خطای ۴۰۴ چیست

یکی از مشکلات جدی در بخش تکنیکال هر وبسایت ایجاد صفحات ۴۰۴ می باشد. این خطاها یا به دلایل و مشکلات فنی و یا به دلیل عدم اطلاع کاربر ایجاد می شود. هنگامی که کاربر با خطای ۴۰۴ مواجه می شود، نا امید می شود و ما باید از ایجاد این خطا جلوگیری کنیم. خطاهای […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از مشکلات جدی در بخش تکنیکال هر وبسایت ایجاد صفحات ۴۰۴ می باشد. این خطاها یا به دلایل و مشکلات فنی و یا به دلیل عدم اطلاع کاربر ایجاد می شود. هنگامی که کاربر با خطای ۴۰۴ مواجه می شود، نا امید می شود و ما باید از ایجاد این خطا جلوگیری کنیم. خطاهای ۴۰۴ همچنین تاثیر منفی روی سئو سایت می گذارند و نه تنها باید از ایجاد آنها جلوگیری کرد بلکه در صورت بروز آن، باید تلاش کرد آن را به نحوه برطرف کرد. در این مقاله به شکل دقیق به خطای ۴۰۴ می پردازیم.

برای یادگیری اصول سئو در افزایش بازدید و ارتقاء رتبه کلمات کلیدی به لینک آموزش رایگان سئو مراجعه کنید.

خطای-۴۰۴-چیست
خطای-۴۰۴-چیست

خطای ۴۰۴ چیست

خطای ۴۰۴ به چه معنی است؟ خطای ۴۰۴ یک خطای معمول در اینترنت است که به معنای عدم قادر بودن سرور به پیدا کردن صفحه‌ای است که کاربر درخواست کرده است. به عبارت دیگر، وقتی کاربر یک صفحه وب را درخواست می‌دهد و سرور نتواند آن صفحه را پیدا کند، خطای ۴۰۴ نمایش داده می‌شود. این ممکن است به دلیل وجود آدرس اشتباه، حذف یا تغییر مسیر صفحه، یا مشکلات فنی در سرور باشد. برای رفع این خطا، معمولاً می‌توانید مجدداً آدرس صحیح را وارد کرده و یا از ابزارهای اشتراکی مانند “بازیابی صفحه” یا “رفرش” استفاده کنید.

برای آشنایی با سئو تکنیکال به لینک سئو تکنیکال چیست مراجعه کنید.

علت-خطای-۴۰۴-چیست؟
علت-خطای-۴۰۴-چیست؟

علت خطای ۴۰۴ not found

خطای ۴۰۴ “Not Found” به معنای این است که سرور نتوانسته صفحه ‌ای که درخواست شده را بارگذاری کند، زیرا آن صفحه وجود ندارد یا قابل دسترس نیست. این مشکل می‌ تواند مختلفی رخ دهد که این دلایل عبارتند از:

وارد کردن URL اشتباه: ممکن است آدرس وارد شده برای صفحه صحیح نباشد یا در سرور موجود نباشد.

تغییر URL صفحه: ممکن است صفحه جابجا شده باشد یا آدرس (URL) آن تغییر کرده باشد و لینک های ورودی به آن صفحه آپدیت نشده باشند.

حذف یا انتقال صفحه: در برخی موارد ممکن است صفحات از سمت سرور حذف شده یا به آدرس دیگری منتقل شوند.

مشکلات فنی در سرور: ممکن است خطاهای داخلی در سرور سبب عدم امکان دسترسی به صفحه مورد نظر شوند که برای برطرف کردن آن باید با پشتیبانی سرور خود تماس بگیرید.

گسترده ترین بخش سئو که بعد از سئو تکنیکال به آن پرداخته می شود سئو داخلی است. برای آشنایی با سئو on page به لینک سئو داخلی مراجعه کنید.

نحوه-پیدا-کردن-خطای-۴۰۴
نحوه-پیدا-کردن-خطای-۴۰۴

چگونه از ایجاد خطای ۴۰۴ در سایت مطلع شویم؟

برای بررسی خطای در و در وبسایت در وبسایت می توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

برای یادگیری نحوه بررسی بک لینک های سایت به لینک بررسی بک لینک سایت مراجعه کنید.

استفاده از رنک مث Rank Math

بعد از نصب افزونه رنک مث، در قسمت پیکربندی افزونه می توانید گزینه “مانیتور ۴۰۴” را فعال کنید. با فعال کردن این حالت، افزونه رنک مث گزارش تمام صفحات ۴۰۴ سایت را به شما ارائه می دهد که می توانید برای برطرف کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه مقاله روش های برطرف کردن خطای ۴۰۴ آمده است.

اگر به طراحی سایت آشنایی ندارید و مایلید در یک دوره حرفه ای طراحی سایت شرکت کنید دوره طراحی سایت مراجعه کنید.

استفاده از نرم افزار اسکریمینگ فراگ Screaming Frog

نرم افزار اسکریمینگ فراگ یک نرم افزار تحلیل و بررسی سایت است که تمام مشکلات فنی و داخلی سایت را چکاپ کلی می کند و گزارش دهی های دقیقی دارد. یکی از کاربردهای این نرم افزار پیدا کردن صفحات ۴۰۴ وبسایت است. با این نرم افزار می توانید گزارش دقیقی از صفحات ۴۰۴ سایت را بدست آورید.

بررسی بک لینک سایت با ابزارهای سئو انجام می شود. برای آشنایی با ابزارهای سئو به لینک ابزار سئو سایت کنید.

رفع-خطای-۴۰۴-not-found
رفع-خطای-۴۰۴-not-found

رفع خطای ۴۰۴ not found

حالا که متوجه شدیم خطای ۴۰۴ چیست و نحوه پیدا کردن این صفحات در سایت را نیز معرفی کردیم، زمان آن رسیده که نحوه رفع این خطاها را نیز ارائه دهیم. رفتار ما با صفحات ۴۰۴ به نوع و نحوه ایجاد این صفحات و استراتژی سئویی ما بستگی دارد. روش های رفع خطای ۴۰۴ مطابق مراحل زیر است.  

برای کسب اطلاعات جامع در مورد ایندکس صفحات و به لینک ایندکس چیست مراجعه کنید.

بررسی URL

ابتدا آدرس صفحه را بررسی کنید. اگر دلیل این خطا وارد کردن اشتباه URL باشد باید. مطمئن شوید که اشتباه تایپ شده یا لینک نادرستی استفاده نشده باشد که در این صورت نیاز به اقدام خاصی نیست و با صحیح وارد کردن آدرس می توانید به صفحه مورد نظر متصل شوید.

بررسی لینک‌ ها

اگر از طریق یک لینک به یک صفحه ۴۰۴ می رسید به این معنی است که صفحه مورد نظر حذف شده است. البته این در صورتی است که آدرس لینک صفحه مقصد به درستی وارد شده باشد. در این صورت باید ابتدا آدرس لینک را بررسی کنید. اگر ادرس اشتباه باشد باید آن را اصلاح کنید و اگر لینک شما صحیح باشد باید علت حذف شدن صفحه مقصد را بررسی کنید.

معمولا صفحات حتی اگر زمانی به این نتیجه برسیم که دیگر کاربردی برای ما ندارند را حذف نمی کنیم یا قبل یا بعد از حذف شدن، آن را ریدایرکت می کنیم تا اگر مخاطب از طریق لینک یا با وارد کردن آدرس مستقیم قصد ورود به صفحه را داشته باشد به صفحه مقصد خود برسد.

مهمترین ابزار یک سئوکار سرچ کنسول است. برای آشنایی با این ابزار و نحوه استفاده از آن به لینک آموزش سرچ کنسول مراجعه کنید.

بروزرسانی صفحات سایت

اگر صفحه به مکان دیگری منتقل شده است، مطمئن شوید که لینک ‌ها به مقصد جدید هدایت شوند. گاهی اوقات یک صفحه را به صفحه جدید ریدایرکت می کنیم، اما به دلیل لینک های ورودی متنوعی که دارد امکان آپدیت لینک های ورودی به صفحه جدید را نداریم. فایده ریدایرکت کردن صفحه این است که حتی هنگامی که امکان آپدیت کردن لینک ها وجود ندارد کاربر با ورود به صفحه قدیمی به صورت خود به خودی به صفحه جدید منتقل می شود.

ایجاد یک صفحه ۴۰۴ کاستوم یا شخصی سازی شده

خیلی از اوقات صفحات ۴۰۴ به دلیل اشتباه کاربر یا مشکلات فنی در سایت ایجاد می شوند در حالی که برای مدتی از وجود آنها با خبر نیستیم. در این شرایط برای راحتی کاربران و هدایت آن‌ ها به صفحات مرتبط، صفحه ‌ای با پیام دلخواه و لینک‌ های مفید به کاربران ارائه می دهیم. برای مثال صفحه ۴۰۴ شکل زیر را بررسی کنید.

بررسی مشکل سرور

اگر مشکل همچنان باقی است، ممکن است نیاز به بررسی سرور و فایل ‌های سایت باشد تا مشکل شناسایی شود. برای این منظور با پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید و موضوع را با آنها مطرح کنید.

بررسی مشکل فنی وردپرس

اگر خطای ۴۰۴ برای اکثر صفحات شما رخ می دهد بهتر است به پنل وردپرس خود و از مسیر تنظیمات، پیوندهای یکتا مراجعه کنید و نوع پیوند یکتا را روی “نام نوشته” قرار دهید. در ۹۰ درصد موارد، مشکل خطای وردپرسی از این طریق حل می شود.

مشکلات کش

کش مرورگر ممکن است به جای آن که محتوای واقعی را ذخیره کند، صفحه خطای ۴۰۴ را ذخیره کرده باشد و به همین علت زمانی که سایت برای دیگران بدون مشکل نشان داده می شود، به شما با خطا نمایش داده می شود. در این حالت باید کش سایت و همینطور کش مرورگر را پاک کنید. برای پاک کردن کش مرورگر از سه نقطه بالا سمت راست کروم به بخش More tools وارد شوید و سپس گزینه Clear browsing data را انتخاب کنید. در پنجره باز شده گزینه های اول و سوم را فعال کرده و دکمه Clear data را بزنید.

موارد پاک شده از صفحات

هنگامی که عکس، ویدئو یا هر المان دیگری را از یک صفحه پاک می کنید ممکن است با خطای ۴۰۴ روبرو شوید. البته پاک کردن ویدئوها و عکس ها حتی اگر ایندکس باشند مشکلی ندارد و خطای ۴۰۴ در صورتی که برای url اتفاق بیافتند باید به آن رسیدگی شود.

انواع  خطای  ۴۰۴ در مرورگرهای مختلف

 خطای ۴۰۴ در مرورگرهای مختلف با اسامی و عناوین متنوعی نمایش داده می شود که عبارتند از: ۴۰۴ Error

  • HTTP 404
  • ۴۰۴ Page Not Found
  • ۴۰۴ Not Found
  • ۴۰۴ File or Directory
  • Not Found
  • Error 404 Not Found
  • HTTP 404 Not Found

در صورتی که با خطاهای زیر مواجه شدید می توانید برای برطرف کردن آنها اقدامات لازم معرفی شده را انجام دهید.

تاثیر خطای ۴۰۴ در سئو سایت

خطای ۴۰۴ در صورتی که برای صفحات زیادی تکرار شود، می تواند تاثیر منفی قابل توجهی روی سئو سایت داشته باشد. خطای ۴۰۴ این پیام را به ربات گوگل می دهد که کاربر توسط سایت ما به منبعی لینک شده که هیچ اطلاعات مفیدی برای او وجود ندارد. اگر در صفحه ۴۰۴ هیچ لینکی وجود نداشته باشد، ممکن است حتی ربات گوگل از صفحه مورد نظر به صفحات دیگر جهش کند و جای بد این فرآیند آنجاست که گوگل در برخورد با یک صفحه ۴۰۴ به صفحه ای خارج از دامنه ما پرش کند و از سایت ما خارج شود.

این اتفاق ممکن است برای هر سایتی اتفاق بیافتند. برای مثال دیده می شود عباراتی نظیر رفع خطای ۴۰۴ در گوشی اندروید، خطای ۴۰۴ اپارات، خطای ۴۰۴ در نصب گوگل ارث، خطای ۴۰۴ در سایت تامین اجتماعی و خطای ۴۰۴ اسنپ در اینترنت توسط کاربران جستجو می شود اما همانطور که توضیح داده شد، تمام این خطاها از یک نوع هستند و نشان می دهند که آدرس صفحه مورد نظر در دسترس نیست.

نکته منفی دیگری که صفحات ۴۰۴ دارند این است که با ورود به یک صفحه ۴۰۴ بودجه خزش شما به هدر می رود و بجای اینکه گوگ به یک صفحه دارای محتوای مفید وارد شود و آن را خزش کرده و امتیاز دهد به یک صفحه ۴۰۴ وارد می شود و بودجه خزش سایت از بین می رود. به طور کلی باید تلاش کنید اولا صفحات ۴۰۴ نداشته باشید و ثانیا اگر به هر دلیل این صفحات در سایت شما ایجاد شدند برای اصلاح آنها کاری بکنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانیم ارور ۴۰۴ را رفع کنیم؟

ارور ۴۰۴ می تواند بسته به دلیل و نحوه برخورد به این خطا با اقداماتی نظیر ریدایرکت کردن و یا ساخت دوباره صفحه مورد نظر، مشکل را برطرف کرد.

ارور ۴۰۴ مربوط به چیست؟

ارور ۴۰۴ مربوط به صفحات حذف شده از وبسایت است که به دلیل حذف شدن صفحه مورد نظر یا اشتباه وارد کردن آدرس وبسایت این ارور نمایش داده می شود.

اهمیت رفع ارور ۴۰۴ در سئو چیست؟

ارور ۴۰۴ علاوه بر هدر دادن کرال باجت یا بودجه خزش سایت، به دلیل رسیدن کاربر به یک صفحه غیر مفید از ربات گوگل امتیاز منفی می گیرد.