محاسبه مرخصی در قانون کار

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از کارمندان و کارگران با آن روبرو هستند، مربوط به انواع مرخصی در قانون کار و نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار می باشد. اگر شما هم درمورد انواع مرخصی قانون کار یا نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار سوال دارید و می خواهید بدانید مرخصی قانون کار […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از کارمندان و کارگران با آن روبرو هستند، مربوط به انواع مرخصی در قانون کار و نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار می باشد. اگر شما هم درمورد انواع مرخصی قانون کار یا نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار سوال دارید و می خواهید بدانید مرخصی قانون کار چند روز است، این مقاله می تواند بهترین راهنمای شما در این باره باشد.

مرخصی چیست
مرخصی چیست

مرخصی چیست

مرخصی یا leave چیست؟ مرخصی سالانه ۲۶ روز یا ۳۰ روز است؟ میزان مرخصی ماهانه طبق قانون کار به چه صورت است؟ مرخصی کارگران در ماه چند روز است؟ مرخصی در سال چند روز است؟ مرخصی سالانه چند روز است؟ مرخصی سالانه کارگران چقدر است؟ این ها پرتکرارترین سوالاتی است که روزانه با آن مواجه هستیم و در ادامه قصد داریم شما را با تعریف انواع مرخصی در قانون کار آشنا کنیم.

در پاسخ به سوال مرخصی چیست و اینکه مرخصی ماهانه اداره کار (مرخصی ماهانه قانون کار) چقدر است، می توان گفت که مرخصی یکی از انواع حقوق رسمی کارگران و کارمندان می باشد که در قانون کار به رسمیت شناخته شده است. بر این اساس این قانون، کارگر و کارمند حق این را دارد که بتواند علاوه بر تعطیلی های رسمی، از روز های دیگری بعنوان تعطیلی استفاده نماید.

در حالت کلی مرخصی قانون کار (مرخصی قانون کار ۱۴۰۱) و نحوه محاسبه و استفاده از آن، یکی از مهم ترین مسائلی است بسیاری از کارمندان و کارگران با آن مواجه هستند. مرخصی برای زمان های خاصی از طرف کارمند به کارفرما درخواست می شود و شخص طلب کننده می تواند به دور از محیط کار آن زمان را سپری کند.

پیشنهاد ویژه: برای شرکت در بهترین دوره حسابداری ویژه بازار کار از صفر تا صد، همراه با دریافت مدرک معتبر فنی و حرفه ای قابل ترجمه پیشنهاد میکنیم در کلاس حسابداری آموزشگاه اریا تهران شرکت کنید.

نکته مهمی که باید درباره قانون مرخصی بدانید این است که افرادی که به صورت روزمزد و یا ساعتی کار می کنند مشمول شرایط و قوانین مرخصی نمی شوند. علاوه بر این، موضوع مرخصی در قانون کار در مورد افرادی که شغل آزاد دارند یا به صورت فریلنسر و یا پاره وقت کار می کنند نیز مطرح نمی شود دلیل آن هم این است که قرارداد مطابق وزارت قانون کار ندارند و زمان مشخصی برای کار آن ها تعریف نشده است.

نکته مهمی که باید در مرخصی اداره کار در ماه بیان کنیم این است که در صورت عدم استفاده از مرخصی مبلغ آن در حقوق فرد محاسبه خواهد شد و به فرد پرداخت می شود.

در ادامه با انواع مرخصی در قانون کار و نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار آشنا خواهید شد.

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار
نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار یکی از موارد مهمی است که در حقوق و دستمزد به آن توجه می شود. محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، از مهم‌ ترین محاسبات بخش‌ های مالی یک شرکت به شمار می رود.

بهتر است برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، این پروسه توسط نرم افزارهای محاسبه حقوق و دستمزد از جمله سپیدار انجام شود.

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار به این صورت است که برای محاسبه هر کدام از انواع مرخصی باید به صورت جداگانه عمل کنید، چرا که فرمول محاسبه مرخصی در قانون کار گوناگون با هم متفاوت است.

به طور کلی فرمول خاصی برای محاسبه مرخصی کارکنان که بتوانید با یک فرمول انواع مرخصی را محاسبه کنید وجود ندارد. در ادامه در مورد هر یک از انواع مرخصی کارمندان توضیحات جامع و کاملی ارائه داده‌ ایم که مطالعه آن ها به شما در درک بهتر نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار کمک خواهد کرد.

با شرکت در کلاس آموزش حسابداری آریا تهران، با نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار به طور کامل آشنا خواهید شد.

انواع مرخصی چیست

مرخصی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها در شرایط خاصی استفاده می شود. یکی از مهم ترین دغدغه‌ های کارمندان و کارگران گرفتن انواع مرخصی از کارفرمایان می باشد و در برخی مواقع پیش می آید که افراد برای انجام اموری نیاز ضروری به دریافت مرخصی دارند اما با مخالفت کارفرمای خود مواجه می‌ شوند؛ در حالی که بر اساس قوانین مرخصی اداره کار، گرفتن مرخصی حق بدیهی و طبیعی هر فرد در مدت زمان کاری محسوب می شود.

انواع مرخصی کارمندان شامل مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، مرخصی ازدواج، مرخصی فوت اقوام درجه یک، مرخصی ساعتی، مرخصی بین تعطیلی، مرخصی زایمان، مرخصی حج، مرخصی بدون حقوق و مرخصی پاس شیر می شود که در ادامه هر یک از آن ها را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد.

به ازای سال هایی که کارگر نزد ی; کارفرما کار می کند یک مبلغی تحت عنوان حق سنوات دریافت می کند که به آن از مزیت های پایان کار نیز می گویند. اگر می خواهید بدانید سنوات سال ۱۴۰۲ چقدر است و چگونه محاسبه می شود، حتما مقاله سنوات ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

مرخصی ساعتی در قانون کار
مرخصی ساعتی در قانون کار

مرخصی ساعتی در قانون کار

مرخصی ساعتی در ماه چقدر است؟ مرخصی ساعتی در قانون کار چیست؟ نحوه محاسبه مرخصی ساعتی چگونه است؟ قانون مرخصی ساعتی به چه صورت است؟ اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، حتما این گونه سوالات ذهن شما را درگیر کرده است و به دنبال پاسخ کاملی به این سوالات هستید.

مرخصی ساعتی نیز بخشی از انواع مرخصی استحقاقی به حساب می آید که شخص می تواند برای انجام کارهای مختلف از شرکتی که با آن همکاری می کند درخواست نماید و این مرخصی ساعتی از مقدار مرخصی های استحقاقی او کم می شود.

در بعضی از شرکت ها یا مجموعه ها، در صورتی که میزان مرخصی های ساعتی به ۵ الی ۶ ساعت برسد مشکلی ایجاد نمی شود در صورتی که در بعضی دیگر از مجموعه ها اگر مجموع مرخصی های ساعتی اخذ شده توسط فرد، به ۸ ساعت برسد، به عنوان یک روز مرخصی محسوب می شود.

در بعضی از شرکت ها و مجموعه ها درباره اینکه پنج شنبه ها تعطیل باشد توافق می شود که در این حالت میزان مرخصی های استحقاقی شخص نباید بیشتر از ساعات کاری موظفی باشد و اگر فردی بیشتر از کل مرخصی های استحقاقی تعیین شده مرخصی ساعتی دریافت کرده باشد، مقدار اضافه مرخصی بدون حقوق و کسر از کار محسوب خواهد شد و در این شرایط کارفرما می تواند برای ساعات اضافی بیمه را نیز پرداخت نکند.

براساس مرخصی ساعتی قانون کار ماده ۷۰، در صورتی که مرخصی ساعتی کمتر از ۱ روز کاری باشد، جز مرخصی استحقاقی به حساب خواهد آمد. این امر در بعضی از شرکت ها به این صورت می باشد که اگر فردی بیشتر از ۲ الی ۳ ساعت مرخصی ساعتی دریافت کند برای وی یک روز کامل مرخصی محسوب خواهد شد.

اگر می خواهید بدانید نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می شود، حتما جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲ را بررسی کنید.

مرخصی ازدواج

مرخصی ازدواج کارمندان چیست؟ مرخصی ازدواج چند روز است؟ یکی دیگر از انواع مرخصی ها، مرخصی ازدواج می باشد که به عنوان یک مزایای مهم برای کارمندان و کارگران محسوب می شود.

درباره درخواست مرخصی ازدواج باید بدانید که طبق ماده ۷۳ قانون کار تمامی افراد می توانند از ۳ روز مرخصی با حقوق تحت عنوان مرخصی ازدواج استفاده نمایند. این نوع مرخصی برای ازدواج دائم در نظر گرفته می شود.

نکته قابل توجه درباره مرخصی ازدواج تامین اجتماعی این است که این نوع مرخصی از انواع مرخصی استحقاقی نمی باشد و قابل انتقال نیست. به همین خاطر برای مرخصی ازدواج، نمی توان در زمان دیگری استفاده کرد.

اگر نمی دانید در سال ۱۴۰۲ حداقل حقوقی که به شما تعلق می گیرد بر اساس قانون چقدر است، حتما مقاله حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

مرخصی استحقاقی چیست
مرخصی استحقاقی چیست

مرخصی استحقاقی چیست

مرخصی استحقاقی چیست؟ آیا مرخصی استحقاقی با حقوق است؟

مرخصی استحقاقی قانون کار یکی از انواع مرخصی آموزش و پرورش است که کارمندان و کارگران می توانند برای آن اقدام کنند. این نوع مرخصی نیز با اعطا حقوق همراه است و کارفرمایان می بایست در ازای مرخصی که کارکنان دریافت می کنند حقوق به آن ها بپردازند.

همانطور که گفتیم مرخصی استحقاقی تعطیلات با حقوق محاسبه می شود و مدت زمانی که برای کارکنان مطرح می شود بر اساس سیاست های هر کارفرما در هر مجموعه یا شرکت متفاوت است.

اگر این سوال نیز ذهن شما را درگیر کرده است که مرخصی استحقاقی چند روز است باید به شما بگوییم که این نوع مرخصی بر اساس قانون مرخصی استحقاقی وزارت کار (قانون مرخصی وزارت کار)، مدت مرخصی استحقاقی کارگران در ماه ۲/۵ روز مرخصی برای انجام کار های عادی خود دارند.

میزان مرخصی استحقاقی در ماه (تعداد مرخصی در ماه)، ۲/۵ روز می باشد که درواقع حق قانونی تمامی کارکنان است و تعداد مرخصی در سال برابر با ۱۹۲ ساعت و ۲۶ روز مرخصی می شود. به این ۲۶ روز مرخصی در سال مرخصی استحقاقی می گویند که جمعه های هر ماه نیز جزئی از آن محسوب می شود.

لازم به ذکر است که می بایست بین کارفرما و کارگر توافقات مربوط به مرخصی استحقاقی به ثبت رسیده باشد و دو طرف در مورد ان رضایت کامل داشته باشند و مطابق با قانون عمل کنند.

اگر با روش های مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی آشنایی ندارید، مقاله مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی را مطالعه کنید.

نکات مهم مرخصی استحقاقی قانون کار

در این قسمت با نکات مهم مرخصی استحقاقی قانون کار همراه شما عزیزان هستیم.

  1. طبق ماده ۶۲ قانون مرخصی اداره کار، روز های جمعه از جمله روزهای تعطیلی کارمندان و کارگران می باشد که با حقوق همراه است.
  2. در تمامی تعطیلات رسمی کشور، کارگران تعطیل می باشند و علاوه بر تعطیلات رسمی، در روز کارگر که ۱۱ اردیبهشت می باشند، تعطیلند و کارفرمایان نباید کارگران را در این روز مجبور به کار کنند و باید در این روز حقوق و دستمزد کارگران را پرداخت کنند.
  3. طبق ماده ۶۴ قانون کار مرخصی استحقاقی، ۲۶ روز در سال و ۴ روز جمعه ها می باشد که جمعا در سال ۳۰ روز می باشد. لازم به ذکر است که تعطیلات رسمی جز مرخصی کارگران در سال به حساب نمی آید.
  4. برای افرادی که کمتر از ۱ سال سابقه کار دارند، میزان مرخصی آن ها بر اساس مدت کار آن ها تعیین می شود.
  5. امکان جابجایی مرخصی برای کارگران در ۳ ماه آخر هر سال با تایید شورای اسلامی کار نیز وجود دارد.
  6. اگر کارگر و کارفرما برای مرخصی به توافق نرسند اداره کار و امور اجتماعی باید نظر نهایی را صادر کند.
  7. در صورتی که کارگر استعفا دهد و یا کار را ترک کند، مرخصی های باقی مانده به او تعلق نخواهد گرفت.

در حالت کلی اینکه هر کارمند یا کارگر چه مدت زمانی و به چه صورت می تواند اقدام به دریافت مرخصی استحقاقی گند، با توجه به نظر و رضایت کارگر و کارفرما تعیین خواهد شد و طبق توافق نامه کتبی تعیین می شود.

آن دسته از کارگرانی که به صورت کارمزد مشغول بکار هستند، می توانند برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی مزد خود را بر اساس میانگین کارمزد روزهای کارکرد آخرین ماه دریافت کنند.

بر اساس عرف مجموعه یا شرکتی که در آن مشغول بکار هستید، مرخصی در روز های پنج شنبه تعیین می شود و با توجه به آن که مدت کاری در پنج شنبه به چه صورت است وضعیت مرخصی در این روز تعیین خواهد شد.

در شرایطی از جمله از کار افتادگی نیرو کار، تعطیلی مجموعه، فوت نیرو کار، بازنشستگی هرآنچه که مرتبط با مطالبات مرخصی فرد می باشد، به شخص کارگر و یا ورثه پرداخت می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری صفر تا صد حسابداری هستید، حتما در جستجوی بهترین آموزشگاه حسابداری هستید. برای یافتن بهترین آموزشگاه، پیشنهاد می کنیم به صفحه آموزشگاه حسابداری تهران مراجعه نمایید.

مرخصی فوت اقوام درجه یک

مرخصی فوت اقوام درجه یک یکی دیگر از انواع مرخصی می باشد. این نوع مرخصی همانطور که از اسمش پیداست برای فوت بستگان افراد می باشد که می توانند به مدت ۳ روز از آن استفاده کنند. از این مرخصی به میزان ۳ روز استفاده کنند و این مرخصی مجزا از مرخصی ازدواج میباشد.

فوت بستگان درجه یک که شامل فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان می باشد و ۳ روز مرخصی که به فرد تعلق می گیرد همراه با حقوق خواهد بود.

در ضمن باید بدانید که این نوع مرخصی از مرخصی ازدواج جدا می باشد.

اگر قصد دارید وارد بازار کار رشته حسابداری شوید حتما می خواهید بدانید که معدل لازم برای رشته حسابداری چیست و برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد

مرخصی بین التعطیلی چیست
مرخصی بین التعطیلی چیست

مرخصی بین التعطیلی چیست

مرخصی بین التعطیلی چیست؟ مرخصی بین تعطیلی چطور محاسبه می شود؟

مرخصی بین التعطیلی یکی دیگر از مرخصی هایی است که از انواع مرخصی استحقاقی محسوب می شود و می تواند برای کارکنان مزایایی به همراه داشته باشد.

مرخصی بین التعطیلی این گونه می باشد که به طور مثال، ۴ شنبه و جمعه تعطیل است و کارمندان می توانند ۵شنبه را نیز مرخصی بگیرند و از آن استفاده کنند و در این صورت تعطیلی های بیشتری داشته باشند.

در این حالت ۵ شنبه جز مرخصی های بین التعطیلی محسوب خواه شد و جالب است بدانید که این مرخصی از مرخصی استحقاقی فرد کسر خواهد شد.

درمورد بازار کار و فرصت های شغلی رشته حسابدرای چه می دانید؟ اگر به دنبال تحیقیق درباره رشته حسابدرای هستید و نیاز به کمک دارید، حتما مقاله شغل های رشته حسابداری را مطالعه کنید.

مرخصی زایمان

مرخصی زایمان چقدر است؟ چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟ آیا مرخصی زایمان با حقوق است؟

مرخصی زایمان یکی از انواع مرخصی های ضروری برای افراد می باشد که می تواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. طبق ماده اصلاح قوانین تنظیم خانواده در تاریخ ۱۳۹۲/۰۳/۰۲ زنان شاغل می توانند ۹ ماه مرخصی زایمان داشته باشند.

همسران بانوان باردار شاغل نیز می توانند ۲ هفته مرخصی اجباری با حقوق دریافت کنند که این مرخصی مازاد بر مرخصی های استحقاقی از بدو تولد نوزاد می باشد.

هر چند باید به این نکته توجه داشته باشید که در شرکت ها و مجموعه های خصوصی یا شرکت هایی که قوانین صندوق تامین اجتماعی در آن ها اجرا می شود، ۶ ماه مرخصی زایمان برای افراد در نظر گرفته می شود و مرخصی اجباری برای همسران بانوان باردار، با رضایت و تایید کارفرمایان قابل اخذ می باشد.

طبق ماده ۷۵ قانون کار در مورد مرخصی زنان کارگر می گوید که زنان کارگر می توانند از ۹ ماه مرخصی زایمان بهره ببرند و در این مدت مرخصی برای آن ها حقوق از طرف سازمان تامین اجتماعی حقوق در نظر گرفته خواهد شد.

کارفرما موظف است این افراد را در لیست خود وارد کند. بعد از اتمام مرخصی زایمان فرد می تواند به کار قبلی خود بازگردد و این مدتی که فرد در مرخصی زایمان بوده است با تاکید سازمان تامین اجتماعی جز سوابق خدمت بیمه او محسوب می شود.

مرخصی حج

از دیگر انواع مرخصی که کارمندان و کارگران می توانند از آن بهره مند شوند، مرخصی حج می باشد. به این صورت تمامی کارکنان می توانند از این فریضه الهی با دریافت مرخصی حج بهره مند شوند و برای انجام این فریضه به کشور عربستان سفر کنند.

طبق قانون کار برای دریافت مرخصی حج شخص می تواند تنها یک بار در مدت زمان کاری خود از یک ماه مرخصی حج استفاده کند و این مرخصی به عنوان مرخصی استحقاقی محسوب می شود.

طبق ماده ۶۷ قانون کار تمامی کارگران می توانند از ۳۰ روز مرخصی استحقاقی حج استفاده کنند و در صورتی که کارگر هیچ گونه مرخصی طلب نداشته باشد می تواند از مرخصی بدون حقوق حج کارمندان استفاده نماید.

مرخصی پاس شیر

یکی دیگر از انواع مرخصی ها، مرخصی پاس شیر می باشد که مادران صاحب فرزند می توانند از آن بهره ببرند. بر اساس ماده ۶ قانون ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر روزانه یک ساعت از این مرخصی می توانند استفاده کنند.

لازم به ذکر است که مرخصی پاس شیر می تواند هم در یک ساعت ابتدای کار و هم در ساعت پایانی باشد و می بایست این موضوع با کارفرما به توافق رسیده شود.

این مرخصی برای مادرانی که صاحب فرزندان چند قلو هستند، به مدت ۲ ساعت روزانه می باشد و آن ها می توانند از این نوع مرخصی با توافق کارفرما بهره مند شوند.

مرخصی استعلاجی
مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی

آیا مرخصی استعلاجی بیمه دارد؟

از دیگر انواع مرخصی برای کارمندان و کارگران می توان به مرخصی استعلاجی اشاره کرد که برای ایام بیماری افراد در نظر گرفته شده است.

هنگامی که فرد بیمار می شود با تایید و تشخیص پزشک می تواند تا زمان بدست آوردن بهبودی کامل، از مرخصی استعلاجی استفاده نماید و در طول این مدت از ۷۵٪ حقوق و دستمزد روزانه خود استفاده نماید.

پس از بدست آوردن بهبودی کامل، فرد می تواند با مدارک پزشکی خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده تا با استناد به مدارک پزشکی ۷۵٪ حقوق و دستمزد برای شخص بیمار پرداخت شود.

اگر فردی در اثر کار و حوادث در خلال کار مشکل یا بیماری برایش ایجاد شود کارفرما و تامین اجتماعی موظفند ۱۰۰٪ حقوق را پرداخت نمایند و کارفرما می بایست تا زمان بهبودی فرد حق بیمه او را به صورت کامل پرداخت کند تا جز سوابق کاری او محسوب شود.

نحوه محاسبه مانده مرخصی

تا به اینجای مقاله با انواع مرخصی، تعداد روزهای مرخصی در سال (تعداد مرخصی قانون کار)و همچنین میزان مرخصی طبق قانون کار آشنا شدید. حال شاید بخواهید بدانید که نحوه محاسبه مانده مرخصی به چه صورت است؟

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، هر نوع مرخصی دارای قوانینی می باشد که بر اساس آن تمام شرکت ها باید مطابق قانون مرخصی کارکنان خود را محاسبه کنند. بنابراین برای محاسبه مرخصی طبق قانون کار فرمول خاصی وجود ندارد.

همان طور که در بخش انواع مرخصی توضیح داده شد، شما می توانید میزان مرخصی خود را در شرایط مختلف که در مطالب قبل توضیح داده شد، محاسبه کنید.

اگر سوالی یا ابهامی درباره پول مرخصی استفاده نشده دارید باید بگوییم که هر کارگر نمی تواند بیشتر از ۹ روز مرخصی سالانه خود را ذخیره کند و در شرایطی که فرد تصمیم بگیرد از مرخصی های خود استفاده نکند می تواند مبلغ کل مرخصی های استفاده نشده خود را از شرکت دریافت نماید.

در شرکت های خصوصی در پایان سال کاری علاوه بر محاسبه عیدی، پول مرخصی های دریافت نشده کارکنان نیز محاسبه و به حساب آن ها واریز می شود. بر این اساس، کارمندان دولتی می توانند تا سقف ۱۵ روز مرخصی های خود را ذخیره کنند.

جمع بندی

در این مقاله به ارائه توضیحات کلی درباره انواع مرخصی های قانون کار پرداخته شده است و تمام تلاش خود را کرده ایم که با ارائه این مطالب به تمامی سوالات شما از جمله مرخصی سالانه کارگران چند روز است، انواع مرخصی به انگلیسی چیست، حق مرخصی کارگر در ماه چقدر است، چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم، مرخصی کارگران در سال چقدر است و… پاسخ کامل دهیم.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی درباره تعداد روز مرخصی قانون کار یا انواع مرخصی های قانون کار دارید، می توانید همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول
مرخصی سالانه چند روز است؟

بر اساس قانون مرخصی وزارت کار میزان مرخصی سالانه کارمندان و کارگران در ماه برابر با ۲/۵ روز و در سال برابر با ۲۶ روز با ۴ روز جمعه می باشد که به طور کلی ۳۰ روز در سال تعیین شده است.

انواع مرخصی ها را نام ببرید.

انواع مرخصی ها شامل مرخصی ازدواج، استحقاقی، زایمان، استعلاجی، پاس شیر، حج، بین التعطیلی و فوت اقوام درجه یک می باشد که در این مقاله هر یک را بهطور مفصل توضیح داده ایم.

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار چگونه است؟

بر اساس قانون کار برای هر یک از انواع مرخصی مدت ساعت معینی مشخص شده است و افراد می توانند ۹ روز از مرخصی های خود را ذخیره کرده و در آینده از آن استفاده کنند. چنانچه فرد مرخصی خود را دریافت نکند می تواند مبلغ آن را دریافت نماید.