طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

شیرینی ناپلئونی، یک نوع پای یا شیرینی سه لایه با منشأ فرانسوی است. در زبان فرانسوی به آن  میل‌فُی گفته می‌شود که به معنای هزار برگ است و اشاره به شکل ظاهری آن دارد. البته در بسیاری از کافه‌های فرانسه هم این شیرینی با نام ناپلئونی فروخته می‌شود. ناپلئونی در کشورهایی مانند ژاپن در گروه پای‌ها دسته‌بندی می‌شود و در دیگر […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شیرینی ناپلئونی، یک نوع پای یا شیرینی سه لایه با منشأ فرانسوی است. در زبان فرانسوی به آن  میل‌فُی گفته می‌شود که به معنای هزار برگ است و اشاره به شکل ظاهری آن دارد. البته در بسیاری از کافه‌های فرانسه هم این شیرینی با نام ناپلئونی فروخته می‌شود.

ناپلئونی در کشورهایی مانند ژاپن در گروه پای‌ها دسته‌بندی می‌شود و در دیگر از کشورها درگروه شیرینی‌ها قرار دارد.  این شیرینی از خمیر هزارلا که نوعی خمیر فرانسوی است، درست می‌شود. ناپلئونی سنتی در بین لایه‌هایش کرم کاستارد دارد و روی آن با پودر قند پوشانده می‌شود.

ممکن است بجای کرم کاستارد، از خامه زده شده یا مربا یا مواد دیگر هم استفاده شود. در ضمن می‌توان برای پوشاندن سطح رویی، موادی مثل پودر شکر، کاکائو، آجیل پودرشده یا کرم آیسینگ (مخلوط تخم‌مرغ و پودر قند استفاده کرد.

اگر میخواهید شیرینی پزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس شیرینی پزی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

تاریخچه شیرینی ناپلئونی

در کتاب‌های مختلف آشپزی فرانسوی، از قرن شانزدهم میلادی به بعد، شیرینی چند لایه مشابه ناپلئونی کنونی در فرانسه تولید می‌شده است، اما تاریخ دقیق اولین پخت آن دقیق مشخص نیست.

در ادبیات روسی، نیز نام این شیرینی اولین بار در نیمه اول قرن نوزدهم، به عنوان کیک فرانسوی آورده شده‌است که در جشن صدمین سالگرد پیروزی روسیه بر ناپلئون در جنگ پاتریوتیک بین مردم روسیه محبوب شد.

روس‌ها در این جشن در سال ۱۹۱۲، شیرینی مثلث شکل جدیدی به نام «بیکورن» را با استفاده از دستور تهیه ناپلئونی فرانسوی طراحی کردند که شبیه کلاه‌های یونیفرم نظامی افسران اروپایی و آمریکایی بود.

لایه‌ّ‌ای متعدد این شیرینی برای روس‌ها نشانی از ارتش ناپلئون بناپارت بود که در جنگ‌های ناپلئونی به رهبری خودش هدایت می‌شد. همچنین خرده شیرینی‌های روی ناپلئونی، میتوانست به عنوان نشانی از برف در روسیه باشد که به روس‌ها در غلبه به ارتش ناپلئون کمک کرد.

اگر این دست شیرینی ها را دوست دارید خوب است مقاله طرز تهیه شیرینی دانمارکی بازاری و آموزش ماکارون و طرز تهیه میکادو بازاری را نیز مطالعه کنید.

شیرینی ناپلئونی ساده

زمان پخت و انتظار: ۵۰ دقیقه
مناسب برای ۶ نفر 

مواد لازم 

  • خمیر هزارلای آماده: یک بسته
  • پودرقند: سه قاشق غذاخوری
  • خامه: یک و نیم پیمانه
  • سفیده تخم مرغ: یک عدد
  • وانیل مایع:‌نصف قاشق چایخوری
  • پودر شکر یا پودر قند برای طراحی روی شیرینی: به میزان لازم
  • پودر پسته برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه

پیش از تهیه خمیر شیرینی ناپلئونی ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا گرم شود.

خمیر هزارلا را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسد.

اگر خمیر هزارلای شما خانگی است،  با وردنه آن را به ارتفاع نیم سانت صاف کنید و با چاقو یا کاتر دور آن را ببرید. برای خمیر آماده، صاف کردن لازم نیست، اما بهتر است دور تا دور آن را با کاتر ببرید تا بعدا برای تزئین از آن استفاده کنید.

اگر احساس می‌کنید خمیر کمی پف دارد، پف آن را با فشار ضربه‌های بخوابانید.

حالا خمیر را با چاقو از وسط نصف کنید و هر دو قسمت خمیر را به همراه خمیرهایی که از کنار آن بریدید، داخل سینی فر (و روی کاغذ روغنی) با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه قرار بگذارید تا خمیر کاملا پف کند و لایه به لایه شود. دقت کنید که در این مرحله فر باید حتما از قبل گرم شده باشد.

می‌توانید کار برش نان را همینجا انجام دهید و آن را به شکل قطعات مستطیل سه سانتی در پنج سانتی ببرید.

از کناره‌‌های بریده شده در نهایت می‌توانید برای تزئین شیرینی استفاده کنید.

پس از ده دقیقه، دمای فر را تا ۱۸۵ درجه فارنهایت پایین بیاورید و به مدت ۲۰-۲۵ دقیقه خمیر را در آن بگذارید تا روی آن کمی طلایی شود. سپس خمیر هزارلا را از فر خارج کنید.

وقتی که خمیر از فر بیرون آمد، صبر کنید تا کاملا خنک شود. توجه کنید که نان این شیرینی خیلی ترد و شکننده است. در فاصله خنک شدن نان شیرینی، خامه آن را آماده کنید.

برای تهیه خامه ناپلئونی، خامه بسته‌بندی را با پودر شکر و وانیل مخلوط کرده، با هم زن برقی هم بزنید. برای اینکه خامه بهتر فرم بگیرد، می‌توانید ظرف و سرِ هم‌زن را دقایقی در فریزر قرار دهید.

حالا باید یک عدد سفیده تخم‌مرغ را به مواد بالا اضافه کنید. البته این مورد به سلیقه شما بستگی دارد. اما در صورت استفاده از تخم‌مرغ،‌ باید ابتدا ان را بزنید تا پف کند و در مرحله آخر به مواد دیگر اضافه کنید.

حالا روی ابتدایی‌ترین لایه رابا خامه بپوشانید. (می‌توانید از چاقو برای این کر کمک بگیرید) البته می‌توانید به جای خامه از کرم وانیلی هم استفاده کنید.

سپس لایه دوم را روی آن گذاشته و با کمی فشار دست جایش را ثابت کنید و دوباره روی آن خامه بگذارید.

 شیرینی ناپلئونی را می توانید دقیقا با همین شیوه تا هر چند لایه‌ای که بخواهید، درست کنید. ولی به علت شکننده بودن نان آن و سختی خوردن، بهتر است نهایتا دو یا سه لایه باشد.

در آخر، روی لایه نهایی را هم با خامه بپوشانید و لایه‌های خمیری که در ابتدا از گوشه خمیر بریده بودید را با دست پودر کرده و روی سطح خامه‌ها بریزید.

اگر این دسر را دوست داشتید به شما پیشنهاد می کنیم طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک پرتقالی خانگی را نیز یاد بگیرید.

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی مجلسی

شیرینی ناپلئونی مجلسی

برای اینکه شیرینی شما مدل بازاری و مجلسی داشته باشد، تمامی مراحل قبل را تکرار کنید. اما در نهایت تعداد لایه‌ها را بیشتر کرده و آنها را به پنج یا شش لایه برسانید.

سپس از مقداری پودر قند و یا پودر پسته برای تزئین استفاده کنید.

برای بهتر شدن حالت شیرینی ناپلئونی در زمان سرو، بهتر است ‌ آن را به مدت یک تا دو ساعت در یخچال نگه دارید تا نان آن در مجاورت خامه نرم‌تر شده و از حالت شکنندگی دربیاید. و اگر آن را قبل از پخت برش نزدید، در یان مرحله می‌توانید به اندازه دلخواه آنها را برش بزنید.

بهتر است مقاله شیرینی گردویی و شیرینی ملکه گردو را نیز مطالعه فرمایید.

پرسش‌ های متداول:

آیا می‌توان از خمیر هزارلای خانگی برای تهیه این شیرینی استفاده کرد؟

بله می‌توانید خمیر هزارلا را از قبل درست کنید، فقط به یاد داشته باشید که در زمان استفاده حتما آن را با وردنه صاف کنید.

آیا می‌توان تعداد لایه‌ها را به دلخواه تغییر داد؟

بله شما می‌توانید این شیرینی را در هر تعداد لایه‌ای که دلخواه شماست، تهیه کنید. اما فراموش نکنید که لایه‌های ناپلئونی خیلی شکننده هستند و لایه‌های زیاد در زمان خوردن ممکن است سخت باشد.

جمع بندی:

در این مقاله، ابتدا تاریخچه مختصری از شیرینی ناپلئونی و خاستگاه آن گفتیم. سپس طرز تهیه شیرینی ناپلئونی ساده و با تزئین مجلسی، و نکات مهم در خصوص تهیه و سرو آنها را بررسی کردیم و به تعدادی پرسش پر تکرار در خصوص تهیه آن پاسخ دادیم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

در صورتی که این مقاله را دوست داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله های آموزش باقلوا و شیرینی شکری و شیرینی لطیفه را نیز مطالعه فرمایید.