محاسبه میانگین در اکسل

همان طور که میدانید اکسل یکی از نرم افزار های حسابداری است که شما میتوانید با استفاده از توابع در اکسل محاسبات مختلف را در کوتاه ترین زمان انجام دهید و به همین دلیل آموزش میانگین گرفتن در اکسل به یکی از پرطرفدارترین دوره های آموزشی تبدیل شده است. اگر شما هم میخواهید بدانید چگونه […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: Excel
  • زمان مطالعه: 14 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همان طور که میدانید اکسل یکی از نرم افزار های حسابداری است که شما میتوانید با استفاده از توابع در اکسل محاسبات مختلف را در کوتاه ترین زمان انجام دهید و به همین دلیل آموزش میانگین گرفتن در اکسل به یکی از پرطرفدارترین دوره های آموزشی تبدیل شده است. اگر شما هم میخواهید بدانید چگونه در اکسل میانگین بگیریم، در این مقاله میخواهیم صفر تا صد روش های مختلف محاسبه میانگین در اکسل را به شما توضیح دهیم.

اگر میخواهید کار با توابع مختلف اکسل را یاد بگیرید و بدون نیاز به پیش نیازی در این حوزه حرفه ای شوید و موفق به کسب درآمد از آن شوید حتما به صفحه آموزش اکسل مراجعه کنید و فیلم های آموزشی رایگانی که در این صفحه قرار داده شده است را مشاهده کنید.

نحوه محاسبه میانگین در اکسل

یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از کاربران این است که کدام تابع برای محاسبه میانگین در اکسل استفاده می شود؟ یا اینکه از کدام تابع برای محاسبه میانگین اطلاعات عددی در اکسل می توان کمک گرفت؟

برای آن که بتوان میانگین حسابی در اکسل و معدل گیری با ضریب در اکسل را برای داده های مختلف را حساب کرد روش های مختلفی وجود دارد و قطعا شما در دوره های مختلف آموزش معدل گیری در اکسل تحصیل و کار با تعدادی از این روش ها آشنا شده اید.

از جمله قابلیت هایی که نرم افزار اکسل دارد می توان به میانگین یک ستون در اکسل، محاسبه میانگین اطلاعات عددی در اکسل، میانگین نمرات در اکسل، محاسبه معدل گرفتن در اکسل برای دانشگاه، میانگین هندسی در اکسل، محاسبه میانگین شرطی در اکسل، محاسبه میانگین گرفتن اعداد در اکسل، محاسبه میانگین تاریخ در اکسل میباشد.

شما میتوانید در انتهای این مقاله به طور کامل با نحوه محاسبه میانگین حساب بانکی در اکسل، نحوه محاسبه معدل حساب و همینطور با اموزش جمع و میانگین در اکسل آشنا شوید.

در صورتی که اطلاعات کافی درمورد اکسل ندارید می توانید ابتدا مقاله اکسل چیست را مطالعه کرده و سپس با نحوه میانگین گرفتن در اکسل آشنا شوید.

در آموزش اکسل به طور کامل درمورد نحوه محاسبه معدل دانشگاه در اکسل، فرمول محاسبه معدل حساب بانکی و همچنین نرم افزار محاسبه معدل حساب بانکی توضیح داده ایم.

از توابع مختلفی میتوان برای نحوه گرفتن میانگین در اکسل استفاده کرد که این توابع عبارتند از:

  • AVERAGE
  • AVERAGEA
  • AVERAGEIF
  • AVERAGEIFS

در قسمت زیر برای شما فیلم آموزش محاسبه میانگین در اکسل را قرار داده ایم تا بتوانید بیشتر با این موضوع آشنا شده و روند محاسبه معدل در اکسل را یاد بگیرید. اگر سوالی در این حوزه دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

یکی از مهم ترین توابع در نرم افزار اکسل تابع choose در اکسل می باشد که در مقاله تابع choose در اکسل تمامی نکات مهم در مورد این تابع را توضیح داده ایم.

لاذم به ذکر است که شما در آموزش میانگین در اکسل به شما هنرجویان عزیز نحوه استفاده از نرم افزار محاسبه میانگین آموزش داده می شود.

شما میتوانید برای یادگیری هرچه بهتر انواع میانگین در اکسل در کلاس های حضوری و آنلاین اکسل آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

این کلاس ها توسط بهترین اساتید تدریس میشوند و شما در انتهای دوره اکسل میتوانید مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید یا به صفحه دوره اکسل مقدماتی تا پیشرفته مراجعه کنید.

تابع AVERAGE برای محاسبه میانگین اکسل

همان طور که میدانید در اکسل میتوان از توابع تعریف شده استفاده کرد. به این ترتیب به جای آن که محاسبات طولانی انجام دهید میتوانید با استفاده از تابع محاسبه میانگین در اکسل خیلی سریع محاسبات را انجام دهید.

استفاده از هر تابع منوط به این میباشد که با سینتکس آن آشنایی داشته باشید و هر تابع معدل در اکسل با استفاده از المان های مختلفی تعریف میشود. برای آشنایی با روش میانگین گرفتن در اکسل و مشاهده علامت میانگین در اکسل در ادامه با ما همراه باشید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس یکی دیگر از قابلیت های اکسل می باشد که در مقاله تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل به طور کامل توضیح داده ایم.

ساختار تابع AVERAGE محاسبه میانگین در اکسل به صورت زیر میباشد:

AVERAGE( number1, [number2], … )

شما میتوانید با استفاده از فرمول average در اکسل و همچنین فرمول میانگین گرفتن در اکسل ورودی های زیادی را به این تابع بدهید و میانگین را به عنوان خروجی دریافت کنید. ورودی ها را در این تابع باید داخل () بنویسید.

شما میتوانید ورودی این تابع را هم به صورت عددی بدهید و هم میتوانید آدرس سلول هایی که قصد محاسبه میانگین در آن ها را دارید به عنوان ورودی به تابع بدهید. به همین تریتب از این تابع می توان بعنوان تابع محاسبه میانگین اطلاعات عددی در اکسل نیز استفاده کرد.

  • محاسبه میانگین برای سلول های خاص در اکسل

برای مثال اگر بخواهید میانگین مقدار دو سلول C1,C4 را محاسبه کنید میتوانید تابع اوریج در اکسل را به صورت زیر تعریف کنید:

AVERAGE(C1,C4)=

به این ترتیب شما میتوانید هر تعداد سلولی که قصد محاسبه معدل در اکسل را دارید به عنوان ورودی به این تابع بدهید و منتظر بمانید تا محاسبات را انجام داده و خروجی را به شما نمایش دهد.

اگر می خواهید نحوه محاسبه عیدی، سنوات و پاداش را به طور کامل یاد بگیرید، مقاله اکسل محاسبه عیدی و سنوات را حتما مطالعه کنید.

  • محاسبه میانگین برای محدوده سلول ها در اکسل

نحوه میانگین گرفتن در اکسل برای استفاده از تابع AVERAGE به این صورت میباشد و شما میتوانید هم آدرس خانه ها را به عنوان ورودی به تابع بدهید و هم میتوانید محدوده خاصی را تعیین کنید که میانگین تمام مقادیری که در این محدوده وجود دارند را محاسبه کند.

برای مثال اگر شما تمایل داشته باشید میانگین مقادیر سلول های c1 , c2 , c3 را محاسبه کنید با توجه به اینکه این سلول ها مجاور یکدیگر هستند شما میتوانید بگویید سلول های c1 تا c3 را در نظر بگیرد.

برای تعریف این تابع میتوانید فرمول معدل گیری در اکسل تابع AVERAGE برای محاسبه میانگین اکسل را به صورت زیر بنویسید:

 AVERAGE(C1:C3)=

به این ترتیب این تابع میتواند مقادیر سلول های c1 , c2 , c3 را استخراج کرده و با هم جمع کرده و میانگین آن ها را ثبت کنید.

تابع AVERAGE برای محاسبه میانگین اکسل
تابع AVERAGE برای محاسبه میانگین اکسل
  • محاسبه میانگین ترکیب عدد با محدوده سلول ها در اکسل

گاهی ممکن است بخواهید مقدار ثابتی را با مقادیر سلول های اکسل جمع کرده و میانگین همه را با هم محاسبه کنید. در این حالت هیچ محدودیتی برای این تابع وجود ندارد و شما میتوانید هم عدد ثابت و هم آدرس سلول ها را به صورت ترکیبی به عنوان ورودی به این تابع بدهید.

برای آشنایی با صفر تا صد فرمول نویسی در اکسل، به صفحه فرمول نویسی در اکسل مراجعه کنید.

برای مثال فرمول میانگین در اکسل زیر را در نظر بگیرید:

 AVERAGE(C1:C2,5)=

در این روش میانگین گیری در اکسل مقدار سلول های c1 تا c2 را دریافت کرده و با عدد ۵ جمع میکند و بر تعداد آن ها که ۳ است تقسیم میشوند و حاصل را به عنوان میانگین این ۳ مقدار خروجی میدهد.

  • محاسبه میانگین ترکیب یک سلول با محدوده سلول ها در اکسل

در این مثال شما میتوانید محدوده خاصی در اکسل را در نظر بگیرید و با سلول های متعدد جمع کرده و میانگین را محاسبه کنید. به این ترتیب میتوان مثالی مانند نمونه زیر را در نظر گرفت:

AVERAGE(C1:C2,C4)=

در این فرمول میانگین اکسل مقدر سلول های C1,C2,C4 با یکدیگر جمع شده و میانگین آن ها محاسبه میشود.

  • محاسبه میانگین ترکیب یک سلول با خروجی تابع در اکسل

شما میتوانید در این تابع از خروجی تابعی دیگر به عنوان ورودی استفاده کنید. برای مثال فرمول میانگین در اکسل زیر را در نظر بگیرید:

AVERAGE(PRODUCT(C1,C2),C4)=

در این مثال از تابعی به نام PRODUCTاستفاده شده است که این تابع حاصل ضرب مقادیر ورودی را محاسبه میکند و به عنوان خروجی نمایش میدهد. به این ترتیب تابع AVERAGE حاصل خروجی تابع حاصل ضرب را با مقدار سلول c4 جمع کرده و میانگین آن ها را محاسبه میکند.

همچنین شما میتوانید از این تابع به عنوان ورودی تابع دیگر نیز استفاده کنید. به مثال زیر دقت کنید:

SUM(AVERAGE(C1:C3),C4)=

در این مثال همان طور که مشاهده میکنید ابتدا میانگین سلول های c1,c2,c3محاسبه میشود و در مرحله بعد خروجی تابع میانگین در اکسل که یک عدد است با مقدار سلول c4 جمع میکند و حاصل را نمایش میدهد.

تبدیل عدد به حروف در اکسل یکی از اموری است که در کار های حسابداری مورد استفاده قرار میگیرد. اگر می خواهید این کار را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، مقاله تبدیل عدد به حروف در اکسل به شما در این راستا کمک می کند.

تابع AVERAGEA محاسبه میانگین در اکسل

یکی دیگر از توابعی که میتوانید از آن برای طریقه میانگین گرفتن در اکسل استفاده کنید تابع AVERAGEA میباشد. تفاوت این تابع با تابع AVERAGE در نوع ورودی های دریافتی میباشد.

تابع AVERAGEA در اکسل میتواند مقادیر متنی و منطقی را به عنوان ورودی دریافت کند و معدل ان ها را محاسبه نماید. در واقع اگر شما ق۲صد محاسبه میانگین برای مقادیر منطقی را داشتید استفاده از تابع AVERAGEA در اکسل به شما پیشنهاد میشود.

در واقع مقادیر منطقی مقادیری هستند که به صورت FALSE و TRUE تعریف میشوند و در واقع به ان ها مقادیر boolean نیزگفته میشود. برای محاسبه معدل در اکسل با استفاده از تابع AVERAGEA برای FALSE و TRUE به ترتیب مقادیر ۰ و ۱ در نظر گرفته میشود.

به مثال زیر برای تابع AVERAGEA محاسبه میانگین در اکسل دقت کنید:

AVERAGEA(B2:B13)=

این تابع با تابع AVERAG از لحاظ تعریف و سینتکس تفاوتی ندارند و شما میتوانید محدوه ای از سلول ها را به عنوان ورودی به آن بدهید.

به طور کلی میتوان گفت تابع average در اکسل برای محاسبه میانگین برای مقادیر عددی و منطقی مناسب میباشد که در فیلم آموزشی معنی average در اکسل به طور کامل توضیح داده شده است.

جهت مشاهده آموزش رسم انواع نمودار در اکسل به صفحه رسم نمودار در اکسل مراجعه کنید.

تابع AVERAGEIF محاسبه میانگین در اکسل

از دیگر توابعی که برای محاسبه معدل با ضریب در اکسل استفاده میشود AVERAGEIF میباشد. همان طور که از نام این تابع مشخص است از این تابع میتوان برای محاسبه میانگین هایی که قرار است در آن ها شرطی مورد بررسی قرار گیرد و سپس میانگین محاسبه شود استفاده کرد.

ساختار تابع averageif در اکسل به صورت زیر میباشد:

AVERAGEIF(range, criteria, [average_range])=

  • range : استفاده از این آرگومان برای تعریف تابع اجباری میباشد حتما باید آن را به عنوان ورودی وارد کنید. این المان معرفی کننده محدوده ای که قرار است شرط میانگین در آن محدوده بررسی و محاسبه شود میباشد.
  • criteria : این آرگومان معرفی کننده شرط میباشد و استفاده از آن در این تابع الزامی میباشد
  • average_range : استفاده از این المان اختیاری میباشد و تعیین کننده محدوده ای میباشد که قرار است میانگین مقادیر آن ها محاسبه شود. اگر شما در تعریف این تابع این المان را تعریف نکنید تابع به صورت پیش فرض مقادیر قسمت range را به عنوان مقادیر این بخش در نظر میگیرد و محاسبات را انجام میدهد.

به مثال زیر دقت کنید:

AVERAGEIF(B2:B13,”>۳۰۰″)=

بر اساس توضیحاتی که برای المان های مختلف این تابع ارائه دادیم در تاین مثال میخواهیم در سلول های B2 تا B13 در صورت یکه مقدار آن ها بیشتر از ۳۰۰ بود میانگین را محاسبه کنیم. همان طور که در این مثال مشاهده کردید بخش average_range تعریف نشده و از المان اول برای این بخش استفاده شده است.

تابع AVERAGEA محاسبه میانگین در اکسل
تابع AVERAGEA محاسبه میانگین در اکسل

به مثال دوم در این بخش دقت کنید:

AVERAGEIF(A2:A13,”=J*”,B2:B13)=

این مثال کمی پیچیده میباشد. در این مثال محدوده ای که باید میانگین آن ها محاسبه شود سلول های B2 تا B13 میباشد و سلول هایی که باید شرط در آن ها بررسی شود سلول های A2 تا A13 میباشد. در واقع باید در سلول های A2 تا A13 که متناظر با سلول های B2 تا B13 هستند باید بررسی انجام شود و آن هایی که با حرف J شروع شده اند را استخراج کند.

پیشنهاد ویژه : محاسبه درصد در اکسل

با مشاهده تصویر زیر به راحتی متوجه روند انجام این کار خواهید شد. در سلول های A2، A7 و A8 این شرط برقرار است و سلول های متناظر آن ها یعنی B2، B7 و B8 باید برای محاسبه میانگین انتخاب شوند.

تابع AVERAGEA محاسبه میانگین در اکسل
تابع AVERAGEA محاسبه میانگین در اکسل

تابع AVERAGEIFS محاسبه میانگین در اکسل

در صورتی که بخواهید برای بدست آوردن میانگین در اکسل شرط های زیادی را اعمال کنید استفاده از تابع AVERAGEIFS به شما پیشنهاد میشود. ساختار تابع AVERAGEIFS اکسل به صورت زیر میباشد:

AVERAGEIFS(average_range, criteria_range1, criteria1, [criteria_range2, criteria2])
  • average_range : این ارگومان تعیین میکند که در صورت برقراری شرط مورد نظر محاسبه میانگین در این محدوده انجام شود.
  • criteria_range1 : در در این محدوده شروط اول مورد بررسی قرار میگیرد.
  • criteria1 : تعیین کننده شرط اولی میباشد که باید در criteria_range1 مورد بررسی قرار گیرد. نوشتن این شرط اجباری میباشد و شما باید در این تابع حداقل یک شرط تعریف کرده باشید ولی باقی شروط و محدوده آن ها میتوانند به صورت اختیاری به شکل [criteria_range2, criteria2] نوشته شوند.

به مثال زیر برای تابع AVERAGEIFS محاسبه میانگین در اکسل دقت کنید:

AVERAGEIFS(D2:D13,B2:B13,”>۳۰۰″,C2:C13,”>۴۰۰″)=

در این مثال در سلول های D2 تا D13 محاسبه میانگین انجام میشود در صورتی این محاسبه انجام میشود که در سلول های B2 تا B13 مقادیر سلول هایی بیشتر از ۳۰ باشد و همچنین در صورتی که در سلول های C2 تا C13 سلول هایی وجود داشته باشیند که مقدار آن ها بیشتر از ۴۰۰ باشد.

در صورتی که این شروط در سلول های ستون B , C وجود داشته باشد در سلول های متناظر آن ها در ستون D محاسبه میانگین انجام میشود.

فیلم آموزش محاسبه میانگین اکسل

در این بخش برای آن که شما بتوانید بهتر با مفهوم نحوه محاسبه معدل در اکسل آشنا شوید فیلم آموزشی را تهیه کرده ایم. در این فلم به صورت مختصر نحوه میانگین گیری در اکسل و همچنین فرمول میانگین گیری در اکسل را به شما آموزش داده ایم. اگر سوالی در مورد هر بخش از این فیلم و مقاله دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر

یکی از چالش هایی که برای میانگین گیری در اکسل با آن رو به رو هستیم وجود سلول هایی است که محتوای آن ها مقدار ۰ میباشد. در این مواقع بهترین کار نادیده گرفتن این سلول ها میباشد. برای محاسبه این میانگین بهتر است از تابع AVERAGEIF بهره بگیرید و شرط صفر بودن را لحاظ کنید.

برای درک بهتر شما مثالی را در قسمت پایین برای شما قرار داده ایم.

محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر
محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر

در این مثال سلولی که میخواهیم نتیجه میانگین را در آن نمایش دهد مشخص کرده ایم و فرمول محاسبه میانگین در اکسل AVERAGEIF(C2:C5,”>0″)= را در آن نوشته ایم. بر اساس فرمول معدل در اکسل در سلول های C2 تا C5 اجرا میشود و در صورتی که مقادیر داخل این سلول ها بیشتر از صفر باشدمیانگین ان ها محاسبه میگردد.

محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر
محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر

به این ترتیب این تابع بدون آن که خانه هایی که حاوی مقدار صفر هستند اجرا میشود و میانگین مورد نظر را در سلول دلخواه ما نمایش میدهد.

محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر
محاسبه میانگین در اکسل بدون صفر

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم صفر تا صد دستور میانگین در اکسل را با توابع مختلف به شما توضیح دهیم در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود خوشحال میشویم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی در مورد اینکه چطور در اکسل میانگین بگیریم دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

نحوه محاسبه میانگین در اکسل چگونه است؟

شما میتوانید از توابع ، AVERAGEA ، AVERAGEIF ، AVERAGEIFS و AVERAGE برای محاسبه میانگین استفاده کنید که ساختار و سینتکس هر تابع به همراه مثال های کاربردی در مقاله مطرح شده است. برای آشنایی بیشتر با نحوه معدل گیری در اکسل این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه در اکسل معدل بگیریم؟

برای حساب کردن معدل در اکسل روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.

آیا محدودیتی برای داده ها محاسبه میانگین در اکسل وجود دارد؟

خیر شما میتوانید هم داده های عددی، آدرس سلول ها و داده های منطقی را برای محاسبه میانگین به عنوان ورودی به توابع معرفی کنید و هم میتوانید با اعمال شروط مورد نظر محاسبه را در سلول هایی که مد نظر دارید انجام دهید.

تابعی که میانگین اعداد را محاسبه میکند چه نام دارد؟

از تابع AVERAGE برای محاسبه میانگین یک محدوده استفاده می شود. علاوه بر این می تواند میانگین آرگومان های ورودی را نیز محاسبه کند.