محاسبه درصد در اکسل

محاسبه درصد در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد و برای امور مختلفی از محاسبه درصد استفاده میکنیم مانند مالیات، کمیسون و انعام و غیره. اگر می خواهید بدانید چگونه درصد را در اکسل محاسبه کنیم در این مقاله قصد داریم انواع روش محاسبه درصد در اکسل را به شما توضیح دهیم تا بتوانید نحوه نوشتن […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: Excel
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

محاسبه درصد در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد و برای امور مختلفی از محاسبه درصد استفاده میکنیم مانند مالیات، کمیسون و انعام و غیره. اگر می خواهید بدانید چگونه درصد را در اکسل محاسبه کنیم در این مقاله قصد داریم انواع روش محاسبه درصد در اکسل را به شما توضیح دهیم تا بتوانید نحوه نوشتن درصد در اکسل را به صورت اصولی یاد بگیرید.

اگر میخواهید به صورت حرفه ای نرم افزار اکسل را یاد بگیرید و با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید میتوانید به صفحه آموزش اکسل رایگان مراجعه کنید و فیلم های آموزشی رایگان این صفحه را مشاهده کنید.

برای مشاهده آموزش نحوه محاسبه در اکسل در ادامه با ما همراه باشید.

 محاسبه درصد در اکسل

قبل از اینکه به سراغ نوشتن فرمول درصد در اکسل، فرمول کسر درصد در اکسل و همچنین فرمول کاهش درصد در اکسل برویم قصد داریم که یک یادآوری جزئی از درس ریاضیات دوران دبستان و راهنمایی بپردازیم.

همان طور که به یاد دارید ما برای محاسبه درصد در درس ریاضیات از فرمول زیر استفاده می کردیم :

درصد = (بخش/کل)*۱۰۰

به عنوان مثال شما اگر بخواهید ده تا شکلات داشته باشید و بخواهید ۴ تا رابین دوستانتان تقسیم کنید، اگر بخواهیم بگوییم که شما چند درصد از شکلات ها را به دوستانتان اختصاص دادیم باید از فرمول زیر استفاده کنیم :

درصد ۴۰ =۴/۱۰*۱۰۰

به همین سادگی ما با استفاده از فرمول ذکر شده به محاسبه درصد یک عدد در اکسل پرداختیم.

حالا در اینجا می خواهیم به موضوع اصلی مقاله یعنی فرمول محاسبه درصد در اکسل بپردازیم. قبل از اینکه فرمول نویسی درصد در اکسل را توضیح دهیم اگر نمیدانید نرم افزار اکسل چه کاربردهایی دارد و با آن چه کار هایی میتوانید انجام دهید که از آن ها بی اطلاعید حتما مقاله اکسل چیست را مطالعه کنید.

برای آموزش نحوه درصدگیری در اکسل و همچنین فرمول محاسبه درصد تخفیف در اکسل در ادامه با ما همراه باشید.

فرمول محاسبه درصد در اکسل

درصد پایه چیست

برای آن که بتوانید درصد گیری اتوماتیک در اکسل را به روش درستی انجام دهید باید آشنایی به مبحث درصد پایه داشته باشید. برای آن که بتوانید درصد پایه را محاسبه کنید باید جز را به کل تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب کنید.

برای آن که بهتر متوجه شوید درصد پایه چیست و محاسبه درصد اکسل چگونه انجام می شود بهتر است مثالی را برای شما توضیح دهیم. فرض کنید ۴۰ هزار تومان پول دارید و ۱۰ هزار تومان آن را به دوستتان داده اید. اگر از شما بپرسند چند درصد پول تان را خرج کرده اید باید چگونه محاسبه کنید؟

اگر می خواهید علاوه بر یادگیری طریقه محاسبه درصد در اکسل، میانگین گیری در اکسل را نیز یاد بگیرید، حتما مقاله میانگین گرفتن در اکسل را مطالعه کنید.

برای نحوه درصد گیری در اکسل در این سوال باید به شیوه زیر عمل کنید:

(کل / بخش) * ۱۰۰ = درصد

برای این مثال جواب (۱۰/۴۰)*۱۰۰=۲۵٪ میباشد.

همان طور که متوجه شدید از درصد گیری اکسل در کارهای روزمره بسیار استفاده میشود و شما برای موارد زیادی از آن استفاده میکنید. یکی از راه هایی که میتوانید به راحتی درصد را محاسبه کرده و کار های خود را پیش ببرید گرفتن درصد در اکسل میباشد. در ادامه به شما نحوه درصد گرفتن در اکسل را آموزش میدهیم که میتوانید بدون نیاز به عملیات ریاضی با استفاده از فرمول درصد اکسل این کار را انجام دهید.

پیشنهاد ویژه :  اگر در حین تایپ کردن در اکسل با مشکل رو به رو شدید و نمیدانید چطور باید ایراد را برطرف کنید حتما مقاله تنظیمات نوشتن در اکسل را مطالعه کنید.

فیلم آموزش فرمول محاسبه درصد در اکسل

فیلم آموزش مربوط به فرمول درصد گیری در اکسل و همین طور تابع درصد گیری در اکسل به زودی در این بخش قرار داده می شود تا شما عزیزان بتوانید نحوه بدست آوردن درصد در اکسل به صورت عملی و کاربردی مشاهده کنید. علاوه براین شما با شرکت ذر کلاس های آموزشی می توانید صفر تا صد نحوه گرفتن درصد در اکسل را به صورت حرفه ای آموزش ببینید.

برای یادگیری فرمول درصدگیری در اکسل در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فرمول درصد پایه در اکسل

توجه به مواردی که توضیح داده شد و مثالی که ارائه دادیم احتمالاً خودتان بتوانید فرمول درصد گرفتن در اکسل را حدس بزنید. برای یادگیری فرمول درصد گیری بین دو عدد در اکسل ادامه این مطالب را دنبال کنید.

برای یادگیری صفر تا صد آموزش اکسل ویژه بازار کار، زیر نظر اساتید متخصص و دریافت مدرک فنی حرفه ای، به صفحه دوره آموزشی اکسل مراجعه کنید.

محاسبه در اکسل به شرح زیر می باشد:

درصد= بخش / کل

البته لازم است که این نکته را یادآور شویم که هنگام محاسبه درصد در نرم افزار صفحه گسترده اکسل نیازی نیست که کسر حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب کنیم زیرا اکسل به صورت اتوماتیک این کار را برای شما انجام می دهد.

حالا در اینجا می خواهیم بررسی کنیم که چگونه می‌توان از فرمول درصد ‏excel در داده های واقعی استفاده کرد به عنوان مثال شما تصور کنید که در ستون B تعداد موارد سفارش شده در ستون C موارد تحویل شده را دارید.

برای اطلاع از درصد محصولات تحویل شده شما باید کارهای زیر را انجام دهید :

ابتدا اولین کاری که نیاز است انجام دهید این است که فرمول درصد گیری اکسل

= C2 / B2 را در سلول D2 وارد نمایید و آن را به تعداد ردیف مورد نیاز کپی کنید.

سپس بر روی دکمه Percent Style در زبانه Home گروه Number کلیک کنید تا کسر اعشاری حاصل به صورت درصد به شما نمایش داده شود.

در مثال زیر ستون D درصد گرد شده از اقلام تحویل شده را نشان می دهد بدون اینکه ارقام اعشاری را نشان دهد.

یکی از پربازدید ترین مقالات در حوزه اکسل تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل میباشد که با نکات گفته شده در این مقاله میتوانید در کسری از ثانیه تاریخ در فرمت های مختلف را به هم تبدیل کنید.

فرمول درصد پایه در اکسل

محاسبه درصد در اکسل

شما میتوانید از فرمولی که در قست قبل به آن اشاره کردیم برای حساب کردن درصد در اکسل استفاده کنید. در این بخش برای درک بهتر اعمال درصد در اکسل به صورت تصویری مثالی را برای شما آورده ایم.

پیشنهاد ویژه : تبدیل عدد به حروف در اکسل

محاسبه درصد در اکسل
محاسبه درصد در اکسل

در شکل بالا شما ستون های مختلفی را مشاهده میکنید که در ستون B تعداد فروش ها و ستون C تعداد کالاهای تعریف شده به شما نمایش داده میشود.

اگر شما بخواهید متوجه شوید که چند درصد از کالا ها به مشتریان تحویل داده شده است باید از فرمول محاسبه درصد فروش در اکسل استفاده کنید.

خروجی مورد نظر باید در ستون D نمایش داده شود که برای این کار سلول مورد نظر را انتخاب کرده و فرمول C2/B2=درصد محصولات تحویل داده شده را در آن درج میکنیم.

البته روش دیگری نیز برای طریقه درصد گرفتن در اکسل وجود دارد که برای استفاده از این روش باید از تب Home بخش Number را انتخاب نمایید. در این حالت کسر اعشاری را به شما نمایش میدهد. در این روش شما میتوانید تعداد رقم های اعشاری که نمایش داده میشود را تعیین کنید که بیشتر و یا کمتر از آنچه مشاهده میکنید باشد.

نکته ای که باید در این بخش در نظر داشته باشید این است که اگر از فرمول محاسبه میانگین درصد در اکسل استفاده کنید نیازی به تعیین ارقام اعشاری نیست زیرا این فرمول مقدار را به صورت گرد شده نمایش میدهد.

اگر با بخش های مختلف نرم افزار اکسل آشنایی ندارید و نمیدانید چه قسمت های مختلفی در این نرم افزار وجود دارد حتما مقاله آشنایی با محیط نرم‌ افزار اکسل را مطالعه کنید و تسلط نسبی در این نرم افزار پیدا کنید.

نمایش درصد در اکسل

نمایش درصد در اکسل کار بسیار راحتی است و برای اعمال کردن فرمت درصد در یک سلول خاص و چندین سلول شما باید سلول های مورد نظر را Select نمایید.

و سپس بر روی دکمه Percent Style در بخش Number در زبانه Home کلیک کنید.

حتی شما می توانید با استفاده از کلید های میانبر % + Ctrl + Shift استفاده نمایید.

نمایش درصد در اکسل

محاسبه درصد جمع کل در اکسل

زمانی که جمع درصد در اکسل در انتهای جدول در یک سلول واحد قرار دارد در این حالت از فرمول درصد شبیه به نمونه‌ای است که در بخش قبلی توضیح داده شد با این تفاوت که ارجاع سلول در مخرج یک ارجاع مطلق با علامت $ است.

در واقع در این مورد میخواهیم درصد جز را نسبت به مقدار کل محاسبه کنیم. در این حالت ابتدا باید جمع کل را محاسبه کنیم که برای این محاسبه راه های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه ها استفاده از تابع sumif یا همان نام تابع درصد در اکسل میباشد.

سوال شما اگر مقداری در ستون B داشته باشید، و جمع کل آنها را در ستون B10 می توانید از این فرمول برای محاسبه درصد جمع کل استفاده کنید :

پیشنهاد ویژه : برای مشاهده کامل آموزش فرمول نویسی در نرم افزار اکسل به صفحه فرمول نویسی در اکسل مراجعه کنید.

B2/$B$10

در ادامه مثال تبدیل عدد به درصد در اکسل را به شما توضیح میدهیم تا بهتر این موضوع را درک کنید.

در این مثال که تصویر آن را در پایین مشاهده میکنید میخواهیم درصد هر میوه را نسبت به کل میوه ها محاسبه کنیم. برای این محاسبه همان طور که اشاره شد باید از علامت دلار $ استفاده کنید که این نشان میدهد شما در حال اشاره به مقدار سلول خاصی هستید.

محاسبه درصد جمع کل در اکسل
محاسبه درصد جمع کل در اکسل

ر این مثال میخواهیم درصد گیلاس را نسبت به کل میوه ها حساب کنیم. برای این کار میتوان فرمول  B2/$B$10 را در سلول C2 نوشت. در این حالت محاسبه به راحتی انجام میشود و شما میتوانید از این فرمول برای بقیه میوه ها در سایر سلول ها استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای اکسل، قفل کردن یک یا تعدادی از سلول ها می باشد که در مقاله قفل کردن سلول در اکسل به طور کامل در این مورد توضیح داده ایم.

نحوه محاسبه درصد تغییر در اکسل

یکی دیگر از قابلیت های نرم افزار اکسل، محاسبه درصد تغییرات در اکسل می باشد که بسیار پرکاربرد است و شما می توانید از این طریق محاسبه درصد سود در اکسل و همینطور محاسبه درصد افزایش در اکسل را به راحتی انجام دهید. در این قسمت قصد داریم به سراغ نحوه محاسبه درصد تغییر در نرم افزار صفحه گسترده اکسل برویم. فرمول درصد تغییرات در اکسل به صورت زیر می باشد:

درصد تغییر =A/ (B- A)

شما میتوانید از این فرمول برای محاسبه تغییر ستون های مختلف یا افزایش درصدی یک ستون در اکسل استفاده کنید. برای درک بهتر شما از محاسبه درصد تغییر در اکسل مثالی را برای شما توضیح میدهیم.

شما تصور کنید که ما در یک باغ میوه ۸۰ سیب برداشت کرده ایم. دفعه بعدی تعدا سیب های برداشت شده ۱۰۰ سیب میباشد. بدیهی است که تعداد سیب های برداشت شده ۲۰ عدد افزایش داشته است که این تعداد بر حسب درصد ۲۵٪ افزایش در نظر گرفته میشود.

اگر این تعدا برعکس شود یعنی بار اول ۱۰۰ سیب برداشت کرده باشید و دفعه بعدی ۸۰ سیب در این حالت ۲۰ درصد کاهش داشته و درصد تغییر ۲۰٪ میباشد.

لاذم به ذکر است که فرمول محاسبه درصد سود فروش در اکسل به همین صورت نیز می باشد.

یکی از پرکاربردترین و مهم ترین توابع در نرم افزار اکسل، تابع choose می باشد که برای یادگیری یادگیری این تابع مهم می توانید مقاله تابع choose در اکسل را مطالعه کنید.

شما میتوانید یک فرمول واضح تر را که درک آن بهتر است برای این کار در نظر بگیرید:

(مقدار جدید - مقدار قدیمی) / مقدار قدیمی
نحوه محاسبه درصد تغییر در اکسل
نحوه محاسبه درصد تغییر در اکسل

نرم افزار محاسبه درصد پول

برای محاسبه درصد پول نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که یکی از بهترین و پرکاربردترین آن ها نرم افزار اکسل می باشد. اگر می خواهید از برنامه دیگری غیر از اکسل استفاده کنید می توانید بایک سرچ ساده در گوگل انواع نرم افزار محاسبه درصد پول را بررسی کنید.

جمع بندی

تا به اینجای مقاله سعی کردیم صفر تا صد نحوه فرمول نویسی درصد در اکسل را برای شما ارائه دهیم. در نهایت امیدواریم که ارائه مطلب آموزش درصد گیری در اکسل و همینطور محاسبه درصد تحقق در اکسل مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد، در صورتی که ارائه این مسئله مورد توجه شما قرار گرفته است یا هر گونه سوالی درمورد اینکه چگونه در اکسل درصد حساب کنیم دارید می‌توانید در انتهای همین صفحه در بخش نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را پیرامون این مقاله با ما در میان بگذارید.

اگر می خواهید بدانید درصد گیری در اکسل چگونه است باید بگوییم که فیلم آموزش درصد در اکسل به زودی در این بخش قرار داده می‌شود که شما می‌توانید با مشاهده فیلم مربوطه اطلاعات بیشتری را در مورد امکان تعیین درصد در اکسل کسب نمایید.

سوالات متداول

چگونه در اکسل درصد بگیریم؟

در این مقاله طریقه درصد گیری در اکسل را به طور کامل به شما توضیح داده ایم و شما را با محاسبه درصد تغییر در اکسل و درصد جمع از کل در اکسل همراه با مثال های کاربردی آشنا کرده ایم.

درصد پایه در چیست؟

برای آن که شما بتوانید درصد را به روش کاربردی و اصولی محاسبه کنید یک فرمول کلی وجود دارد که باید مقدار جز را به کل تقسیم کرده و در عدد ۱۰۰ ضرب کنید. تبدیل اعداد به درصد در اکسل همراه با مثال در مقاله توضیح داده شده است.

نسبت گرفتن در اکسل چگونه است؟

نسبت گیری در اکسل به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله نحوه محاسبه نسبت در اکسل را با مثال های کاربردی برای شما آورده ایم. برای مشاهده آموزش تصویری درصد گیری در اکسل این مقاله را از دست ندهید.