محاسبه مالیات عیدی

همه کارفرمایان و مدیران در هر شرکت و مجموعه ای وظیفه دارند براساس قانون مبلغی را به عنوان عیدی به کارکنان و کارمندان خود پرداخت کنند. این مبلغ حتی به افرادی که یک سال کامل را نیز در محل کار حضور نداشته اند نیز تعلق می گیرد. مبلغی که برای عیدی سالانه کارمندان در نظر […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همه کارفرمایان و مدیران در هر شرکت و مجموعه ای وظیفه دارند براساس قانون مبلغی را به عنوان عیدی به کارکنان و کارمندان خود پرداخت کنند. این مبلغ حتی به افرادی که یک سال کامل را نیز در محل کار حضور نداشته اند نیز تعلق می گیرد. مبلغی که برای عیدی سالانه کارمندان در نظر گرفته شده است چیزی بین دو برابر پایه حقوق و سه برابر پایه حقوق است که حداقل و حداکثر عیدی را معین می نماید. در این مقاله می خواهیم درصد و نحوه محاسبه مالیات عیدی سال ۱۴۰۳ را بررسی کنیم. از آموزش هایی که به نظر میرسد در این راستا برای شما مفید باشد می توان به نحوه محاسبه مالیات بر حقوق اشاره کرد که قطعا میتواند دید آگاهانه تری را به شما بدهد. همچنین در این مقاله محاسبه آنلاین عیدی سال ۱۴۰۳ نیز در اختیارتان قرار می گیرد.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری مالیاتی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مالیات عیدی ۱۴۰۳

برای اکثر مدیران و کارفرمایان آگاهی از مبلغ مالیات اضافه شده بر عیدی سال ۱۴۰۳ امری مهم می باشد چرا که مانع از کسر اضافی و غیر قانونی مالیات عیدی می شود. بنابراین اگر کافرما و مدیر آگاهی کامل از میزان دقیق مالیات داشته باشد می تواند در پرداخت ها و محاسبات هم چنین هزینه های مرتبط با پرداخت عیدی مدیریت بهتری داشته باشد.

همانطور که می دانید مالیات عیدی ۱۴۰۲ مطابق با قانون مالیات های مستقیم معمولا ۱۰ درصد از میزان عیدی بع عنوان مالیات لحاظ می گردد و در نهایت کافرما و مدیر باید حداکثر ۱۰ روز پس از پرداخت عیدی هزینه کسر شده را به حساب دولت واریز نمایند. چنانچه که مدیران و کارفرمایان از پرداخت مالیات بر عیدی امتناع کنند با مجازات و جریمه های قانونی رو به رو خواهند شد. در سال ۱۴۰۲ اگر میزان عیدی فرد ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بیشتر بود فرد مشمول پرداخت ده در صد برای مالیات عیدی بود.

همچنین در خصوص مالیات عیدی سال ۱۴۰۱ باید بگوییم میزان مالیات در این سال اگر مبلغ عیدی فرد از ۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال بیشتر بود فرد مشمول پرداخت ۱۰ درصد مالیات می شد. اما در حال حاضر میزان مالیات عیدی ۱۴۰۳ مشخص نشده است که در صورت تعیین شدن آن در این مقاله قرار خواهد گرفت. البته لازم به ذکر است بر اساس جدول مالیات حقوق سال ۱۴۰۲ معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۰ میلیون تومان می باشد. لازم به ذکر است شما می توانید به زودی در این بخش جدول مالیات عیدی سال ۱۴۰۳ را مشاهده نمایید.

حسابداری مالیاتی یکی از انواع حسابداری می باشد که افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات در خصوص آن هستند به همین منظور شما می توانید برای دریافت اطلاعات در خصوص این نوع حسابداری همین حالا به صفحه حسابداری مالیاتی مراجعه کنید. همچنین اگر به دنبال یادگیری حسابداری از پایه به صورت تخصصی هستید، توصیه می کنیم حتما سری به صفحه آموزش حسابداری رایگان در آریا تهران بزنید.

نحوه محاسبه مالیات عیدی ۱۴۰۰

نحوه محاسبه مالیات عیدی سال ۱۴۰۳

در خصوص سوال آنکه مالیات عیدی چگونه محاسبه میشود باید بگوییم عیدی به تنهایی شامل مالیات محسوب نمی شود. محاسبه مالیات به این صورت است که حقوق کل سال ۱۴۰۳ با مبلغ عیدی سال ۱۴۰۳ جمع شده و سپس معافیت های سالانه از آن کسر می شود. سپس مالیات عیدی محسابه می گردد. برای محاسبه میزان عیدی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حالا محاسبه مالیات حقوق و عیدی ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟ نحوه محاسبه مالیات عیدی دارای یک فرمول می باشد تنها لازم است از میزان سقف معافیت مالیات و درصد در آن سال اطلاع داشته و طبق فرمول پایین اقدام به محاسبه کنید. برای مثال اگر مبلغ عیدی فردی ۹۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال باشد باید این مبلغ را از ۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال کسر کرده و باقیمانده آن را در ۱۰ درصد ضرب کنید در نهایت مبلغ بدست آمده میزان مالیاتی می باشد که شما باید در سال ۱۴۰۱ پرداخت می کردید.

۳٫۴۰۰٫۰۰۰ = %۱۰ *( ۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰-۵۶٫۰۰۰٫۰۰۰ )

مطابق با فرمول بالا فرمول مالیات عیدی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز بر همین اساس می باشد.

برای محاسبه میزان عیدی و مالیات عیدی ۱۴۰۳ آن را در بخش زیر با مثالی توضیح می دهیم:

فرض کنید کارگری برای عیدی پایان سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال دریافت می کند و معافیت سالانه مالیات حقوق در آن سال به مبلغ ۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال می باشد. در این صورت محاسبه مالیات عیدی چگونه می شود؟

برای مثال اگر سقف معافیت عیدی ۱۴۰۳ ۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ محاسبه یک دوازدهم معافیت سالانه عیدی به شرح زیر است :

۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۱۲ / ۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = سقف معافیت عیدی ۱۴۰۳

لازم به ذکر است تا مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال عیدی شخص معاف از مالیات می شود و مازاد بر ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال تا مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در نرخ جدول ماده ۸۴ ق.م.م محاسبه می شود. فرمول مالیات عیدی به شرح زیر می باشد :

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ – ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = میزان عیدی مشمول مالیات

۵٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۱۰% * ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = مالیات عیدی

در نهایت مالیات عیدی فردی که عیدی ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال دریافت کرده است مبلغ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال می باشد.

بنابراین در پاسخ به سوال آنکه چگونه مالیات عیدی را محاسبه کنیم شما باید مطابق فرمول بالا اقدام به محاسبه مالیات عیدی کنید. همچنین شما می توانید برای اطمینان اکسل محاسبه مالیات عیدی ۱۴۰۳ را که به زودی در این بخش قرار خواهد گرفت را با اکسل محاسبه مالیات عیدی ۱۴۰۱ مقایسه نمایید. همچنین می توانید برای محاسبه آنلاین مالیات عیدی ۱۴۰۳ و محاسبه آنلاین مالیات عیدی ۱۴۰۱ به سایت های معتبر مراجعه نمایید. به زودی در این بخش قصد داریم فیلم آموزش ارسال لیست مالیات عیدی را برای یادگیری و آشنایی شما قرار دهیم.

همچنین شما می توانید برای آشنایی با نحوه محاسبه عیدی مقاله محاسبه عیدی کارگران را مطالعه کنید.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس حسابداری آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

فرمول محاسبه عیدی

همان‌طور که قبلا گفتیم، نحوه محاسبه میزان عیدی همیشه یک فرمول دارد و اگر این فرمول را بشناسید به راحتی قادرید میزان عیدی خود را تخمین بزنید. بسیاری از شرکت ها از این فرمول برای محاسبه عیدی کارمندان خود استفاده می‌ نمایند و تا به امروز این فرمول تغییری نداشته است، مگر اینکه شرکتی بخواهد میزان عیدی را مطابق با میل خود کمتر و بیشتر بدهد. در این مقاله قصد داریم تا میزان عیدی را با همین فرمول محاسبه کنیم.

به این منظور که بتوانید مبلغ عیدی سال ۱۴۰۳ را محاسبه کنید، ابتدا باید به میزان حداقل و حداکثر آن برسید. بر اساس تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. این بیانیه شورای عالی کار این معنا را دارد که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

لازم است بدانید هر هزینه ای که بابت فعالیت کارمندان در مجموعه و یا شرکت ها پرداخت می شود به معنای حقوق و دستمزد می باشد. حسابداری حقوق و دستمزد یکی از زیر شاخه های حسابداری می باشد که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن به صفحه حسابداری حقوق و دستمزد مراجعه کنید. همچنین بعد از مطالعه مقاله و آشنایی با این حسابداری در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در خصوص آن داشته باشید و یا این حسابداری را آموزش ببینید می توانید به صفحه دوره حقوق و دستمزد مراجعه کنید.

اگر میخواهید حسابداری حقوق و دستمزد را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حقوق و دستمزد در اکسل آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۳

میزان معافیت مالیات حقوق ابتدا بوسیله دولت تعیین می شود و از طریق لایحه بودجه سنواتی به مجلس منتقل می شود. پس از این مرحله، مبلغ معافیت پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بررسی می گردد.

معمولا بعد از بررسی دو حالت ممکن است رخ دهد: اول این که مبلغ پیشنهاد شده برای معافیت مالیاتی حقوق دولت مورد پذیرش قرار می گیرد و دوم این که این مبلغ تغییر داده شود و مجددا بررسی گردد.

براساس روندی که در سال های گذشته در تصویب بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی طی شده است معافیت مالیاتی حقوق پیشنهادی دولت دچار تغییر می گردد و یا سقف آن افزایش یافته و یا بدون هر گونه تغییر و تفاوت و نرخ های مالیات حقوق بعد از سقف معالفیت پلکانی تصویب می شود.

پیشنهادی که در این بخش از مقاله داریم این است که اگر در خصوص مالیات حقوق و موارد مشمول معافیت حقوق ندارید حتما مقاله مالیات حقوق را مطالعه کنید.

مطابق با آیین نامه داخلی مجلس لایحه بودجه سنواتی دولت ابتدا در کمیسیون تلفیق بودجه، تبصره های آن بررسی می شود.

سپس برای تصویب شدن در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و در شورای مجلس و با حضور نماینده های دولت و نماینده های مجلس و شورای نگهبان نبصره های لایحه دولت بررسی و پس از اظهار نظر نمایندگان مخالف و موافق رای گیری می شود.

در آخر پس از این که لایحه مورد تایید قرار گرفت به صورت قانون در می آید و به دولت برای اجرا ابلاغ می شود.

در این خصوص معافیت مالیات عیدی ۱۴۰۳ باید بگوییم در سال ۱۴۰۱ معافیت مالیات عیدی تا ۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال بوده است این در حالی است که در سال ۱۴۰۳ افرادی که عیدی تا ۱۰ میلیون تومان دریافت میکنند معاف از مالیات عیدی هستند. شما می توانید با مراجعه به سایت رسمی امور مالیاتی در ارتباط با معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۲ اطلاعات لازمه را کسب کنید.

در این راستا پیشنهاد می کنیم مقاله معافیت مالیات عیدی را حتما بخوانید تا از میزان کاستنی های حقوق و عیدی تان بیشتر آگاه شوید.

اگر اطلاعی در خصوص میزان مالیات خود ندارید می توانید همین حالا به صفحه مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی مراجعه کنید.

قانون عیدی و سنوات

قانون مالیات عیدی و سنوات

 لایحه اصلاح لایحه قانون تامین منافع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب ۱۳۴۱ و لغو قوانین سابق، مصوب ۲۳/۴/۱۳۵۹

ماده واحده – کلیه کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

 تبصره۱- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

 تبصره۲- در کارگاههائی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می نمایند. عرف کارگاه معتبر خواهد بود. تبصره۳- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیش بینی شده در فصل حل اختلاف قانون کار است.

 تبصره۴- این قانون از تاریخ تصویب، جایگزین لایحه قانونی تامین منافع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب ۱۳۴۱ و لغو قوانین سابق مصوب ۲۳/۴/۱۳۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران می گردد.

شما می توانید برای اطلاع از قانون مالیات عیدی سال ۱۴۰۱ و قانون مالیات عیدی ۱۴۰۲ به سامانه امور مالیاتی به نشانی این مراجعه کنید.

لازم است بدانید قوانین و دستور العمل هایی برای فراهم کردن گزارش اطلاعات مالی از آن پیروی می شود که به آن اصول حسابداری می گویند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول حسابداری به صفحه اصول حسابداری مراجعه کنید. همچنین لازم است بدانید آموزشگاه آریا تهران یکی از بهترین آموزشگاه ها در زمینه حسابداری می باشد که یکی از دوره های آن آموزش اکسل می باشد که توسط بهترین اساتید به صورت کاملا تخصصی از صفر تا صد آموزش داده می شود. شما می توانید برای اطلاع از جزییات دوره به صفحه آموزش اکسل مراجعه کنید.

عیدی کارگران ساعتی ۱۴۰۳

کارگران ساعتی پایه حقوق ثابتی ندارند و به  این خاطر همین موضوع برای محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران ساعتی میانگین حقوق دریافتی آن ها در ۳ ماه آخر محاسبه می شود و به عنوان یک فاکتور برای محاسبه عیدی ۱۴۰۳ در نظر گرفته می شود. بر این اساس مبنای عیدی کارگزان ساعتی سال۱۴۰۳ میانگین سه حقوق آخر است.

باید دقت داشته باشید که از مبلغ عیدی مقداری به عنوان مالیات کم می شود. اگر با امور مالیاتی آشنایی ندارید و با مسائل مالیاتی درگیر شده اید، قادرید از خدمات مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید.

لازم است بدانید حداکثر عیدی برای کارگزان مبلغ ۱۵٫۹۲۴٫۸۵۲ تومان و حداقل عیدی مشخص شده برای کارگران مبلغ ۱۰٫۱۶۵٫۶۸۰ تومان می باشد. اگر در خصوص مالیات عیدی کارگران ۱۴۰۳ نمی دانید تیم پشتیبانی آریا تهران می تواند مطابق با قانون مالیات عیدی کارگران به شما کمک کنند.

برای انجام تمام محاسبات حسابداری از نرم افزار های حسابداری استفاده می شود اگر شناختی نسبت به انواع نرم افزار حسابداری ندارید، پیشنهاد می کنم حتما به صفحه نرم افزار حسابداری رایگان مراجعه کنید.

مالیات عیدی به نسبت کارکرد

عده زیادی از افراد در خصوص مالیات عیدی با کارکرد کمتر از یکسال سوال می پرسند که قصد داریم برای بررسی این مورد مثالی بزنیم. برای مثال در خصوص مالیات عیدی با کارکرد کمتر از یکسال باید بگوییم فرض کنید کارگری تنها یک ماه است در مجموعه ای فعالیت می کند در این صورت آیا به او معافیت تعلق می گیرد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم معافیت کامل عیدی برای یک ماه به کارگر تعلق می گیرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله اصول حسابداری را نیز برای کسب اطلاعات بیش تر مطالعه کنید.

مالیات عیدی بازنشستگان

در خصوص مالیات عیدی بازنشستگان باید بگوییم بازنشستگان از موارد مشمول معاف از مالیات می باشد. اگر در این خصوص سوالاتی دارید می توانید در بخش دیدگاه این مقاله سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت تیم پشتیبانی آریا تهران پاسخ سوالات شما را بدهند.

لازم است بدانید آموزشگاه آریا تهران یکی از بهترین و معتبر ترین آموزشگاه حسابداری در تهران می باشد که تیم حسابداری این مجموعه برای افراد علاقه مند به حسابداری و آشنایی بیشتر آنان با حسابداری اقدام به ارائه مقالات حسابداری تخصصی نموده اند. به همین منظور برای دسترسی به این مقالات می توانید به صفحه بهترین مقالات حسابداری رایگان در سایت آریا تهران مراجعه کنید.

مالیات عیدی سال ۱۴۰۳ چگونه محاسبه می‌ شود؟

محاسبه مالیات عیدی سال ۱۴۰۳ به این صورت است که باید سقف معافیت مالیات حقوق فرد در سال را محاسبه کرده و آن را از میزان حقوق دریافتی فرد کم کرده در نهایت آن را در ۱۰ درصد ضرب کند در نهایت عدد بدست آمده میزان مالیات عیدی فرد می باشد.

معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۳ شامل چه مواردی است؟

بر اساس روندی که در سال های گذشته در تصویب بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی طی شده است معافیت مالیاتی حقوق پیشنهادی دولت دچار تغییر می شود و یا سقف آن افزایش یافته و یا بدون هر گونه تغییر و تفاوت و نرخ های مالیات حقوق پس از سقف معافیت پلکانی تصویب می گردد.

به عیدی مالیات تعلق میگیرد؟

بله شما می توانید برای اطلاع از عیدی مالیات عیدی مقاله محاسبه مالیات عیدی را تا انتها مطالعه نمایید.

جریمه عدم پرداخت مالیات عیدی چقدر می باشد؟

برای اطمینان از صحیح بودن اطلاعات در این خصوص به سامانه امور مالیاتی مراجعه کنید.