کباب به عربی) تقریبا مشابه فلافل لبنانی است. در شامی کباب عربی از نخود نیز استفاده می کنند. برای این کار باید نخود را از روز قبل خیس کرده و سپس همراه با فلفل دلمه ای، سیب زمینی و پیاز چرخ کنید. سپس یک عدد تخم مرغ در این مخلوط اضافه کنید و به خوبی مواد را با ادویه طعم دار کنید.

طرز تهیه شامی کباب سنندجی

طرز تهیه شامی کباب سنندجی نسبت به روش های دیگر ه تا بحال گفته شد، کمی متفاوت است. در تهیه شامی کباب سنندجی از سیب زمینی استفاده نمی شود و به جای آن از سبزی ساطوری خرد شده مانند جعفری، تره، شوید و پیازچه و مقداری خمیر نان سنگک در مایه کباب شامی استفاده می شود. ادویه این نوع شامی کباب شامل فلفل، نمک، زردچوبه و سماق می باشد.

طرز تهیه شامی کباب شیرازی

دستور تهیه شامی کباب شیرازی (شامی کباب جهرمی) که با نام شامی کباب نخودچی شیرازی نیز معروف است، با استفاده از گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، سیب زمینی و ادویه های مختلف تهیه می شود.

شامی کباب گیاهی

اگر به غذاهای رژِیمی علاقه دارید، نگران نباشید. شما می توانید این غذا را به صورت رژیمی یا گیاهی نیز تهیه کنید. در صورتی که نمی خواهید در تهیه شامی کباب گوشت قرمز را به کار ببرید، می توانید شامی کباب را به صورت کاملا گیاهی تهیه کنید.

برای درست کردن شامی کباب رژیمی می بایست شامی کباب در ماهیتابه رژیمی تهیه شود و علاوه بر این سیب زمینی را از لیست مواد اولیه حذف کرده و برای سرخ کردن از روغن کنجد استفاده کنید. این کار باعث می شود که شامی کباب کالری کمتری داشته باشد و در این صورت شما شامی کباب سالم تری خواهید داشت.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد شامی کباب گیاهی با سویا درست می کنند که این امر نیز می تواند برای افرادی که گیاه خوار هستند گزینه مناسبی باشد. شما می توانید در تهیه شامی کبابی گیاهی، به جای گوشت قرمز، از سویا استفاده کنید.

طرز تهیه شامی کباب با سنگدان مرغ

یکی از روش های پخت شامی کباب نمناک، با استفاده از سنگدان مرغ می باشد. اگر به هر دلیلی تمایل دارید که در تهیه این غذا از سنگدان مرغ استفاده کنید، می بایست برای تهیه شامی کباب سنگدان، گوشت را از مواد اولیه حذف کرده و به جای آن از سنگدان مرغ چرخ شده استفاده کنید.

شامی کباب در فر

تهیه شامی کباب در فر (شامی کباب داخل فر)، تهیه شامی کباب در هواپز یا پخت شامی کباب در سرخ کن کاملا سلیقه ای است و به شما بستگی دارد. اگر می خواهید شامی شما روغن کمتری مصرف کند بهتر است آن را در فر قرار دهید اما اگر به دستگاه سرخ کن یا هواپز دسترسی دارید، می توانید برای جلوگیری از اتلاف وقت، از دستگاه کمک بگیرید.

سبزی شامی کباب چیست

سبزی شامی کباب شامل چیست؟ شما می توانید این شامی خوشمزه را با انواع سبزیجات معطر و محلی مانند گشنیز، جعفری، شنبلیله، تره و… تهیه کنید. علاوه بر این در صورتی که به سبزیجات محلی شمالی مانند چوچاق و خالواش دسترسی دارید، توصیه می شود برای داشتن شامی کباب خیلی خوشمزه، علاوه بر سبزیجات معطر از این سبزیجات محلی نیز در شامی خود استفاده کنید و شاهد عطر و طعم فوق العاده شامی کبابی باشید.

شامی کباب اماده

اگر وقت کافی برای تهیه شامی کباب خانگی ندارید می توانید از شامی کباب اماده مانند شامی کباب پمینا، شامی کباب ب آ، شامی کباب کاله و… استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه ها به فروش می رسد اما باید در نظر داشته باشید که خرید شامی کباب آماده ممکن است کیفیت و خواص شامی کباب های خانگی را نداشته باشند. علاوه بر این قیمت شامی کباب آماده (کباب شامی قیمت) نسبت به شامی کبابی خانگی ممکن است گران تر باشد.

شامی کباب چقدر کالری دارد

در پاسخ به سوال شامی کباب چقدر کالری دارد باید بگوییم که هر یک عدد شامی متوسط حدودا ۱۲۸ کیلوکالری دارد.

خواص شامی کباب

خواص شامی کباب چیست؟ شامی کباب با دارا بودن ادویه های مختلفی که در تهیه آن به کار می رود، خواص بسیاری دارد. به دلیل ترکیباتی که دارد باعث می شود که سردی غذا گرفته شود که این امر به هضم بیشتر غذا کمک می کند و علاوه بر این تقویت کننده دستگاه گوارش نیز می باشد و با جلوگیری از رشد باکتری های مضر در بدن، نفخ شکمی را درمان می کند.

درباره خوردن شامی کباب در بارداری باید بگوییم که این امر هیچ منعی ندارد اما در صورتی که دچار بیماری یا مشکل خاصی هستید، ابتدا بهتر است درباره خوردن هر گونه غذا با پزشک خود مشورت کنید و طبق دستورات پزشک خود عمل کنید.

فرق شامی کباب با کتلت

تفاوت کتلت و شامی و کباب تابه ای در چیست؟ فرق شامی کباب با کتلت (تفاوت شامی کباب و کتلت) در این است که در تهیه شامی کباب تابه ای، از سیب زمینی خام و تخم مرغ استفاده می شود، اما در تهیه کتلت سیب زمینی را آبپز کرده و با آرد نخودچی و پودر سوخاری (در صورت تمایل) تهیه می کنیم.

شامی کباب غذای کدام شهر است

کباب شامی غذای کجاست؟ شامی کباب غذای سنتی کشورمان است که اصالت آن متعلق به شهر خرم آباد است که امروزه به روش های متنوعی در سراسر کشور تهیه می شود.

طبع شامی کباب گرم است یا سرد

شامی کباب و گوشت به دلیل ادویه های گرمی که در آن به کار رفته است، طبع گرمی دارد و برای افرادی که سرد مزاج هستند می تواند وعده مناسبی باشد. ادویه شامی کباب نی نی سایت معمولا شامل پودر تخم گشنیز، سبزیجات معطر، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و… می باشد.

شامی کباب قالبی

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که شامی کباب قالبی درست کنند که این کار باعث زیباتر شدن شکل ظاهری شامی می شود. برای این کار شما می توانید قالب شامی کباب تهیه کرده و یا از قالب فلافل استفاده کنید.

خواب شامی کباب

اگر شخصی شامی کباب در خواب ببیند، ممکن است این خواب به دلیل گرسنگی شخص باشد و بیانگر نیازی برای خوردن چیزی پس از وعده شام است. علاوه بر این، ممکن است خواب شامی کباب به دلیل علاقه شخص به آن غذا باشد.

همچنین، شامی کباب در خواب می‌ تواند نشان دهنده بهبود وضعیت شخص در حالی که مشکلات روزانه زندگی خود را پشت سر گذاشته باشد، باشد و نماد شادی و لذت بردن از زندگی باشد.

شامی کباب به زبان انگلیسی

شامی کباب به زبان انگلیسی به معنای Meatballs می باشد.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله مشاهده می کنید طرز تهیه شامی کباب تابه ای مرحله به مرحله را به روش های مختلف از جمله طرز تهیه شامی کباب سیب زمینی پخته، شامی کباب با سیب زمینی خام، طرز تهیه شامی کباب فقط با گوشت چرخ کرده، کباب شامی شیرین، شامی کباب گیلانی طرز تهیه، شامی کباب مرغ طرز تهیه، شامی کباب کردی، شامی کباب ماسوله و… را همراه با عکسهای شامی کباب (شامی کباب عکس) مانند عکس شامی کباب خانگی، عکس شامی کباب لرستانی، عکس شامی کباب مرغ و همچنین فیلم فارسی شامی کباب به شما عزیزان ارائه داده و به بسیاری از سوالات شما نظیر شامی کباب چیه (شامی کباب یعنی چه)، شامی کباب چگونه است، شامی کباب چگونه است، ادویه شامی کباب چیست، چیکار کنم شامی کباب وا نره، چاشنی شامی کباب چیست، کباب شامی با غذاساز، شامی کباب با فلفل دلمه ای و… پاسخ کامل داده ایم. شما با مطالعه این مطلب می توانید علاوه بر یادگیری طرز پخت شامی کباب، اطلاعاتی درباره خواص شامی کباب، چالش شامی کباب، تفاوت کتلت و شامی کباب و… بدست آورید.

سوالات متداول
چرا کباب شامی جمع میشه؟

یکی از دلایل جمع شدن کباب شامی، مربوط به حرارت بالا می باشد. برای جلوگیری از این کار بهتر است در هنگام سرخ کردن شامی کباب، حرارت زیر تابه را ملایم کنید تا شامی ها با حرارت ملایم سرخ و اصطلاحا مغز پخت شوند.

چرا شامی کباب وا میره؟

وا رفتن شامی کباب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به مواردی مانند نگرفتن آب پیاز و سیب زمینی، ورز ندادن مواد، استراحت ندادن مایه شامی و کم بودن تخم مرغ اشاره کرد. با مطالعه نکات کلیدی که در مقاله ارائه شده است می توانید از وا رفتن شامی کباب جلوگیری کنید.

کباب شامی شور شده چیکار کنم؟

یکی از راهکارهای موثر برای کاهش شوری کباب شامی، اضافه کردن مقداری سس گوجه فرنگی بدون نمک است. برای این کار مقداری گوجه فرنگی را پوره کنید و در یک تابه کمی تفت دهید و سپس کباب شامی را در آن قرار دهید.