طرز تهیه مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از غذاهای پر خاصیت و بسیار خوشمزه در سراسر دنیا می باشد که در طرز تهیه آن از مواد بسیاری استفاده می شود. امروز قصد داریم در این مقاله طرز تهیه مرغ شکم پر به روش رستورانی و با طعمی بی نظیر را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مرغ شکم پر یکی از غذاهای پر خاصیت و بسیار خوشمزه در سراسر دنیا می باشد که در طرز تهیه آن از مواد بسیاری استفاده می شود. امروز قصد داریم در این مقاله طرز تهیه مرغ شکم پر به روش رستورانی و با طعمی بی نظیر را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی در منزل این غذای خوشمزه را سرو کنید و لذت ببرید.

مواد اولیه مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از پرطرفدارترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی می باشد که در بسیاری از مجالس و مهمانی ها سرو می شود. برای طرز تهیه مرغ شکم پر خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی باید ابتدا موارد زیر را تهیه کنید:

  • مرغ متوسط : ۱ عدد
  • پیاز : ۲ عدد متوسط
  • سبزیجات معطر : ۲۰۰ گرم
  • مغز گردو : نصف لیوان
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر : ۳ حبه
  • رب انار : ۵ قاشق غذاخوری
  • زرشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • کشمش : ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده : ۱ قاشق غذاخوری
  • دارچین : نصف قاشق چای خوری
  • آب لیمو ترش : ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان کافی
  • روغن و زردچوبه : به میزان کافی

بعد از اینکه همه این مواد را تهیه کردید برای طرز تهیه مرغ شکم پر مخصوص و مجلسی مرحله به مرحله زیر را انجام دهید تا درنهایت بتوانید این غذای خوشمزه را به بهترین شکل ممکن سرو کنید. برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه ایرانی سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر
طرز تهیه مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ شکم پر

در مرحله اول طرز تهیه مرغ شکم پر ساده، ابتدا باید پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید و بعد با کمی روغن در یک تابه تف دهید تا زمانی که پیاز ها طلایی شوند. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز ها اضافه کنید.

در قدم دوم برای طرز تهیه مرغ شکم پر خانگی خوشمزه و مجلسی به صورت حرفه ای باید سبزیجات مورد نظر که شامل جعفری، گشنیز، شنبلیله و پونه می باشند را به صورت ساطوری خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر با کشمش و گردو در فر، توجه داشته باشید که حرارت تابه باید به صورت ملایم باشد. شما می بایست تف دادن پیاز ها و سبزیجات را تا جایی ادامه دهید که سبزیجات دیگر آبی نداشته باشند و همچنین رنگشان تغییر کند.

نکته قابل ذکر این است که اگر قصد دارید مرغ شکم پر بدون سبزی درست کنید، در این مرحله سبزیجات را اضافه نکنید.

کوفته تبریزی یکی دیگر از غذاهای اصیل و خوشمزه است که طرفداران خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوانید این غذای خوشمزه را به روش رستورانی و به طور حرفه ای درست کنید، به صفحه طرز تهیه کوفته تبریزی مراجعه کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر با گردو و زرشک

در این مرحله از تهیه مرغ شکم پر با گردو و زرشک، بعد از اینکه سبزیجات کاملا پخته شدند، گردو ها را خرد کنید و با مقداری کشمش، زرشک، ۲ حبه سیر و زعفران دم کرده به سبزیجات اضافه کنید و به مدت چند دقیقه دوباره مواد با تف دهید تا با هم مخلوط شوند.

در این قسمت بعد از ترکیب مواد بالا، نوبت به اضافه کردن رب گوجه و رب انار و آب لیمو ترش می رسد. در این بخش از طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار و گردو می توانید انواع طعم دهنده ها مانند آلو بخارا و… طبق سلیقه خودتان اضافه کنید. بعد از گذشت ۵ دقیقه تابه را از روی حرارت بردارید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد علاقه مند به غذاهای محلی می باشید، به شما پیشنهاد می کنیم مقاله غذای محلی را مطالعه کنید تا با انواع غذای محلی خوشمزه و دلچسب آشنا شوید.

حالا نوبت آن است که مرغ را کاملا بشویید و آن را طعم دار کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که هنگام تمیز کردن مرغ، نباید پوست آن را جدا کنید. حال یک کاسه کوچک بردارید و مقداری سیر را در آن رنده کنید.

در این مرحله به سیر مقداری نمک، فلفل سیاه، دارچین و هر نوع ادویه دیگری را به دلخواه اضافه می کنیم و خوب این مواد را باهم ترکیب می کنیم. اکنون این مواد را روی همه قسمت های داخلی و بیرون مرغ ماساژ دهید. این کار باعث می شود تا مرغ طعم خوبی به خود بگیرد.

در صورتی که به دنبال بهترین آموزشگاه آشپزی هستید و می خواهید صفر تا صد آشپزی را یاد بگیرید، دوره های آموزشی آموزشگاه آشپزی را تجربه کنید.

بعد از انجام این کار موادی که تف داده اید را در داخل شکم مرغ قرار دهید و بعد مرغ را در یک فویل آلومینیومی ضخیم بپیچید. توجه داشته باشید برای سرو کردن مرغ شکم پر با گردو و دیگر مواد بهتر است به گونه ای انجام دهید که مواد از بدن مرغ خارج نشود و فویل آلومینیومی نیز سوراخ نشود.

طرز تهیه مرغ شکم پر با فویل در آتش
طرز تهیه مرغ شکم پر با فویل در آتش

طرز تهیه مرغ شکم پر با فویل در آتش

برای طرز تهیه مرغ شکم پر با فویل در آتش، مرغ ها را درون ذغال قرار دهید و روی آن را با ذغال بپوشانید تا مرغ با چربی بدن خودش سرخ شود و طعم دلچسبی به خود بگیرد. برای اینکه مرغ کاملا پخته شود، تقریبا ۴۰ دقیقه زمان لازم دارید.

نکته : برای تهیه مرغ شکم پر در فر با فویل فقط کافیست آن را درون فر با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و بعد از گذشت یکساعت آن را بررسی کنید.

برای اینکه فوت و فن های غذاهای سنتی را یاد بگیرید، بد نیست که سری به صفحه آموزش آشپزی سنتی آریا تهران بزنید.

برای طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار در فر و همینطور طرز تهیه مرغ شکم پر در توستر، باید در یک ظرف مناسب مقداری سیب زمینی، هویج و پیاز را به صورت درشت خرد کنید و روی آن سبزیجات قرار دهید و سپس مرغ را روی ان بگذارید و نصف استکان آب روی آن بریزید. در قدم بعد باید ظرف مورد نظر را به مدت ۲ونیم الی ۴ ساعت، با دمای ۱۸۰ درجه در فر قرار دهید تا مرغ کاملا پخته شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر قصد دارید مرغ شکم پر در فر با فویل درست کنید، باید همانند روش ذغالی که پیش تر توضیح دادیم، فر را با دمای ۲۲۰ درجه روشن کنید و مرغ را حدود یک ساعت با فویل درون آن قرار دهید و اجازه دهید تا مرغ کامل پخته شود. سپس مرغ را از فر خارج کنید و روی آن را با مخلوط کرده و زعفران پوشش دهید تا مرغ شما خشک نشود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در دیگ

توجه داشته باشید که برای طرز تهیه مرغ شکم پر در دیگ کافیست مقداری سبزیجات، هویج، سیب زمینی، پیاز را به صورت درشت خرد کنید و کف قابلمه بریزید. بعد از آن نصف استکان آب بریزید و مرغ را روی سبزیجات بگذارید تا مرغ کامل پخته شود. این روش برای افرادی مناسب است که قصد دارند مرغ شکم پر با رب انار و گردو در قابلمه درست کنند.

اگر به دنبال طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر هستید، پیشنهاد می کنیم از این روش استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه : مرغ بریانی در ظرف پیرکس در فر

در مرحله آخر از طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار بدون فر، بهتر است درب قابلمه را ببندید تا مرغ با حرارت بخار آب بپزد و خوش طعم شود. با استفاده از چنین روشی برای پخت مرغ حدودا ۲ ساعت زمان لازم دارید. برای اینکه مرغ شما طعم بهتری به خود بگیرد سعی کنید بر روی مرغ شکم پر مخلوط کره ذوب شده و زعفران دم کرده بمالید تا خوشمزه تر شود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر
طرز تهیه مرغ شکم پر در فر

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر

همانطور که اشاره کردیم، طرز تهیه مرغ شکم پر ساده در فر نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد و شما کافیست در یک ظرف مناسب مقداری سیب زمینی، هویج و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و روی آن را با سبزیجات پر کنید.

سپس در قدم بعد مرغ را روی آن قرار دهید و نصف استکان آب روی آن بریزید. بعد از آن ظرف را به مدت ۲ الی ۴ ساعت درون فر قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا مرغ به خوب یپخته شود.

یکی از نکات مهمی که در نکات مهم در تهیه مرغ شکم پر بدون فر باید رعایت شود این است که در حین سرو مرغ باید برای اینکه بوی بد مرغ گرفته شود به آن زعفران و کره ذوب شده مالیده شود تا طعم لذیذی به خود بگیرد.

مواد لازم مرغ شکم پر جنوبی

همانطور که می دانید مرغ شکم پر یکی از معروف ترین غذاهای جنوبی می باشد که مورد توجه بسیاری از افراد این منطقه قرار گرفته است. اگر به دنبال طرز تهیه مرغ شکم پر اهوازی هستید، در ادامه این مطالب با ما همراه باشید.

  • مرغ : ۱ عدد
  • پیاز : ۳ عدد
  • لپه : ۱ پیمانه
  • کشمش : ۱/۳ پیمانه
  • لیمو عمانی : ۳ عدد
  • برنج : ۱/۲ پیمانه
  • نمک، فلفل سیاه و قرمز : به میزان لازم
  • ادویه مرغ، زردچوبه : به میزان لازم
  • رب گوجه : ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • آلو زرد یا سیاه : ۱ پیمانه
  • زعفران : به میزان لازم
طرز تهیه مرغ شکم پر جنوبی
طرز تهیه مرغ شکم پر جنوبی

طرز تهیه مرغ شکم پر جنوبی

برای مرغ شکم پر با برنج و کشمش، ابتدا باید مرغ را تمیز بشویید و بعد بر روی آن کمی نمک بزنید و سپس داخل شکم مرغ را کمی نمک و زعفران و فلفل سیاه بزنید تا مزه خوبی بگیرد و بوی بد آن گرفته شود.

اگر برای ورود به بازار کار به دنبال بهترین آموزشگاه در زمینه آشپزی هستید و می خواهید با دریافت مدرک بین المللی در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید، به صفحه دوره آشپزی بین المللی مراجعه کنید.

برای تهیه مرغ شکم پر اهوازی، ابتدا باید حشو را درست کنید. برای این کار ۱ پیاز کوچک را به صورت ریز خرد کنید و آن را با برنجی که از قبل خیس کرده اید و آب آن را گرفته اید و همینطور با مقداری کشمش، زعفران، ادویه، ۱عدد لیمو عمانی که هسته های آن خارج شده، خوب مخلوط کنید و داخل شکم مرغ بریزید و سپس با نخ بدوزید.

این نکته مهم و حائز اهمیت را فراموش نکنید که با استفاده از یک چاقو چند برش بر روی سینه مرغ ایجاد کنید تا در حین پخت مقداری آب وارد شکم مرغ شود و حشو کاملا پخته شود.

حال نوبت آن است که مقداری روغن را درون قابلمه بریزید و مرغ را درون آن بگذارید و اجازه دهید که مرغ به خوبی سرخ شود. باید دقت کنید که در این مرحله همه جای مرغ قرمز و سرخ شود. بعد از انجام این کار مرغ را از قابلمه خارج کنید و ۲ عدد پیاز درشت را به صورت ریز خرد کرده و در روغنی که از مرغ باقی مانده تف دهید. سپس ادویه ها را اضافه کنید و مجددا تف دهید. در مرحله بعد رب گوجه را اضافه کنید و باز هم تف دهید تا رنگ خوشرنگی پیدا کند.

در ادامه برای پخت مرغ شکم پر با برنج و لپه، لپه هایی که از قبل خیس خرده است را به مواد اضافه کنید و کمی تف دهید. توجه داشته باشید که برای این کار بهتر است مقدار روغن کمی زیاد باشد.

در آخر مرغ سرخ شده را به رب گوجه ها اضافه کنید و همینطور آلوهایی که از قبل خیس کرده اید را به آن اضافه کنید. بعد از آن ۲ لیموعمانی را چند سوراخ بزنید و به مواد اضافه کنید. در این قسمت تا جایی آب اضافه کنید که تا روی مرغ برسد و روی حرارت زیاد قرار دهید و پس از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را ملایم تر کنید. اجازه دهید تا مرغ حدودا ۲ ساعت بپزد و آب آن غلیظ شود. توجه داشته باشید که به هر اندازه ای که اب مرغ غلیظ تر باشد، مرغ خوشمزه تر و خوش طعم تر می شود.

خیلی از افراد می پرسند که مرغ شکم پر را با چی بخوریم؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت این مسئله کاملا مربوط به طبع و سلیقه شما می شود. شما می توانید این غذای خوشمزه را به همراه انواع ترشی، زیتون، نوشابه، دوغ و… سرو کنید و نوش جان کنید.

فیلم طرز تهیه مرغ شکم پر با برنج

تا به اینجا با طرز تهیه مرغ شکم پر در فر، توستر، تابه، دیگ، فویل در آتش آشنا شدید که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید این غذای خوشمزه را با استفاده از روش های مختلفی درست کنید و لذت ببرید.

قطعا با شرکت در دوره آشپزی ما در آشپزی حرفه ای خواهید شد و قادر خواهید بود که هر نوع غذا را به روش های مختلفی درست کنید.

خبر خوب این است که به زودی در این بخش فیلم طرز تهیه مرغ شکم پر با برنج، فیلم طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه و فیلم طرز تهیه مرغ شکم پر در توستر قرار خواهد گرفت.

جمع بندی

مرغ شکم پر یکی از معروف ترین و لذیذترین غذاهایی است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس مختلف سرو می شود. اگر دوست دارید طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی و خوشمزه را با چند مرحله ساده یاد بگیرید و به راحتی در منزل درست کنید، می توانید با مطالعه این مقاله با طرز تهیه مرغ شکم پر به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی آشنا شوید.

سوالات متداول

طرز تهیه مرغ شکم پر برای مهمانی چگونه است؟

همانطور که گفتیم این غذای خوشمزه به چند روش مختلف سرو می شود به طوری که شما می توانید این نوع غذا را هم با استفاده از فر و هم بدون فر سرو کنید که در این مقاله انواع روش ها را به طور کامل توضیح داده ایم.

نکات مهم در تهیه مرغ شکم پر بدون فر چیست؟

یکی از نکاتی که به لذیذ شدن طعم مرغ شما کمک می کند این است که قبل از اینکه مواد را در مرغ قرار دهید، بهتر است درون و بیرون مرغ را کره ذوب شده و رعفران بمالید تا طعم بهتری به خود بگیرد.

آیا می توان مرغ شکم پر را بدون فر تهیه کرد؟

بله با توجه به توضیحاتی که در این مقاله داده ایم می توانید طبقه روشی که گفته شده این کار را انجام دهید.