طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی از اصیل ترین و معروف ترین غذاهای شهر تبریز می باشد که به دلیل طعم و خواص بی نظیرش در لیست محبوب ترین و پرطرفدارترین نوع غذاها قرار گرفته است. اگر شما هم جزء طرفداران این غذای خوشمزه هستید، در این مقاله با طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه و مجلسی به […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کوفته تبریزی یکی از اصیل ترین و معروف ترین غذاهای شهر تبریز می باشد که به دلیل طعم و خواص بی نظیرش در لیست محبوب ترین و پرطرفدارترین نوع غذاها قرار گرفته است. اگر شما هم جزء طرفداران این غذای خوشمزه هستید، در این مقاله با طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه و مجلسی به سبک اصیل آشنا خواهید شد؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فیلم طرز تهیه کوفته تبریزی

فیلم طرز تهیه کوفته تبریزی

مواد لازم کوفته تبریزی مجلسی

همانطور که گفتیم کوفته تبریزی یکی از پرطرفدارترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی می باشد. برای تهیه این کوفته خوشمزه و لذیذ ابتدا باید مواد مورد نیاز آن را تهیه کنید. مواد لازم برای طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر شامل موارد زیر می شود:

  • لپه : ۱ لیوان
  • پیاز : ۱ عدد
  • تخم مرغ : ۲ عدد
  • برنج : ۱ لیوان
  • زعفران : ۱ قاشق غذاخوری
  • تره و مرزه : به میزان کافی
  • گوشت چرخ کرده : ۱ کیلوگرم
  • پیاز داغ : ۳ قاشق غذاخوری
  • سبزی کوفته : ۵ قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی : ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق غذاخوری
  • آلو ، زرشک و گردو : به میزان کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه : به میزان کافی
  • تخم مرغ آبپز : به تعداد دلخواه

اگر می خواهید طرز تهیه ماهی شکم پر را مرحله به مرحله به روش مخصوص رستوران یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم به صفحه طرز تهیه ماهی شکم پر مراجعه کنید.

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی
طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

ابتدا باید بدانید که سبزی کوفته شامل جعفری، مرزه، ترخون، نعناع و گشنیز می باشد که سبزی نعنا به میزان کمی در این غذا استفاده می کنیم تا باعث تلخی آن نشود. شما می توانید از قبل این سبزی ها را پاک کنید، بشویید، خورد کنید و در فریزر آماده نگه دارید تا هر زمان که قصد درست کردن کوفته تبریزی را داشتید، از آن به راحتی و بدون اتلاف وقت استفاده کنید. لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۶ نفر می توانید از همین میزان مواد استفاده کنید.

غذاهای محلی یکی از لذیذترین غذاها در بین ایرانیان می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. اگر می خواهید لیستی از غذا های محلی استان های مختلف را داشته باشید، به صفحه غذای محلی مراجعه کنید.

در مرحله دوم نوبت به آماده سازی لپه ها می رسد. بهتر است لپه ها را از شب قبل در یک کاسه پر از آب خیس کنید و ۲ تا ۳ بار آب آن را عوض کنید تا حسابی خیس بخرد و نفخ آن از بین برود. حال لپه ها را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی آن را با آب پر کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا نیم پز شود. سپس لپه ها را با آب سرد آب پز کنید و کنار بگذارید.

طرز تهیه کوفته با لپه و برنج و گوشت

در این مرحله از طرز تهیه کوفته با لپه و برنج و گوشت، برای پخت برنج یک قابلمه را تا نیمه آب می کنیم و با افزودن کمی نمک روی حرارت زیاد قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب برنج به جوش آید. درقدم بعد برنج را شسته و آن را در داخل آب در حال جوش می ریزیم و کمی بعد برنج را آبکش می کنیم. سپس لپه و برنج نیم پز را با استفاده از یک گوشت کوب نیم کوب می کنیم. در این قسمت توجه داشته باشید که برنج و لپه نباید کاملا له شوند.

در صورتی که می خواهید صفر تا صد آشپزی را به صورت حضوری یا مجازی یاد بگیرید و پس از دریافت مدرک فنی حرفه ای در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید، دوره های آموزشی آموزشگاه آشپزی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه کوفته تبریزی برای دو نفر
طرز تهیه کوفته تبریزی برای دو نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی برای دو نفر

در قدم چهارم طرز تهیه کوفته تبریزی تخم مرغ ها را آبپز می کنیم. در صورتی که قصد دارید درون کوفته ها تخم مرغ بریزید، باید ابتدا آن ها را آبپز کنید. برای این کار یک قابلمه کوچک بردارید و درون آن مقداری آب بریزید. سپس تخم مرغ ها را در یک پلاستیک فریزر قرار دهید، گره بزنید و آن ها را در داخل قابلمه بگذارید تا کاملا پخته شوند. نکته قابل ذکر این است که اگر به دنبال طرز تهیه کوفته تبریزی برای دو نفر هستید، باید از ۱ الی ۲ تخم مرغ استفاده کنید.

یکی از مهم ترین اقدامات در طرز تهیه کوفته تبریزی با لپه، تهیه سس کوفته تبریزی می باشد که نباید از آن غافل شوید. برای این کار کافیست ۴ لیوان آب را در یک قابلمه بریزید و مقداری پیاز داغ ، رب گوجه فرنگی ، مرزه ، تره ، دارچین، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب به جوش آید. بعد از آن باید حرارت را کم تر کنید تا سس کوفته به آرامی آماده شود.

اگر به غذاهای سنتی علاقه مند هستید، به شما پیشنهاد می کنیم دوره های آموزش آشپزی سنتی آریا تهران را تجربه کنید.

طرز تهیه کوفته تبریزی شکم پر

حال به یکی از اصلی ترین مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی شکم پر یعنی آماده سازی کوفته ها رسیده ایم. در این مرحله باید پیاز ها را به صورت ریز رنده کنیم و آب پیاز ها را کامل بگیرید و سپس با گوشت مخلوط کنید. حال نوبت آن است که فلفل سیاه، نمک، آرد نخودچی و زردچوبه را به میزان کافی روی گوشت بریزید و به مدت ۳ دقیقه خوب ورز دهید. بعد از انجام این کار لپه و برنج نیم کوب شده را به آن اضافه می کنیم و سپس و به مدت ۵ دقیقه مجددا ورز می دهیم تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

نکته بسیار مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی بدون وا رفتن و ترک برداشتن، ورز دادن است چرا که این کار باعث می شود تا مواد به خوبی به خورد هم بروند و طعم بهتری به خود بگیرند. در قدم بعد سبزی کوفته ها را که از قبل آماده کرده اید را به مواد اضافه کنید و مجددا ورز دهید و سپس تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید تا درنهایت بتوانید یک گلوله گرد با آن درست کنید.

علاوه بر کوفته تبریزی، مرغ بریانی یکی دیگر از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاها در سراسر کشور می باشد که به روش های مختلفی سرو می شود. برای یادگیری طرز تهیه این غذای خوشمزه، پیشنهاد می کنیم مقاله مرغ بریانی در ظرف پیرکس در فر را مطالعه کنید.

در این قسمت از طرز تهیه کوفته تبریزی ساده، مقداری از مواد را برمیداریم و با آن یک دایره نسبتا بزرگ درست میکنیم و وسط آن را کمی گود می کنیم و با ۱ عدد تخم مرغ کامل و آلو و گردو و زرشک آن را پر می کنیم. در صورت تمایل می توانید مقداری کشمش هم به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که این مواد دلخواه هستند و در صورت عدم تمایل می توانید هر یک را حذف کنید. شما می بایست همه کوفته را به این صورت آماده کنید و در سس کوفته که از قبل تهیه کرده اید قرار دهید.

طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۱۰ نفر
طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۱۰ نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۱۰ نفر

جهت طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۱۰ نفر باید از مقدار بیشتری تخم مرغ، آلو، گردو و زرشک استفاده کنید. در این مرحله آخر از طرز تهیه کوفته تبریزی ساده به روش سنتی با طعم بی نظیر قابلمه ای که در آن سس کوفته ها و کوفته تبریزی در آن قرار دارد را روی حرارت ملایم می گذاریم تا از هم باز نشوند.

نکته حائز اهمیت این است که تا ۵ الی ۱۰ دقیقه اول که کوفته ها را در قابلمه می چینید نباید هیچ دربی بر روی قابلمه بگذارید تا کوفته ها ترک نخورد و از هم باز نشوند.

زمانی که ۳۰ دقیقه از زمانی که کوفته ها را در سس ریخیتم گذشت، به صورت آرام کوفته ها را جابجا می کنیم وبرمی گردانیم. توجه داشته باشید که باید از ابتدا تا انتهای پخت کوفته ها، درب قابلمه را نصفه بگذاریم. حال تا ۱ ساعت دیگر کوفته های خوشمزه شما آماده هستند و می توانید آن ها را میل کنید و لذت ببرید.

در انتهای طرز تهیه کوفته تبریزی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی می توانید کوفته ها را در یک ظرف زیبا ریخته و آن را با زرشک و گردو تزئین کنید و نوش جان کنید.

در مقالات آشپزی آریا تهران می توانید طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ را یاد بگیرید.

نکات مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی

یکی از مهم ترین نکات در طرز تهیه کوفته تبریزی بدون وا رفتن و ترک برداشتن، مربوط به نیم پز شدن برنج و لپه می باشد. درصورتی که این مواد کاملا پخته شوند باعث وا رفتن و ترک برداشتن کوفته های شما می شوند.

نکته مهم و دیگری که باید در طرز تهیه کوفته با کشمش و گردو به آن توجه داشته باشید این است که، گلوله های کوفته شما باید کاملا گرد و بدون هیچ درزی باشند در غیر این صورت در قابلمه سس کوفته ها باز می شوند.

برای طرز تهیه کوفته تبریزی با گوشت و مرغ، بهتر است گوشتی را انتخاب کنید که ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله باشد و همچنین خیلی چرب نباشد.

برای چسبندگی بیشتر بهتر است گوشت را دوبار چرخ کنید.

میزان سس کوفته ها باید به اندازه، نه خیلی کم و نه خیی زیاد باشد به طوری که کوفته ها از نیمه بیشتر در سس باشند.

در طرز تهیه کوفته تبریزی با گردو، می توانید در سس کوفته ها کمی گردو پودر شده، هویج یا سیب زمینی خورد شده در صورت تمایل اضافه کنید.

برای اینکه کوفته ها طعم بهتری به خود بگیرند، بهتر است ۱ عدد عصاره گوشت را روی آن بریزید.

مطالعه بیشتر : دوره آشپزی بین المللی

اگر زمان بیشتری برای طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۴ نفر دارید، می توانید مواد را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید.

در حالت کلی برای طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۵ نفر یا تعداد بیشتر به ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

اضافه کردن آرد و تخم مرغ باعث جلوگیری از ترک برداشتن کوفته ها می شود.

برای طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۲۰ نفر می بایست دو برابر این مواد را تهیه کنید.

نکته مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی با مرغ این است که اگر به هر دلیلی نمی توانید از گوشت قرمز استفاده کنید، می توانید به جای گوشت چرخ کرده مرغ را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید و آن را چرخ کنید و همانند دستورالعمل بالا کوفته ها را درست کنید.

اگر می خواهید با صفر تا صد مراحل تهیه مرغ شکم پر به روش های مختلف آشنا شوید، مقاله طرز تهیه مرغ شکم پر را مطالعه کنید.

طرز تهیه کوفته ساده
طرز تهیه کوفته ساده

طرز تهیه کوفته ساده

کوفته یکی از غذاهای سنتی و محبوب در بین ایرانیان است که در بسیاری از مناطق این غذا سرو می شود. برای طرز تهیه کوفته ساده با گوشت چرخ کرده به مواد زیر نیاز دارید:

  • آرد : ۴ قاشق سوپخوری
  • جعفری خرد شده : ۳ قاشق سوپخوری
  • برنج : ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ : ۲ عدد
  • آبلیمو : ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز : ۱ عدد
  • سیب زمینی : ۱ عدد
  • هویج : ۳ عدد
  • نمک و فلفل : به میزان لازم

با مطالعه مقاله طرز تهیه آش شله قلمکار می توانید طرز تهیه آش شله قلمکار جا افتاده و مجلسی با تمام فوت و فن‌هایش را یاد بگیرید.

برای طرز تهیه کوفته ایرانی ساده و خوشمزه ابتدا باید برنج را بپزید و آبکش کنید. در قدم بعد هویج و پیاز ها را پوست بکنید و به صورت ریز رنده کنید. سپس گوشت چرخ کرده را با کمی نمک، ادویه، آبلیمو، جعفری خرد شده، برنج، زرده تخم مرغ، پیاز و هویج رنده شده به خوبی مخلوط کنید و تا چند دقیقه ورز دهید تا چسبندگی نداشته باشد.

در این مرحله از طرز تهیه کوفته ساده، کمی آرد بر روی سطح کار بپاشید و مواد را روی سطح آن پهن کنید و سپس سیب زمینی رنده شده را به ترکیب اضافه کنید و آن را به شکل دلخواه در بیاورید.

در قدم بعد کوفته ها را در یک قابلمه بچینید و کمی آب که با ادویه و رب گوجه فرنگی و آب لیمو ترکیب شده روی آن بریزید و صبر کنید تا کوفته ها بر روی حرارت ملایم پخته شوند.

در مرحله آخر از طرز تهیه کوفته ایرانی، پس از پخت کوفته ها را در یک ظرف مناسب بریزید و آن را با کمی سبزیجات تزئین کنید و نوش جان کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم کوفته تبریزی یکی از غذاهای سنتی و اصیل در بین ایرانیان می باشد که از محبوبیت بسیاری برخوردار است. اگر شما هم به دنبال طرز تهیه این غذای خوشمزه و به یاد ماندنی هستید، ما در این مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی مخصوص رستورانی مرحله به مرحله و به زبانی ساده توضیح داده ایم تا بتوانید به راحتی این غذای خوشمزه را در منزل درست کنید و نوش جان کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه کوفته تبریزی چگونه است؟

طرز تهیه کوفته تبریزی بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی طبق دستوری که در این مقاله توضیح داده شده است این غذای خوشمزه را درست کنید. فقط توجه داشته باشید که در حین پخت کوفته تبریزی باید نکاتی را رعایت کنید که در این مقاله به طور کامل ان را شرح داده ایم.

چه نکاتی در طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی باید رعایت کنیم؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات در طرز تهیه کوفته تبریزی، ورز دادن مواد کوفته می باشد چرا که این کار از ترک برداشتن و وار رفتن مواد در هنگام پخت جلوگیری می کند.

مهم ترین نکته در طرز تهیه کوفته تبریزی با گوشت و مرغ چیست؟

برای درست کردن کوفته تبریزی با گوشت و مرغ بهتر است گوشتی را انتخاب کنید که ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله باشد و همینطور خیلی چرب نباشد.