ربات های گوگل

ربات های گوگل خزنده های دیجیتالی هستند که صفحات مختلف وب را به اصطلاح crowl کرده و بعد از ایندکس کردن صفحات آن ها را رتبه بندی می کند. به طور دقیق تر این بررسی ربات ها یا خزنده های گوگل است که تعیین می کنند یک صفحه در چندمین نتیجه سرچ کاربر نشان داده […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

ربات های گوگل خزنده های دیجیتالی هستند که صفحات مختلف وب را به اصطلاح crowl کرده و بعد از ایندکس کردن صفحات آن ها را رتبه بندی می کند. به طور دقیق تر این بررسی ربات ها یا خزنده های گوگل است که تعیین می کنند یک صفحه در چندمین نتیجه سرچ کاربر نشان داده بشود. اما شاید برای شما این سوال پیش بی آید که اصلا ربات های گوگل به چه صورت کار می‌کنند؟ در این مقاله هر آنچه که درباره انواع ربات های گوگل باید بدانید را برای شما قرار داده ایم.

ربات های گوگل چیست

ربات های جستجوگر گوگل که بیشتر با نام خزنده گوگل شناخته می شوند که سرتاسر وب را می خزند تا محتوای منتشر شده در صفحات وب را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به نوع و موضوع محتوا آن را ایندکس می کند. بعد از ایندکس شدن صفحات، GoogleBot ها در مورد رتبه بندی صفحات ایندکس شده تصمیم می گیرند. البته ربات های گوگل وظیفه رتبه بندی صفحات را ندارند و تنها درباره آن تصمیم می گیرند.

یکی از کلماتی که ممکن است خیلی از مواقع آن را بشنوید، GoogleBot یا GoogleBots می باشد که همان ربات های گوگل می باشند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. به طور کلی گوگل از کامپیوتر های خود استفاده می کند تا ربات های جستجوگر خود را به بستر وب بفرستد تا علاوه بر پیدا کردن صفحات جدید، آن هارا رتبه بندی کند.

جالب است بدانید صفحاتی که در گوگل ایندکس شده اند بیش از ۱۰۰ میلیون گیگابایت فضاِ ذخیره سازی گوگل را گرفته اند. در ادامه لیست فعالیت های اصلی گوگل بات ها را برای شما قرار داده ایم:

  1. کراول کردن صفحات (Crawling)
  2. ایندکس کردن صفحات (Indexing)
  3. رتبه بندی نتایج سرچ کاربر (Ranking)

اگر می خواهید درباره الگوریتم های گوگل و ربات های آن برای ایندکس کردن صفحات اطلاعات بیشتری کسب کنید، از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

انواع ربات گوگل

به طور کلی نمی توان یک نوع ربات برای کراول کردن عکس ها، ویدئو ها و… استفاده کرد. به همین دلیل گوگل برای هر دسته ای یک نوع ربات جداگانه طراحی کرده است. این ربات ها، ۵ نوع دارند که در لیست زیر آن هارا برای شما قرار داده ایم:

  • Googlebot desktop: وظیفه بررسی و ایندکس حالت های دسکتاپی را به عهده دارند.
  • Googlebot mobile: وظیفه بررسی و ایندکس حالت های موبایل صفحه را به عهده دارد.
  • Googlebot Video: برای بررسی ویدئو های یک صفحه استفاده می شود.
  • Googlebot Images: این ربات نیز همانطور که از اسم آن پیدا می باشد برای نظارت و بررسی عکس ها استفاده می شود.
  • Googlebot News: این ربات برای کراول سایت های خبری اختصاص شده است.

البته ربات های دیگری نیز وجود دارند، اما مهم ترین ربات ها که برای درک انواع سئو مناسب می باشند را برای شما در لیست بالا قرار داده ایم.

ربات های گوگل به چه صورت کار می‌کنند

حال که با مفاهیم GoogleBots و انواع ربات گوگل آشنا شدید، باید بدانیم که اصلا ربات های گوگل به چه صورت کار می کنند. ربات های جستجوگر گوگل برای کراول کردن صفحات از نقشه های سایت و دیتابیس هایی که شامل لینک های کشف شده قبلی می باشند، استفاه می کنند. این ربات ها از داده های کشف شده برای تعیین مقاصد بعدی خود نیز استفاده کرده و هر زمان که لینک جدیدی را در سایت پیدا کنند، آن را به لیست خود اضافه می کند تا دفعه بعد آن را مورد بررسی قرار دهد.

یکی از ویژگی های GoogleBot ها این است که اگر تغییراتی در یک لینک مشاهده کنند، آن را گزارش می دهند تا ایندکس مناسب آن آپدیت شود و در نتایج جستجوی بهتر نمایش داده شود.

ربات های گوگل چطور فروشگاه های اینترنتی بزرگ را ایندکس می کنند؟

طبق نظرات کارشناسان گوگل، ربات های گوگل نمی توانند تمام صفحات یک سایت فروشگاهی بزرگ را ایندکس کند، چراکه علاوه بر نیاز داشتن به منابع زیاد برای ایندکس کردن این صفحات، فشار زیادی را به منابع سرور سایت فروشگاهی وارد می کند.

برای درک بهتر، یک سایت فروشگاهی با ۴۰۰ محصول را فرض کنید. این سایت دارای صد ها صفحه از محصولات می باشد. حالا چه می شود اگر گوگل به یکباره ۱۰۰۰ صفحه از این سایت را ایندکس کند، فشار زیادی به منابع سرور وارد می شود و به دلیل استفاده بیش از حد از پهنای باند سایت، سایت از دسترس خارج می شود.

در چنین سایت هایی، گوگل ابتدا پتانسیل های سایت مورد نظر را بررسی می کند، یعنی برای ایندکس کردن آنها اندازه ای را در نظر می گیرد که در بازه های زمانی مختلف تغییر می کند. این نوع خزش، Crawl Budget نام دارد. صفحات و محتوای سایت های فروشگاهیب به طوری ایندکس می شوند که به منابع سرور فشار نیاورند.

توجه داشته باشید که اگر کراول شدن صفحات سایت با ارور ها و خطاهایی مواجه شود، بودجه خزش شما نیز کاهش می یابد، اما اگر خزش سایت با خطاهای کمی مواجه شود، بودجه کراول شما نیز افزایش می یابد. دقت داشته باشید درصورتی که خطاهای کراول یک سایت زیاد باشند، ممکن است بودجه آن را صفر کند.

برای مشاهده خطاهای کراول یک سایت، باید از گوگل سرچ کنسول که یکی از کاربردی ترین ابزار های سئو می باشد، استفاده کنید.

فایل robot.txt چیست

یکی دیگر از مواردی که باید درباره GoogleBots بدانید، دانستن این است که robot.txt چیست؟ robot.txt فایلی است که در آن برای ایندکس شدن و کروال شدن صفحات وب محدودیت اعمال می کند. به طور ساده تر لینک هایی که در این فایل قرار دارند، توسط ربات های گوگل کراول نمی شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این فایل و نحوه استفاده از آن، به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

یکی از بخش های تاثیر گذار که اگر بتوانید آن را برای سئوی سایت خود استفاده کنید، کمک زیادی به سئوی سایت شما می کند، استفاده از گوگل نیوز می باشد. پیشنهاد می شود جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از صفحه چگونه اخبار گوگل را فعال کنیم دیدن فرمایید.

سوالات متداول درباره ربات های گوگل

آیا ربات های گوگل صفحات را رتبه بندی می کنند؟

به طور دقیق این ربات های گوگل هستند که درباره رتبه بندی صفحات تصمیم می گیرند، اما در عمل آن ها رتبه بندی را انجام نمی دهند.

آیا ربات های گوگل بدون قرار گرفتن نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول، آن سایت را کراول می کنند؟

بله اما بهتر است سایت مپ سایت خود را در گوگل سرچ کنسول قرار دهید. یکی از افزونه های خوب و کاربردی که به صورت خودکار، نقشه سایت شما را درست می کند، افزونه yoast seo می باشد.

بودجه خزیدن googlebots یعنی چه؟

برای خزیدن سایت شما توسط ربات های گوگل، بودجه ای در نظر گرفته می شود که متناسب با آن، سایت شما کراول می شود.