طرز تهیه کباب تابه ای

کباب در اصل از غذاهای محبوب ایرانی و ترکی به شمار رفته که با انواع گوشت گوسفندی، گوشت چرخ کرده و یا حتی مرغ تهیه می شود. رسپی های متفاوت این غذا سبب تغییر در رنگ و طعم آن شده و سلیقه اکثر افراد را به خود جلب کرده است. اگر علاقه مند به یادگیری […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کباب در اصل از غذاهای محبوب ایرانی و ترکی به شمار رفته که با انواع گوشت گوسفندی، گوشت چرخ کرده و یا حتی مرغ تهیه می شود. رسپی های متفاوت این غذا سبب تغییر در رنگ و طعم آن شده و سلیقه اکثر افراد را به خود جلب کرده است. اگر علاقه مند به یادگیری طرز تهیه کباب تابه ای هستید؛ با ما همراه باشید.

اگر میخواهید به صورت کاملا عملی با طرز تهیه انواع کباب آشنا شوید و مدرک فنی و حرفه ای دریافت کنید و با استفاده از این مدرک به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد داشته باشید میتوانید در کلاس آموزش کباب آموزشگاه کباب زنی و تخته کاری آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه کباب تابه ای

طرز تهیه کباب تابه ای
طرز تهیه کباب تابه ای

اگر برای شام یا ناهار وقت کافی ندارید و به دنبال یک غذای لذیذ و در عین حال مجلسی هستید، کباب تابه ای آبدار را فراموش نکنید. شما می توانید با یک سری از مواد غذایی در دسترس، یک کباب خوشمزه در منزل درست کرده و به همراه خانواده نوش جان کنید.

اگر از طرفداران غذاهای خوش طعم ایرانی هستید؛ تا به حال نام غذای کباب تابه ای را شنیده اید. کباب تابه ای در واقع نوعی از کباب های خانگی بوده که به عنوان یک غذای ساده برای شام یا ناهار شناخته می شود. محبوبیت این غذای اصیل سبب شده تا نام و آوازه آن از آشپزخانه منازل به رستوران ها هم کشیده شده و امروزه اکثر تهیه غذاها و رستوران ها نیز در منوی خود انواع کباب تابه ای را برای مشتری سرو نمایند.

برای آشنائی با رسپی کباب تابه ای بهتر است مواد اولیه را برای افراد مورد نظر در نظر بگیرید. ما در این قسمت طرز تهیه کباب تابه ای برای دو نفر را آموزش خواهیم داد. در صورتی که تعداد نفرات شما بیشتر از دو نفر باشند، بایستی مواد اولیه مطابق با تعداد نفرات تغییر داده شود.

مواد اولیه کباب تابه ای:

مواد اولیهمقدار مواد اولیه
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
سماق۱ قاشق غذاخوری
پودر گلپرنصف قاشق مربا خوری(دلخواه)
زعفران/نمک/فلفلبه میزان دلخواه

برای تهیه کباب تابه ای زعفرانی ابتدا پیاز را در داخل یک ظرف رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. در صورتی که آب پیاز به خوبی گرفته نشود؛ ممکن است کباب تابه ای شکل مجلسی و ظاهر خود را از دست داده و در هنگام پخت به اصطلاح بافت آن از بین برود.

در مرحله بعد، گوشت چرخ کرده و ادویه های لازم را به پیاز اضافه کرده و به خوبی با یکدیگر ورز می دهید. توجه داشته باشید که این مرحله تنها با دست یا غذا ساز باید انجام شود. مخلوط کردن مواد با قاشق سبب شده تا گوشت به درستی طعم ادویه ها را به خود نگرفته و پس از پخت، بافت های گوشت به صورت اشکال مشخص در کباب تابه ای نشان داده شود.

در کف یک ماهیتابه کمی روغن یا کره گذاشته و بعد از کی داغ شدن روغن می توانید مخلوط گوشت را در کف ماهیتابه قرار داده و با دست به خوبی سطح آن را صاف کنید. فشار دادن مخلوط گوشت برای انسجام بافت آن پس از پخت بسیار مهم است.

اگر به طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه و مجلسی آبدار به روش رستورانی توجه کرده باشید، از چند تکه کره برای بهبود طعم و بوی کباب تابه ای بر روی مخلوط گوشت استفاده می کنند. این کار نه تنها سبب بوی خوب غذای شما می شود؛ بلکه بافت گوشت را نرم تر کرده و سبب ترد شدن کباب تابه ای شما می شود.

بعد از مدت زمان حدودی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، گوشت در کف ماهیتابه تغییر رنگ داده و به اصطلاح خود را جمع می کند. در این هنگام باید با استفاده از قاشق و یا کف گیر، گوشت را به صورت عمودی به چند تکه مساوی تقسیم کرده و سطح گوشت را سماق پاشیده و کمی از زعفران دم کرده را بر روی گوشت بزنید. این کار سبب از بین رفتن بوی خامی گوشت در بافت های زیرین می شود.

برخی از افراد برای آبدار بودن کباب تابه ای خود علاقه ای به سس گوجه داشته و در این مرحله باید گوجه ها را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و دور تا دور کباب تابه ای بچینند. در مرحله آخر حدودا ۱۵ دقیقه بعد بایستی تکه های کباب را زیر و رو کرده و در سمت دیگر کباب طبق منوال قبل، کمی سماق و زعفران دم کرده زده شود.

پس از مدت زمان حدودی ۱۰ دقیقه کباب تابه ای آماده شده و شما در سریع ترین زمان ممکن و در حداکثر مدت ۴۰ دقیقه ای یک غذای خوشمزه و مجلسی را درست کرده اید. توجه داشته باشید که افزودن گوجه ها در مرحله آخر به دلخواه بوده و برخی از افراد که علاقه ای به کباب تابه ای آبدار ندارند؛ بهتر است این مرحله را حذف کنند.

اگر میخواهید به صوت عملی پخت انواع غذا را یاد بگیرید و مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید میتوانید در کلاس آشپزی آریا تهران شرکت کنید. در این کلاس کلیه مواد اولیه و تجهیزات توسط آموزشگاه تهیه شده و در اختیار تمام کارآموزان قرار داده میشود.

طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی
طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

برای تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ رسپی های مختلفی وجود دارد. کباب تابه ای با سیب زمینی در واقع به مقدار کمتری از گوشت چرخ کرده نیاز داشته و به همین دلیل یک غذای مقرون به صرفه شناخته می شود. لیست مواد اولیه کباب تابه ای با سیب زمینی به شرح زیر است:

مواد اولیهمقدار مواد اولیه
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
سماق۱ قاشق غذاخوری
پودر گلپرنصف قاشق مربا خوری(دلخواه)
زعفران/نمک/فلفلبه میزان دلخواه
جعفرییک دسته کوچک
سیب زمینی۲ عدد متوسط
فلفل دلمه ای۱ عدد

در مرحله اول بایستی پیاز را رنده کرده و به خوبی آب آن را بگیرید. در صورتی که آب پیاز کاملا گرفته نشود؛ بافت گوشت منسجم نخواهد شد. فلفل دلمه و سیب زمینی ها را نیز همانند پیاز رنده کرده و آب اضافه آن ها گرفته شده و با یکدیگر مخلوط می شود.

جعفری را ساطوری کرده و به مخلوط اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن گوشت چرخ کرده و ادویه های لازم به مخلوط، مایه کباب را به خوبی ورز داده و به مدت چند ساعت در یخچال قرار می دهیم. دمای سرد یخچال سبب شده تا بافت گوشت انسجام داشته و مزه و طعم ادویه های مختلف را به خود بگیرد.

پس از حدودا ۱ ساعت قرار دادن مایه کباب در یخچال می توانید همانند روال کباب تابه ای در ماهیتابه سرخ کرده و سماق و زعفران را بر روی کباب بریزید. توجه داشته باشید که مدت زمان نگه داری مایه کباب در یخچال کاملا اختیاری بوده و این کار تنها سبب بهبود وضعیت سرخ کردن کباب و مزه آن می شود. برخی از افراد که برای درست کردن کباب تابه ای عجله دارند می توانند این مرحله را حذف کرده و مستقیما کباب تابه ای را سرخ کنند.

برای ساخت کباب تابه ای آبدار حتما از تکه های گوجه در هنگام سرخ کردن کباب استفاده کنید. گوجه فرنگی در واقع نقش سس و یک نوع طعم دهنده بوده که بافت گوشت ها را خوش طعم خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه کباب دیگی

طرز تهیه کباب تابه ای ترکیه

طرز تهیه کباب تابه ای ترکیه
طرز تهیه کباب تابه ای ترکیه

کباب تابه ای در واقع یک غذای بین المللی بوده و در میان ایرانیان و اقوام ترک شهرت بسیار خوبی دارد. یکی از غذاهای محبوب ترکیه، کباب تابه ای بوده که رسپی آن همانند کباب تابه ای ایرانی است. در ساخت کباب تابه ای ترکیه علاوه بر پیاز، فلفل سیاه و فلفل دلمه از یک چاشنی دیگر به نام زنجبیل نیز استفاده می شود.

زنجبیل یک نوع داروی گیاهی با خاصیت گرمی فوق العاده بوده که از نظر طب سنتی برای کاهش سردی گوشت قرمز به کار می رود. طعم کباب تابه ای ترکیه بدلیل استفاده از چاشنی زنجبیل کمی تند و تیز بوده که با توجه به سلیقه فرد می تواند مقدار آن تنظیم شود.

برای تهیه کباب تابه ای زعفرانی ترکیه ای بایستی مواد اولیه زیر را تهیه کنید:

مواد اولیهمقدار مواد اولیه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
زنجبیل۱ قاشق چای خوری
گوجه فرنگی۴ عدد
کره۲ قاشق غذاخوری
گشنیزیک دسته کوچک
زعفران/نمک/فلفل/زیره سبز/ فلفل قرمزبه میزان دلخواه
جعفرییک دسته کوچک
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای۱ عدد

در مرحله اول، پیاز و فلفل دلمه و سیر را رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و بعد از اضافه کردن تمامی چاشنی ها همانند فلفل، زیره سبز، نمک و زنجبیل مخلوط را به خوبی ورز دهید. ورز دادن مخلوط با دست شیوه ای سنتی بوده که امروزه نیز بسیاری از افراد از همین شیوه استفاده می کنند. دسته ای دیگر از افراد از غذا ساز یا مخلوط کن های برقی برای همگن کردن مخلوط استفاده می کنند.

مایه کباب را یک ساعت در ظرف درب دار در یخچال نگه داری کرده و پس از آن، قسمتی از مایه کباب را همانند کتلت درون ماهیتابه سرخ می کنیم. برای تهیه سس کباب تابه ای ترکیه ای باید اول کره را ذوب کرده و گوجه فرنگی را با آن تفت داد. تفت دادن گوجه فرنگی با کره سبب شده تا بو و طعم گوجه فرنگی لذیذ و دلچسب شود.

پس از غلیظ شدن سس می توان کباب ها را درون سس قرار داد. برای پخت کامل باید اجازه دهید که سس جذب کباب ها شود. پس از غلیظ شدن کافی سس و طعم گرفتن کباب تابه ای می توان غذا را سرو کرد. این غذا به دلخواه با برنج و حتی بدون برنج و همراه با نان سرو می شود.

اگر میخواهید پخت انواع غذاهای بین المللی را یاد بگیرید و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید میتوانید در دوره آشپزی بین المللی آموزشگاه آشپزی آریا تهران شرکت کنید و از تخصص برترین اساتید آشپزی ایران بهره مند شوید.

فیلم طرز تهیه کباب تابه ای گوشت چرخ کرده

در این بخش برای آن که شما بیشتر با نکات پخت کباب تابه ای آشنا شوید فیلم طرز تهیه کباب تابه ای گوشت چرخ کرده را برای شما زیزان قرار داده ایم. در این فیلم که توسط اساتید برتر آموزشگاه آریا تهران تهیه شده است و شما میتوانید در هر مرحله از پخت کباب تابه ای که سوالی برای تان پیش آمد در بخش نظرات این صفحه سوال تان را مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

طرز تهیه کباب تابه ای رشتی

کباب تابه ای رشتی یا دیگی از معروف ترین غذاهای رشتی بوده که در مقایسه با سایر کباب ها هم چون کوبیده و چنجه دردسر کمتری دارد. مواد اولیه این نوع کباب تابه ای همانند کباب تابه ای ساده بوده و از گوشت و پیاز به همراه ادویه های لازم تشکیل می شود.

مواد اولیهمقدار مواد اولیه
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
روغن زیتونسه چهارم پیمانه
گوجه فرنگی۴ عدد
کره۲ قاشق غذاخوری
چوچاق/ پلنگ مشک/ ریحان خشکاین نوع از سبزی های معطر شمالی بوده و در صورت نداشتن می توانید این گزینه را حذف کنید.
زعفران/نمک/فلفل/زردچوبهبه میزان دلخواه
گلپربه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی/ آب اناریک سوم پیمانه

این رسپی مربوط به اصیل ترین نوع کباب تابه ای رشتی بوده که می توانید خیلی راحت در منزل تهیه کنید. در مرحله اول، آب پیازها را گرفته و بعد گوشت چرخ کرده به همراه سبزی های خشک و ادویه ها را اضافه کنید. پس از ورز دادن گوشت ها بایستی تکه های مساوری از گوشت را برداشته و همانند کتلت در کف دست خود پهن کنید.

کف ماهیتابه خود، گوشت های صاف شده را بر روی هم قرار داده و مخلوط سه چهارم پیمانه روغن زیتون و سه چهارم پیمانه آب را بر روی گوشت ها بزنید. ماهیتابه را بر روی حرارت متوسط قرار داده و پس از مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با شعله متوسط، اجازه پخت به کباب ها را بدهید.

حال برای درست کردن سس کباب تابه ای رشتی باید ابتدا گوجه فرنگی ها را پوره کرده و یک قاشق غذاخوری رب را در داخل همان ماهیتابه مخلوط روغن و آب سرخ کنید. پس از اضافه کرده پوره به مخلوط روغن و آب، یک سوم پیمانه آب انار را اضافه کرده و بعد از کمی غلیظ شدن سس، کباب تابه ای را به سس اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه کباب کوبیده

طرز تهیه کباب تابه ای شمالی

مواد اولیه و رسپی این غذای اصیل شمالی همانند کباب تابه ای رشتی بوده و برای تهیه سس این نوع کباب از رب انار یا آب انار برای طعم متفاوت آن استفاده می شود. رنگ این نوع کباب بایستی بعد از پخت کمی متمایل به سیاهی بوده و رب انار رنگ و طعم آن را به کلی تغییر خواهد داد.

طرز تهیه کباب تابه ای در منزل به صورت کامل شرح داده شده و افراد بایستی به توجه به ذائقه و سلیقه خود در مقدار رب انار و طعم سس کباب تابه ای دقت کنند. بسیاری از افراد سس کباب را ترش و دسته ای دیگر سس را تند و تیز دوست دارند. پس برای مقدار دقیق چاشنی ها به ذائقه افراد خانواده خود دقت کنید.

طرز تهیه کباب تابه ای مرغ

طرز تهیه کباب تابه ای مرغ
طرز تهیه کباب تابه ای مرغ

برای انتخاب مواد اولیه کباب تابه ای می توانید به دلخواه به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید. کباب تابه ای با گوشت مرغ طعم خاصی داشته و افرادی که به خوردن مرغ علاقه ندارند، می توانند این غذای لذیذ را امتحان کنند.

مواد اولیهمقدار مواد اولیه
سینه و ران مرغ۲ تکه
سیر۲ حبه
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
کره۴۰ گرم
آرد سوخاری۳ قاشق غذاخوری
چوچاق/ پلنگ مشک/ ریحان خشکاین نوع از سبزی های معطر شمالی بوده و در صورت نداشتن می توانید این گزینه را حذف کنید.
زعفران/نمک/فلفل/زردچوبه/ پاپریکا و ادویه مرغبه میزان دلخواه
سماق قرمزبه مقدار لازم
فلفل دلمه ای۱ عدد

طرز تهیه کباب تابه ای ساده با مرغ بسیار راحت و آسان است. برای طرز تهیه کباب تابه ای مرغ، ابتدا بایستی قسمتی از سینه و ران مرغ که بدون استخوان باشد را همانند گوشت چرخ کرده، با غذاساز یا چرخ گوشت چرخ کنید.

پیازها را با رنده ریز، رنده کرده و پس از گرفتن آب آن ها با سیر و فلفل دلمه ای رنده شده و کره ذوب شده به مخلوط گوشت های مرغ چرخ شده اضافه کنید. ادویه های لازم را به مخلوط اضافه کرده و آب لیمو ترش را برای از بین بردن بوی خامی مرغ به مخلوط بزنید. مایه کباب را به همراه آرد سوخاری به خوبی ورز داده و کمی در یخچال قرار می دهیم.

پس از گذشت یک ساعت، مایه کباب را در داخل یک ماهیتابه پهن کرده و آن را سرخ کنید. در صورتی که تمایل دارید تا یک کباب تابه ای مرغ آبدار داشته باشید شعله را متوسط رو به زیاد کنید. شعله کم تنها باعث کشیدن آب کباب خواهد شد.

بعد از سرخ شدن یک طرف کباب تابه ای، رعفران دم کرده را به همراه سماق به کباب زده و طرف دیگر آن را سرخ می کنیم. در پایان می توانید این غذای لذیذ را همراه با برنج و حتی بدون برنج میل نمائید.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه کباب برگ

طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ

شاید تا به حال نام کباب تابه ای دو رنگ را نشنیده باشید. کباب تابه ای دو رنگ در واقع مخلوطی از کباب تابه ای ساده با گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ است. ماده اولیه و اصلی این نوع کباب تابه ای، گوشت چرخ کرده به همراه گوشت مرغ چرخ کرده است.

تمامی مواد اولیه و رسپی این نوع کباب همانند کباب تابه ای ساده و کباب تابه ای مرغ است. شما می توانید به هر کشلی که دوس دارید، این دو نوع کباب دو رنگ را بهم متصل کرده و ظاهر زیبا و متفاوتی برای غذای خود درست کنید.

طرز تهیه کباب تابه ای در فر

برای تهیه کباب تابه ای در فر بایستی مایه کباب را به صورت دلخواه با رسپی کباب تابه ای ساده یا با مرغ آماده کرده و پس از گذاشتن در یخچال، فر را با دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد روشن کرده تا گرم شود. سینی فر باید به خوبی با روغن یا کره چرب شده تا مایه کباب به سینی نچسبد.

پس از پهن کردن مایه کباب در سینی فر باید گوجه فرنگی ها را خورد کرده و بر روی کباب تابه ای ها قرار دهید. اکنون، روی ظرف کباب تابه ای را با یک لایه فویل آلومینیوم پوشانده و در داخل فر قرار دهید. بعد از گذشت حدودا ۱۰ دقیقه فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار داده و به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان دهید تا درون فر کاملا سرخ شود.

۱۰ دقیقه پایانی پخت، زعفران دم کرده و کره ذوب شده را بر روی کباب تابه ای پخش کرده تا عطر و طعم کباب تابه ای رستورانی را به خود بگیرد.

جمع بندی

از دیرباز تاکنون، غذا جایگاه ویژه ای در بین اقوام ایرانی داشته است. در این میان، غذاهای دو منظوره که بتوان با نان و بدون نان همراه با برنج سرو شود، امتیازی مثبت در مقایسه با سایر غذاها دارد. کباب در فرهنگ ایرانیان به نشانه اصالت داشته و در هر گوشه ای از تاریخ ایران را بررسی کنید، بساط کباب را مشاهده خواهید کرد. کباب تابه ای نمونه ای ساده از کباب بوده که به صورت کاملا ساده و با مواد اولیه در دسترس پخت شده و مزه و طعم بی نظیری دارد. کباب تابه ای با رسپی های مختلف و با انواع گوشت قرمز چرخ کرده و گوشت مرغ تهیه شده که هر کس بر حسب ذائقه خود می تواند رسپی مورد نظر را تهیه کرده و نوش جان کند.

سوالات متداول

چگونه کباب تابه ای مرغ درست کنیم؟

طرز تهیه کباب تابه ای مرغ مانند کباب تابه ای با گوشت چرخ کرده میباشد با این تفاوت که در آن میتوانید دو تکه مرغ و سینه چرخ کرده به جای گوشت استفاده کنید.

چطور کباب تابه ای آب نیندازد؟

شما باید مایه کباب تابه ای را در روغن داغ سرخ کنید و حرارت آن را کم نکنید. کم کرده حرارت باعث میشود گوشت آب بیندازد و کباب تابه ای آبدار داشته باشید.