بیمه بیکاری چیست

همانطور که می دانید امروزه با شرایط نابسامان اقتصادی کشور، شاهد بیکاری بسیاری از افراد هستیم و خبر تعدیل نیرو بسیاری از شرکت ها کم و بیش به گوشمان می رسد. حال در این وضعیت، اطلاع داشتن از شرایط دریافت بیمه بیکاری می تواند تا حد زیادی به افرادی که خطر از دست دادن کار […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همانطور که می دانید امروزه با شرایط نابسامان اقتصادی کشور، شاهد بیکاری بسیاری از افراد هستیم و خبر تعدیل نیرو بسیاری از شرکت ها کم و بیش به گوشمان می رسد. حال در این وضعیت، اطلاع داشتن از شرایط دریافت بیمه بیکاری می تواند تا حد زیادی به افرادی که خطر از دست دادن کار آن ها را تحدید می کند. کمک کند. اگر شما هم می خواهید بدانید بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد، تا انتهای این مطالب با ما همراه باشید.

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد
بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد

تعریف بیمه بیکاری چیست؟ بیمه بیکاری به نوعی حمایت اجتماعی از کارگرانی گفته می شود که به دلایل مختلفی کار خود را از دست داده اند یا به عبارتی بدون میل و اختیار خود بیکار شده است.

همانطور که می دانید در این شرایط اقتصادی کشور، امروزه شاهد بیکاری افراد، تعدیل نیرو و استفاده از بیمه بیکاری بسیاری هستیم و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در شرایط نامناسب اقتصادی ناگزیر به تعدیل نیرو هستند.

حال در این شرایط، افرادی که دارای مهارت و تخصص خاصی نمی باشند، خطر از دست دادن شغل بیشتر آن ها را تحدید می کند.

در حالت کلی از دست دادن شغل و بیکاری، می تواند به دلایل مختلفی برگردد اما بر اساس قانون و شرایط بیمه بیکاری، تنها افرادی که بی میل و اراده خود کارشان را از دست داده اند و بیکار شده اند، با بیمه بیکاری حمایت می‌شوند.

در این شرایط داشتن اطلاعات و آگاهی کافی از شرایط بیمه بیکاری و نحوه دریافت آن امری بسیار ضروری است. در ادامه این مقاله به موضوعات مهمی‌ از جمله شرایط دریافت بیمه بیکاری، مبلغ بیمه بیکاری، قانون جدید بیمه بیکاری و همه ابهامات مربوط به این موضوع پرداخته خواهد شد و توضیحات جامعی در این مورد ارائه می‌ دهیم.

پیشنهاد ویژه: برای شرکت در بهترین دوره حسابداری ویژه بازار کار زیر نظر اساتید برتر کشور، همراه با دریافت مدرک معتبر فنی و حرفه ای قابل ترجمه پیشنهاد میکنیم در دوره حسابداری آموزشگاه اریا تهران شرکت کنید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری

شرایط بیمه بیکاری ۱۴۰۲ چیست؟ اگر قصد دارید اقدام به دریافت بیمه بیکاری کنید، ابتدا باید درباره شرایط دریافت بیمه بیکاری اطلاعات کافی داشته باشید.

یکی از شرایط بیمه بیکاری ۱۴۰۲، بیکار شدن به طور موقت است. درواقع حق بیمه بیکاری برای آن دسته از کارجویانی در نظر گرفته شده است که به طور موقت و بی اختیار کار خود را از دست‌ داده‌ اند و بیکار شده اند.

در این شرایط بیمه‌ شدگانی که آمادگی لازم برای همکاری با شرکت‌ ها و واحدهای صنعتی داشته باشند، می‌ توانند اقدام به ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی کنند. بر این اساس افراد بیمه‌ شده ای که از شغل خود استعفا داده‌ اند، مشمول دریافت مبلغ بیمه بیکاری نخواهند شد.

از طرفی دیگر افرادی که به علت حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و آتش‌ سوزی مجبور شغل خود را از دست داده اند، می‌ توانند برای دریافت مبلغ بیمه بیکاری اقدام نمایند. علاوه بر این آن دسته از کارگران فصلی که از کار خود در پایان فصل اخراج شده‌ اند، می‌ توانند از مزایای بیمه بیکاری ۱۴۰۲ بهره مند شوند.

اگر به دنبال تحقیق درباره رشته حسابداری هستید و در این باره نیاز به اطلاعات کامل و جامعی دارید، حتما مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید.

در ادامه می‌ توانید با برخی دیگر از شرایط بیمه بیکاری ۱۴۰۱ و همچنین شرایط بیمه بیکاری ۱۴۰۲ آشنا شوید.

  • فرد متقاضی واریز بیمه بیکاری، نباید از اتباع خارج از کشور باشد.
  • فرد باید حداقل دارای ۱۲ ماه سابقه بیمه در آخرین کارگاه محل کار خود باشد.
  • فرد متقاضی واریز بیمه بیکاری باید دارای قرارداد کار ۱ ساله با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد.
  • فرد متقاضی ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی نباید مستمری‌ بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده باشد.
  • در هنگام ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، فرد باید دارای حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد.

لازم است یادآور شویم که افرادی که دارای بیمه اختیاری هستند، نمی‌ توانند از مزایای بیمه بیکاری ۱۴۰۲ بهره مند شوند. با این‌ حال افرادی که با توجه به شرایط ذکر شده در بالا بیکار تشخیص داده شوند، می‌ توانند از قانون جدید بیمه بیکاری استفاده نمایند.

اگر شما یک حسابدار هستید و می خواهید بدانید بهترین کشور برای مهاجرت حسابدار چیست، مقاله مهاجرت با رشته حسابداری می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست
عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست

عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد این است که عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست یا به عبارتی دیگر مزایای استفاده نکردن از بیمه بیکاری چیست؟ اگر از بیمه بیکاری استفاده نکنیم چه میشود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دریافت بیمه بیکاری عواقب خاصی برای شما به همراه نخواهد داشت. برای افرادی که می پرسند آیا بیمه بیکاری سابقه محسوب میشود، باید بدانید که مدت زمان دریافت مبلغ بیمه بیکاری در سابقه فرد محاسبه خواهد شد و از این بابت تاثیری در آینده شغلی وی نخواهد داشت.

نکته مهم مربوط به عواقب استفاده از بیمه بیکاری به حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی مربوط می‌ شود. از آن‌ جایی که میزان مستمری در زمان بازنشستگی افراد طبق پرداختی دو سال آخر دوران شغلی حساب می‌ شود، بسیاری از افراد توصیه می‌ کنند که عدم استفاده از بیمه بیکاری در دو سال نهایی پیش از بازنشستگی کار عاقلانه‌ ای به نظر می رسد.

اما استفاده از بیمه بیکاری تامین اجتماعی مزایایی نیز برای شما به همراه دارد. به طور مثال، در طول مدتی که فرد مبلغ بیمه بیکاری را دریافت می‌ کند، به‌ عنوان سابقه خدمت او محسوب می‌ شود. علاوه بر این فردی که از بیمه بیکاری استفاده می‌ کند، در صورت نیاز به جذب نیرو برای معرفی به واحدهای پذیرنده نیروی کار در اولویت قرار می‌ گیرد.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با معایب و مزایای شغل طلاسازی، حتما مقاله معایب شغل طلا سازی را مطالعه کنید.

بیمه بیکاری هر چند سال یکبار تعلق میگیرد

بیمه بیکاری هر چند سال یکبار تعلق میگیرد؟ تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری چقدر است؟ درباره این موضوع باید بگوییم که هیچ نوع محدودیتی از نظر تعداد و دفعات دریافت بیمه بیکاری وجود ندارد.

حال شاید بپرسید که فاصله بین دو بیکاری حداقل چقدر باید باشد یا فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است؟ در حال حاضر هیچ گونه تعریفی برای فاصله بین دو بیکاری وجود ندارد بنابراین هر کارگر با هر فاصله از دریافت بیمه بیکاری قبلی مجددا بیکار شد می تواند برای دریافت بیمه بیکاری اقدامات لازم را انجام دهد.

مدت بیمه بیکاری

مدت بیمه بیکاری بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه از طرف آنان دارد. در حال حاضر کمترین مدت دریافت بیمه بیکاری برای مجردان و متاهلان به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه و بیشترین مقدار آن نیز به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه برای بیمه‌ شدگان مجرد و متاهل می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید سفته چیست چه مزایا و معایبی دارد و تا چه مدت اعتبار دارد، مقاله سفته چیست را از دست ندهید.

مبلغ بیمه بیکاری 1402
مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۲

مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۲

مبلغ بیمه بیکاری۱۴۰۲ در مقایسه با مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۱ چقدر است؟ مبلغ بیمه بیکاری برای افراد متاهل چقدر است؟ بر اساس قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمه‌ شدگان است.

مبلغ بیمه بیکاری برای افراد متاهل سال ۱۴۰۲، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰% حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه خواهد شد، اما در هر صورت مبلغ کلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیین‌ شده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌ شده بیشتر باشد.

جهت اطلاع از نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری، بر روی لینک مذکور کلیک کنید.

جدول حقوق بیمه بیکاری

بیمه بیکاری چند ماه تعلق میگیرد؟ بیمه بیکاری تا چند ماه واریز میشود؟ اگر این قبیل سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده است، حتما جدول حقوق بیمه بیکاری ۱۴۰۲ بررسی کنید.

پیشنهاد ویژه: جهت اطلاع از نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۲، پیشنهاد می کنیم جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲ را بررسی کنید.

سابقه پرداخت حق بیمهحداکثر زمان پرداخت برای مجردینحداکثر زمان پرداخت برای متاهلین
از ۶ ماه الی ۲۴ ماه ۶ ماه ۱۲ ماه
از ۲۵ الی ۱۲۰ ماه ۱۲ ماه ۱۸ ماه
از ۱۲۱ لغایت ۱۸۰ ماه ۱۸ ماه ۲۶ ماه
از ۱۸۱ الی ۲۴۰ ماه ۲۶ ماه۳۶ ماه
۲۴۱ ماه و بیشتر ۳۶ ماه۵۰ ماه
جدول حقوق بیمه بیکاری

افزایش حقوق بیمه بیکاری

افزایش حقوق بیمه بیکاری از چه ماهی اعمال میشود؟ آیا بیمه بیکاری هر سال افزایش دارد؟ با توجه به جدول بیمه بیکاری، کسانی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، می‌ توانند تقریبا تا ۲ سال از بیمه بیکاری استفاده کنند.

با توجه به اینکه اول هر سال با افزایش حقوق‌ روبرو هستیم، بر اساس بخشنامه بیمه بیکاری ۱۴۰۲، افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ مطابق با میزان افزایش حقوق کارکنان انجام می پذیرد.

عیدی بیمه بیکاری چقدر است

بعضی از کاربران در رابطه با بیمه بیکاری می‌ پرسند که عیدی بیمه بیکاری چقدر است؟ آیا بیمه بیکاری عیدی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که متاسفانه عیدی بیمه بیکاری وجود ندارد. بیمه بیکاری یک نوع حمایت از طرف تامین اجتماعی محسوب می شود و سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد با وجود دریافت حق بیمه، به بیمه شدگانی که بیکار شده اند به صورت موقت مقرری پرداخت کند، اما وظیفه ای در قبال پرداخت عیدی بیمه بیکاری ندارد.

بنابراین عیدی شامل بیمه بیکاری نمی شود؛ عیدی فقط از طرف کارفرما پرداخت می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: درباره مفاصا حساب چه می دانید؟ اگر می خواهید بدانید مفاصا حساب بیمه به چه معناست، حتما مقاله مفاصا حساب چیست را مطالعه کنید.

محاسبه بیمه بیکاری
محاسبه بیمه بیکاری

محاسبه بیمه بیکاری

نحوه محاسبه بیمه بیکاری چگونه است؟ محاسبه بیمه بیکاری انلاین به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد، مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۲ یا همان میزان مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌ شدگان است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ۱۰ درصد افزایش می یابد، مشروط بر آنکه از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌ شود کمتر نباشد و از ۸۰ درصد حقوق بیمه‌ شدگان نیز بیشتر نباشد.

فردی که از مستمری یا از کار افتادگی جزئی استفاده می‌ کند همزمان می‌ تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز استفاده کند.

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از کارمندان و کارگران با آن روبرو هستند، مربوط به انواع مرخصی در قانون کار و نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، مطالعه مقاله محاسبه مرخصی در قانون کار را به شما پیشنهاد می دهیم.

حال شاید بپرسید که محاسبه آنلاین مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برای محاسبه بیمه بیکاری انلاین می توانید وارد وب سایت مربوطه شوید و سپس مدت زمان پرداخت حق بیمه را انتخاب کنید.

در ادامه در بخش میانگین حقوق دریافتی، میانگین دریافتی حقوق ۳ ماه پیش را وارد کرده و در قسمت واحد، واحد پولی مورد نظر خود را وارد کنید.

سپس در قسمت بعدی، وضعیت تاهل خود را انتخاب کنید و درنهایت با لمس دکمه محاسبه، میزان حقوق بیکاری که به شما تعلق می گیرد را مشاهده خواهید کرد.

شاید بخواهید بدانید نحوه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی چگونه است؟

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بعد از بیمه بیکاری

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بعد از بیمه بیکاری بر چه اساس است؟ بازنشستگی با ۲۶سال سابقه و۴سال بیمه بیکاری چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی مبنای محاسبه مبلغ بازنشستگی، میانگین دو سال آخر می باشد. از آنجایی که دو سال آخر سابقه بیمه شما جزء بیمه بیکاری است، همان دو سال مبنای محاسبه بازنشستگی قرار می گیرد.

در صورتی که سابقه کار شما ۳۰ سال کامل باشد و حقوق بازنشستگی شما کمتر از حداقل حقوق بازنشستگان باشد، مبلغ حداقل حقوق مصوب برای بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه به شما محاسبه و پرداخت می شود.

اگر می خواهید با نحوه مشاهده و استعلام سهام عدالت با کد ملی آشنا شوید، حتما مقاله مشاهده سهام عدالت با کد ملی را مطالعه کنید.

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم
برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟ برای پیگیری بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟ از کجا بفهمیم بیمه بیکاری قطع شده؟ چطور بیمه بیکاری بگیرم؟

جهت دریافت بیمه بیکاری نیاز نیست به صورت حضوری مراجعه کنید. فقط کافیست به سامانه بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را از طریق همین سامانه انجام دهید.

برای پیگیری بیمه بیکاری ۱۴۰۲ نیز می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا عبارت سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در گوگل سرچ کنید و سپس بر روی اولین سایت کلیک کنید.
  2. پس از ورود به سایت وزارت کار، گزینه خدمات الکترونیک را انتخاب کنید. سپس، از بین گزینه های موجود، بر روی گزینه سامانه جامع روابط کار کلیک کنید.
  3. حال بر روی لینکی که مشاهده می کنید کلیک کنید تا به سایت اصلی سامانه جامع روابط کار وارد شوید.

اکنون شما وارد سایت پیگیری بیمه بیکاری ۱۴۰۲ شده اید و می توانید با ورود به این سامانه درخواست های خود را مشاهده نمایید.

اگر قصد دارید یک حسابدار شوید اما قبل از آن نیاز به اطلاعاتی از جمله معدل لازم برای رشته حسابداری و درس های مهم برای این رشته دارید، مطالعه مقاله برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد می تواند به شما کمک کند.

حقوق بیمه بیکاری کی واریز میشود

حقوق بیمه بیکاری کی واریز میشود؟ بیمه بیکاری کی واریز میشود؟

فرآیند سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری در سال های اخیر به این گونه بوده است که تا تاریخ ۱۵ ام ماه بعد مبلغ بیمه بیکاری به حساب مشمولین دریافت بیمه بیکاری واریز می شود.

به طور مثال بیمه بیکاری خرداد ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۲ واریز می شود. به طور معمول شعبه ها در یک تاریخ مشخص بیمه بیکاری را واریز می کنند اما احتمال دارد به دلیل مصادف بودن ۱۵ ام ماه با تعطیلات رسمی در اولین روز غیر تعطیل بعد از آن واریزی ها انجام شود.

برای بیمه بیکاری چه مدارکی لازم است

برای بیمه بیکاری چه مدارکی لازم است؟ جهت دریافت بیمه بیکاری، مدارک زیر را تهیه کنید.

  • ۴ قطعه عکس ۴ در ۳
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • یک جلد پوشه روغنی
  • اصل و کپی قرارداد یکسال آخرکار یا رای صادرشده
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه – نامه عدم نیاز کارفرما

اما شاید بخواهید بدانید که دریافت بیمه بیکاری چقدر طول میکشد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که طبق قانون وزارت کار، حداکثر مدت زمان مراجعه برای دریافت بیمه بیکاری، ۳۰ روز می باشد.

در چه صورت بیمه بیکاری قطع می شود

در چه صورت بیمه بیکاری قطع می شود؟ موارد قطع بیمه بیکاری به شرح زیر می باشد:

  • زمانی که بیمه شده به طور مجددا اشتغال یابد.
  • عدم داشتن عذر موجه بیمه شده از شرکت برای عدم حضور در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی
  • عدم پذیرفتن شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی
  • زمانی که بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.
  • در صورتی که فرد بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه حود مشغول شود.
  • مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری پایان یابد.

بازرس بیمه بیکاری چند بار میاد

بازرس بیمه بیکاری چند بار میاد؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که به دلیل ماهیت کار بازرسی با هدف راستی آزمائی، تعداد دفعات بازرسی و فاصله های زمانی مربوط به آن به طور دقیق مشخص نمی باشد.

جمع بندی

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که توسط بسیاری از کاربران از ما پرسیده می شود این است که بیمه بیکاری ۱۴۰۲ چقدر است؟

در این مقاله به ارائه مطالب کامل و جامعی درباره بیمه بیکاری و همچنین جدول مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری پرداخته شده است تا بتوانیم به تمامی سوالات شما از جمله بیمه بیکاری چند سال است، بیمه بیکاری بعد از چند ماه تعلق میگیرد، بازرس بیمه بیکاری چه سوالاتی می پرسد. آیا بیمه بیکاری بیمه تکمیلی دارد و… پاسخ کامل بدهیم.

اگر همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول
بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد؟

همانطور که در مقاله توضیحاتی در این باره شده است، به افرادی که از اتباع خارجی نباشند، دارای ۱۲ ماه سابقه بیمه در آخرین کارگاه محل کار خود باشند، دارای قرارداد کار ۱ ساله با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشند و شرایط دیگری که در مقاله ذکر شده است، بیمه بیکاری تعلق خواهد گرفت.

بیمه بیکاری چند ماه است؟

مدت زمانی که فرد بیمه شده می‌ تواند از بیمه بیکاری استفاده کند، به سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تاهل بیمه‌ شده، مربوط می شود. این محدوده زمانی بین ۶ تا ۵۰ ماه می تواند متغیر باشد.

چند بار میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم، هیچ گونه محدودیتی برای تعداد و دفعات دریافت بیمه بیکاری وجود ندارد.