محاسبه عیدی و پاداش سال ۱۴۰۰

هر سال با فرا رسیدن عید و نزدیک شدن به پایان سال، گروه های متفاوت درگیر در عرصه کار و استخدام یعنی کارگران تامین اجتماعی، کارمندان دولت و نیروهای مسلح و بازنشستگان این مجموعه ها، به انتظار مشخص شدن نحوه محاسبه عیدی و دریافت مبلغ تعیین شده می باشند تا قادر شوند با استفاده از آن، بخشی […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

هر سال با فرا رسیدن عید و نزدیک شدن به پایان سال، گروه های متفاوت درگیر در عرصه کار و استخدام یعنی کارگران تامین اجتماعی، کارمندان دولت و نیروهای مسلح و بازنشستگان این مجموعه ها، به انتظار مشخص شدن نحوه محاسبه عیدی و دریافت مبلغ تعیین شده می باشند تا قادر شوند با استفاده از آن، بخشی از هزینه های مربوط به سال جدید را تامین کنند.

بر طبق دو قانون مهم مربوط به حق عیدی یعنی قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران و قانون نحوه پرداخت عیدی ۱۴۰۰ به کارکنان دولت، گروه های سه گانه مشغول به کار، یعنی کارگران تامین اجتماعی، کارمندان دولت و نیروهای مسلح و بازنشستگان این مجموعه ها، باید هر ساله مبلغی را تحت عنوان عیدی یا پاداش سالیانه از استخدام کننده خود دریافت نمایند. با این وجود، هر چند تمام این گروه ها قانونا استحقاق دریافت عیدی را دارند، اما نحوه محاسبه عیدی آن ها و در نتیجه مبلغ پاداش سالیانه ای که به آن ها تعلق می گیرد، کلا متفاوت می شود.

به همین خاطر، در این مقاله، نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران تامین اجتماعی، کارمندان دولت ( کارکنان کشوری ) و نیروهای مسلح ( کارکنان لشکری ) و بازنشستگان دولتی و نیرو های مسلح را بررسی می کنیم.

اگر میخواهید حسابداری مالیاتی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش مالیات آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰

هر کارفرما در هر شرکتی باید بر اساس قوانین میزان عیدی را به کارکنان خود پرداخت نماید و مبلغ عیدی حتی در مورد کارکنانی که حداقل یک سال سابقه کار در هر شرکت را دارند، نیز شامل می شود. هر کارفرما بایستی طبق قوانین، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی سالانه بدهد. دو برابر میزان حقوق و همچنین سه برابر میزان حقوق می تواند دو نوع معادله برای تعیین و محاسبه عیدی مشخص نماید.

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۰

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای بازنشستگان و مستمری بگیران، اعم از بخش های تامین اجتماعی، دولت و نیروهای مسلح، مانند کارمندان دولتی، تابع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت و تصمیم دولت می باشد.

بنابراین، با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ و با در نظر گرفتن اینکه در این بودجه، مبلغ عیدی کارمندان، ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده، هیات وزیران هم ضمن جلسه مورخ ۱۵ بهمن ۹۹، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری را  یک میلیون و پانصد هزار تومان تصویب کردند.

نحوه محاسبه عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۰

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای کارمندان، که میزان عیدی کارمندان نیروهای مسلح و دولتی را مشخص می کند، بوسیله قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت که در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسیده است، مشخص شده است.

به سبب این قانون: « دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می ‌دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی، به طور‌ مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید، این امر شامل کلیه وزارتخانه ‌ها، سازمان ‌ها، مؤسسات و شرکت ‌های دولتی… می شود… مشمولان قانون استخدام نیرو های مسلح و غیر نظامیان ‌ارتش و نیرو های انتظامی… مشمول این قانون می‌گردند. »

بدین منظور، هیات وزیران، هر ساله در بهمن ماه، جلسه ای تشکیل می دهد که در طول آن، میزان عیدی و پاداش آخر سال کارکنان اعم از کارکنان دولت ( کشوری ) و کارکنان نیروهای مسلح ( لشکری ) را تعیین می نماید.

اما در مورد نحوه محاسبه عیدی کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۰ و عیدی کارکنان نیروهای مسلح، با توجه به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵،  مبلغ عیدی کارمندان، ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان، تعیین شده است که تاییدی بر رقم تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ می باشد.

یکی از شاخه های حسابداری که در ایران بازار کار خوبی دارد حسابداری مالیاتی است. یک حسابدار مالیتاتی باید با محاسبه انواع مالیات ها و معافیت های مالیاتی آشنایی داشته باشد و اگر شما در این موراد به مشکلی برخوردید میتوانید از این کارشناسان کمک بگیرید. شما میتوانید در مقاله حسابداری مالیاتی چیست اطلاعات بیشتری درباره این حوزه از حسابداری کسب کنید و با کاربرد این شاخه از حسابداری بیشتر آشنا شوید.

محاسبه عیدی کارگران سال ۱۴۰۰

نحوه محاسبه عیدی کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای کارگران تامین اجتماعی، مطابق قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مصوب ۱۳۷۰ می باشد. این قانون، بین نحوه محاسبه عیدی کارگرانی که حداقل برای ۱۲ ماه در یک کارگاه کار نموده اند و کارگرانی که کمتر از دوازده ماه در یک کارگاه مشغول به کار بوده اند، تفاوت قائل شده است. به همین سبب، ما هم، نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای کارگران تامین اجتماعی را در دو بخش جداگانه، بررسی می کنیم:

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای کارگران با حداقل دوازده ماه کارکرد

به سبب ماده واحده قانونی مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران: « کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنا ، نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران تجاوز کند. »

بر اساس این ماده، حداقل مبلغ عیدی کارگران تامین اجتماعی، به میزان شصت برابر آخرین مزد روزانه آن ها و حداکثر مبلغ عیدی آن ها نیز برابر است با نود برابر آخرین مزد روزانه کارگران. پس، با در نظر گرفته این نکته که حداقل مزد روزانه کارگران برای سال ۹۹ مبلغ ۶۳٫۶۸۰ تومان تعیین شده است، فرمول تعیین پاداش آخر سال کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ به صورت زیر است:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰کارگران=مزد روزانه×۶۰

بنابراین، همانطور که بررسی نمودیم، در حالت حداقل دوازده ماه کارکرد کارگر در یک کارگاه، حداقل مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ برای کارگران مشمول قانون کار، برابر است با سه میلیون و هشت صد و بیست هزار و هشتصد تومان و حداکثر میزان عیدی سال ۱۴۰۰ برای این کارگران نیز معادل پنج میلیون و هفتصد و سی و یک هزار و دویست تومان می باشد.

به سبب تبصره ۱ ماده واحده مزبور : « مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده ‌اند، باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه ‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. »

بر اساس این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به صورت زیر می باشد:

حقوق ماهیانه ×۲×تعداد ماه های کاری÷۱۲

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

عیدی و پاداش کارگران ساعتی۱۴۰۰

کارگران ساعتی پایه حقوق ثابتی ندارند و به  این خاطر همین موضوع برای محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران ساعتی میانگین حقوق دریافتی آن ها در ۳ ماه آخر محاسبه می شود و به عنوان یک فاکتور برای محاسبه عیدی ۱۴۰۰ در نظر گرفته می شود. بر این اساس مبنای عیدی کارگزان ساعتی سال ۱۴۰۰ میانگین سه حقوق آخر است.

باید دقت داشته باشید که از مبلغ عیدی مقداری به عنوان مالیات کم می شود. اگر با امور مالیاتی آشنایی ندارید و با مسائل مالیاتی درگیر شده اید، قادرید از خدمات مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید.

نحوه محاسبه آنلاین عیدی

محاسبه عیدی بر اساس دو برابر پایه حقوق پرسنل در صورتی که از ۳ برابر پایه حقوق وزارت کار (۷۹,۶۶۴,۸۵۰) تجاوز نکند، محاسبه می گردد. مبلغ عیدی تا ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از مالیات معاف و از مازاد بر آن ۱۰٪ مالیات کسر می شود. حائز اهمیت است به کلیه مشمولان قانون کار، اعم از قرارداد دائمی یا موقت به نسبت کارکرد، عیدی پرداخت می گردد.

در کنار این مقاله مطالعه مقاله محاسبه مالیات عیدی ۱۴۰۰ را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

عیدی سال ۱۴۰۰ بازنشستگان کشوری

یکی از دغدغه های فکری بازنشستگان در نزدیکی های پایان سال جاری این است که مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۰ چقدر می شود. بر اساس اعلام وزارت کار عیدی سال ۱۴۰۰ بازنشستگان کشوری برابر با مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ می باشد. این مبلغ به صورت پایه برابر با ۱/۵۰۰/۰۰۰ می باشد.

زمان پرداخت عیدی سال ۱۴۰۰ بازنشستگان کشوری بر اساس حروف الفبا نام خانوادگی بازنشستگان است که این مبلغ از بهمن به حساب بازنشستگان محترم به ترتیب واریز می شود.

محاسبه آنلاین عیدی سال ۱۴۰۰

بسیاری از کاربران درخواست محاسبه آنلاین عیدی سال ۱۴۰۰ کردند که برای محاسبه آنلاین عیدی میتوان از فرمول استاندارد توضیح داده شده در بالا استفاده نمود. برای آن که بتوانید مبلغ عیدی ۱۴۰۰ را به صورت آنلاین محاسبه نمایید لازم است که نوع کارتان را از نظر پاره وقت و تمام وقت و یا ساعتی مشخص کنید. بر این اساس حداقل دستمزد روزانه ۸ تعیین می شود و در نهایت سقف عیدی سال ۱۴۰۰ و حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ به شما اعلام می گردد. اگر می خواهید این قابلیت در این صفحه افزوده می شود.

مالیات بر عیدی و سنوات ۱۴۰۰

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می شود که آیا عیدی مالیات دارد؟ طبق قوانین مرتبط با پرداخت عیدی و سنوات، افرادی که در پایان سال این مبالغ را دریافت می کنند باید بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخت نمیایند.

طبق قانون معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۰، کارگران و کارمندانی که میزان عیدی آن ها کمتر از ۳ میلیون تومان باشد، مشمول معافیت مالیات عیدی می گردند.

بنابراین کسانی که بیشتر از ۳ میلیون تومان عیدی دریافت می کنند، مشمول مالیات عیدی خواهند بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله اصول حسابداری را نیز برای کسب اطلاعات بیش تر مطالعه کنید.

اگر می‌ خواهید در دوره حسابداری شرکت کنید و دنبال آموزشگاه معتبر می گردید مقاله آموزشگاه حسابداری را از دست ندهید.

عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

نحوه محاسبه میزان عیدی همیشه یک فرمول دارد و اگر این فرمول را بشناسی به راحتی می توانید میزان عیدی خود را تخمین بزنید. تمام شرکت هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد حداقل و ۹۰ روز کار حداکثر عیدی را پرداخت کنند.

ایا عیدی مالیات دارد؟

کسانی که بیش تر از ۳ میلیون تومان عیدی دریافت می کنند مشمول مالیات عیدی هستند.