خزش یا Crawl چیست

خزش یا Crawl چیست؟ انجام خزش یا Crawling در سئو به عمل خزش صفحات توسط ربات گوگل می گویند. ربات گوگل در واقع یک خزشگر یا Crawler می باشد که با حرکت بین صفحات وبسایت های مختلف در سراسر وب، صفحات جدید یا تغییر یافته را کشف و خزش می کند. در ادامه اگر این […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

خزش یا Crawl چیست؟ انجام خزش یا Crawling در سئو به عمل خزش صفحات توسط ربات گوگل می گویند. ربات گوگل در واقع یک خزشگر یا Crawler می باشد که با حرکت بین صفحات وبسایت های مختلف در سراسر وب، صفحات جدید یا تغییر یافته را کشف و خزش می کند. در ادامه اگر این صفحات دستورالعمل های گوگل را رعایت کرده باشند ایندکس می شوند و مجوز ورود به صفحه نتایج جستجو گوگل را دریافت می کنند. در ادامه مقاله با جزئیات بیشتری به پاسخ سوال خزش یا Crawl چیست می پردازیم. با ما همراه باشید.

برای یادگیری بروزترین روش های سئو انواع وبسایت ها مطابق با آخرین الگوریتم های گوگل در دوره آموزشی سئو سایت، به لینک آموزش سئو صفر تا صد مراجعه کنید.

خزش-یا-crawl-چیست؟
خزش-یا-crawl-چیست؟

خزش یا Crawl چیست؟

کراول چیست؟ عبارت “Crawl” در زبان مرتبط با وب و بهینه ‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به فرآیندی اشاره دارد که موتورهای جستجو مثل گوگل، بینیگ، یا دیگر موتورهای جستجو از طریق آن، صفحات وب را خزش و کدهای صفحات آنها را بررسی می کنند.

برای آشنایی با url و ساختار آن به لینک url چیست مراجعه کنید.

وب کراولینگ در واقع به معنای کشف و مرور صفحات وب است. موتورهای جستجو از این فرآیند برای جمع‌ آوری دیتا از صفحات وب استفاده می ‌کنند تا سپس این اطلاعات را در پایگاه داده خود ذخیره و برای نمایش در نتایج جستجو استفاده کنند.

برای آشنایی با ربات گوگل و انواع آن به لینک ربات گوگل مراجعه کنید.

وقتی یک موتور جستجو صفحات وب را “Crawl” می ‌کند، به ازای هر صفحه، لینک‌ ها، متن، تصاویر و دیگر اجزای موجود در آن صفحه بررسی می‌ شود و اطلاعات مربوط به آن صفحه به پایگاه داده موتور جستجو ارسال و ذخیره می‌ شود. این اطلاعات در ادامه برای پردازش و نمایش در نتایج جستجوی کاربران استفاده می‌ شود. یکی از مفاهیم مهم در سئو سایت بودجه خزش است. در ادامه به پاسخ سوال بودجه خزش چیست می پردازیم.

برای آشنایی با نقشه سایت یا sitemap و نحوه معرفی آن به گوگل به لینک نقشه سایت چیست مراجعه کنید.

بودجه-خزش-چیست؟
بودجه-خزش-چیست؟

Crawl budget یا بودجه خزش چیست؟

بودجه خزش یا “Crawl Budget” به میزان منابع و زمانی اشاره دارد که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو به آن اختصاص می‌ دهند تا صفحات وب را در یک دوره زمانی خاص خزش کنند. در واقع این بودجه شامل تعداد صفحاتی است که گوگل می‌ تواند در یک دوره زمانی خاص خزش کند.

برای کست اطلاعات جامع در مورد فایل ربات گوگل و کاربرد آن در سئو سایت به لینک فایل robots.txt مراجعه کنید.

بودجه خزش به خصوص برای سایت های تازه کار بسیار مهم است. هنگامی که یک سایت تازه تاسیس می شود، بودجه خزش آن بسیار پایین است و ربات گوگل برای چنین سایتی با اعتبار پایین که در ابتدای راه است بودجه زیادی اختصاص نمی دهد. با گذشت زمان و اعتبار گرفتن وبسایت و همچنین با افزایش فرکانس آپدیت محتوا و ساخت صفحات جدید، ربات گوگل در فواصل زمانی کمتری وبسایت شما را خزش می کند.

هنگامی که یک صفحه حذف می شود، کاربر یا ربات از طریق لینک های ورودی به آن صفحه، وارد یک صفحه با ارور ۴۰۴ می شوند. در مقاله جامع خطای ۴۰۴ چیست در مورد نحوه ایجاد این خطا و برطرف کردن آن توضیح داده ایم.

 در واقع ربات گوگل، بودجه خزش خود را با سرعت محتوا گذاری شما منطبق می کند. در سایت های خبری که مرتب محتوا به آن اضافه می شود، بودجه خزش به شدت بالاست، به نحوی که بعد از آپدیت یک صفحه یا اضافه کردن صفحه جدید، در کمتر از یک ساعت، ربات گوگل محتوا را خزش و ایندکس می کند.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد ایندکس صفحات توسط ربات گوگل و به لینک ایندکس چیست مراجعه کنید.

بودجه خزش مبحث بسیار مهمی است، زیرا موتورهای جستجو مثل گوگل محدودیت‌ هایی دارند و نمی ‌توانند تمام صفحات وب را همزمان پیمایش کنند. خزش صفحات وبسایت برای گوگل هزینه دارد.  این محدودیت‌ ها به اهداف و سیاست‌ های موتور جستجوی مورد نظر، تنظیمات فنی و همچنین وضعیت فعلی وب بستگی دارد.

برای بهره‌ وری بیشتر از بودجه خزش، وبمسترها می ‌توانند از فایل robots.txt، سایت ‌مپ، و بهینه ‌سازی ساختار سایت استفاده کنند تا بهترین عملکرد را از نظر خزش داشته باشند و صفحات مهم و تازه را بهتر در نتایج جستجو نمایش دهند.

برای آشنایی کامل با سئو داخلی و بخش هایی مختلف آن به مقاله جامع سئو داخلی مراجعه کنید.

crawler-چیست؟
crawler-چیست؟

Crawler چیست؟

 Web crawler یا خزشگر چییست؟ خزشگر یک نرم‌ افزار یا برنامه کامپیوتری است که توسط موتورهای جستجو برای خزش صفحات سایت و جمع‌آوری اطلاعات از صفحات وب استفاده می ‌شود. این برنامه ‌ها به طور خودکار و بر اساس الگوریتم‌ های خاص، لینک ‌ها و محتوای صفحات را پیمایش کرده و اطلاعات مورد نیاز را جمع ‌آوری می‌ کنند. کرالر ها به طور مداوم و با توجه به دستورالعمل ها و شیوه نامه های گوگل، صفحات وب را به صورت مرتب بروزرسانی می ‌کنند. این اطلاعات سپس به پایگاه داده موتور جستجو منتقل  و در سرورها ذخیره می شوند.

لینک هایی که به صفحات با ارور ۴۰۴ ختم می شوند لینک شکسته یا broken link نام دارند. برای آشنایی با این مطلب مقاله لینک شکسته چیست را مطالعه کنید.

ربات های خزنده در جستجوی لینک ‌ها، محتوا، کلمات کلیدی و هر گونه دیتای مورد نیاز برای تحلیل و رتبه ‌بندی صفحات در نتایج جستجوی اینترنتی فعالیت می‌کنند و نقش مهمی در فرآیند ایندکس‌سازی و نمایش نتایج جستجو دارند.

برای آشنایی با نحوه و دلیل نو ایندکس کردن صفحات سایت به مقاله جامع تگ noindex مراجعه کنید.

فرآیند کراول (Crawl) گوگل چگونه است؟

گوگل، به منظور بروزرسانی پایگاه داده خود و ارائه نتایج دقیق تر جستجو، از یک فرایند کراولینگ پیچیده و مداوم استفاده می‌کند. این فرآیند از چند مرحله مهم تشکیل شده است:

  1. گوگل در اولین مرحله از منابع مختلف لیستی از URL ها را انتخاب می کند.
  2. در مرحله بعدی ربات گوگل برای دریافت اطلاعات از سرورها درخواستی را به صورت http ارسال می کند تا از سرور میزبان اجازه دریافت اطلاعات را دریافت کند.
  3. در مرحله بعدی خزشگر گوگل محتوای صفحات را برای پردازش به سیستم های گوگل ارسال می کند.
  4. در مرحله بعدی، این اطلاعات که شامل متن، عکس، تصاویر و دیگر انواع محتوا به همراه لینک ها می باشد در پایگاه داده گوگل زخیره می شود.
  5. حال نوبت به تحلیل سئویی صفحات و رتبه بندی است. در این مرحله گوگل با استفاده از الگوریتم های بسیار پیچیده این که دارد صفحات را برای رتبه بندی در صفحه نتایج سرچ گوگل رتبه بندی می کند.

برای بررسی وضعیت ایندکس صفحات در سرچ کنسول باید به بخش url inspection مراجعه کنید.

این فرآیند با تحلیل مداوم گوگل روی رفتار کاربران در صفحات سایت ادامه می یابد تا در آخر جایگاه واقعی صفحات در صفحه نتایج جستجوی گوگل مشخص شود.

برای آشنایی با سئو باید ابتدا با اصطلاحات آن آشنا شوید تا هنگام مطالعه یا دیدن دوره های آموزشی بتوانید تکنیک های سئو را راحت تر متوجه شوید. برای این منظور به لینک اصطلاحات سئو مراجعه کنید.

تاثیر crawling ربات گوگل بر سئو

کرالینگ گوگل و بودجه خزش صفحات توسط ربات گوگل به شدت روی سئو سایت تاثیر دارد. صفحات یک سایت دائم در حال آپدیت شدن هستند. از طرفی صفحات جدیدی به شکل مقاله یا هر نوع صفحه دیگری به سایت اضافه می شود که نیاز به ایندکس دارند. اگر بودجه خزش سایت پایین باشد و فاصله زمانی خزش ربات گوگل در سایت بالا باشد، صفحات تغییر یافته نیاز به زمان زیادی برای ایندکس شدن خواهند داشت که در این صورت پیشرفت سئویی سایت عقب می ماند.

یکی از انواع سئو که باید از ابتدای ساخت وبسایت، به آن توجه شود، سئو فنی می باشد که می توانید در مقاله جامع سئو تکنیکال چیست اطلاعات لازم را در مورد این نوع از سئو کسب کنید.

در حرفه سئو، سرعت ایندکس شدن صفحات یک فاکتور بسیار مهم است که به بودجه خزش سایت وابسته است و هرچه بودجه خزش بیشتر باشد، سرعت ایندکس صفحات سایت بیشتر است. بنابراین به عنوان یک کارشناس سئو باید تلاش کنید بودجه خزش یا Crawl budget برای هر سایت را با آپدیت مرتب محتوا و انجام منظم وظایف سئویی به تدریج افزایش دهید.

برای آشنایی با ریدایرکت ۳۰۱ صفحات به لینک ریدایرکت چیست مراجعه کنید.

سوالات متداول

منظور از خزش یا کراول Crawl در گوگل چیست؟

خزش به فرآیندی گفته می‌ شود که موتورهای جستجو مانند گوگل از طریق خزشگرها یا Crawler ها به بررسی صفحات وب می ‌پردازند. این فرایند شامل بازدید و جمع ‌آوری اطلاعات از صفحات وب، شناسایی لینک‌ ها و اجزای دیگر صفحات است.

خزنده وب یا web crawler چیست و چگونه کار می کند؟

خزنده وب نرم‌ افزار یا برنامه ‌ای است که توسط موتورهای جستجو برای پیمایش و جمع ‌آوری اطلاعات از صفحات وب استفاده می ‌شود. این برنامه‌ ها به طور خودکار صفحات وب را پیمایش می‌ کنند و اطلاعات مختلفی از آنها مانند محتوا، لینک‌ها، تصاویر و سایر جزئیات را جمع‌ آوری می‌ کنند. این اطلاعات سپس برای نمایش در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

چگونه می ‌توان بهینه ‌سازی خزش موتورهای جستجو را انجام داد؟

برای بهینه ‌سازی خزش موتورهای جستجو، از ابزارها و روش‌ های مختلفی می‌ توان استفاده کرد. ایجاد و بروزرسانی فایل robots.txt، استفاده از سایت‌ مپ، اصلاح و بهبود ساختار داخلی و خارجی وبسایت، کنترل دسترسی به صفحات مختلف و استفاده از تگ‌ های مناسب برای خزش از جمله روش‌ هایی هستند که می‌ توانند به بهترین شکل از خزش موتورهای جستجو استفاده کنند و نتایج بهتری در نتایج جستجو داشته باشند.

چگونه موتورهای جستجو صفحات را خزش می‌کنند؟

موتورهای جستجو با استفاده از خزشگرها، لینک ‌های موجود در صفحات وب را پیمایش می‌ کنند و اطلاعات محتوا، لینک ‌ها، تصاویر و دیگر موارد را بازیابی می‌ کنند. این اطلاعات سپس برای نمایش در نتایج جستجویی استفاده می ‌شوند.