طرز تهیه کباب برگ

کباب برگ یکی از کباب های لذیذ و سنتی ایران است که پخت آن در صورتی که مطابق با دستورالعمل استاندارد باشد راحت بوده و میتوانید نیرم ترین و خوشمزه ترین کباب برگ آبدار خوشمزه را تهیه کنید. در این صفحه از میان ده های رسپی بهترین طرز تهیه کباب برگ تصویری را برای شما […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کباب برگ یکی از کباب های لذیذ و سنتی ایران است که پخت آن در صورتی که مطابق با دستورالعمل استاندارد باشد راحت بوده و میتوانید نیرم ترین و خوشمزه ترین کباب برگ آبدار خوشمزه را تهیه کنید. در این صفحه از میان ده های رسپی بهترین طرز تهیه کباب برگ تصویری را برای شما ارائه داده ایم و شما میتوانید با ترفند های آموزش داده شده خوشمزه ترین کباب برگ را تهیه کنید.

اگر میخواهید در کنار پخت کباب برگ نحوه پخت ده ها نوع کباب گوشت و مرغ را یاد بگیرید و مدرک بین لمللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و از این راه وارد بازار کار شده و کسب درآمد داشه باشید میتوانید در کلاس آموزش کباب آموزشگاه آشپزی آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه کباب برگ

در گذشته برای طرز تهیه کباب برگ از گوشت گوسفندی استفاده میشد اما امروزه با توجه به آن که روش های زیادی برای پخت کباب برگ ابداع شده است میتوان با گوشت مرغ هم این کباب را درست کرد. با توجه به ان که این کباب با گوشت لخم گوسفندی تهیه میشود عنوان گران ترین کباب را یدک میکشد.

در این قسمت میخواهیم طرز تهیه کباب برگ برای ۴ نفر را به شما آموزش دهیم. شما میتوانید برای پخت کباب برگ برای تعداد نفرات بیشتر با همین نسبت مقدار این مواد را تغییر دهید.

مواد لازم برای طرز تهیه کباب برگ برای ۴ نفر

گوشت راسته گوسفندی۱ کیلوگرم
پیاز۲ عدد
کره۱۰۰ گرم
زعفران۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۳ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
نمک و فلفلبه مقدار لازم
طرز تهیه کباب برگ
طرز تهیه کباب برگ

طرز تهیه کباب برگ

در اولین مرحله از پخت کباب برگ شما باید راسته گوسفندی را شسته و چربی های اضافی را از آن بگیرید تا برای پخت کباب و برش آماده باشد. در ادامه طرز تهیه کباب برگ تصویری را بری شما عزیزان اراسه داده ایم تا بهتر مراحل پخت کباب برگ را درک کنید.

  • گام یک

برای تهیه کباب برگ ابتدا گوشت را روی سطح کار قرار دهید سپس با گوشت کوب یا پشت چاقو خوب نرم کنید تا کاملا صاف شود و ضخامت آن در تمام قسمت های گوشت به نیم سانتی متر برسد.

  • گام دوم

اگر ضخامت گوشت خیلی زیاد بود می توانید آن را از عرض به دو قسمت تقسیم کنید. بعد از اینکه گوشت را خوب نرم کردیم باید برش بزنیم. بهترین عرض برای سیخ کشیدن کباب برگ به اندازه ۴ انگشت است که اگر در خانه کباب برگ درست می کنید می توانید کمی کمتر آن را در نظر بگیرید.

طرز تهیه کباب برگ
طرز تهیه کباب برگ

با استفاده از پهن ترین قسمت چاقوی آشپز، دو عرض تیغه را اندازه بگیرید و برش دهید. (فیله گوشت گوسفند جایگزینی به همان اندازه خوشمزه است.) طول برش ها باید یکسان باشد، بنابراین با سرعت یکسانی می پزند.

طرز تهیه کباب برگ رستورانی
طرز تهیه کباب برگ رستورانی

از یک چاقوی بسیار تیز استفاده کنید و یک برش نازک بزنید تا فیله را باز کنید تا برش پروانه شروع شود. از برش تمام مسیر خودداری کنید.

طرز تهیه کباب برگ
طرز تهیه کباب برگ

در این قسمت دقت داشته باشید که اگر گوشت را تا انتهای فیله برش زدید میتوانید در نهایت آن را دوباره سیخ کنید.

گوشت را برگردانید و یک خط افقی نازک دیگر را از انتهای ضخیم تر ببرید.

طرز تهیه کباب برگ مجلسی
طرز تهیه کباب برگ مجلسی

ضخامت گوشت پروانه ای پس از چرخاندن باید تقریباً به همان اندازه باشد.

با استفاده از پشت چاقوی آشپز، فیله پروانه ای را در تمام طول آن بکوبید. (مراقب باشید که از تیغه رو به بالا خودداری کنید.)

طرز تهیه کباب برگ مجلسی
طرز تهیه کباب برگ مجلسی

یک فیله گوشت کاملا نرم شده. (اگر از یک برش کمتر نرم استفاده می کنید، این کار را با قسمت تیز در تمام عرض تکرار کنید، اما از برش دادن خودداری کنید.)

نوارهای فیله گوشت گاو پروانه ای نرم شده را به یک ظرف کم عمق اضافه کنید تا مرینیت کنید.فیله ها را حداقل ۱ ساعت یا حداکثر ۸ ساعت مرینیت کنید. اما بعد از ۸ ساعت نمک موجود در مواد مرنیت باعث خشک شدن گوشت می شود و باعث میشود گوشت نپزد.

طرز تهیه کباب برگ مجلسی
طرز تهیه کباب برگ مجلسی
  • مرحله سوم

پس از برش و آماده شدن گوشت، آن را در ظرف مناسبی بریزید، سپس روغن مایع را به همراه پیاز خرد شده، زعفران و مقداری نمک و فلفل سیاه به ظرف حاوی گوشت اضافه کنید.

نکته : در بعضی از طرز تهیه ها بیان شده که میتوانید به جای پیاز از آب پیاز استفاده کنید. در این حالت پیاز را رنده کرده و آب آن را جدا میکنید و نمک، فلفل سیاه، سماق آسیاب شده و آب زعفران را به آب پیاز اضافه میکنید. این ترکیب را خوب مخلوط کنید.

  • مرحله چهارم

حالا مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا مواد طعم دهنده همه قسمت های گوشت را بپوشاند سپس سلفون را در ظرف بریزید و حداقل ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مزه دار شود.

  • مرحله پنجم

بعد از اینکه گوشت به خوبی مزه دار شد آن را به سطح کار منتقل کنید سپس گوشت را با دست محکم بگیرید و سیخ را با کمی فشار داخل گوشت فشار دهید. به همین ترتیب بقیه کباب ها را به سیخ بکشید.

در حالی که گوشت را با یک دست نگه داشته اید، نوک سیخ را از وسط گوشت فشار دهید.

نوک سیخ را دنبال کنید و در حین عبور سیخ از گوشت فشار وارد کنید.

طرز تهیه کباب برگ زعفرانی
طرز تهیه کباب برگ زعفرانی
  • مرحله ششم

بعد از سیخ کشیدن همه کباب ها لبه های گوشت از سیخ خارج می شود که جای نگرانی نیست چون وقتی کمی گرم شود کاملا صاف می ایستد. حالا وقت آن است که زغال را روشن کرده و کباب ها را روی گریل بپزید.

  • مرحله هفتم

حالا سیخ ها را مدام بچرخانید تا همه طرف کباب برگ بپزد. در حین پختن کباب ها، کره را در ظرف کوچکی آب کرده و زعفران دم کرده را اضافه کرده و با کره مخلوط کنید. در اواسط پخت کباب، سس کره را با قلم مو روی کباب ها بمالید. مالیدن کره روی کباب باعث لذیذتر شدن کباب شده و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. بعد گوجه ها را از وسط نصف کرده و به سیخ بکشید. سپس آن را در کنار کباب ها قرار دهید تا کمی کباب شود.

پس از آماده شدن کباب آن را با نان یا برنج سرو کنید. گوجه فرنگی ها را جداگانه کباب کنید و در کنار برنج یا نان سرو کنید. می توانید کباب ها را با سماق نیز مزه دار کنید.

اگر میخواهید پخت انواع غذای ایرانی و ملل را زیر نظر برترین اساتید آشپزی ایران یاد بگیرید و مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و از این راه کسب درآمد داشته باشید میتوانید در کلاس آشپزی آریا تهران شرکت کرده و با هزینه ای مناسب و در مدت زمان کوتاه طزر تهیه انواع غذا را یاد بگیرید.

نکات طرز تهیه کباب برگ

  1. برای تهیه یک برگ کباب خوشمزه باید گوشت مزه دار شده را حداقل ۶ ساعت در یخچال بگذارید (بهتر است یک شب در یخچال بگذارید) تا کباب برگ نرمی داشته باشید.
  2. برخی از افراد ترجیح می دهند یک کیوی را در ظرف گوشت رنده کنند تا گوشت نرم شود. طرز تهیه کباب با کیوی به این صورت است که کیوی را در ظرف رنده کرده و مواد را خوب مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید.
  3. هنگام سیخ کشیدن کباب باید تکه های گوشت را روی تخته گوشت قرار داده و با دست ثابت نگه دارید سپس سیخ را از داخل گوشت رد کرده و همه گوشت ها را به همین ترتیب به سیخ بکشید.
  4. درست کردن این کباب با مرغ نیز مرسوم است. برای تهیه برگ کباب با مرغ، مرغ را مزه دار کنید، به همین ترتیب با گوشت کوب بکوبید و با چاقو و سیخ برش دهید.
  5. مراقب باشید هرگز از نمک برای چاشنی گوشت قرمز استفاده نکنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود.
  6. وقتی پیاز را به گوشت اضافه می کنید فقط رنگ گوشت تغییر می کند و داخل گوشت قرمز می ماند. بنابراین، نگران آن نباشید.
  7. اگر می خواهید مطمئن شوید که گوشت انتخابی شما گوشت گوسفندی است، گوشت باید بافت چربی داشته باشد.
  8. اندازه چاقویی که با آن به گوشت می زنید باید به اندازه خود گوشت باشد تا تمام قسمت های گوشت با چاقو زده شده باشد.

نکات کلیدی بالا را با دقت بخوانید تا یک کباب برگ حرفه ای درست کنید.

طرز تهیه کباب برگ با ماست

یکی از کار هایی که میتوانید برای تردتر شدن کباب برگ انجام دهید این است که در مواد اولیه از ماست نیز استفاده کنید. اضافه کردن ماست به موادی که گوشت قرار است در آن استراحت کند به نرم تر شدن گوشت کمک میکند.

برای طرز تهیه کباب برگ با ماست شما میتوانید به مقددار ۲۵۰ گرم ماس را به مواد اولیه اضافه کنید و زمانی که گوشت را با فلفل و پیاز و زغفران برای مدتی در ظرف ریختید و قصد استراحت دادن به آن ها را داشتید ماست را نیز به آنها اضافه کنید.

زمان استراحت دادن گوشت در این مواد به همراه ماست ۸ الی ۱۲ ساعت میباشد و این زمان سبب میشود گوشت به خوبی مزه دار شود.

اگر میخواهید نحوه پخت انواع غذای ملل را یاد بگیرید و مدرک معتبر فنی و حرفه ای دریافت کنید میتوانید در دوره آشپزی بین المللی آریا تهران شرکت کنید و با تدریس برترین اساتید آشپزی ملل نکات و ترفند ها را یاد گرفته و وارد بازار کار شوید.

طرز تهیه کباب برگ با ماست
طرز تهیه کباب برگ با ماست

طرز تهیه کباب برگ با کیوی

برای نرم تر شدن گوشت های کبابی گاهی از کیوی نیز استفاده میشود.

برخی از افراد ترجیح می دهند یک کیوی را در ظرف گوشت رنده کنند تا گوشت نرم شود. طرز تهیه کباب با کیوی به این صورت است که کیوی را در ظرف رنده کرده و مواد را خوب مخلوط کرده و در یخچال قرار میدهید.

البته کیوی میتواند تا حدودی طعم گوشت را نیز تغییر دهد که عده ای متوجه آن نمیشوند و یا این تغییر چندان به نظرشان زیاد نیست و حس نمیشود و باید این مورد را تست کنید.

نکته طلایی : کیوی باعث نرم شدن زیاد گوشت میشود به همین دلیل در نیم ساعت پایانی مزه دار شدن گوشت کیوی را به آن اضافه کنید و گوشت بیشتر از این زمان در کیوی نماند زیرا گوشت له میشود.

برای یادگیری پخت انواع غذای سنتی ایرانی زیر نظر برترین اساتید اشپزی ایران و دریافت مدرک فنی و حرفه ای میتوانید در دوره آشپزی سنتی آموزشگاه آشپزی آریا تهران شرکت کنید از مهارت های کسب شده در این دوره کسب درآمد داشته باشید.

طرز تهیه کباب برگ در ماهیتابه

طرز تهیه کباب برگ در ماهیتابه به این صورت میباشد که شما گوشت ها را در سیخ های کوچک مخصوص ماهیتابه قرار میدهیم. با قرار دادن گوشت ها در ماهیتابه اجازه میدهیم گوشت ها با حرارت ملایم شروع به پختن کنند.

شما میتوانید روی ماهیتابه درب بگذارید اما دقت داشته باشید که در این حالت ممکن است گوشت جمع شود اما سریعتر میپزند.

با گذشت نیم ساعت یا ۳۰ دقیقه کباب برگ ها را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر کباب ها بپزد. بعد از آن که کباب برگ کاملا پخت میتوانید روی آن زعفران و ابلیمو و نمک بریزید و آن را سرو کنید.

طرز تهیه کباب برگ آبدار

کباب برگ آبدار یکی از کباب های مورد علاقه ایرانیان میباشد که خیلی از افراد علاقه دارند کباب برگشان خشک نباشد. طرز تهیه کباب برگ آبدار به روش گفته شده در قسمت بالا میباشد ولی شما برای آن که کباب تان خشک نشود نیاز است نکاتی را رعایت کنید. نکات طرز تهیه کباب برگ آبدار این است که نباید نمک را تا زمانی که کباب نپخته است به آن اضافه کنید.

برای آبدار شدن کباب برگ میتوانید در انتهای پخت کباب روی آن آپ و زعفران اسپری کنید تا کباب طعم خوبی پیدا کند و خشک نشود.

دقت داشته باشید که گوشت حتما گوشت گوسفندی باشد و میتوانید از گوشتی که روی آن بافت چربی وجود داشته باشد استفاده کنید.

بعد از پخت کباب آن را در نان قرار ندهید زیرا این کار باعث میشود آب کباب گرفته شود و خشک شود. به جای این کار میتوانید از یک ظرف که در آن کره قرار داده شده است استفاده کنید.

طرز تهیه کباب برگ آبدار
طرز تهیه کباب برگ آبدار

طرز تهیه کباب برگ سلطانی

طرز تهیه کباب برگ سلطانی دقیقا مانند روش گفته شده در این مقاله میباشد و شما میتوانید از روش گفته شده برای پخت کباب برگ سلطانی استفاده کنید.

طرز تهیه کباب برگ در مایکروویو

شما میتوانید از فر و ماکروویو نیز برای پخت کباب برگ استفاده کنید. طرز تهیه کباب برگ در مایکروویو به این صورت میباشد که شما باید کباب برگ را در داخل سینی مایکروویو بگذارید و سینی مایکروویو را از قبل چرب کنید تا کباب ها به سینی نچسبند.

طرز تهیه کباب برگ در مایکروویو به این صورت میباشد که شما باید برنامه مایکروویو و یا سولاردام را روی کباب کوبیده قرار دهید و وزن آن را به میزان گوشت استفاده شده در کباب قرار دهید.

سوالات متداول

چطور کباب برگ آبدار داشته باشیم؟

برای مزه دار کردن و در حین پخت کباب برگ روی آن نمک نریید و اجازه دهید کباب کاملا پخته شود و سپس نمک به آن اضافه کنید. بعد از پختن کباب آن را در نان قرار ندهید زیرا آب کباب گرفته میشود و خشک میشود. سایر نکات در مقاله ذکر شده است.

بهترین گوشت برای پخت کباب برگ مجلسی چیست؟

شما برای پخت بهترین کباب برگ باید از راسته گوسفندی استفاده کنید و چربی های اضافی آن را بگیرید. ضخامت گوشت را به نیم سانتی متر برسانید و سعی کنید تمام قسمت های آن یک ضخامت داشته باشند تا همه قسمت ها در یک زمان بپزند.