ساخت جدول در اکسل

یکی از بهترین روش ها برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، استفاده از نمودارها و جدول می باشد که برای این کار روش ها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین نرم افزارها برای ساخت نمودار و جدول نرم افزار اکسل می باشد. اگر شما هم می خواهید بدانید چگونه در […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: Excel
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از بهترین روش ها برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، استفاده از نمودارها و جدول می باشد که برای این کار روش ها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین نرم افزارها برای ساخت نمودار و جدول نرم افزار اکسل می باشد. اگر شما هم می خواهید بدانید چگونه در اکسل جدول بکشیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جدول اکسل چیست

یکی از قابلیت های کاربردی نرم افزار اکسل، درست کردن جدول در اکسل می باشد که به یکی از مهم ترین مزایای آن تبدیل شده است. برای رسم جدول در اکسل می توانید با استفاده از دستور Table این کار را انجام دهید.

جدول در اکسل ویژگی های مهمی مانند مرتب سازی و فیلتر داده های جدول دارد که به شما امکان سازماندهی و مشاهده داده ها را می دهد.

در حالت کلی می توان گفت که جدول بندی در اکسل درواقع محلی برای قرار گرفتن داده های مرتب شده است که این داده ها در سطرها و ستون های مختلف جای گرفته اند و می توان به راحتی با استفاده از جدول اکسل این داده ها را مدیریت و تجزیه و تحلیل کرد.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری صفر تا صد مهارت اکسل به صورت کاملا کاربردی و حرفه ای برای ورود به بازار کار، به صفحه آموزش اکسل مراجعه کنید.

جدول اکسل چیست
جدول اکسل چیست

ساخت جدول در اکسل

کشیدن جدول در اکسل امروزه با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای بسیاری انجام می شود. نرم افزار اکسل بوسیله امکانات جذابی که برای محیط کاربری، نمایش مرتب سازی، فرمول نویسی، فیلتر کردن و نمودارهای مربوط به اعداد برای شما فراهم نموده است به یکی از بهترین و محبوب ترین نرم افزارها برای رسم جدول شناخته شده است.

جدول کشی در اکسل به عنوان یکی از پرکاربردترین قسمت ها در سازمان ها و شرکت های مختلف برای تحلیل و تجزیه انواع داده ها و اطلاعات استفاده می شود.

در ادامه با آموزش ساخت جدول در اکسل همراه شما عزیزان هستیم.

پیشنهاد ویژه : نمونه سوالات عملی اکسل با جواب pdf

آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل

در اولین مرحله از آموزش جدول در اکسل می بایست توسط موس ناحیه یا تعداد سطر و ستون ها را تعیین کنید. با توجه به تعداد ستون ها و سطرهایی که انتخاب کرده اید، نشانگر موس را بکشید.

شما همچنین می توانید جدول های بسیار بزرگی را برای پروژه های بزرگ همراه با سطر ها و ستون های زیاد طراحی کنید.

بعد از انتخاب ناحیه جدول می توانید حاشیه خطوط جدوی را نیز مشخص کنید. حال با استفاده از قسمت Borders در تب Home طبق سلیقه فردی و نیاز خود می توانید حاشیه و خطوط جدول را تعیین کنید.

در کنار هر گزینه می توانید مثال ساده ای برای عملکرد آن مشاهده کنید. به طور مثال گزینه Bottom Border فقط یک خط در پایین مقادیر و اطلاعات اضافه خواهد کرد.

برای یادگیری صفر تا صد آموزش حقوق و دستمزد در اکسل به صورت کاملا کاربردی و حرفه ای، به صفحه آموزش حقوق و دستمزد در اکسل مراجعه کنید.

آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل
آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل

در هنگام ایجاد جدول در اکسل توسط بخش Format as Table می توانید به قالب های آماده و جذاب اکسل دسترسی داشته باشید.

استفاده از جدول های آماده روند کار شما را سریع تر می کنند و طراحی جدول در اکسل را راحت تر کند. لاذم به ذکر است که ظاهر جدول فارسی در اکسل نیز مانند جداول لاتین قابل سفارشی سازی است و در بسیاری از مواقع نیز می توانید جهت چیدمان مطالب را با توجهبه نوع زبان تغییر دهید.

برای آشنایی با محیط نرم‌ افزار اکسل و کسب اطلاعات جامع درمورد نرم افزار پرکاربرد اکسل، به صفحه اکسل چیست مراجعه کنید.

آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل
آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل

در این مرحله از آموزش تصویری درست کردن جدول در اکسل، می توانید متناسب با سلیقه و نیاز خود یکی از قالب های آماده اکسل را استفاده نمایید.

توجه داشه باشید که با استفاده از فرمت های مختلف امکان قالب بندی زیبا، سریع و راحت برای شما وجود دارد. بعد از انتخاب طراحی مورد نظر، یک پیام برای تایید قالب برای شما نمایش داده می شود که باید روی دکمه OK کلیک کنید.

در این صورت جدول به سمت راست می رود و متناسب با قالبی که انتخاب کرده اید، می تواند دارای ویژگی هایی مانند فیلتر کرد من و… باشد.

اگر می خواهید بدانید نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل بدون افزونه چگونه است، حتما مقاله تبدیل عدد به حروف در اکسل را مطالعه کنید.

آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل
آموزش تصویری کشیدن جدول در اکسل

جدول فارسی در اکسل

همانطور که می دانید در حالت کلی هنگام جدول کشیدن در اکسل مشاهده خواهید کرد که جدول در سمت چپ صفحه گسترده ایجاد می شود چرا که زبان پیش فرض برای این نرم افزار زبان انگلیسی می باشد بنابراین طبیعی است که نحوه کشیدن جدول در اکسل به صورت چپ باشد.

برای اینکه در هنگام آماده ساختن در جدول دجار مشکل چینش نشوید، می بایست با استفاده از گزینه Sheet right-to-Left از تب Page Layout نمایش جدول را به سمت راست بیاورید.

به این تریتب شما برای جدول فارسی در اکسل مشکلی نخواهید داشت.

پیشنهاد ویژه : تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

جدول فارسی در اکسل
جدول فارسی در اکسل

چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم

یکی از سوالات مهمی که ممکن است در حین نحوه درست کردن جدول در اکسل برای شما هم ایجاد شود این است که چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که چگونه به جدول سطر و ستون جدول اضافه کنیم باید بگوییم که شما می توانید با استفاده از مربع کوچکی که در گوشه پایین جدول وجود دارد این کار را انجام دهید. شما می بایست آن را بکشید و تا جایی مه می خواهید ادامه دهید تا جدول به هر انداه ای که می خواهید برسد.

اگر می خواهید با انواع روش های تبدیل فایل پی دی اف به اکسل آشنا شوید، مقاله تبدیل پی دی اف به اکسل می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم
چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم

حال در این مرحله می توانید اطلاعات خود را در جدول درج کنید. بعد از درج اطلاعات روی منوی File کلیک کنید.

چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم
چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم

در این مرحله می توانید از جدول طراحی شده در اکسل پرینت بگیرید یا اینکه جدول را به صورت PDF ذخیره کنید.

چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم
چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم

خروجی نمونه جدول فارسی در اکسل به صورت زیر خواهد بود.

چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم
چگونه در اکسل جدول را ادامه دهیم

تغییر نام جدول اکسل

تا به اینجای مقاله در رابطه با آموزش ساخت جدول در اکسل pdf با شما صحبت کردیم، حال نوبت آن است که به تغییر نام جدول اکسل بپردازیم.

شما می بایست این نام را به اسمی معنادار در جدول تغییر دهید تا کار با جدول برایتان آسان شود. برای تغییر نام جدول اکسل می بایست ابتدا سلول مورد نظر خود را در اکسل انتخاب کنید و سپس در زیر تب Table Tools، روی تب Design کلیک کنید.

در ادمه در سمت چپ نوار، روی کادر Table name کلیک کرده و نام موجود را انتخاب کنید. سپس یک نام جدید مانند Orders تایپ کرده و در آخر کلید Enter را فشار دهید.

اگر می خواهید بدانید سرچ در اکسل چگونه انجام می شود و کاربرد تابع FIND و SEARCH در اکسل چیست، مقاله سرچ در اکسل را از دست ندهید.

تغییر نام جدول اکسل
تغییر نام جدول اکسل

ساخت جدول اکسل با سبک خاص

شاید یکی از مهم ترین سوالاتی که برای کاربران در هنگام ساخت جدول در اکسل این باشد که چگونه به ساخت جدول اکسل با سبک خاص بپردازیم؟

شما می توانید هنگام ایجاد جدول در اکسل به جای استفاده از جدول پیش فرض اکسل، به طراحی یک سبک خاص با استفاده از گزینه گزینه های Table Style طراحی کنید و سپس زمانی که آن سبک را اعمال کردید، روی گزینه حذف قالب‌ بندی سلول فعلی از محدوده داده کلیک کنید.

پیشنهاد ویژه: برای شرکت در کامل ترین دوره آموزشی اکسل در بهترین مرکز آموزشی کشور، زیر نظر اساتید برتر و متخصص، به صفحه دوره اکسل مقدماتی تا پیشرفته مراجعه کنید.

هنگامی که شما یک جدول را با استفاده از دستور Table در تب Insert Ribbon طراحی می کنید، جدول قالب فعی خود را حفقظ کرده و سبک جدول پیش فرض در آن اعمال می شود.

در صورتی که تمایل دارید در هنگام طراحی جدول در اکسل از سبک خاصی استفاده کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا یک سلول را در لیست داده هایی که آماده کرده اید انتخاب کنید. سپس وارد تب Home در نوار بالای نرم افزار اکسل شوید و در گروه Styles، روی Format as Table کلیک کنید. در نهایت بر روی سبک مورد نظر خود کلیک نمایید.

برای مشاهده آموزش آموزش ثابت کردن سطر و ستون ها در صفحه اکسل به صفحه اضافه کردن ستون و ردیف در اکسل مراجعه کنید.

ساخت جدول اکسل با سبک خاص
ساخت جدول اکسل با سبک خاص

در این مرحله از ایجاد و حذف جدول در اکسل، می توانید برای اعمال یک Style و حذف هر قالب موجود، روی یک Style راست کلیک کرده و روی Apply and Clear Formatting ضربه بزنید.

ساخت جدول اکسل با سبک خاص
ساخت جدول اکسل با سبک خاص

در آخرین مرحله از آموزش ساخت جدول پیشرفته در اکسل، در کادر محاوره ای Create Table، محدوده داده های شما می بایست به طور خودکار ظاهر شود و گزینه My table has headers تیک خورده شود.

در صورت لزوم، می توانید محدوده را تنظیم کرده و تیک این کادر را علامت بزنید. برای ذخیره این تنظیمات جدول در اکسل روی گزینه OK کلیک کنید.

یکی از چالش هایی که بسیاری از کارآموزان در هنگام کار با نرم افزار اکسل با آن روبرو هستند، تغییر جهت صفحه در اکسل می باشد که در مقاله راست چین و چپ چین کردن اکسل به طور کامل توضیح داده ایم.

فرمول جدول در اکسل

همانطور که می دانید جدول ها در اکسل یک ویژگی به نام ستون های محاسبه شده دارند که وظیفه آن ها آسان تر و دقیق تر کردن ورود و نگهداری فرمول ها می باشد.

زمانی که فرمول مورد نظر را در یک ستون از جدول وارد می کنید، فرمول به طور خودکار در کل ستون کپی شده بدون اینکه نیازی به کپی و اتصال فرمول باشد.

پیشنهاد ویژه : فریز کردن در اکسل

ساخت جدول اکسل با سبک خاص
ساخت جدول اکسل با سبک خاص

ساخت جدول در اکسل اندروید

همانطور که می دانید ساخت جدول در اکسل اندروید تفاوت چندانی با ساخت جدول در اکسل ویندوز ندارد با این تفاوت که در ویندوز شما به امکانات و ابزارهای بیشتری دسترسی خواهید داشت و به راحتی می توانید به ساخت جدول اکسل با سبک خاص بپردازید.

جمع بندی

در این مقاله صفر تا صد آموزش تصویری درست کردن جدول در اکسل همراه با ویرایش جدول در اکسل و همچنین تغییر اندازه جدول در اکسل و ساخت جدول اکسل با سبک خاص به شما عزیزان ارائه شده است.

اگر هر گونه سوالی درمورد ساخت جدول در اکسل دارید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

جدول اکسل چیست؟

جدول اکسل درواقع محلی برای قرار گرفتن داده های مرتب شده است که این داده ها در سطرها و ستون های مختلف قرار گرفته اند و می توان به راحتی با استفاده از آن این داده ها را مدیریت و تجزیه و تحلیل کرد.

چگونه در اکسل جدول بکشیم؟

کشیدن جدول در اکسل بسیار ساده است و نیازی به مراحل پیچیده ای ندارد. شما می توانید با استفاده از مراحلی که در ابتدای مقاله توضیح داده ایم با نحوه ساخت جدول در اکسل آشنا شوید. برای آشنایی با نحوه کشیدن جدول در اکسل این مقاله را مطالعه کنید.

ساخت جدول اکسل با سبک خاص چگونه است؟

برای طراحی جدول در اکسل به سبک خاص و ویژه می توانید از دستورالعملی که در مقاله توضیح داده ایم استفاده کنید و جدول دلخواه خود را طراحی کنید.