طرز تهیه شاورما

افرادی که طرفدار غذاهای خوشمزه و خاص هستند، شاورما پیشنهاد جالبیست! شاورما دارای طعمی متفاوت و لذیذ و همچنین دارای انواع متفاوتی است، شاورما مرغ و شاورما گوشت با ترکیب مواد مختلف مانند: ترشی، قارچ، سیب زمینی سرخ کره، سبزی ها، ارده، در نان لواش یا نان پیتا ترکیب فوق العاده ایست. در ادامه این […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

افرادی که طرفدار غذاهای خوشمزه و خاص هستند، شاورما پیشنهاد جالبیست! شاورما دارای طعمی متفاوت و لذیذ و همچنین دارای انواع متفاوتی است، شاورما مرغ و شاورما گوشت با ترکیب مواد مختلف مانند: ترشی، قارچ، سیب زمینی سرخ کره، سبزی ها، ارده، در نان لواش یا نان پیتا ترکیب فوق العاده ایست. در ادامه این مطلب آموزش شاورما طرز تهیه شاورما مرغ رستورانی و شاورما گوشت را آموزش می دهیم.

شاورما چیست؟

شاورما نوعی کباب است، که به دلیل طبخ متفاوت و ویژه گوشت با چربی، هنگامی که چربی آب می شود در حرارت طعمی متفاوت دارد. ساندویچ شاورما با گوشت کبابی و مرغ کبابی به همراه سس مخصوص خود بسیار پر طرفدار است و پیشنهاد می شود حتما امتحان کنید.

ساندویچ شاورما

شاورما مرغ یا گوشت، که از انواع مختلفی تشکیل می شود، با مواد مختلف وابسته به ذائقه فرد ترکیب شده و سرو می شود. برای این ساندویچ خوشمزه می توان سس های مختلفی تهیه کرد و مزه ای فوق العاده به شاورما افزود. در میان فست فود ها ساندویچ شاورما بسیار پر طرفدار است.

شاورما غذای کدام کشور است؟

شاورما در کشور های لبنان و ترکیه و در خاورمیانه بسیار محبوب است.

شاورما در انواع : شاورما مرغ لبنانی، شاورما مرغ عربی، شاورما گوشت عربی، شاورما مرغ ترکیه ای، شاورما مرغ مراکشی، شاورما عربی، شاورما اصل، شاورما ایرانی طبخ می شود. در ادامه در رابطه با طرز تهیه شاورما مرغ لبنانی نیز صحبت کرده ایم.

اگر می خواهید بیشتر با انواع مختلف فست فود آشنا شوید، مقاله فست فود چیست را بخوانید.

شاورما مرغ چیست؟

شاورما مرغ

شاورما مرغ، با سینه مرغ کبابی یا سرخ شده طبخ می شود. شما می توانید مواد دلخواه خود مانند: قارچ،سیب زمینی سرخ کرده، خیار، گوجه و… در کنار مرغ کبابی خود بگذارید. شاورما مرغ با سس شاورما مرغ ترکیبی بسیار دلپذیر است که در ادامه طرز تهیه سس ساورما مرغ را اموزش می دهیم. شاورما مرغ را می توان با نان های گوناگون تهیه کرد، مانند : شاورما مرغ با نان لواش، شاورما مرغ با نان پیتا.

پر طرفدارترین ساندویچ های شاورما مرغ، شاورما مرغ دودی، شاورما مرغ و قارچ، شاورما مرغ در فر، شاورما در فر، شاورما با ارده هستند، و در زمان کم حاضر می شوند.

شاورما مرغ خانگی بسیار آسان است و با مواد موجود در منزل می توانید شاورما مرغ در منزل درست کنید.

طرز تهیه شاورما مرغ با نان لواش

مواد لازم برای طرز تهیه شاورما ترکیه:

  • سینه مرغ ۴۰۰ گرم
  • سیر ۳ حبه
  • کره ۲۰ گرم
  • روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
  • ماست یونانی ۴ قاشق غذاخوری
  • اب لیمو ترش تازه ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و دارچین به میزان لازم
  • زنجبیل، پاپریکا و سماق به میزان لازم
  • نان پیتا ۱ بسته
  • خیار ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۱ عدد
  • پیاز قرمز کوچک ۲ عدد

نکته: این مواد مناسب شاورما مرغ دونفره می باشد.

برای تهیه و آشنایی با طرز پخت غذاهای لذیذ ایرانی و جدید مقاله لیست غذاهای ایرانی را مطالعه کنید.

طرز پخت شاورما مرغ

طرز پخت شاورما مرغ
طرز پخت شاورما مرغ

ابتدا سینه های مرغ شسته شده را به صورت باریک برش میزنیم، در یک کاسه بزرگ میریزیم.

سپس پیاز های شسته شده را به صورت خلالی یا ریز برش زده و خرد می کنیم.

پیاز های خرد شده را درون کاسه در میان مرغ ها می ریزیم، و سیر را رنده کرده به آن اضافه می کنیم.

پس از آماده سازی مواد اولیه، ماست یونانی را همراه با آب لیمو ترش تازه، نمک، فلفل سیاه، دارچین، روغن زیتون، زنجبیل، پاپریکا، سماق، به سینه مرغ اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

زمانی که به خوبی مواد با یکدیگر مخلوط شد و مرغ ها طعم دار شدند، روی آنها سلفون می کشیم یا یک سینی می گذاریم و به مدت ۲ ساعت در یخچال گذاشته تا مواد به خوبی جا افتاده و طعم دار شوند.

پس از ۲ ساعت، در یک تابه که روغن آن به خوبی داغ شده است، مرغ های آغشته به مواد را در تابه می ریزیم تا به خوبی سرخ و پخته شوند.

تا مرغ ها آماده شود می توانید خیار، گوجه، قارچ، کاهو را خرد کنید. پس از اتمام پخت مرغ، می توانید آن ها را در موادی که از قبل برای این کار خرد کرده بودید قرار دهید.

بسته نان پیتا را برداشته و به مقدار نیاز نان را آغشته به سس دلخواه یا سس شاورما مرغ کرده سپس مرغ هایی که آماده کردیم را روی سطح نان می ریزم و خیار، گوجه، قارچ، کاهو را خرد شده را در کنار آن می چینیم. غذا حاضر است، نوش جان.

طرز تهیه شاورما مراکشی

روغن – از آنجایی که روغن به خورد مواد مرینید می رود، فقط از انواع ارزان قیمت با طعم خنثی مانند دانه انگور یا سبزیجات استفاده کنید.

سیر – سیر را در مرینید و طعم دار کردن مرغ از دست ندهید زیرا طعم زیادی را اضافه می کند.

آب لیمو – همچنین نباید از دست داد! طعم لیمویی که به ظرف تمام شده می دهد را دوست خواهید داشت.

اجازه ندهید مرغ بیش از ۱۲ ساعت در آب لیمو بماند. ران مرغ – می توانید از سینه مرغ برای این دستور استفاده کنید، اما با ران مرغ طعم بسیار بیشتری خواهید داشت و در حین تفت دادن، لطیف تر از سینه مرغ باقی می مانند.

طرز تهیه شاورما گوشت عربی

طرز تهیه شاورما گوشت عربی
طرز تهیه شاورما گوشت عربی

برای تهیه یک شاورما عربی و پخت یک شاورما اصل مراحل زیر را دنبال نمایید:

مرحله ۱ در طرز تهیه شاورما خانگی، مرغ را مرینیت کنید برای تهیه این دستور خوشمزه، تکه های مرغ را بشویید و مرغ را یک شب با مخلوطی از ماست، روغن نباتی، ادویه جات مخلوط، هل، نمک، فلفل سیاه و سرکه خوابانده کنید.

مرحله ۲ سس را آماده کنید. برای درست کردن سس یک کاسه بردارید و ماست، آبلیمو، روغن زیتون، جعفری، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. آنها را خوب مخلوط کرده و در یخچال نگهداری کنید.

مرحله ۳ مرغ را بپزید. فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید و روی مرغ را بپوشانید و بگذارید به مدت ۴۰ دقیقه بپزد. بعد از ۴۰ دقیقه درب مرغ را باز کنید و ۱۵ دقیقه بپزید تا مرغ طلایی شود.

مرحله ۴ رول کردن مواد دور نان پیتا شاورما. پس از پخته شدن مرغ، آن را در بشقاب بریزید و به صورت ورقه ای برش دهید. سپس نان پیتا را بردارید و مرغ، هویج، برگ کاهو، پیاز خلال شده و گوجه فرنگی را برش دهید. نان را گرد کرده و با سس تاهینی سرو کنید.

شما میتوانید از این دستور به عنوان طرز تهیه شاورما مرغ با نان پیتا و همچنین طرز تهیه شاورمای مرغ در فر نیز استفاده نمایید.

لازم به ذکر است در شاورما مرغ دودی ابتدا مرغ را با فلفل و روغن زیتون کمی تفت داده و سپس در مواد مرینیت قرار میدهند، پس اگر میخواهید شاورمای شما دودی باشد ابتدا مرغ را کمی تفت داده و سپس با مواد مرینیت کنید.

بسیاری از افراد به دنبال آموزش شاورما با گوشت هستند، در رابطه با طرز تهیه شاورما گوشت باید بگوییم روغن زیتون را در یک تابه بزرگ روی حرارت متوسط ​​گرم کنید.

گوشت گاو، چاشنی شاورما، فلفل دلمه ای و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را اضافه کنید. ۳ تا ۵ دقیقه بپزید و گهگاه بچرخانید تا گوشت گاو قهوه ای و نرم شود. تاهین، ماست، آبلیمو و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را در یک کاسه کوچک با همزن بزنید تا کرم رنگ شود.

۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سس را در مرکز هر تورتیلا ( نان پیتا) بریزید. برش های گوشت گاو، ورقه های گوجه فرنگی و برش های پیاز را به طور مساوی بین تورتیلاها تقسیم کنید.

طرز تهیه شاورما در فر

طرز تهیه شاورما در فر
طرز تهیه شاورما در فر

در این بخش مواد لازم برای طرز تهیه شاورمای ایرانی و طرز تهیه شاورما مرغ در منزل را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

  • ۲ لیمو، آب گرفته
  • ½ فنجان به اضافه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۶ حبه های سیر، پوست کنده، له شده و چرخ شده
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۲ قاشق چای خوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده
  • ۲ قاشق چای خوری زیره آسیاب شده
  • ۲ قاشق چای خوری پاپریکا
  • ½ قاشق چای خوری زردچوبه
  • یک پیمانه دارچین آسیاب شده
  • تکه های فلفل قرمز
  • ران مرغ بدون استخوان و بدون پوست
  • ۱ پیاز قرمز بزرگ، پوست کنده
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده

مرحله ۱ طرز تهیه شاورما مرغ 

یک مرینیت برای مرغ آماده کنید. آب لیمو، ½ فنجان روغن زیتون، سیر، نمک، فلفل، زیره سبز، پاپریکا، زردچوبه، دارچین و فلفل قرمز را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید، سپس هم بزنید تا مخلوط شوند. مرغ را اضافه کنید و خوب هم بزنید و روی آن را بپوشانید و حداقل ۱ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت در یخچال نگهداری کنید.

مرحله ۲ طرز تهیه سس شاورما مرغ

بعد از آماده شدن برای پخت، فر را با دمای ۴۲۵ درجه گرم کنید. از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده برای چرب کردن یک تابه لبه دار استفاده کنید.

پیاز رنده شده را به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. مرغ و پیاز را از مواد مرینیت خارج کرده و روی تابه قرار دهید و همه چیز را به طور مساوی در آن پخش کنید.

مرحله ۳ طرز تهیه شاورما در منزل

مرغ را در فر قرار دهید و تفت دهید تا قهوه ای شود، پس از حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از فر خارج کنید و ۲ دقیقه استراحت دهید، سپس آن را تکه تکه کنید. (برای تردتر شدن مرغ، یک تابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به ماهیتابه اضافه کنید، سپس مرغ برش داده شده را تفت دهید.) جعفری را روی آن بپاشید و با گوجه فرنگی، خیار، پیتا، سس سفید، سس تند، زیتون، بادمجان سرخ شده، فتا، برنج و .. سرو کنید.

طرز تهیه شاورما با ارده

طرز تهیه شاورما با ارده
طرز تهیه شاورما با ارده

در این بخش برای شما عزیزان طرز تهیه شاورما مرغ دونفره را قرار داده ایم که هم با سس ارده و بدون ارده قابل سرو می باشد.

  • سینه مرغ بدون پوست بدون استخوان (۲ سینه بزرگ)
  • ران مرغ بدون پوست بدون استخوان (۴ ران بزرگ)
  • ۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ قاشق چایخوری زیره
  • ۲ قاشق چایخوری پاپریکا
  • پودر فلفل دلمه ای ۱ قاشق چایخوری
  • ۳/۴ قاشق چایخوری زردچوبه
  • پودر سیر ۱/۴ قاشق چایخوری
  • ۱/۴ قاشق چایخوری دارچین
  • ۱ پیمانه نمک و فلفل سیاه
  • اسپری روغن نچسب

سینه های مرغ را هر کدام به ۵-۶ قسمت و ران ها را به ۳-۴ قسمت برش دهید. آنها را در یک ظرف یا کیسه زیپ پلاستیکی بزرگ قرار دهید.

در یک کاسه کوچک، ۱/۴ فنجان روغن زیتون، ادویه ها، ۳/۴ قاشق چایخوری نمک و ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید.

مواد مرینیت ادویه را روی تکه های مرغ بریزید. با قاشق هم بزنید تا تمام تکه های مرغ به طور یکنواخت در مواد آغشته شوند. ظرف مواد را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و یا با یک کیسه زیپی درب آن را ببندید. مرغ را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید حداقل ۱ ساعت تا یک شب مرغ در مواد خوابیده شود.

فر را با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید. تکه های مرغ را با فاصله مساوی روی ورقه فویل قرار دهید. مرغ را در فر قرار دهید. اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه تفت داده شود تا پخته شود.

مرغ را از فر خارج کنید و بگذارید کمی خنک شود. با استفاده از یک چاقوی تیز، گوشت را به قطعات کوچک و نازک شبیه شاورما برش دهید.

۱ قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه روی اجاق گاز روی متوسط ​​گرم کنید. نیمی از مرغ را در ماهیتابه بریزید و ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید تا کوچکترین تکه های مرغ قهوه ای و ترد شوند. در صورت تمایل با نمک و فلفل اضافی مزه دار کنید.

مرغ پخته شده را از ماهیتابه خارج کنید. ۱ قاشق غذاخوری دیگر روغن را گرم کنید و بقیه مرغ را به همین ترتیب تفت دهید. گرم سرو کنید.

لازم به ذکر است از این طرز تهیه میتوانید به عنوان طرز تهیه شاورما مرغ رستورانی و طرز تهیه شاورما مرغ عربی نیز استفاده نمایید.

طرز تهیه سس شاورما بدون ارده

  • ۱ ظرف کوچک ماست ساده ۱۷۰ گرم
  • ۲ قاشق غذاخوری ماست یونانی
  • ۲ حبه سیر، له شده
  • ۱ قاشق چایخوری سرکه سفید
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

با ترکیب ماست با سیر حالت خامه ای تندی به دست می دهد، طبق ویدیو ماست و سیر را با یکدیگر مخلوط کنید تا مایع خمیری مانندی را ایجاد کند، سپس نمک فلفل و کمی سرکه را به آن اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کنید.

شاورما مرغ و قارچ

شاورما مرغ و قارچ
شاورما مرغ و قارچ

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد/فن ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و قالب ۹۰۰ گرمی نان را کمی چرب کنید. برای شاورما، آرد ذرت، نمک، زیره، گشنیز، پاپریکا، زردچوبه، میخک، کاین و دارچین را با هم مخلوط کنید.

روغن را در ظرفی بریزید، سپس مرغ را اضافه کنید و دور آن را هم بزنید.

مخلوط ادویه خشک را اضافه کنید و هم بزنید تا همه تکه های مرغ به خوبی پوشش داده شوند. تکه های مرغ را در قالب نان بچینید و فشار دهید سپس به مدت ۴۰ دقیقه در فر بپزید.

ماست را در ظرف دوم بریزید و روغن را در یک تابه کوچک گرم کنید. به محض داغ شدن روغن، پودر خردل را اضافه کنید سپس روغن را روی ماست بریزید، نمک را اضافه کنید و هم بزنید. این سس را روی قارچ ها بریزید، سپس جعفری را با آن مخلوط کنید.

سپس باقی مراحل پخت شاورما که در قسمت های بالایی گفته شد را قدم به قدم طی کنید.

طرز تهیه شاورما مرغ ترکیه ای

شما میتوانید برای مشاهده فیلم طرز تهیه شاورما مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

اگر شما نیز طرفدار انواع غذاهای فست فود هستید و به دنبال یادگیری طبخ انواع فست فود می باشید، می توانید در دوره آموزش فست فود شرکت کنید و مدرک فنی حرفه ای بین المللی دریافت کنید.

طرز تهیه سس شاورما خوشمزه

طرز تهیه سس شاورما

استفاده از ارده در سس شاورما بسیار مهم است، زیرا سس شاورما بدون ارده آن مزه دلپذیر خوشمزه را ندارد. بهتر است از ارده طبیعی استفاده کنید.

مواد لازم :

  • ماست پر چرب ۱ لیوان
  • ارده ۳ قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش تازه بزرگ ۱/۴ عدد
  • پودر سیر ۲ قاشق
  • نمک ۱/۳ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل سیاه و فلفل قرمز به میزان دلخواه

طرز تهیه سس شاورما خوشمزه

برای تهیه سس شاورما، ابتدا در یک کاسه ماست پرچرب را به همراه ارده مخلوط کنید، تا مایعی یکدست حاصل شود.

سپس آب لیمو تازه، پودر سیر، نمک را به مواد اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم.

برای طعم بهتر سس شاورما به میزان دلخواه فلفل سیاه و فلفل قرمز درون سس اضافه کنید. نوش جان.

افرادی که شغل مورد علاقه آنها راه اندازی فست فود است و نیازمند کسب مهارت و تجربه در تهیه فست فود می باشند، می توانند با شرکت در دوره اموزشی فست فود و دریافت مدرک فنی حرفه ای شغل مورد علاقه خود را آغاز کنند.

چه نانی برای تهیه ساندویچ شاورما مناسب است؟

برای تهیه و پخت شاورما بهتر است از نان لواش یا نان پیتا استفاده کنید. در این مقاله طرز تهیه شاورما را آموزش داده ایم.

برای طعم بهتر سس شاورما از چه ادویه ای استفاده می شود؟

شما می توانید فلفل سیاه و فلفل قرمز به میزان کافی به سس شاورما اضافه کنید. در این مقاله طرز تهیه شاورما مرغ با سس مخصوص شاورما را آموزش می دهیم.

ساندویچ شاورما چیست؟

ساندویچ شاورما نوعی ساندویچ عربی می باشد که در آن از گوشت، مرغ، پیاز و نان پیتا استفاده شده است. داخل مقاله در رابطه با تاریخچه ساندویچ شاورما بیشتر صحبت کرده ایم.

شاورما غذای کدام کشور است؟

در رابطه با پاسخ این سوال که شاورما غذای کدام کشور است باید بگوییم این غذا نخستین بار توسط مسیحیان لبنانی اختراع شد.