لینک شکسته چیست

لینک شکسته چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ لینک های شکسته یا Broken link لینک هایی می باشند که صفحه مقصد آنها یک صفحه ۴۰۴ می باشد. اگر به هر دلیلی از طریق یک لینک، چه داخلی و چه خارجی، به یک صفحه با خطای ۴۰۴ وارد شویم یعنی لینک ما یک لینک […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

لینک شکسته چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ لینک های شکسته یا Broken link لینک هایی می باشند که صفحه مقصد آنها یک صفحه ۴۰۴ می باشد. اگر به هر دلیلی از طریق یک لینک، چه داخلی و چه خارجی، به یک صفحه با خطای ۴۰۴ وارد شویم یعنی لینک ما یک لینک شکسته می باشد. اما لینک های شکسته چگونه به وجود می آیند و چه تاثیری بر سئو دارند؟ در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی بروکن لینک ها می پردازیم.

برای یادگیری اصول سئو در افزایش بازدید و ارتقاء رتبه کلمات کلیدی به لینک آموزش رایگان سئو مراجعه کنید.

لینک-شکسته-چیست؟
لینک-شکسته-چیست؟

لینک شکسته یا Broken link چیست؟ گاهی اوقات یک صفحه به هر دلیل بدون اینکه جایگزینی برای آن تعیین شود و یا ریدایرکتی از آن به صفحه جدیدی صورت بگیرد، از دامنه ما حذف می شود. هر صفحه ای در یک سایت تعدادی لینک ورودی دارد.

هنگامی که یک صفحه حذف می شود، کاربر یا ربات از طریق لینک های ورودی به آن صفحه، وارد یک صفحه ۴۰۴ می شود و با ارور ۴۰۴ یا Not Found روبرو می شود. در مقاله خطای ۴۰۴ چیست در مورد نحوه ایجاد این خطا و برطرف کردن آن توضیح دادیم. هر گونه لینکی از هر صفحه ای داخل دامنه یا خارج آن که مقصدش یک صفحه ۴۰۴ باشد، یک لینک شکسته یا Broken link نام دارد. 

انواع-لینک-شکسته-چیست؟
انواع-لینک-شکسته-چیست؟

لینک های شکسته انواع مختلفی دارند. با توجه به اینکه این لینک های شکسته چه مبدا و مقصدی دارند، می توان آنها را به سه نوع زیر تقسیم کرد:

  • بروکن لینک خارجی External broken link

اگر به طراحی سایت آشنایی ندارید و مایلید در یک دوره حرفه ای طراحی سایت شرکت کنید دوره طراحی سایت مراجعه کنید.

اگر لینکی که از یکی از صفحات دامنه خود به یک صفحه در دامنه ی یک سایت دیگر داده اید تبدیل به لینک شکسته شود، به آن لینک شکسته خارجی می گویند. این اتفاق معمولا در اثر حذف صفحه مقصد توسط مالک سایت و یا اشتباه در وارد کردن آدرس لینک توسط شما ایجاد می شود.

  • بروکن لینک داخلی Internal broken link

اگر یکی از صفحات سایت خود را بدون جایگزین کردن یا انجام ریدایرکت حذف کنید، تمام لینک های ورودی به آن از صفحات دیگر دامنه شما به لینک شکسته تبدیل می شوند. این نوع لینک به دلیل اینکه در صفحات داخلی دامنه شما ایجاد شده به لینک شکسته داخلی شناخته می شود.

  • بروکن بک لینک Broken backlink

بک لینک شکسته هنگامی ایجاد می شود که یک لینک که از یک دامنه خارجی به یکی از صفحات شما وارد شده به لینک شکسته تبدیل شود. اگر صفحه ای از سایت خود را حذف کنید و آن صفحه لینک هایی از دامنه های خارجی داشته باشد، این لینک ها به بروکن بک لینک یا بک لینک شکسته تبدیل می شوند.

برای آشنایی با سئو تکنیکال به مقاله جامع سئو تکنیکال چیست مراجعه کنید.

چرا باید از ایجاد لینک شکسته جلوگیری کنیم؟

برای بررسی دلیل مضر بودن لینک های شکسته ابتدا باید در نظر بگیریم که هم کاربران و هم ربات های گوگل وارد این لینک های شکسته می شوند. اگر گوگل وارد این لینک های شکسته شود برای وبسایت شما امتیاز منفی در نظر می گیرد، زیرا گوگل کاربر را دوست دارد و به دلیل اینکه این لینک های شکسته کاربر را وارد یک صفحه سوخته و بدون محتوا می کنند، ربات گوگل وجود لینک های شکسته و صفحات ۴۰۴ را به عنوان یک نکته سئو منفی در نظر می گیرد.

گسترده ترین بخش سئو که بعد از سئو تکنیکال به آن پرداخته می شود سئو داخلی است. برای آشنایی با سئو on page به لینک سئو داخلی مراجعه کنید.

علاو بر اینکه این لینک های شکسته به عنوان یک نکته منفی در نظر گرفته می شود، زیرا هنگامی که کاربر وارد این لینک ها می شود به یک صفحه برخورد می کند که محتوایی ندارد و در واقع به یک ارور یا لینک شکسته برخورد می کند. در این لحظه که کاربر برای پاسخ به سوال خود با این صفحه بی ارزش مواجه می شود به احتمال زیاد دوباره به صفحات شما باز نمی گردد و احتمال دارد از صفحات شما خارج شود. در این صورت کاربر و زمان حضور او در سایت شما کاهش می یابد.  

برای یادگیری نحوه بررسی بک لینک های سایت به لینک بررسی بک لینک سایت مراجعه کنید.

  • گوگل از لینک ‌ها برای خزیدن در وب استفاده می‌کند.
  • لینک‌ ها معیار مهمی برای تشخیص کیفیت سایت است.
  • مخاطبین از لینک‌ ها برای حرکت در سایت استفاده می‌ کنند.
علت-ایجاد-لینک-شکسته-چیست؟
علت-ایجاد-لینک-شکسته-چیست؟

لینک‌ های شکسته یا همان Broken link، لینک ‌هایی هستند که به دلیل تغییر در آدرس یا حذف محتوا به یک صفحه ۴۰۴ وارد می شوند. این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

تغییر در URL: زمانی که یک وبسایت صاحب یک صفحه‌ وب تصمیم به تغییر آدرس آن صفحه می ‌گیرد، و صفحه مورد نظر را به یک صفحه دیگر ریدایرکت نمی کند، لینک ‌هایی که به آن صفحه اشاره داشتند ممکن است شکسته شوند.

حذف محتوا: اگر یک صفحه یا محتوایی از یک وبسایت حذف شود، هر لینکی که به آن صفحه اشاره می‌ کرد نیز شکسته خواهد شد و با کلیک روی آن لینک، مخاطب به یک خطای ۴۰۴ برخورد می کند.

اشتباه در نوشتن آدرس URL: اشتباه در تایپ یا نوشتن آدرس URL می‌تواند باعث شکسته شدن لینک شود. در این حالت به جای آدرس مقصد به یک آدرس با ارور ۴۰۴ وارد می شوید.

بررسی بک لینک سایت با ابزارهای سئو انجام می شود. برای آشنایی با ابزارهای سئو به لینک ابزار سئو سایت کنید.

نحوه تشخیص لینک شکسته

حال سوال این است که چگونه باید لینک های شکسته را تشخیص دهیم. چطور صفحات ۴۰۴ سایت خود را شناسایی و لینک های ورودی به آن را پیدا کنیم؟ برای این کار می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که در زیر معرفی کرده ایم:

  • استفاده از ابزار Search Console گوگل

با ابزار سرچ کنسول و از مسیر pages و گزینه not found 404 می توان تعداد و آدرس صفحات ۴۰۴ را پیدا کنیم.

  • ابزار Screaming Frog

ابزار اسکریمینگ فراگ ابزاری شناخته شده و بسیار کاربردی برای بررسی سئو تکنیکال و داخلی وبسایت است که می توان با آن صفحات ۴۰۴ سایت را پیدا کرد.

برای آشنایی با سئو بهتر است ابتدا با اصطلاحات آن آشنا شوید. برای این منظور به لینک اصطلاحات سئو مراجعه کنید.

افزونه بررسی لینک های شکسته

ابزار و افزونه برای پیدا کردن لینک های شکسته سایت بسیار متنوع هستند که ما بهترین آنها را اینجا معرفی می کنیم. برای بررسی لینک های شکسته می توانید از ابزار Brokenlinkcheck استفاده کنید. این ابزار به شکل افزونه کروم قابل دانلود و نصب است.

برای یادگیری نحوه ساخت بک لینک به لینک سئو خارجی مراجعه کنید.

همچنین می توانید این کار را با سایت Brokenlinkcheck نیز انجام دهید که یکی از سایت هایی است که با وارد کردن آدرس وبسایت در آن لینک های شکسته خود را با تعداد و آدرس پیدا می کنید. ابزارهای آنلاین دیگری نیز مانند Online Broken Link Checker Tool وجود دارند که با کمک آنها می توانید لینک های شکسته را پیدا کنید.

برای یادگیری سئو سایت های وردپرسی به لینک آموزش طراحی سایت با وردپرس مراجعه کنید.

تاثیر-لینک-شکسته-در-سئو-سایت
تاثیر-لینک-شکسته-در-سئو-سایت

لینک های شکسته روی سئو سایت تاثیر منفی دارند و تجربه کاربری را تحت الشعاع قرار می دهند. هر سایتی به دلایل مختلف ممکن است تعدادی لینک شکسته داشته باشد، اما اگر لینک های شکسته زیادی در سایت وجود داشته باشد و کاربر به دفعات با صفحاتی غیر موجود و خطای ۴۰۴ برخورد کند، به دلیل تجربه کاربری بد، به صورت ناخودآگاه اعتماد خود به سایت را از دست می دهد.

برای یادگیری نحوه آنالیز سئو سایت به لینک آنالیز سئو سایت مراجعه کنید.

اگر به دنبال آموزش پیدا کردن و رفع مشکل لینک های شکسته در وردپرس می باشید، در این بخش از مقاله به ارائه آموزش پیدا کردن و رفع broken link می پردازیم. روش های اصلاح لینک شکسته عبارتند از:

  • حذف لینک شکسته

برای حل این مشکل اولین و راحت ترین کار پیدا کردن و حذف کردن لینکی است که به ارور ۴۰۴ ختم می شود.

  • تعویض لینک شکسته

راه حل دیگر تعویض لینک شکسته با یک لینک به صفحات دیگر شما می باشد تا مخاطب با کلیک روی لینک به یک صفحه معنا دار منتقل شود.

  • ریدایرکت کردن صفحه حذف شده

یکی از راه حل های رفع مشکل لینک شکسته، ریدایرکت کردن لینک است. اگر صفحه ۴۰۴ شده روی یک صفحه دیگر مرتبط ریدایرکت شود، هم ربات و هم کاربر با کلیک روی لینک، به صفحه مقصد منتقل می شود.

سوالات متداول

لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته یا Broken Link، لینکی است که به دلیل تغییر در آدرس یا حذف محتوا، دیگر کار نمی‌ کند.

تأثیر لینک‌های شکسته بر سئو چیست؟

لینک‌ های شکسته می‌ توانند منجر به تجربه کاربری بد شوند و برای موتورهای جستجو نشان دهنده‌ عدم ارتباط صحیح صفحات باشند که ممکن است تأثیر منفی بر رتبه ‌بندی وبسایت داشته باشد.

چگونه لینک ‌های شکسته را پیدا و رفع کنیم؟

از ابزارهای آنالیز وبسایت برای شناسایی لینک ‌های شکسته استفاده کنید و آنها را حذف کنید. همچنین ریدایرکت ۳۰۱ یک راهکار معمول برای اصلاح لینک‌ های شکسته است.