طرز تهیه آبگوشت

وقتی که پای آبگوشت در میان باشد همه به یاد یک غذای معروف و اصیل می افتند. این غذای لذیذ و خوشمزه یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاها در سراسر دنیا می باشد که با روش های متنوعی تهیه می شود. به این منظور در این مقاله با آموزش طرز تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

وقتی که پای آبگوشت در میان باشد همه به یاد یک غذای معروف و اصیل می افتند. این غذای لذیذ و خوشمزه یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاها در سراسر دنیا می باشد که با روش های متنوعی تهیه می شود. به این منظور در این مقاله با آموزش طرز تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله همراه شما هستیم تا بتوانید این غذای خوشمزه را به بهترین شکل ممکن در منزل درست کنید.

مواد لازم آبگوشت خوشمزه به روش سنتی

همانطور که گفتیم آبگوشت یا همان دیزی یکی از پرطرفدار ترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی می باشد. برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی در ابتدا باید مواد لازم آن را تهیه کنید که در قسمت زیر همه این موارد را مشخص کرده ایم.

  • گوشت آبگوشتی : ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سفید : نصف لیوان
  • نخود : نصف لیوان
  • گوجه فرنگی :۲ عدد
  • سیب زمینی : ۲ عدد متوسط
  • پیاز : ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان کافی
  • زردچوبه : به میزان کافی

نکته : برای طرز تهیه آبگوشت ساده دونفره باید نصف این مواد را تهیه کنید. بعد از تهیه این مواد نوبت به مراحل پخت این غذای خوشمزه می رسد که در ادامه طرز تهیه آبگوشت مرحله به مرحله را توضیح داده ایم.

طرز تهیه آبگوشت سنتی
طرز تهیه آبگوشت سنتی

طرز تهیه آبگوشت سنتی

برای طرز تهیه آبگوشت لعابدار پیشنهاد می کنیم نخود و لوبیا را به صورت جداگانه از شب قبل در یک کاسه آب خیس کنید تا به طور کامل نفخ آن از بین برود. بهتر است آب آن ها را چندین بار عوض کنید تا در پخت کار شما بسیار آسان شود.

در ابتدای طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی یک قابلمه بردارید و در آن مقداری روغن بریزید و سپس گوشت را به آن اضافه کنید. در این حین گوشت را به خوبی تف دهید تا زمانی که رنگ آن تغییر کند، بعد از انجام این کار نخود و لوبیاهایی که از شب قبل خیس خورده اند را تمیز بشویید و به قابلمه اضافه کنید و به مدت یک دقیقه با گوشت تف دهید.

اگر می خواهید آشپزی را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، باید در بهترین آموزشگاه آشپزی ثبت نام کنید و زیر نظر اساتید برتر مهارت های لازم را کسب کنید.

در قدم بعد پوست گوجه فرنگی و یکی از پیازها را بگیرید و به قابلمه اضافه کنید و سپس ۸ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. یکی از نکات مهم و کاربردی در طرز تهیه آبگوشت مجلسی خوشمزه، اضافه کردن آب جوش در این مرحله می باشد.

فراموش نکنید که حرارت زیر قابلمه باید کم باشد و در این بخش صبر کنید تا آبگوشت با حرارت ملایم بپزد. بعد از اضافه کردن آب جوش برای پخت آبگوشت ۲ الی ۳ ساعت و نیم زمان لازم است تا آبگوشت شما جا بیفتد.

در قدم بعد سیب زمینی ها را بشویید و به قابلمه اضافه کنید. بعد از افزودن سیب زمینی ها، چربی هایی که در قابلمه مشاهده می کنید را خارج کنید و با مابقی پیازها بکوبید تا به خوبی له شوند و مجددا به قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه آبگوشت دیزی لعابدار بازاری

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت دیزی که بعنوان یک غذای محلی نام برده می شود، بعد از پخته شدن کامل گوشت، یک تابه کوچک بردارید و مقداری رب گوجه فرنگی در آن تف دهید تا کامل سرخ شود و با کمی نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید. یکی از نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت دیزی به روش سنتی، تف دادن رب گوجه است که باعث خوشمزه تر شدن و خوشرنگ شدن ابگوشت شما می شود.

بعد از اینکه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کردید، برای جا افتادن آبگوشت صبر کنید تا آبگوشت به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه آبگوشت را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

در مرحله آخر طرز تهیه آبگوشت شما می توانید از دو روش برای سرو آبگوشت استفاده کنید. روش اول به این صورت است که می توانید آبگوشت را در یک کاسه بریزید و مابقی مواد را با گوشت کوب کاملا له کنید و گوشت کوبیده را جداگانه سرو کنید. در روش دوم هم می توانید در هر کاسه مقداری حبوبات و آبگوشت بریزید و میل کنید.

غذاهای سنتی یکی از محبوب ترین انواع غذاها می باشد که همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. برای شرکت در بهترین دوره آشپزی سنتی و دریافت مدرک بین المللی پیشنهاد می کنیم، آموزش آشپزی سنتی آریا تهران را تجربه کنید.

طرز تهیه آبگوشت در زودپز
طرز تهیه آبگوشت در زودپز

طرز تهیه آبگوشت در زودپز

برای طرز تهیه آبگوشت در زودپز باید در قدم اول گوشت را همراه با نخود و لوبیاها در زودپز بریزید و بعد از آن پیازها را به ۴ بخش تقسیم کرده و با مقداری آب درون زودپز بریزید. سپس ادویه ها را اضافه کنید و درب زودپز را ببندید و آن را بر روی حرارت بگذارید تا گوشت به خوبی بپزد. برای پخت گوشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان کافی است.

بعد از اینکه گوشت، لوبیا و نخودها به خوبی پخته شدند، آبگوشت را در یک قابلمه می ریزیم و در قدم بعد سیب زمینی و گوجه ها را به آن اضافه می کنیم. فراموش نکنید که رب گوجه فرنگی را نیز تف دهید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

در ادامه مثل روش قبل چربی آبگوشت را می گیریم و همراه با یک پیاز در کاسه ای مجزا می ریزیم و خوب له می کنیم و سپس به قابلمه آبگوشت اضافه می کنیم. در آخر پس از آنکه سیب زمینی ها خوب پخته شدند، می توانید آبگوشت را به روش دلخواه سرو کنید و نوش جان کنید.

اگر به یادگیری انواع غذاهای خوشمزه به روش های مختلف علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

طرز تهیه آبگوشت با لیموعمانی

همانطور که می دانید از لیموعمانی معمولا به عنوان یک چاشنی خوشمزه در اکثر غذاهای خورشتی و آبگوشتی استفاده می شود که طعم دلچسب تری به خود بگیرد.

برای طرز تهیه آبگوشت مجلسی با طعمی عالی و دلچسب می توانید به آبگوشت خود کمی لیمو عمانی هم اضافه کنید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که لیموعمانی باعث تلخ شدن طعم آبگوشت نشود.

برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از لیمو عمانی از پودر لیمو عمانی استفاده کنید. علاوه بر این می توانید لیموعمانی را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن از بین برود و طعم خوشمزه تری به آبگوشت شما بدهد.

اگر به دنبال دریافت بهترین مدرک بین المللی آشپزی با مناسب ترین هزینه و زیر نظر اساتید برتر هستید، ما به شما دوره آشپزی ملل آریا تهران را پیشنهاد می کنیم. شما پس از طی این دوره می توانید در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید.

طرز تهیه آبگوشت رستورانی
طرز تهیه آبگوشت رستورانی

طرز تهیه آبگوشت رستورانی

در صورتی که می خواهید آبگوشتی مشابه با آبگوشت های رستورانی درست کنید، که علاوه بر طعم خوشمزه رنگی زیبا دارند، بهتر است از شب قبل یا صبح زود برای پخت آن اقدام کنید.

هر چقدر که زودتر پخت آن را شروع کنید آبگوشت شما بیشتر جا می افتد و طعم خوشمزه تر و رنگ خوشرنگ تری به خود می گیرد.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت گوسفندی این است که برای خوشمزه تر شدن آبگوشتتان به آن مقداری دنبه تازه گوسفندی اضافه کنید تا شاهد طعم بی نظیر آن باشید.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه مرغ بریان

فیلم طرز تهیه آبگوشت سنتی

تا به اینجا با طرز تهیه آبگوشت سنتی و خوشمزه ایرانی به روش های مختلف آشنا شدید. در این دستور پخت سعی کرده ایم تمام نکات پخت طرز تهیه آبگوشت را مرحله به مرحله در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به راحتی این غذای خوشمزه را در منزل درست کنید.

لاذم به ذکر است که به زودی در این بخش فیلم طرز تهیه آبگوشت سنتی و همینطور طرز تهیه آبگوشت ساده تصویری قرار خواهد گرفت تا بتوانید با مشاهده فیلم های مربوطه آشپزی راحت تری داشته باشید.

اگر می خواهید لیستی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای دنیا را داشته باشید، با مراجعه به صفحه خوشمزه ترین غذای دنیا می توانید هر روز غذاهای متنوع و خوشمزه درست کنید.

نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت مجلسی

اگر زمان پخت آبگوشت برای شما مهم است و می خواهید این غذای خوشمزه در مدت زمان کمتری پخته شود، از زودپز استفاده کنید.

برای طرز تهیه آبگوشت در قابلمه اگر می خواهید از لیموعمانی استفاده کنید، برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت، در لیموعمانی از قبل چند سوراخ ایجاد کنید و آن را حدود ۲۰ دقیقه در آب ولرم قرار دهید و به مدت یک ساعت در آبگوشت بگذارید و بعد آن را خارج کنید.

برای طرز تهیه آبگوشت ساده و خوشمزه می توانید کمی سبزی خشک معطر به آن اضافه کنید تا طعم خوشمزه تری به آبگوشت شما بدهد.

برای خوشمزه تر شدن آبگوشتتان می توانید از گوشت گوسفندی با استخوان استفاده کنید.

استفاده از چوب دارچین در تهیه آبگوشت می تواند طعم آن را بسیار لذیذ و خوشمزه کند. برای استفاده از دارچین می توانید بعد از اضافه کردن سیب زمینی ها، چوب دارچین را به آبگوشت اضافه کنید.

دلمه یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. در مقاله طرز تهیه دلمه، تهیه دلمه برگ مو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی آموزش داده شده است.

طرز تهیه آبگوشت سنتی تبریز
طرز تهیه آبگوشت سنتی تبریز

طرز تهیه آبگوشت سنتی تبریز

آبگوشت دیزی سنگی تبریز یکی از معروف ترین غذاهای استان آذربایجان شرقی می باشد. اگر تا به حال این آبگوشت خوشمزه را امتحان نکرده اید، حال وقت آن رسیده است که با مرحله به مرحله پخت فوق العاده ترین آبگوشت عمرتان آشنا شوید.

مواد لازم برای طرز تهیه آبگوشت برای ۶ نفر با استفاده از دیزی سنگی که به روش تبریزی معروف است به صورت زیر می باشد:

  • زردچوبه : ۱ قاشق چای خوری
  • گوشت گوسفندی همراه با استخوان : ۱ کیلوگرم
  • نخود : ۱/۲ پیمانه
  • لوبیا سفید : ۱/۲ پیمانه
  • پیاز بزرگ : ۲ عدد پیاز بزرگ
  • رب گوجه فرنگی : ۱/۴ پیمانه رب گوجه فرنگی
  • سیب زمینی :۳ عدد سیب زمینی
  • لیموعمانی : ۱ عدد
  • نمک و فلفل : به میزان کافی
  • ترشی لیته، سبزی خوردن، نان سنگک و سالاد شیرازی : برای سرو به میزان دلخواه

قدم اول در طرز تهیه آبگوشت در دیزی سنگی، محیا کردن مواد اولیه آبگوشت دیزی سنگی تبریزی می باشد. برای اینکار گوشت و دنبه ها را کاملا تمیز بشویید و به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. برای طعم دار کردن گوشت از مقداری نمک، زردچوبه و فلفل استفاده کنید و روی آن را با یک پلاستیک خوب بپوشانید و یک روز کامل در یخچال بگذارید تا خوب استراحت کند.

برای یادگیری طرز تهیه آش شله قلمکار خوشمزه و مجلسی به سبک سنتی، مقاله طرز تهیه آش شله قلمکار را مطالعه کنید.

علاوه بر این یک کاسه بردارید و در آن نخود و لوبیا را همراه با ۳ لیوان آب و کمی نمک خیس کنید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه دارید.

در قدم بعد برای طرز تهیه آبگوشت تبریزی با نخود، یک قابلمه بزرگ یا دیزی سنگی را روی حرارت بالا بگذارید. در ادامه مقداری گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی و ۸ پیمانه آب را همراه با نخود و لوبیا به آن اضافه کنید.

تا به جوش آمدن آب صبر کنید و سپس مواد را کامل هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. در این قسمت حرارت را کم کنید تا آبگوشت با حرارت ملایم به مدت ۲ ساعت بپزد.

بعد از گذشت دو ساعت سیب زمینی ها را به صورت ریز خرد کنید و به همراه لیموعمانی به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا قابلمه یا دیزی تا زمان نرم شدن سیب زمینی ها روی حرارت ملایم بپزد و سپس مقداری فلفل و نمک به آن اضافه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت در دیزی سنگی

یکی از نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت در دیزی سنگی، استفاده از مواد اولیه تازه و مرغوب برای آبگوشت می باشد که این امر باعث خوشمزه تر شدن آن می شود.

یکی از فوت و فن های مهم در خوشمزه تر شدن و لعاب دار شدن آبگوشت، حرارت ملایم آن می باشد. بهتر است آبگوشت با حرارت ملایم پخته شود تا به خوبی جا بیفتد. شاید این امر بسیار ساده باشد اما در خوش طعم شدن آبگوشت و خورشت های گوشتی بسیار تاثیرگذار است.

یکی از دیگر نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت سنتی تبریز، استفاده از دنبه تازه گوسفندی در آبگوشت دیزی است که باعث خوشمزه تر شدن آن می شود.

بهتر است لیموعمانی را به صورت درسته در قابلمه بیندازید و سپس آن را بعد از تهیه شدن آبگوشت مصرف نکنید چرا که این لیموعمانی حاوی چربی زیادی است.

طرز تهیه آبگوشت ارومیه
طرز تهیه آبگوشت ارومیه
طرز تهیه آبگوشت ارومیه

یکی از اصیل ترین و محبوب ترین غذاهای ارومیه، آبگوشت می باشد که طرفداران بسیاری دارد. شما می توانید در سفره سراهای ارومیه بهترین و خوشمزه ترین آبگوشت ها را تجربه کنید.

معمولا آبگوشت مخصوص ارومیه در ظروف سفالی با گوشت گوسفندی تازه، دنبه، روغن حیوانی، لوبیا، نخود و سیب زمینی تهیه می شود و با انواع سبزیجات تازه، ترشیجات، دوغ و… سرو می شود.

اگر به این شهر سفر کردید حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید چرا که از طعم بی نظیر آن شگفت زده خواهید شد.

طرز تهیه آبگوشت عربی

آبگوشت عربی با نام دیگر شوربا کاملا مشابه سوپ می باشد که در بین افراد عربی زبان محبوبیت خاصی دارد. این غذای خوشمزه به ۲ روش آبگوشت عربی بدون حبوبات و آبگوشت عربی با حبوبات تهیه می شود که در ادامه می توانید با هر دو این روش آشنا شوید.

طرز تهیه آبگوشت عربی بدون حبوبات

مواد لازم برای طرز تهیه آبگوشت عربی بدون حبوبات شامل موارد زیر می شود:

  • گوشت گاو یا گوسفندی : ۳۰۰ گرم
  • گندم شکسته : نصف پیمانه
  • گوجه فرنگی : ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
  • زنجبیل : ۱ قاشق چایخوری
  • سیر : ۱ حبه
  • فلفل سبز : ۳ الی ۴ عدد دانه
  • فلفل سیاه : ۱ قاشق چایخوری
  • دانه گشنیز : ۱ قاشق چایخوری
  • هل : ۳ عدد
  • میخک : ۳ عدد
  • لیمو خشک : نصف لیمو
  • روغن : ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک : به میزان لازم
  • آب : به میزان لازم

قدم اول در طرز تهیه آبگوشت عربی این است که گندم ها را از ۸ ساعت قبل از پخت خیس کنید. در قدم بعد قابلمه یا زودپز مورد نظر خود را بردارید و در آن مقداری روغن بریزید. سپس در قابلمه مقدرای سیر و زنجبیل خرد شده بریزید و آن را تف دهید. سپس تکه های گوشت را اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه با حرارت زیاد تف بخورد.

بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر پیدا کرد، گندم ها را به همراه نمک اضافه کنید. در مرحله بعد گوجه ها را پوره کنید و با فلفل سبز و رب گوجه فرنگی مخلوط کنید و به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید.

در این قسمت نوبت به اضافه کردن ادویه جات و آب می رسد. زمانی که این کار را انجام دادید در زودپز یا قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. در اینجا آبگوشت شما حاضر است و می توانید آن را با سبزیجات یا ترشیجات مختلف سرو کنید و نوش جان کنید.

طرز تهیه آبگوشت عربی با حبوبات
طرز تهیه آبگوشت عربی با حبوبات
طرز تهیه آبگوشت عربی با حبوبات

مواد لازم برای طرز تهیه آبگوشت عربی با حبوبات شامل موارد زیر می شود:

  • گوشت بره : ۵۰۰ گرم
  • نخود پخته : ۲ پیمانه
  • پیاز : ۱ عدد بزرگ
  • گوجه‌فرنگی : ۳ عدد بزرگ
  • رب گوجه‌فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاره تازه : ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک : ۱ قاشق چایخوری
  • دارچین : ۱ قاشق چایخوری
  • زردچوبه : ۱ قاشق چایخوری
  • گشنیز : ۱ قاشق چایخوری
  • نعنا خشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو : ۱ عدد
  • روغن زیتون فوق‌ بکر : ۳ قاشق غذاخوری
  • آب مرغ : ۴ پیمانه

بعد از تهیه کردن این مواد نوبت به طرز تهیه آبگوشت عربی خوشمزه می رسد. در ابتدا گوشت بره را با کمی نمک و فلفل سیاه بپوشانید تا خوب طعم دار شود.

در ادامه یک قابلمه یا زودپز بزرگ بردارید و کمی روغن زیتون در آن بریزید و سپس گوشت را اضافه کنید و خوب تف دهید. زمانی که رنگ گوشت تغییر پیدا کرد، آن را از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید.

در همین قابلمه، پیاز‌ها را خوب تفت دهید تا طلایی شوند. در قدم بعد آب مرغ، گوجه‌فرنگی، رب، ادویه‌ها و گوشت بره را اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت بره نرم شود.

در این مرحله با توجه به نوع گوشت، مدت زمان پخت آن متفاوت است. در قدم آخر نخود، نعنا و آبلیمو را اضافه کنید و صبر کنید تا آبگوشت خوب پخته شود و همه مواد با هم ترکیب شوند. حال آبگوشت شما آماده است و می توانید آن را میل کنید.

طرز تهیه آبگوشت ترکی

آبگوشت یکی از غذاهای پرطرفدار و سنتی در کشور ترکیه می باشد که مراحل پخت آن کاملا مشابه با مراحل طرز تهیه آبگوشت ایرانی می باشد که در مطالب فوق به طور کامل توضیح داده ایم.

تنها تفاوتی که در طرز تهیه آبگوشت ترکی وجود دارد، استفاده از نخود به جای لوبیا و استفاده از مقداری سبزی معطر تازه یا خشک می باشد که طعم عالی تری به آبگوشت می دهد.

این غذا یکی از غذاهای مقوی و پرخاصیت بوده که می توانید آن را با گوشت گوسفندی تهیه کنید و در انتهای پخت مقداری لیموعمانی یا رب لیمو عمانی به آن اضافه کنید و با انواع ترشی ها و سبزیجات سرو کنید.

جمع بندی

آبگوشت یکی از غذاهای اصیل و سنتی در سراسر کشور می باشد که به روش های مختلفی تهیه می شود. اگر شما هم می خواهید طرز تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله را آموزش ببینید، این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه آبگوشت دیزی لعابدار بازاری به چه صورت می باشد؟

برای تهیه آبگوشت دیزی به روش بازاری بهتر است از گوشت گوسفندی و چند دنبه تازه استفاده کنید تا طعم آبگوشت شما را دلچسب تر کند.

طرز تهیه آبگوشت ترکی چگونه است؟

طرز تهیه آبگوشت ترکی با آبگوشت اصیل ایرانی کاملا مشابه است با این تفاوت که در طرز تهیه آبگوشت ترکی به جای لوبیا از نخود استفاده می شود.

نکته مهم در طرز تهیه آبگوشت سنتی چیست؟

پخت آبگوشت با حرارت و شعله کم و تف دادن رب گوجه از مهم ترین نکات در طرز تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه و خانگی می باشند.