تبدیل عدد به حروف در اکسل

تبدیل عدد به حروف در اکسل یکی از اموری است که در کار های حسابداری مورد استفاده قرار میگیرد. در خیلی از موارد ممکن است در سلول های اکسل عدد را به حروف نوشته باشند و برای انجام محاسبات نیاز باشد متن به عدد و یا برعکس تبدیل شود. در این مقاله میخواهیم صفر تا […]
  • تعداد نظرات: 6
  • دسته بندی ها: Excel
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

تبدیل عدد به حروف در اکسل یکی از اموری است که در کار های حسابداری مورد استفاده قرار میگیرد. در خیلی از موارد ممکن است در سلول های اکسل عدد را به حروف نوشته باشند و برای انجام محاسبات نیاز باشد متن به عدد و یا برعکس تبدیل شود. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد تبدیل عدد به حروف در اکسل با افزونه و تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه و همینطور تبدیل مبلغ به حروف در اکسل را به شما آموزش دهیم.

اگر میخواهید کار با اکسل را حرفه ای یاد بگیرید و زیر نظر برترین اساتید آموزش های تخصصی دریافت کنید حتما فیلم های آموزشی رایگانی که در صفحه آموزش اکسل قرار داده ایم را مشاهده کرده و زمینه ورود به بازار کار و کسب درآمد از این راه را ایجاد کنید.

نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل

در ابتدای آموزش تصویری تبدیل عدد به حروف در اکسل باید بگوییم که روش های مختلفی برای تبدیل عدد به حرف در اکسل وجود دارد که در این مقاله میخواهیم تمام روش ها را بررسی کنیم تا شما بتوانید بهترین و کاربردی ترین روش را به کار بگیرید. در فیلم آموزشی زیر به طور کامل نحوه تبدیل اعداد به حروف در اکسل را یاد بگیرید.

یکی از راحت ترین روش ها برای راحت ترین روش تبدیل اعداد به حروف در اکسل استفاده از افزونه میباشد. وقتی شما افزونه عدد به حروف اکسل را نصب میکنید میتوانید از توابع تعریف شده و فرمول تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه استفاده کنید.

در صورتی که تمایل به نصب افزونه تبدیل عدد به حروف در اکسل نداشته باشید میتوانید بدون افزونه این کار را نیز انجام دهید.

در صورتی که اطلاعات کافی درمورد نرم افزار اکسل ندارید، می توانید مقاله اکسل چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کرده و با کاربردهای اکسل آشنا شوید.

نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل
نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل

تبدیل حروف به عدد در اکسل

برای تبدیل حروف به عدد در اکسل کافی است ابتدا همه سلول هایی که شامل اعداد می شوند را انتخاب کرده و سپس روی علامت هشدار کلیک کنید و در نهایت گزینه Convert to Number را انتخاب نمایید. کار تمام است.

نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه

وقتی شما افزونه ای را برای این کار نصب نمیکنید باید از توابع موجود در نرم افزار اکسل نهایت بهره را ببرید و از آنها برای تبدیل رقم به حروف در اکسل بدون افزونه استفاده کنید.

برای آن که شما بتوانید به راحتی از فرمول ها برای تبدیل اعداد به حروف در اکسل ۲۰۰۷ و ورژن های بالاتر استفاده کنید ما فایل ضمیمه را برای شما تهیه کرده ایم. در این فایل میتوانید به همه فرمول عدد به حروف در اکسل دسترسی داشته باشید

برای تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه کافیست فرمول هایی که در این فایل قرار داده ایم را در سلول مورد نظر کپی پیست کنید.

در تصویر قرار داده شده در پایین میتوانید مشاهده کنید که در سلول B1 فرمول اکسل تبدیل عدد به حروف را کپی پیست کرده ایم و همان طور که مشاهده میکنید عدد به متن تبدیل شده است.

اگر برای ورود به بازار کار به دنبال بهترین دوره اکسل ویژه بازار کار هستید تا بتوانید از این طریق در کوتاه ترین زمان مشغول به کار شوید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش اکسل مراجعه کنید.

نکته ای که باید در زمان استفاده از این فایل در نظر داشته باشید این است که در ویندوز های مختلف المان هایی که کاراکتر ها را از هم جدا میکنند با هم تفاوت دارند که شما باید در زمان قرار دادن فرمول نوشتن عدد به حروف در اکسل آن را در نظر بگیرید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه
نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه

آموزش تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل

گاهی ممکن است تمایل داشته باشید اعدادی که در سلول های اکسل وجود دارند را به حروف انگلیسی تبدلی کنید که برای این کار باید از کد VBA استفاده کنید.

ما کد های VBA را برای شما آماده کرده ایم که با دانلود آن ها میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. با دانلود این کد میتوانید مراحل زیر را برای تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل به ترتیب طی کنید.

  1. زمانی که برنام اکسل را باز میکنید برای آن که به بخش کدنویسی هدایت شوید باید کلیدهای ترکیبی Alt + F11 و گاهی Alt + Fn را فشار دهید.
  2. برای افزودن ماژول به این بخش باید از تب INSERT گزینه Module را انتخاب کنید.
  3. قتی مرحله ۲ را انجام دادید یک پنجره جدید برای شما باز میشود که در این صفحه باید کد هایی را که از فایل کپی کرده اید در این بخش پیست کنید.
  4. برای ذخیره تغییرات و اعمال کد ها باید دکمه save را بزنید.
  5. وقتی این افزونه را نصب میکنید این قابلیت به اکسل شما اضافه میشود که از توابع SpellNumber و GetTens استفاده کنید. شما میتوانید از این توابع با فراخوانی صحیح برای تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل بدون افزونه استفاده کنید. اگر سوالی در این بخش دارید میتوانید در قسمت نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

یکی از آموزش های پربازدید در حوزه اکسل کدینگ انبار در اکسل میباشد که در این صفحه به طور جامع به توضیح آن پرداخته ایم. با مراجعه به این صفحه بخش های مختلف اکسل را حرفه ای یاد بگیرید.

تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول

یکی دیگر از راه هایی که میتوانید اعداد را به حروف انگلیسی در اکسل تبدیل کنید استفاده از تابع تبدیل عدد به حروف در اکسل یا افزونه میباشد. به این ترتیب شما میتوانید با دانلود این افزونه به راحتی تنها با چند کلیک این کار را انجام دهید.

پس از دانلود ماژول تبدیل عدد به حروف در اکسل پیشنهاد میشود برای بهتر پیش رفتن عملیات Kutools را در اکسل تان نصب کنید تا بتوانید از ویژگی Numbers to Currency Words برای تسریع عملیات تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول استفاده کنید. به ترتیب مراحل زیر را طی کنید تا اعداد به حروف انگلیسی تبدیل شوند.

  • بعد از آن که سلول مورد نظرتان را انتخاب کردید باید مطابق تصویر زیر مسیر Kutools > Content > Numbers to Currency Words را طی کنید.

برای یادگیری صفر تا صد محاسبه میانگین در اکسل، به صفحه میانگین گرفتن در اکسل مراجعه کنید.

تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول
تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول
  • با انتخاب گزینه Numbers to Currency Words پنجره جدید برای شما باز میشود که در این پنجره میتوانید زبان مورد نظر خود را تعیین کنید که دو گزینه برای شما نمایش داده میشود و باید از بین انگلیسی و چینی یکی را انتخاب کنید.
تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول
تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول
  • تنها با انتخاب زبان مشاهده میکنید مانند تصویر زیر تمام اعداد به حروف انگلیسی تبدیل شده اند.
تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول
تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول

تبدیل عدد به حروف در اکسل با افزونه

از دیگر روش هایی که برای تبدیل عدد به متن در اکسل میتوان استفاده کرد بهره مندی از مژول ها و افزونه هاست. شما میتوانید به راحتی با دانلود و نصب افزونه برای اسناد مالی و فاکتور های فروش عدد را به حروف تبدیل کنید.

برای انجام کار با این روش باید افزونه را دانلود و نصب کنید. ما لینک دانلود افزونه تبدیل عدد به حروف در اکسل را برای شما قرار داده ایم که در این افزونه کد VBA نوشته شده است و وقتی شما این افزونه را نصب میکنید میتوانید از توابعی که در آن استفاده شده است برای تبدیل اعداد به حروف با افزونه در اکسل استفاده کنید.

برای نصب ماژول تبدیل عدد به حروف باید فایل دانلودی شما دارای فایلی با پسوند Xlsm باشد. اکسل نمیتواند این فایل را اجرا کند و شما باید تنظیمات لازم را در اکسل انجام داده باشید تا کد های ماکرو در اکسل قابلیت اجرا شدن را داشته باشند. برای فعال کردن اجرای کد های ماکرو باید مراحل زیر را انجام دهید:

پیشنهاد ویژه : اکسل محاسبه عیدی و سنوات

  • از منوی بالای نرم افزار اکسل گزینه File را انتخاب کنید.
  • گزینه هایی در سمت چپ نمایش داده میشود که شما باید در این مرحله گزینه Options را انتخاب کنید.
  • در سمت چپ این پنجره شما میتوانید گزینه های مختلفی را مشاهده کنید که باید از میان این گزینه Trust Center را انتخاب و سپس Trust Center settings را بزنید.
  • یک پنجره جدید در ین مرحله برای شما باز میشود که لازم است گزینه Macro Settings را انتخاب کنید.
  • شما باید در این مرحله تیک گزینه Enable All Macros را بزنید. به این ترتیب نرم افزار اکسل قادر خواهد بود کد های ماکرو را بخواند و اجرا کند و شما میتوانید با انجام این تنظیمات ماژول مورد نظر را در اکسل اضافه کنید.

نصب افزونه در اکسل

بعد از آن که افزونه مورد نظرا را دانلود کردید باید نرم افزار اکسل را باز کرده و کلید های ترکیبی Alt + F11 و یا گاهی Alt + Fn را بزنید تا صفحه ای برای کدنویسی برای شما باز شود.

همان طور که در تصویر مشاهده میکنید در این مرحله یک پنجره جدید بری شما باز میشود که باید روی گزینه Sheet… کلیک راست کنید و گزینه import File را انتخاب نمایید. در این مرحله باید فایل مورد نظر را در برنامه import کنید.

یکی از قابلیت های نرم افزار اکسل، قفل کردن سلول می باشد که در مقاله قفل کردن سلول در اکسل به طور کامل توضیح داده ایم.

تبدیل عدد به حروف در اکسل با افزونه
تبدیل عدد به حروف در اکسل با افزونه

تازه در این مرحله رسیدیم به اصل ماجرا یعنی نوشتن عدد به حروف در اکسل با افزونه. در این مرحله شما باید سلولی که قرار است عدد را به حروف تبدیل کند و نمایش دهد را انتخاب کنید.

شما با استفاده از این افزونه میتوانید در سلول انتخابی فرمول ABH(A1)= را بنویسید که در فرمول تبدیل عدد به حروف فارسی در اکسل نوشته شده A1 سلول مورد نظری که قرار است عدد آن را بخواند میباشد و شما میتوانید آن را به آدرس سلول مورد نظر خود تغییر دهید.

زمانی که شما فرمول تبدیل اعداد به حروف در اکسل را در سلول مورد نظر تایپ میکنید اعداد به حروف تبدیل میشوند. در این فرمول به گونه ای تعریف شده است که اگر در عدد شما ممیز یا اعشار وجود داشته باشد تبدیل شده ان به حروف به با کلمه ممیز نمایش داده میشد.

یکی از توابع مهم در نرم افزار اکسل تابع choose در اکسل میباشد که این تابع میتواند مقدار معین مورد نظر ما را از لیست اکسل استخراج و به عنوان نتیجه نمایش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره حتما مقاله تابع choose در اکسل را مطالعه کنید.

تبدیل عدد به حروف در اکسل با افزونه
تبدیل عدد به حروف در اکسل با افزونه

آموزش تبدیل عدد به حروف ریال

از دیگر کارهایی که میتوانید در نرم افزار اکسل انجام دهید تبدیل عدد به حروف ریال در اکسل و تومان میباشد. شما میتوانید از فرمول زیر برای این کار استفاده کنید:

&” “&”ریال”ABH(A1)=

در این فرمول برای آن که عبارات را به هم متصل کنید از کاراکتر “&” استفاده میشود. در فرمول به حروف نوشتن اعداد در اکسل شما میتوانید از سایر واحد های دیگر به جای کلمه ریال استفاده کنید.

آموزش تبدیل عدد به حروف ریال
آموزش تبدیل عدد به حروف ریال

اگر میخواهید نحوه نوشتن فرمول در اکسل را یاد بگیرید میتوانید به صفحه فرمول نویسی در اکسل بروید و صفر تا صد نحوه نوشتن فرمول ها را در اکسل یاد بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم صفر تا صد آموزش نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل ۲۰۱۶، تبدیل عدد به حروف در اکسل ۲۰۱۹ و دیگر ورژن ها را به صورت تصویری به شما ارائه دهیم. اگر سوالی در رابطه با اینکه چگونه در اکسل عدد را به حروف تبدیل کنیم دارید میتوانید در قسمت نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند و ایراد به وجود امده را رفع کنند.

سوالات متداول

نحوه تبدیل عدد به حروف فارسی در اکسل چگونه است؟

روش های مختلفی برای تبدیل عدد و حروف به یکدیگر در اکسل وجود دارد که در این مقاله روش های تبدیل اعداد به حروف در نرم افزار EXCEL بدون افزونه و با افزونه آموزش داده ایم.

چگونه با افزونه در اکسل اعداد را به حروف تبدیل کنیم؟

شما میتوانید با نصب افزونه در اکسل این قابلیت را در آن ایجاد کنید که از فرمول ها و توابع برای تبدیل حروف به اعداد در اکسل استفاده کنید. در این مقاله روش های نصب افزونه و استفاده از آن برای این منظور توضیح داده شده است.

تبدیل عدد به حروف انگلیسی در اکسل با ماژول چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از روش های تبدیل اعداد به حروف انگلیسی در اکسل استفاده از تابع تبدیل عدد به حروف در اکسل یا افزونه میباشد که نحوه انجام این کار به طور کامل توضیح داده شده است.