طرز تهیه ماهی شکم پر

یکی دیگر از پرطرفدار ترین غذاها در بین فرهنگ ایرانیان ماهی شکم پر می باشد که با استفاده از مواد مختلفی سرو می شود. طرز تهیه این غذای خوشمزه بسیار ساده است و شما می توانید با رعایت یک سری نکات ساده به راحتی در منزل این غذا را درست کنید و نوش جان کنید. […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی دیگر از پرطرفدار ترین غذاها در بین فرهنگ ایرانیان ماهی شکم پر می باشد که با استفاده از مواد مختلفی سرو می شود. طرز تهیه این غذای خوشمزه بسیار ساده است و شما می توانید با رعایت یک سری نکات ساده به راحتی در منزل این غذا را درست کنید و نوش جان کنید. برای یادگیری طرز تهیه ماهی شکم پر به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم ماهی شکم پر مجلسی

قبل از اینکه به سراغ طرز تهیه ماهی شکم پر بروید، ابتدا باید مواد مورد نیاز برای این سرو این غذای خوشمزه را تهیه کنید.

برای مشاهده لیست کاملی از انواع غذاهای ایرانی، به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه لیست غذاهای ایرانی مراجعه کنید.

  • ماهی قزل آلا : ۲ عدد بزرگ
  • پیاز : ۱ عدد بزرگ
  • سیر : ۲ حبه
  • گشنیز : ۱ دسته متوسط
  • جعفری : ۱ دسته متوسط
  • شنبلیله : ۱ قاشق غذاخوری
  • زرشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • گردوی خرد شده : ۲ قاشق غذاخوری
  • رب انار : ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش : ۱ عدد
  • زعفران دم کرده : ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

بعد از تهیه این مواد جهت طرز تهیه ماهی شکم پر در فر مرحله به مرحله موارد زیر را انجام دهید تا در نهایت یک غذای لذیذ و به یاد ماندنی درست کنید.

مطالعه بیشتر : طرز تهیه مرغ شکم پر

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی
طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی

برای طرز تهیه ماهی شکم پر ساده ابتدا باید گوشت ماهی را طعم دار و خوشمزه کنید. برای اینکار می توانید از آب لیمو ترش استفاده کنید. آب یک لیمو ترش را بگیرید، آن را صاف کنید و بعد با کمی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده ترکیب کنید.

حال برای اینکه بوی بد ماهی از بین برود داخل و بیرون ماهی را روغن مالی می کنیم. به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا ماهی در دمای محیط استراحت کند. بعد از انجام این کار یک کاسه مناسب بردارید و مقداری نمک به همراه پولبیبر، پودر سیر، ادویه ماهی، فلفل سیاه با هم ترکیب کنید.

اگر می خواهید به روشی ساده و در منزل کوفته تبریزی درست کنید که یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی محسوب می شود، مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی را مطالعه کنید.

در این قسمت از طرز تهیه ماهی کپور شکم پر در فر، موادی که درست کرده اید را با استفاده یک برس یا قلمو بر قسمت های داخلی و بیرونی ماهی بمالید تا کاملا جذب ماهی شود. در ادامه ماهی را در یک سینی قرار دهید و مابقی مواد را روی آن ها بریزید. در انتها با استفاده از یک سلفون روی سینی را بپوشانید.

حال نوبت آن است که برای طعم دار شدن ماهی، ان را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید. در این فرصت باید مواد درون شکم ماهی را آماده سازی کنید. برای این کار پیاز ها را به صورت ریز و نگینی خرد کنید و بعد از آن یک تابه را بر روی حرارت قرار دهید.

غذای محلی یکی از انواع غذاهایی است که همیشه در سراسر کشور طرفدارن خاص خودش را دارد. برای آشنایی با دستور انواع غذاهای محلی استان های مختلف مقاله غذای محلی را از دست ندهید.

در این مرحله کمی روغن درون تابه بریزید و پیاز ها را به آن اضافه کنید و آن را تف دهید تا پیاز ها طلایی شوند. بعد از انجام این کار کمی نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه را به تابه اضافه کنید و مجددا تف دهید.

هم اکنون سیرها را رنده کنید و پیاز داغ اضافه کنید. بهتر است سیر را تا حدی تف دهید که عطر آن خارج شود. در ادامه این کار برای طعم دار کردن ماهی سبزی های گنیز، جعفری و شنبلیله را به صورت ریز خرد کرده و به تابه اضافه کنید.

ماهی شکم پر جنوبی با رب انار
ماهی شکم پر جنوبی با رب انار

ماهی شکم پر جنوبی با رب انار

در این بخش سبزیجات را کمی تف دهید تا آب آن خارج شود. توجه داشته باشید که نباید سبزی ها را زیاد تف دهید چرا که اگر سبزی مانند شنبلیله زیاد سرخ شود، طعم تلخی به خود می گیرد. بعد از انجام این کار گردوهای خرد شده را نیز به همراه رب انار و زرشک اضافه کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی، می توانید سری به صفحه مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

حال مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مواد در دمای محیط استراحت کند. بعد از گذشت یک ساعت باید ماهی ها را از یخچال خارج کنید.

در این بخش مواد را در داخل شکم ماهی قرار دهید و شکم ماهی را با استفاده از نخ می دوزیم. اگر نخ در دسترس نداشتید، می توانید از خلال دندان استفاده کنید اما طوری که مواد از داخل شکم ماهی خارج نشود.

با مراجعه به آموزشگاه آشپزی آریا تهران می توانید در بهترین دوره های آشپزی شرکت کنید و صفر تا صد آشپزی را یاد بگیرید.

روش پخت ماهی با مرغ متفاوت است. شما می توانید دو طرف ماهی را گریل کنید یا یک تابه را با کمی روغن چرب کنید و ماهی را در تابه قرار دهید. بعد از انجام این کار درب تابه را بگذارید و صبر کنید تا یک طرف ماهی سرخ شود.

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر با فویل
طرز تهیه ماهی شکم پر در فر با فویل

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر با فویل

در ادامه این مرحله ماهی را برگردانید تا سمت دیگر آن با حرارت ملایم سرخ شود. در صورتی که بخواهید ماهی شکم پر را در فر درست کنید، باید در ظرفی مناسب مقداری روغن بریزید و کف آن را چرب کنید، سپس ماهی را درون آن قرار دهید. برای طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی در ماهیتابه می توانید از همین روش نیز استفاده کنید.

اگر برای تهیه انواع غذاهای خوشمزه سنتی به دنبال بهترین مراکز آموزشی هستید، ما به شما دوره های آموزش آشپزی سنتی آریا تهران را پیشنهاد می کنیم.

در این بخش روی ظرف را با فویل بپوشانید و با ایجاد کردن چند سوران بر روی فویل اجازه دهید تا ماهی به خوبی بپزد. بهتر است ۱۰ دقیقه قبل از اینکه ماهی را در فر قرار دهید، فر را روی دمای ۱۹۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود و سپس ماهی را بعد از گذشت ۲۵ دقیقه فویل را از ماهی خارج کنید.

اجازه دهید تا ماهی در همان حالت بدون فویل به مدت ۱۵ دقیقه در فر باقی بماند تا حسابی پخته و خوشرنگ شود. برای لذیذتر شدن طعم ماهی بهتر است با هر روشی که آن را درست کردید، در اواسط پخت ماهی مقداری کره ذوب شده و آب لیمو ترش روی ماهی بریزید تا لذیذتر شود.

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماهی شکم پر خوشمزه و مجلسی با رب انار مرحله به مرحله، ماهی های شکم پر پخته شده را در یک ظرف مناسب می گذاریم و نخ یا خلال دندان را از روی شکم ماهی خارح می کنیم. در انتها می توانید این ماهی خوشمزه را به روش های دلخواه با برنج ساده یا سبزی پلو سرو کنید.

مرغ بریانی یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و لذیذ در بین ایرانیان می باشد. برای تهیه این غذای خوشمزه به روش ساده و مجلسی، مقاله مرغ بریانی در ظرف پیرکس در فر را از دست ندهید.

نکاتی درمورد طرز تهیه ماهی شکم پر در فر

برای طرز تهیه ماهی کپور شکم پر در فر می توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول می توانید ماهی را در یک ظرف مناسب به صورت درسته یا تکه تکه شده به همراه دیگر مخلفات درست کنید که برای این کار باید مواد را در ظرف مورد نظر و سپس درون فر قرار دهید تا ماهی کاملا بپزد.

در روش دوم می توانید شکم ماهی را با انواع طعم دهنده ها پر کنید و آن را درون یک فویل بپیجید و داخل فر قرار دهید.

اگر دوست دارید ماهی که در فویل قرار دارد بیشتر سرخ شود، باید یک تخم مرغ را در ۲ قاشق آب سرد بریزید و با استفاده از یک قلمو روی ماهی بکشید و سپس کمی پودر سوخاری روی آن بپاشید.

در صورتی که می خواهید ماهی تکه تکه در فر بپزد، باید مقداری کره، چند حبه سیر خرد شده، ۲ عدد پیاز خلال شده و مقداری برگ رازیانه را در کف ظرف مخصوص فر قرار دهید و سپس تکه های ماهی را روی آن بگذارید. علاوه بر این می توانید تکه های ماهی را با انواع ادویه ها طعم دار و خوشمزه کنید.

اگر برای ورود به بازار کار به دنبال بهترین مرکز اموزشی هستید که زیر نظر اساتید برتر آموزش ببینید و با دریافت مدرک بتوانید در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار وشید، دوره آشپزی بین المللی آریا تهران را تجربه کنید.

طرز تهیه ماهی شکم پر در ماهیتابه
طرز تهیه ماهی شکم پر در ماهیتابه

طرز تهیه ماهی شکم پر در ماهیتابه

اگر به هر دلیلی می خواهید ماهی شکم پر را در تابه درست کنید بعد از انجام مراحلی که گفته شد و آماده سازی مواد درون شکم ماهی و کره مالی روی شکم ماهی، برای طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در ماهیتابه ابتدا یک تابه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید.

ماهی را در تابه بگذارید و درب تابه را قرار دهید و اجازه دهید تا یک صرف ماهی سرخ شود. بعد از اینکه ماهی سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر ماهی سرخ شود. بعد از آن می توانید ماهی را از تابه خارج کنید و با انواعه سبزیجات یا مواد دیگری سرو کنید. لاذم به ذکر است که برای ماهی شکم پر قزل آلا بدون فر کافیست همین مراحل را طی کنید.

طرز تهیه ماهی شکم پر در توستر

برای طرز تهیه ماهی شکم پر در توستر و همینطور طرز تهیه ماهی شکم پر در مایکروویو، باید مراحلی که در فوق توضیح داده ایم را انجام دهید و در آخر به جای اینکه ماهی را در فر قرار دهید یا در تابه سرخ کنید، با رعایت یکسری اصولی که در ادامه خواهیم گفت آن را در توستر یا ماکروویو قرار دهید.

ابتدا المنت بالا و پایین توستر را فعال کنید و آن را روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید. باید به مدت ۳ الی ۴ دقیقه اجازه دهید تا فضای داخل توستر گرم شود و سپس ماهی را در ظرف مخصوص توستر گذاشته و آن را درون توستر قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا ماهی پخته شود.

بعد از اینکه ماهی کامل پخته شد، المنت پایین را خاموش کنید و سپس المنت بالا را روشن کنید. این کار باعث می شود که ماهی گریل شود. بعد از گذشت چند دقیقه ماهی را خارج کنید و با سس مخصوص یا هر مواد دلخواه دیگری سرو کنید.

طرز تهیه ماهی شکم پر گیلانی
طرز تهیه ماهی شکم پر گیلانی

طرز تهیه ماهی شکم پر گیلانی

تقریبا می توان گفت که طرز تهیه مرغ شکم پر در اکثر مناطق یکسان می باشد با این تفاوت که در بعضی از مناطق شمال برای پخت این غذای خوشمزه از سبزی های متنوعی استفاده می کنند.

به طور مثال برای طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی در شرق گیلان با سبزی هایی مانند گشنیز، نعناع، چوچاق(چوشاق)، خالواش(کوت کوتو) طبخ می شود و همینطور در این غذا از گردوی بیشتری استفاده می شود.

یا اینکه برای طرز تهیه ماهی شکم پر خوشمزه و مجلسی به روش سنتی شمالی در غرب گیلان از سبزی هایی از جمله گشنیز، نعناع، چوچاق(بلش)، برگ سیر یا چند دانه سیر استفاده می شود و مانند منظقه شرق از میزان گردوی بیشتری استفاده می کنند.

در منطقه رشت برعکس غرب و شرق گیلان از گردوی کمتری استفاده می شود و برای طعم دار کردن پوست ماهی از گلپر و سماق استفاده می کنند.

در بندر انزلی علاوه بر موادی که گفته شد، اشبل ماهی را به مواد شکم پر ماهی اضافه می کنند.

مواد لازم ماهی شکم پر جنوبی

ماهی شکم پر یکی از غذاهای پرطرفدار در بین افراد جنوب کشور می باشد که بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این غذای خوشمزه شما ابتدا به مواد زیر نیاز دارید:

  • ماهی حشو : ۱ عدد
  • پیاز : ۱ عدد
  • سیر : ۴ حبه
  • شنبلیله : ۱۰۰ گرم
  • گشنیز : ۱ کیلوگرم
  • شیره تمر هندی : به مقدار کافی
  • ادویه ماهی، نمک، فلفل : به مقدار کافی
  • روغن : به مقدار کافی
طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی
طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی

طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی

برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی با تمر هندی، ابتدا باید ماهی را کامل و تمیز بشویید و اجازه دهید که خشک شود. بعد از این کار مقداری نمک و ادویه به ماهی بزنی و اجازه دهید تا ماهی خوب مزه دار شود.

در مرحله دوم مواد میانی را باید بپزید. برای این کار تابه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در داخل آن بریزید و سیر و پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید و سپس مقدار کمی ادویه ماهی، نمک و فلفل به آن بزنید و اجازه دهید تا مواد خوب تف بخورد.

حالا نوبت آن است که گشنیز و شنبلیله را به صورت ساطوری و ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و مجددا بگذارید تا سرخ شود. توجه داشته باشید برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی با رب انار می توانید به جای استفاده از تمر هندی از رب انار استفاده کنید.

در مرحله بعد یک تابه مناسب را بردارید و آن را چرب کنید و ماهی را درون تابه قرار دهید. حالا می توانید با مواد آماده شده شکم ماهی را پر کنید و روی تابه یک فویل بکشید و روی فویل سعی کنید چند حفره ریز ایجاد کنید تا ماهی سرخ شود.

در این بخش از تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر تابه را به مدت ۲۰ دقیقه در داخل فر بگذارید. توجه داشته باشید که فر باید از قبل گرم شده باشد. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه فویل را از روی ماهی خارج کنید و اجازه دهید که ماهی به همان صورت در فر بماند تا طلایی و خوشرنگ شود. در آخر می توانید این غذا را با برنج ساده یا سبزی پلو سرو کنید و نوش جان کنید و لذت ببرید.

برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی بدون فر می توانید بعد از آنکه فویل را برداشتید درب تابه را ببندید و ماهی را برگردانید تا همه اطراف ماهی سرخ شود.

فیلم طرز تهیه ماهی شکم پر بدون فر

تا به اینجای مقاله سعی کرده ایم تا یک دستور پخت کامل در مورد طرز تهیه ماهی شکم پر در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم تا بتوانید این غذای لذیذ و دوست داشتنی را در منزل به راحتی درست کنید.

لاذم به ذکر است که با شرکت در دوره های آشپزی آریا تهران قادر خواهید بود که طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه را یاد بگیرید و در این زمینه تبدیل به یک آشپز ماهر شوید.

برای مشاهده فیلم طرز تهیه ماهی شکم پر باید بگوییم که در این قسمت به زودی فیلم طرز تهیه ماهی شکم پر بدون فر و همینطور فیلم ماهی شکم پر در ماهیتابه قرار خواهد گرفت.

جمع بندی

ماهی شکم پر یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه در سراسر دنیا می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. اگر شما هم به این غذای خوشمزه علاقه مند هستید و می خواهید طرز تهیه ماهی شکم پر خوشمزه و ساده مرحله به مرحله را یاد بگیرید تا بتوانید در انواع مهمانی ها و مجالس خود از آن استفاده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا با طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی و شیک با طعم بسیار عالی آشنا شوید.

سوالات متداول

طرز تهیه ماهی شکم پر چگونه است؟

همانطور که گفتیم این غذای خوشمزه و لذیذ به روش های مختلف و با استفاده از مواد متنوعی تهیه می شود که در این مقاله طرز تهیه ماهی شکم پر خوشمزه و ساده مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

طرز تهیه ماهی شکم پر گیلانی چگونه است؟

طرز تهیه ماهی شکم پر در مناطق مختلف شمال متفاوت است. به طور مثال در شرق گیلان با این غذا با سبزی هایی مانند گشنیز، نعناع، چوچاق(چوشاق)، خالواش(کوت کوتو) طبخ می شود و از گردوی بیشتری استفاده می شود در صورتی که در منطقه رشت از گردوی کمتری استفاده می کنند و برای طعم دار کردن ماهی از گلپر و سماق استفاده می کنند. .

آیا می توان ماهی شکم پر را در تابه درست کرد؟

بله می توانید طبق دستوری که در این مقاله توضیح داده شده است ماهی شکم پر را در ماهیتابه درست کنید.