طرز تهیه آش شله قلمکار

آش شله قلمکار یکی از قدیمی ترین و معروف ترین انواع آش های ایرانی محسوب می شود که در طبخ آن از انواع حبوبات و سبزیجات استفاده می شود. این آش مقوی و پرخاصیت هم برای نذری و هم برای ماه مبارک رمضان پخته می شود. در این مقاله از آریاتهران با آموزش طرز تهیه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

آش شله قلمکار یکی از قدیمی ترین و معروف ترین انواع آش های ایرانی محسوب می شود که در طبخ آن از انواع حبوبات و سبزیجات استفاده می شود. این آش مقوی و پرخاصیت هم برای نذری و هم برای ماه مبارک رمضان پخته می شود. در این مقاله از آریاتهران با آموزش طرز تهیه آش شله قلمکار خوشمزه و مجلسی به سبک سنتی همراه شما هستیم تا بتوانید این آش مفید و خوشمزه را در خانه به سادگی درست کنید.

مواد لازم آش شله قلم کار برای ۴ نفر

  • نخود و عدس و ماش : نصف پیمانه
  • لوبیا سفید و لوبیا چیتی : ¼ پیمانه
  • برنج : ۱ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی : یک سوم پیمانه
  • گندم : ½ پیمانه
  • گوشت سردست یا گردن گوسفند : ۵۰۰ گرم
  • سبزی آش : ½ پیمانه
  • پیاز : ۴ عدد
  • مرزه و ترخون : ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل و روغن : به میزان لازم
  • نعناع خشک و کشک : به میزان لازم
  • دارچین و زیره : به میزان لازم

نکته : برای طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۱۰ نفر، این مقادیر را دو برابر کنید اما در صورتی که به دنبال طرز تهیه آش شله قلمکار دونفره هستید، کافیست از نصف این مقادیر گفته شده استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه آش شله قلمکار خوشمزه و مجلسی خانگی مرحله به مرحله را به شما عزیزان آموزش دهیم.

در صورتی که به غذای محلی علاقه مند هستید، در مقاله تحقیق در مورد غذای محلی می توانید با انواع غذاهای محلی استان های مختلف آشنا شوید.

طرز تهیه آش شله قلمکار
طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار

در مرحله اول باید برای از بین بردن نفخ حبوبات آن ها را چند ساعت در آب خیس کنید. به این ترتیب شب قبل از پخت یک ظرف بردارید و نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی و گندم را با مقداری آب کنار بگذارید و آب آن را چندین بار عوض کنید.

برای طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گندم می توانید در این مرحله از گندم صرف نظر کنید و به جای آن از حبوبات دیگری استفاده کنید. همچنین می توانید به حبوبات مقداری نمک اضافه کنید و همانطور که گفتیم برای اینکه نفخ آن کاملا از بین برود آب ظرف را چندین بار خالی کنید.

حال حبوبات را بشویید و در یک آبکش بریزید و سپس با مقداری آب در یک قابلمه بریزید و صبر کنید تا کاملا پخته شود. توجه داشته باشید که بهتر است اجازه دهید گندم و برنج در قابلمه های مجزا با حرارت متوسط پخته شوند.

با مراجعه به صفحه انواع غذاهای ایرانی می توانید لیست کاملی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی را داشته باشید.

طرز تهیه آش شله قلمکار با بلغور گندم

در طرز تهیه آش شله قلمکار با بلغور گندم می توانید علاوه بر حبوباتی که ذکر شد، ۱ پیمانه بلغور گندم را درون قابلمه ای مجزا بریزید و سپس مقداری آب ولرم روی آن بریزید و به مدت ۱ ساعت روی حرارت قرار دهید تا خوب بپزد.

در این قسمت مشاهده خواهید کرد که برنج و گندم بعد از پختن به خوبی لعاب می اندازند. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گندم و برنج نباید با حرارت زیاد پخته شوند. در قدم بعد بعد از شستن پیازها، آن ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. یک قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید و بعد از داغ شدن، پیازها را درون آن بریزید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری مهارت آشپزی به صورت حرفه ای زیر نظر اساتید برتر و متخصص و دریافت مدرک فنی حرفه ای، ما دوره آموزش آشپزی آریا تهران را به شما پیشنهاد می کنیم.

قبل از اینکه روغن اضافه کنید صبر کنید تا کمی پیازها تف بخورند تا آب آن جمع شود و اصطلاحا پیازها سبک و شفاف شوند. سپس در ادامه کمی روغن و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و دوباره آن را تف دهید تا زمانی که پیازها یکدست و طلایی شوند.

طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت
طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت

طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت

پیازها در بهترین حالت ممکن برای آش شله قلمکار باید کمی قهوه ای باشند. در این مرحله گوشت را به همراه یک پیاز چهارقاچ و ۲عدد چوب دارچین بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا کامل بپزد. این نکته را به خاطر بسپارید که به هیچ عنوان نباید روی گوشت آب سرد بریزید چرا که باعث دیر پخته شدن آن می شود.

لاذم به ذکر است که در طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت می توانید به جای گوشت از حبوبات بیشتری استفاده کنید.

علاوه بر آب سرد، اضافه کردن نمک نیز باعث دیر پخته شدن گوشت می شود به همین دلیل بهتر است از ریختن نمک صرفه نظر کنید. در قدم بعد مقداری فلفل و نمک اضافه کنید. در آخر بعد از پختن گوشت آن را خارج کرده و آب آن را خارج کنید.

با شرکت در بهترین دوره آشپزی سنتی آریا تهران می توانید طرز تهیه انواع غذای خوشمزه سنتی را آموزش ببینید.

برای آش شله قلمکار حبوبات و همچنین گوشت باید به صورت له شده باشند. به همین ترتیب بعد از پخته شدن حبوبات نصف آن را بردارید و بکوبید تا حسابی له شوند. توجه داشته باشید که برای له کردن گوشت از میکسر یا غذاساز استفاده کنید.

شما می توانید گوشت را ریش ریش کنید و سپس آن را کمی با گوشت کوب له کنید. حال یک قابلمه بزرگ بردارید و همه مواد را با هم ترکیب کنید. حال سه چهارم پیازهایی که از قبل سرخ کرده اید را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا مواد کامل جا بیفتد.

طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۶ نفر

در این مرحله از طرز تهیه آش شله قلمکار شیرازی، گوشت ریش ریش شده را به قابلمه اضافه کنید و به همین ترتیب سبزی ها را اضافه کنید. در ادامه به آش شله قلمکار نمک، فلفل، زیره و زعفران را اضافه کنید. در همه فرآیند پخت بهتر است آش را هم بزنید چرا که هر چه بیشتر آش را هم بزنید کشدارتر خواهد شد.

گوشت ریش ریش شده را به همراه سبزی خرد شده به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. در این مرحله می توانید به آش نمک فلفل زیره و زعفران را اضافه کنید. در تمام مدت بهتر است آش را هم بزنید. برای کش آمدن آش شله قلمکار باید بدانید که هرچه بیشتر آش را هم بزنید کشدار تر می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین دوره آموزشی آشپزی هستید تا بتوانید با دریافت مدرک فنی حرفه ای در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد عالی کسب کنید، پیشنهاد می کنیم دوره آشپزی ملل مجتمع فنی آریا تهران را تجربه کنید.

در این بخش صبر کنید تا آش کاملا جا بیفتد تا خوشمزه تر شود. در صورت تمایل می توانید بر روی آش هم برای خوشمزه تر شدن و هم برای تزئین مقداری نعناع داغ بریزید.

برای این کار مقداری نعناع خشک را برای مدت کمی در روغن تف دهید و سپس بر روی آش بریزید. علاوه بر نعناع داع برای طعم دار شدن و تزئین آش نیز می توانید از کشک و پیاز داغ استفاده کنید.

سبزی آش شله قلمکار چیست
سبزی آش شله قلمکار چیست

سبزی آش شله قلمکار چیست

سبزی آش شله قلمکار از مرزه، ریحان، گشنیز، جعفری و نعنا تشکیل شده که باید همه این سبزی ها را به طور مساوی باهم مخلوط کرده، تمیز بشویید و سپس به صورت دستی یا برقی خرد کنید و به مواد آش اضافه کنید. لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه آش شله قلمکار شیرازی می توانید از تره و ترخون نیز استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه : سوپ پیاز برای سرماخوردگی

نکات مهم آش شله قلمکار

یکی از نکات مهم در طرز تهیه شله قلمکار اصل این است که در مرحله دوم پخت آن را به خوبی هم بزنید تا مواد له شوند.

در طرز تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۵۰ نفر علاوه بر اینکه باید از مواد بیشتری استفاده کنید بلکه باید مدت بیشتری بر روی حرارت بگذارید. تقریبا آش باید به اندازه ۳ اذان روی حرارت قرار بگیرد.

یکی از نکات مهم دیگر در طرز تهیه آش شله قلمکار رستورانی خوشمزه این است که برای آب آش از عصاره قلم یا ماهیچه استفاده کنید و همچنین از پیازداغ بیشتری استفاده کنید. هرچقدر که پیازداغ بیشتر باشد آش شما خوشمزه تر خواهد شد.

برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذای خوشمزه ایرانی، سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر

مواد لازم آش شله قلمکار برای ۱۰۰ نفر:

  • گوشت بدون استخوان : ۵/۵ تا ۶ کیلوگرم
  • پیاز : ۳۲ عدد
  • سیر: ۳۶ حبه
  • برنج: ۱۰ لیوان
  • نخود: ۱۰ لیوان
  • عدس: ۲۰ لیوان
  • گندم: ۱۰ لیوان
  • لوبیا چیتی: ۱۰ لیوان
  • سبزی آش: ۱۰ کیلوگرم
  • کشک: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه : به میزان لازم

در طرز تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر نیز باید طبق مراحلی که توضیح دادیم پیش بروید اما در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که باعث خوشمزه تر شدن آش نذری شما خواهد شد.

در مقاله سوپ گوجه فرنگی با طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی به صورت گام به گام و مرحله به مرحله آشنا خواهید شد.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه آش شله قلمکار کشدار و خوشمزه، هم زدن مرتب آش و همینطور پخته شدن آش بر روی حرارت ملایم می باشد که این امر باعث جا افتادن آش شما می شود.

اگر به غذاهای تند علاقه مند هستید، می توانید در طبخ این غذا از مقدار زیادی فلفل استفاده کنید.

برای خوشمزه تر شدن آش شله قلمکار می توانید به جای استفاده از آب معمولی از آب قلم استفاده کنید.

در صورتی که به سبزی تازه دسترسی ندارید می توانید از سبزی خشک استفاده کنید. به این ترتیب می توانید سبزی خشک را دو الی سه ساعت در آب ولرم خیس کنید.

اگر شما هم جزو طرفداران آبگوشت هستید، مقاله طرز تهیه آبگوشت را مطالعه کنید تا طرز تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله را یاد بگیرید.

طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهانی
طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهانی

طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهانی

در اصل آش شله قلمکار مربوط به شهر اصفهان می باشد اما در شهرهای دیگری مانند تهران و شیراز طبخ می شود. در حالت کلی طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهان با سایر شهرها به یک صورت می باشد اما در ادامه فوت و فن های طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهانی را به شما خواهیم گفت.

در تهیه این آش شما می توانید از ماش و گندم نیز استفاده کنید. یکی از نکات مهم دیگر در طرز تهیه آش شله قلمکار نذری خوشمزه و مجلسی اصفهانی این است که برنج و سبزی و مقداری از حبوبات را با گوشت کوب دستی یا برقی کاملا له کنید.

در طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای ۱۰ نفر بهتر است از گوشت گردن استفاده شود اما در صورتی که به گوشت گردن دسترسی نداشتید می توانید گوشت معمولی را ریش ریش کرده و به مواد آش اضافه کنید.

اگر به دنبال نکات مهم و کلیدی برای تهیه کوفته تبریزی خوشمزه و اصیل تبریزی هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی را مطالعه کنید.

برای پخت این آش تقریبا ۵ الی ۶ ساعت زمان لازم است تا آش به خوبی جا بیفتد و خوشمزه شود.

علاوه بر این مواردی که گفته شد پیازداغ زیاد باعث خوشمزه تر و خوش طعم شدن آش شله قلمکار می شود. در آخر می توانید آش را با پیاز داغ، نعنا داغ، کشک، حبوبات و زعفران تزئین کنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار مشهدی

همانطور که گفتیم طرز تهیه آش شله قلمکار مشهدی، طرز تهیه آش شله قلمکار گیلانی و همینطور اصفهانی، شیرازی و سایر شهرها مشابه هم می باشند اما در ادامه نکات کلیدی طرز تهیه آش شله قلمکار مشهدی را به شما خواهیم گفت.

در صورتی که به دنبال یادگیری طرز تهیه سوپ جو قرمز مجلسی به روش رستورانی مرحله به مرحله هستید، به صفحه طرز تهیه سوپ جو مراجعه کنید.

برای تهیه این آش بهتر است از یک قابلمه بزرگ و جادار استفاده کنید.

فراموش نکنید که در فرآیند پخت آش، آن را مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

در هر قسمت در صورت نیاز به اضافه کردن آب، از آب جوش استفاده کنید.

برای تزئین آش شله قلمکار مشهدی خوشمزه و خوش طعم می توانید از دارچین و کنجد نیز استفاده کنید.

آش شله قلمکار در مشهد به شله نیز معروف است و بیشتر در مراسم های تاسوعا و عاشورای نذری پخته می شود و به دلیل زمان بر بودن پخت آن در اکثر مواقع از بیرون تهیه می کنند.

ادویه مخصوص آش شله قلمکار

معمولا در رستوران ها همه غذاها با ادویه های مخصوص به خود پخته می شوند و همین امر باعث خوشمزه تر شدن و خوش طعم شدن غذای رستوران ها می شود.

این امر درمورد آش شله قلمکار نیز صدق می کند. برای خوشمزه تر شدن این آش می توانید از ادویه مخصوص آش شله قلمکار که شامل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر تخم گشنیز، ادویه کاری می باشد استفاده کنید که علاوه بر بوی مطبو، طعم بهتری بخه اش شما می دهد.

جمع بندی

آش شله قلمکار یکی از آش های سنتی و قدیمی اصفهان می باشد که در همه شهر ها نیز طبخ می شود. در تهیه این آش خوشمزه از انواع حبوبات و سبزیجات و ادویه های مختلف استفاده می شود که در این مقاله طرز تهیه آش شله قلمکار جا افتاده و مجلسی با تمام فوت و فن‌هایش را به شما عزیزان توضیح داده ایم تا از این آش خوشمزه لذت ببرید.

سوالات متداول

سبزی آش شله قلمکار چیست؟

سبزی آش شله قلمکار شامل مرزه، ریحان، گشنیز، جعفری و نعنا می باشد که در صورت عدم دسترسی به سبزی تازه می توانید از سبزی خشک نیز استفاده کنید.

برای کش آمدن آش شله قلمکار باید چکار کنیم؟

برای اینکه آش شله قلمکار کشدار شود و به خوبی جا بیفتد باید در فرآیند پخت مداوم آش را هم بزنید تا ته نگیرد و علاوه بر این برای کش دار شدن آش باید به مدت ۵ الی ۶ ساعت روی حرارت ملایم پخته شود.

طرز تهیه آش شله قلمکار رستورانی خوشمزه چگونه است؟

برای تهیه آش شله قلمکار می توانید به جای استفاده از آب معمولی از عصاره آب قلم استفاده کنید که این امر باعث خوشمزه تر شدن آش شما می شود.