فارسی کردن اعداد در اکسل

یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی در انجام پروژه های مختلف با آن روبرو هستند، فارسی کردن اعداد در اکسل می باشد. تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در اکسل یکی از قابلیت هایی است که نرم افزار اکسل در اختیار کاربران خود قرار داده است تا به راحتی بتوانند با این برنامه کارهای مختلفی انجام […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: Excel
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی در انجام پروژه های مختلف با آن روبرو هستند، فارسی کردن اعداد در اکسل می باشد. تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در اکسل یکی از قابلیت هایی است که نرم افزار اکسل در اختیار کاربران خود قرار داده است تا به راحتی بتوانند با این برنامه کارهای مختلفی انجام دهند.

اگر شما هم می خواهید بدانید چگونه اعداد را در اکسل فارسی کنیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با بهترین روش های تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی آشنا شوید.

فارسی کردن اعداد در اکسل

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که توسط بسیاری از مخاطبان پرسیده می شود این است که چگونه اعداد را در اکسل فارسی کنیم؟

در حالت کلی برای تبدیل اعداد فارسی در اکسل روش های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه قصد داریم تمامی روش های تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل ۲۰۱۶ و همچنین اعداد فارسی در اکسل ۲۰۱۹ را به شما عزیزان معرفی کنیم.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری صفر تا صد مهارت اکسل به صورت کاملا کاربردی و حرفه ای برای ورود به بازار کار، به صفحه آموزش اکسل مراجعه کنید.

فونت فارسی در اکسل

یکی از ساده ترین روش ها برای فارسی کردن اعداد اکسل، استفاده از فونت فارسی در اکسل می باشد. هنگامی که شما از فونت های فارسی برای تایپ اعداد استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که همه اعداد به صورت فارسی نوشته می شوند. شما می توانید برای این کار از فونت هایی مانند B Nazanin ،B Titr و… استفاده کنید.

راست چین کردن متن در اکسل

از دیگر راه هایی که می توانید برای فارسی نوشتن اعداد در اکسل از آن استفاده کنید، راست چین کردن متن در سلول اکسل می باشد. برای این کار می بایست وارد تب شده Home و قسمت Alignment را انتخاب کنید و سپس از قسمت Direction گزینه Right-To-Left را انتخاب کنید.

برای دریافت کامل ترین پکیج نمونه سوالات اکسل به صورت عملی، تستی و تشریحی همراه با آزمون آنلاین رایگان، به صفحه نمونه سوالات عملی اکسل با جواب pdf مراجعه کنید.

راست چین کردن متن در اکسل
راست چین کردن متن در اکسل

تغییر فرمت سلول اکسل

تغییر فرمت سلول اکسل یکی دیگر از روش های تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل می باشد. در این روش شما باید بعد از انتخاب سلول های مورد نظر روی آن ها کلیک راست کرده و از بین گزینه های موجود، گزینه Format Cells را انتخاب کنید.

در این مرحله برای شما پنجره ای باز می شود که باید از گزینه های موجود، Number را انتخاب نمایید و از میان گزینه های موجود در سمت چپ روی گزینه Custom ضربه بزنید. شما برای فارسی کردن عدد در اکسل و بلعکس انگلیسی کردن اعداد در اکسل می بایست از کدهای زیر که در این قسمت قرار داده ایم استفاده کنید و طبق تصویر جایگذاری کنید.

اگر به دنبال بهترین و کامل ترین آموزش حقوق و دستمزد در اکسل هستید، پیشنهاد می کنیم به صفحه آموزش حقوق و دستمزد در اکسل مراجعه کنید.

تغییر فرمت سلول اکسل

تغییر فرمت سلول اکسل

شما می توانید با استفاده از دو فرمول زیر برای فارسی شدن اعداد در اکسل استفاده کنید.

[$-۳۰۲۰۴۲۹]General

[$-۳۰۱۰۰۰۰]General

شما می توانید از دو فرمول زیر برای تبدیل تبدیل اعداد انگلیسی به عربی استفاده کنید.

[$-۲۰۲۰۴۲۹]General

[$-۲۰۱۰۰۰۰]General

برای مشاهده آموزش گام به گام تبدیل پی دی اف به اکسل به صفحه تبدیل پی دی اف به اکسل مراجعه کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که عدد فارسی در اکسل دارای اعشار هزارگان باشد، می توانید از فرمول زیر برای نوشتن اعداد فارسی در اکسل همراه با اعشار استفاده نمایید.

[$-۳۰۲۰۴۲۹]#,###

فارسی کردن اعداد در اکسل با فرمول نویسی

فرمول نویسی یکی دیگر از روش های است که می توانید برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل از آن استفاده کنید.

همانطور که می دانید نرم افزار اکسل یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین برنامه ها برای حسابداری می باشد که به شما قابلیت های زیادی برای انجام پروژه های مختلف می دهد که در مقاله اکسل چیست تمامی کاربردهای آن را توضیح داده ایم.

اگر هنوز پاسخ این سوال را که نحوه فارسی کردن اعداد در اکسل چگونه می باشد نگرفته اید، باید بدانید که تابع TEXT یکی از توابع فارسی کردن اعداد در نرم افزار اکسل می باشد.

پیشنهاد ویژه: برای شرکت در کامل ترین دوره آموزشی اکسل در بهترین مرکز آموزشی کشور، زیر نظر اساتید برتر و متخصص، به صفحه دوره اکسل مقدماتی تا پیشرفته مراجعه کنید.

شما می توانید با استفاده از فرمت تعریف شده برای این تابع در قسمت زیر درج کرده ایم برای این کار استفاده کنید. فقط کافیست برای سلول مورد نظر این تابع را استفاده کنید تا به راحتی اعداد انگلیسی به فارسی تبدیل شود.

TEXT(A1,”[$-۳۰۱۰۰۰۰]General”)=

استفاده از کد ویژوال بیسیک در اکسل

یکی دیگر از روش های تغییر اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل، استفاده از کد ویژوال بیسیک می باشد. در این روش شما می توانید از تابع (En2Fa) استفاده کنید. برای استفاده از این روش می توانید کد قرار داده شده در قسمت پایین را کپی کرده و در محیط اکسل آن را پیست کنید.

با مراجعه به صفحه سرچ در اکسل می توانید با کاربردهای تابع FIND و SEARCH در اکسل آشنا شوید.

Function En2Fa(rng As Range)

‘ Code written by: Excel Iran Team – Amir Ghasemiyan

Dim num, i As Integer, ch As String

num = rng.Value

For i = 1 To Len(num)

ch = Mid(num, i, 1)

If AscW(ch) >= 48 And AscW(ch) <= 57 Then ch = ChrW(AscW(ch) + 1728)

En2Fa = En2Fa + ch

Next i

End Function

در صورتی که می خواهید با انواع روش های تبدیل عدد به حروف در اکسل آشنا شوید، به صفحه تبدیل عدد به حروف در اکسل مراجعه کنید.

فارسی کردن اعداد در اکسل با تنظیمات ویندوز

آخرین روشی که می توانید برای فارسی کردن اعداد در سلول‌های اکسل انجام دهید، تنظیمات کنترل پنل سیستم کامپیوتر می باشد که باید طبق روش زیر عمل کنید.

Control panel > language and regional option > regional option > customize > digit sub situation > national

در صورتی که از ویندوز ۸ به بالا استفاده می کنید، باید طبق روش زیر اقدام به فارسی کردن اکسل کنید:

Control panel > Clock, Language, and Region > Region > Additional settings > use native digits > national

پیشنهاد ویژه : تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

فارسی کردن اعداد در محورهای نمودار اکسل

برای فارسی کردن اعداد در محورهای نمودار اکسل، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا روی اعداد مورد نظر (محورهای افقی یا عمودی) کلیک راست کنید و سپس گزینه Format Axis را انتخاب ‌کنید. در پتجره ای که برای شما باز می شود منوی Number را انتخاب کرده و در قسمت Category روی گزینه Custom ضربه بزنید.

در این مرحله از فارسی کردن اعداد نمودار در اکسل در کادر خالی، کد فرمت موردنظر را طبق توضیحاتی که در تغییر فرمت سلول اکسل دادیم، وارد کنیدو گزینه add را انتخاب نمایید.

اگر به دنبال یادگیری انواع روش های اضافه کردن ستون و ردیف در اکسل هستید، مقاله اضافه کردن ستون و ردیف در اکسل می تواند بهترین راهنمای شما در این زمینه باشد.

فارسی کردن اعداد در محورهای نمودار اکسل
فارسی کردن اعداد در محورهای نمودار اکسل

اعداد فارسی در اکسل ویندوز ۱۰

درمورد اعداد فارسی در اکسل ویندوز ۱۰ باید بدانید که روش هایی که برای رفع مشکل تایپ اعداد فارسی در اکسل گفته شده است برای اعداد فارسی در اکسل ویندوز ۱۰ صدق نمی کنند. به همین ترتیب شما باید از روش دیگری برای ابن امر اقدام کنید.

یکی از بهترین روش ها برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، استفاده از نمودارها و جدول می باشد که در مقاله ساخت جدول در اکسل نحوه انجام این کار را توضیح داده ایم.

شما همچنین می توانید از روش تنظیمات سیستم این کار را انجام دهید. برای استفاده از این روش می بایست ابتدا روی نوار وظیفه در سمت پایین صفحه دسکتاپ خود کلیک راست کرده و از میان گزینه های موجود گزینه adjust date/time را انتخاب نمایید.

در ادامه پنجره ای برای شما باز می شود که در میان گزینه هایی که نمایش داده می شود می بایست از میان گزینه های سمت راست گزینه Additional date,time, & regional settings را انتخاب کنید. حال روی قسمت Change date,time, or number formats کلیک کنید.

اگر می خواهید با انواع روش های تغییر جهت صفحه در اکسل آشنا شوید، حتما مقاله راست چین و چپ چین کردن اکسل را مطالعه کنید.

مجددا در این مرحله برای شما پتجره ای باز می شود که که باید در تب Formats دربخش Format از میان گزینه های منو کشویی روی گزینه Persian(iran) ضربه بزنید. در مرحله بعد گزینه Additional settings را انتخاب کنید.

حال در این قسمت برای شما پنجره جدیدی باز خواهد شد که باید در تب Numbers گزینه Use native digits را روی Context قرار دهید. در نهایت نرم افزار اکسل را در ویندوز ۱۰ باز کرده و از تب Home از قسمت Aliignment گزینه Right-to-Left را انتخاب کنید.

پیشنهاد ویژه : فریز کردن در اکسل

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10
اعداد فارسی در اکسل ویندوز ۱۰

جمع بندی

یکی از چالش هایی که ممکن است در حین کار با نرم افزار اکسل با آن روبرو شوید، تبدیل فرمت انگلیسی به فارسی در اکسل می باشد که برای رفع این مشکل باید با نحوه تنظیمات اعداد در اکسل آشنایی و آگاهی لازم را داشته باشید. به همین ترتیتب در این مقاله صفر تا صد آموزش روش استاندارد تایپ و نوشتن اعداد فارسی در اکسل را به شما عزیزان ارائه داده ایم.

اگر هر گونه سوالی در رابطه با تنظیمات اعداد در اکسل دارید می توانید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

چگونه در اکسل اعداد را فارسی کنیم؟

برای فارسی کردن اعداد در اکسل روش های مختلفی مانند تغییر فرمت سلول دراکسل، استفاده از فونت فارسی، راست چین کردن و… وجود دارد که ما در این مقاله تمامی روش های فارسی کردن اعداد در اکسل ۲۰۱۳ و دیگر نسخه ها را بررسی کرده ایم.

فارسی کردن اعداد در نمودار اکسل چگونه است؟

برای فارسی کردن اعداد در محورهای نمودار اکسل ابتدا می بایست روی اعداد مورد نظر (محورهای افقی یا عمودی) کلیک راست کنید و سپس گزینه Format Axis را انتخاب ‌کنید و ادامه مراحلی که در مقاله توضیح داده ایم را انجام دهید.

نحوه فارسی کردن اعداد در اکسل ویندوز ۱۰ چگونه است؟

برای اعداد فارسی در اکسل ویندوز ۱۰شما می بایست به روش تنظیمات سیستم عمل کنید که نحوه انجام آن را به طور کامل در این مقاله توضیح داده ایم.