طرز تهیه دلمه

دلمه یکی از غذاهای پرطرفدار و محبوب در خاورمیانه می باشد که از مواد پرخاصیتی از جمله برنج، گوشت، حبوبات، سبزیجات، برگ درخت انگور تهیه می شود. اگر برای درست کردن این غذای خوشمزه و پرخاصیت به دنبال طرز تهیه دلمه برگ مو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی هستید تا انتهای این […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

دلمه یکی از غذاهای پرطرفدار و محبوب در خاورمیانه می باشد که از مواد پرخاصیتی از جمله برنج، گوشت، حبوبات، سبزیجات، برگ درخت انگور تهیه می شود. اگر برای درست کردن این غذای خوشمزه و پرخاصیت به دنبال طرز تهیه دلمه برگ مو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید چرا که در این مقاله قصد داریم طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای خوشمزه و ساده مرحله به مرحله به شما توضیح دهیم.

مواد لازم دلمه برای ۴ نفر

دلمه یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در لیست غذاهای ایرانی می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. این غذای لذیذ و پرخاصیت از برنج، گوشت، حبوبات، سبزیجات تهیه شده و در برگ درخت انگور پیچیده می شود. برای طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه تبریزی ابتدا باید موارد زیر را تهیه کنید.

  • برنج : ۲ لیوان
  • لپه : ۱۰۰ گرم
  • سبزی دلمه : ۲۰۰ گرم
  • پیاز : ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده : ۲۰۰ گرم
  • شکر : ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه : نصف لیوان
  • برگ مو : به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه : به میزان لازم
  • روغن : به میزان لازم

میزان مواد گفته شده برای طرز تهیه دلمه برگ مو برای ۴ نفر مناسب می باشد و در صورتی که می خواهید این غذای خوشمزه را برای نفرات بیشتری درست کنید باید مواد را دو برابر تهیه کنید.

اگر می خواهید با دستور پخت غذاهای محلی انواع استان های مختلف آشنا شوید، مقاله غذای محلی را از دست ندهید.

طرز تهیه دلمه
طرز تهیه دلمه

طرز تهیه دلمه

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه ساده، لپه ها را از ۲ ساعت قبل از پخت دلمه در کاسه ای بریزید و درون کاسه را تا سطح لپه ها با آب پر کنید تا لپه ها خیس بخورند و نفخ آن ها کاملا از بین برود. بعد از انجام این کار لپه ها را بشویید و در یک قابلمه بریزید.

در قدم بعد به قابلمه ای که در آن لپه قرار دارد ۲ لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید و زمانی که آب به جوش آمد حرارت را ملایم تر کنید. بعد از اینکه لپه ها کامل پخته شدند، آن ها را در یک صافی بریزید و تا زمانی که آب اضافی از آن خارج شود صبر کنید.

لاذم به ذکر است که تا زمان پخته شدن لپه ها می توانید مابقی مواد را آماده کنید. به طور مثال می توانید سبزی دلمه را که شامل پیازچه، مرزه، شوید، نعناع، جعفری، ترخون می باشد را پاک کنید و بشویید تا برای پخت آماده باشند.

بعد از شستن سبزی ها آن ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و صبر کنید تا سبزی ها کاملا خشک شوند. سپس سبزی را به صورت دستی یا برقی به صورت متوسط (نه ریز نه درشت) خرد کنید.

برای یادگیری صفر تا صد آشپزی به صورت حرفه ای، آموزشگاه آشپزی آریا تهران را به شما معرفی می کنیم.

در این مرحله برنج را در یک کاسه مناسب بریزید و روی آن را با آب پر کنید تا خیس بخورد. حال قابلمه ای را بردارید و نصف آن را آب بریزید و به آن مقداری نمک اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا زمانی که آب به جوش آید.

هنگامی که آب به جوش آمد برنج را بشویید و پس از خالی کردن آب آن در قابلمه آب در حال جوش بریزید. در این قسمت سعی کنید کمی برنج را هم بزنید تا دانه های برنج به هم نچسبند. حال اجازه دهید تا دانه های برنج بپزند و نرم شوند.

برای اینکه مطمئن شوید که آیا برنج برای دلمه آماده شده است یا خیر، بعد از گذشت ۶ دقیقه برنج را لای دندان های خود تست کنید در صورتی که اطراف برنج نرم شده بود، به این معناست که برنج شما پخته شده است. حال قابلمه برنج را از روی حرارت بردارید، آن را آبکشی کنید و در یک گوشه قرار دهید.

اگر به طرز تهیه انواع غذاهای سنتی علاقه مند هستید، آموزش آشپزی سنتی آریا تهران می تواند به شما دستور پخت انواع غذای سنتی را به طور کاملا حرفه ای و کاربردی آموزش دهد.

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه تبریزی
طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه تبریزی

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه تبریزی

در این مرحله پیازها را پوست بگیرید و بعد از شستن، آن هارا به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس یک تابه بردارید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. زمانی که روغن و تابه داغ شدند پیاز ها را در تابه ریخته و تف دهید تا سبک و شفاف شوند.

بعد از اینکه پیازها را تف دادید، مقداری زردچوبه به آن ها اضافه کنید و دوباره کمی تف دهید و سپس گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه کنید و کمی فلفل سیاه و نمک روی آن بپاشید و دوباره تف دهید تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند. بعد از اینکه گوشت ها سرخ شدند تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

برای طرز تهیه دلمه ساده خانگی بدون گوشت می توانید در این قسمت گوشت را حذف کنید و از حبوبات، سبزیجات یا قارچ یا استفاده کنید. همچنین می توانید به جای گوشت از برنج و لپه بیشتریاستفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه و معروف، سری به مقالات آشپزی بزنید.

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی به روش تبریزی

حال زمان آن است که سبزی های خرد شده را اضافه کنید و کمی تف دهید و سپس لپه ها و برنج هایی که از قبل پخته شده اند را به مواد اضافه کنید و مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه روی مواد بریزید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

در این قسمت از طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی به روش تبریزی یک قابلمه بردارید که به راحتی بتوانید برگ موها را در آن جابجا کنید. تا نصف قابلمه آب بریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید و کمی در آن نمک بریزید و سپس برگ موها را در داخل آن قرار دهید. بعد از گذشت ۱ دقیقه برگ موها را از داخل آب بیرون بیاورید و آن ها را آبکشی کنید.

در قدم بعد روی برگ موها آب سرد بگیرید و صبر کنید تا آب اضافی از آن ها خارج شود. این اقدامات باعث می شود تا برگ موها نرم تر شوند. حال نوبت آن است که برگ موها را روی یک ظرف یا تخته قرار دهید و یک قاشق از مواد دلمه را وسط برگ مو بگذارید.

با مراجعه به صفحه دوره آشپزی ملل می توانید آشپزی را زیر نظر اساتید برتز کشور آموزش ببینید و در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید.

در صورتی که برگ موها کوچک باشند می توانید از دو عدد برگ مو استفاده کنید. حال اطراف برگ مو را تا بزنید و یک مربع درست کنید. قابلمه ای که برای دلمه در نظر گرفته اید را کنار خود قرار دهید و در کف آن کمی روغن بریزید.

طرز تهیه دلمه برگ مو به روش ترکی و با طعمی بی نظیر

در این مرحله جهت طرز تهیه دلمه برگ مو به روش ترکی و با طعمی بی نظیر، کل قابلمه را با برگ مو پر کنید و دلمه های پر شده از مواد را بر روی آن منظم بچینید و در آخر روی برگ مو ها را مجددا با برگ مو پر کنید. سپس یک بشقاب یا پیش دستی روی برگ ها قرار داده و ۲ لیوان آب و ۱/۲ روغن را با هم مخلوط کنید.

این ترکیب را روی مواد بریزید و قابلمه را به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا دلمه ها کاملا پخته شوند. ۳۰ دقیقه بعد ۱/۲ لیوان سرکه و شکر را در شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و آرام هم بزنید. زمانی که شکر کاملا حل شد، شیرجوش را از روی حرارت بردارید.

در قدم آخر برگ روی دلمه ها را تست کنید و در صورت نرم بودن و پخته شدن، ترکیب سرکه و شکر را روی دلمه ها بریزید و تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا به جوش آید و مزه به خود بگیرد. در نهایت زیر قابلمه را خاموش کنید و دلمه برگ مو را در یک ظرف مناسب بپیچید و میل کنید.

پیشنهاد ویژه : خوشمزه ترین غذای دنیا

چاشنی دلمه برگ مو
چاشنی دلمه برگ مو

چاشنی دلمه برگ مو

اگر می خواهید به دلمه های خود طعم خوشمزه تر و دلچسب تری بدهید می توانید از چاشنی های مختلف استفاده کنید. البته باید گفت که استفاده از چاشنی با توجه به طبع و سلیقه شما می تواند متفاوت باشد.

یکی از رایج ترین چاشنی هایی که در طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی استفاده می شود، سکنجبین می باشد که طعمی ملس به دلمه شما می دهد و ترشی آن را از بین می برد. البته همانطور که گفتیم چاشنی ها طبق سلیقه های هر فرد استفاده می شود و در صورتی که طعم ترش دلمه را بیشتر می پسندید نیازی نیست از سکنجبین استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید دلمه شما طعم شیرینی داشته باشد، می توانید مقداری سکنجبین به شکر اضافه کنید اما اگر طعم ترش را بیشتر می پسندید برای طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار، می توانید از رب انار به عنوان چاشنی استفاده کنید. برای این کار می توانید به جای سرکه از رب انار استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید طرز تهیه گراتن مرغ و بادمجان را مرحله به مرحله یاد بگیرید، مقاله گراتن مرغ و بادمجان را مطالعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور

یکی از نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی خوشمزه با گوشت چرخ کرده، ترد شدن دلمه ها می باشد. برای اینکه دلمه های ترد و خوشمزه تری داشته باشید و بتوانید از آن در مجالس یا مهمانی های مختلف استفاده کنید، می توانید بعد از پخته شدن و آماده شدن دلمه ها، آن ها را در یک ظرف مخصوص ماکروویو قرار دهید و ذلمه ها را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه در ماکروویو قرار دهید.

در صورت نداشتن ماکروویو، می توانید از فر یا اون توستر استفاده کنید و سپس دلمه ها را به روش دلخواه سرو کنید و نوش جان کنید.

اگر به دنبال فوت و فن دلمه برگ مو هستید، باید بگوییم که یکی از نکات مهم در طرز تهیه دلمه، طعم و عطر آن می باشد که باعث می شود دلمه شما خاص باشد. برای اینکه بتوانید طعم و عطر بهتری به غذای خود بدهید پیشنهاد می کنیم، از سبزی های تازه و معطر استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هنگام پاک کردن سبزی ها، حتما ساقه های آن ها دور بریزید و تنها از برگ تازه سبزیجات در طرز تهیه دلمه استفاده کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان
طرز تهیه دلمه بادمجان

طرز تهیه دلمه بادمجان

برای طرز تهیه دلمه بادمجان ساده برای ۴ نفر، باید به مود اولیه ۸ عدد بادمجان اضافه کنید و مراحلی که در قسمت قبل گقته شد را طی کنید. زمانی که برنج را با مواد دیگر کاملا مخلوط کردید، به سراغ بادمجان ها بروید و کلاهک آن ها را جدا کنید و بعد از آن داخل بادمجان ها را خالی کنید.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه پکوره

توجه داشته باشید که در این مرحله به بدنه بادمجان ها آسیبی وارد نشود. در قدم بعد بادمجان ها را در مقداری روغن به خوبی تف دهید تا سرخ شوند اما باید حواستان باشد که بادمجان ها له نشوند. سپس آن ها را از تابه خارج کنید و با یک دستمال روغن اضافی آن را بگیرید.

در قدم بعد طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر، بادمجان هایی که شکم آن ها را از بادمجان دلمه ای خالی کرده بودید را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب تف دهید. در ادامه برنج و لپه را به مابقی ترکیبات اضافه کنید.

در قدم آخر بعد از سرخ شدن همه ترکیبات دلمه، برنج و لپه نیم پز شده را همراه با سبزی دلمه و ادویه های مورد نیاز به دلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. در اینجا کار تمام است و دلمه بادمجان شما آماده است.

طرز تهیه دلمه بادمجان بدون لپه

اگر تمایلی به لپه ندارید و نمی خواهید در این دستور غذا از آن استفاده کنید، برای طرز تهیه دلمه بادمجان بدون لپه می توانید لپه را از لیست مواد لازم حذف کنید و همچنین در مرحله اول از خیس کردن لپه ها صرف نظر کنید و مراحل بعد را انجام دهید.

اگر می خواهید طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی و اصیل ایرانی را مرحله به مرحله آموزش ببینید، به صفحه طرز تهیه کشک و بادمجان مراجعه کنید.

نکته مهم در طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه، اضافه کردن رب گوجه فرنگی بعد از تف دادن گوشت چرخ کرده می باشد. برای این کار می توانید از ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید و خوب با گوشت چرخ کرده تف دهید تا مزه خامی آن از بین برود.

طرز تهیه سس دلمه بادمجان
طرز تهیه سس دلمه بادمجان

طرز تهیه سس دلمه بادمجان

برای درست کردن سس دلمه بادمجان، ابتدا پیاز را رنده کنید و در یک ظرف مناسب مقداری روغن بریزید و پیازها را تف دهید تا به خوبی سرخ شوند. در قدم بعد رب گوجه فرنگی و گوجه های رنده شده را همراه با ادویه های مورد نیاز به پیاز های سرخ شده اضافه کنید و سپس ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید و صبر کنید تا سس کاملا جا بیفتد.

در این مرحله از طرز تهیه سس دلمه بادمجان، مقداری از مواد دلمه را داخل بادمجانها بریزید و در صورت دلخواه می توانید کمی پنیر پارمزان هم به آن اضافه کنید. در این قسمت می توانید سر بادمجان های جدا شده را بگذارید یا در صورت دلخواه می توانید این کار را انجام ندهید.

برای تهیه آبگوشت دیزی لعابدار به روش رستورانی، پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه آبگوشت را مطالعه کنید.

طبق روشی که گفته شد همه بادمجان ها را به ترتیب پر کنید و در داخل سس قرار دهید. ظرف را روی حرارت متوسط بگذارید و به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه اجازه دهید تا مواد خوب پخته شوند.

در صورت دلخواه می توانید برای پخت از فر استفاده کنید، به این صورت که یک ظرف مناسب را پر از آب کنید و در کف فر قرار دهید و سپس ظرف حاوی دلمه بادمجان را در طبقه اول فر بگذارید و آن را روی حرارت ۱۵۰ الی ۲۰۰ تنیم کنید تا به مدت ۴۰ دقیقه مواد بپزد.

لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه سس دلمه فلفل دلمه ای می توانید از همین روش نیز استفاده کنید با این تفاوت که به جای بادمجان از فلفل دلمه ای استفاده کنید.

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای
طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای

طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر در قابلمه بسیار ساده است و برای اینکار نیاز نیست مراحل پیچیده ای را طی کنید. شما می توانید طبق مراحلی که برای طرز تهیه دلمه بادمجان گفته شد، پیش بروید با این تفاوت که به جای استفاده از بادمجان، به همین تعداد از فلفل دلمه ای استفاده کنید. از این روش نیز می توانید برای طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای تبریزی استفاده کنید.

اگر دوست دارید کوکوی سیب زمینی را به روش رستورانی درست کنید، در مقاله طرز تهیه کوکو می توانید طرز تهیه کوکو سیب زمینی پخته خوشمزه و مجلسی در تابه و فر را مرحله به مرحله آموزش ببینید.

در مرحله آخر طرز تهیه دلمه ساده خانگی فلفل دلمه ای، بعد از اینکه مواد دلمه آماده شد، سر فلفل دلمه ها را ببرید و کنار بگذارید. در ادامه داخل فلفل دلمه ها را خارج کنید و داخل آن ها را با مواد دلمه پر کنید. به همین ترتیب مابقی فلفل دلمه ها را پر کنید و در داخل قابلمه بچینید.

در صورت تمایل می توانید در طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی سر فلفل دلمه ها را روی آن ها قرار دهید و مقداری رب گوجه را تف دهید و با آب ترکیب کنید و روی فلفل دلمه ها بریزید و بگذارید حدود نیم ساعت فلفل دلمه ها با حرارت ملایم بپزد. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه دلمه فلفل دلمه ای شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

در صورت تمایل برای طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای بدون گوشت، می توانید گوشت را از لیست مواد مورد نیاز حذف کنید و به جای آن از حبوبات استفاده کنید.

لاذم به ذکر است که بهتر است از ۸ عدد فلفل دلمه ای برای طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای برای ۴ نفر استفاده کنید.

برای یادگیری طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر مرحله به مرحله، مقاله طرز تهیه کتلت را مطالعه کنید.

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای ایتالیایی

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای ایتالیایی به این صورت می باشد که ابتدا باید رب گوجه فرنگی، پودر سیر، ۱/۲ آب، پودر پیاز، سرکه و شکر را به مدت ۳۰ دقیقه در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. دقت داشته باشید که در ۵ دقیقه آخر، پودر آویشن نیز اضافه کنید.

در قدم دوم برنج را با یک پیمانه آب و مقداری نمک بجوشانید و بعد آن را آبکش کنید و در یک گوشه قرار دهید. یک تابه بردارید و سیر و پیاز را با هم تف دهید. در ادامه گوشت را به آن اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت عوض شود تف دهید.

در ادامه لوبیا اضافه کنید و میزان نمک و فلفل مواد را بررسی کنید. حال سر فلفل دلمه را ببرید و درون آن را خالی کنید. فر را روی دمای ۱۸۰درجه تنظیم کنید. یک کاسه مناسب بردارید برنج را به همراه مواد گوشت و یک پیمانه سس گوجه فرنگی مخلوط کنید و داخل فلفل دلمه ها را با این مواد پر کنید و در فلفل ها را روی آن قرار دهید.

حال یک ظرف مناسب فر بردارید و کف آن را رب گوجه فزنگی بریزید و فلفل ها را درون آن بچینید. مدت زمان لازم برای پخت دلمه ها ۵۰ دقیقه می باشد.

فیلم طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای

تا به اینجا با طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای و بادمجان آشنا شدید و متوجه شدید که با رعایت یکسری نکات اصولی و ساده می توانید این غذای خوشمزه و لذیذ را در کمتر از چند ساعت آماده کنید و در انواع مهمانی های خاص از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال فیلم طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای هستید تا بتوانید به صورت تصویری دستور تهیه این غذای خوشمزه را آموزش ببینید، به زودی در این مکان فیلم طرز تهیه فلفل دلمه ای به روش های مختلف قرار خواهد گرفت.

طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه به سبک آذربایجانی

شاید برایتان سوال باشد که طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه به سبک آذربایجانی چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت طرز تهیه این غذا به سبک آذربایجانی با طرز تهیه دلمه بادمجان کاملا مشابه است و می توانید طبق مراحلی که توضیح داده ایم این غذای خوشمزه را به سبک آذربایجانی درست کنید.

طرز تهیه دلمه کلم
طرز تهیه دلمه کلم

طرز تهیه دلمه کلم

اگز جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید دلمه را با استفاده از کلم برگ تهیه کنید، با ما همراه باشید تا راز خوشمزگی دلمه کلم را یاد بگیرید.

مواد مورد نیاز دلمه کلم شامل موارد زیر می شود:

  • کلم برگ : ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
  • برنج : ۱ پیمانه
  • لپه پخته : نصف پیمانه
  • پیاز : ۱ عدد
  • سبزی معطر : به میزان لازم
  • رب : ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون : ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه : ۱/۳ لیوان
  • شیره انگور : ۱ استکان
  • نمک، فلفل و زردچوبه : به میزان لازم

درمرحله اول از طرز تهیه دلمه کلم ساده، باید از شب قبل لپه ها را خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. سپس آن ها را بشویید و با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا بپزد. بعد از پختن لپه ها نوبت به پختن برنج می رسد. توجه داشته باشید که برنج نباید کاملا نرم شود و باید به صورت نیم پز باشد. برنج را نیز با مقداری آب و نمک روی حرارت ملایم بگذارید تا کمی نرم شود.

بعد از پخته شدن برنج آب آن را خالی کنید و در کناری قرار دهید. در این مرحله پیاز ها را خرد کنید و در یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید.

طرز تهیه دلمه کلم با مرغ

بعد از طلایی شدن پیازها، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند آن را تف دهید. توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی نمی خواهید از گوشت استفاده کنید می توانید به جای آن از مرغ چرخ کرده یا نگینی خرد شده استفاده کنید. به این صورت که بعد از طلایی شدن پیاز ها به جای گوشت، مرغ چرخ کرده اضافه کنید.

در طرز تهیه دلمه کلم با رب گوجه ابتدا رب گوجه را در کمی روغن تف دهید تا مزه خامی اش از بین برود. سپس رب گوجه را به گوشت اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا باهم ترکیب شوند. در ادامه سبزی هایی که از قبل شسته اید و آب آن خارج شده است را به صورت دستی یا برقی ریز خرد کنید.

بعد از خرد کردن سبزی ها آن را به گوشت اضافه کنید و دوباره مواد را با هم مخلوط کنید. سپس لپه ها و درنهایت برنج پخته شده را به مواد اضافه کنید.

در این مرحله وسط کلم را با یک چاقو ببرید. یک قابلمه آب جوش بگذارید و کمی نمک در آن بریزید و بعد از این که آب به جوش آمد کلم را داخل آب در حال جوش بگذارید. بعد از اینکه کلم ها پخته شدند آن ها را از آب خارج کنید.

برگ های کلم را روی یک تخته قرار دهید و روی هر برگ یک قاشق مواد دلمه بریزید و آن را جمع کنید. برای جلوگیری از وارفتن دلمه ها، سعی کنید مواد زیاد نریزید و بعد آن ها را محکم بپیچید.

حال یک قابلمه مناسب بردارید و تعدادی کلم برگ در آن قرار دهید و سپس دلمه ها را روی برگ ها قرار دهید. لاذم به ذکر است که طرز تهیه دلمه کلم شیرازی و همینطور طرز تهیه دلمه کلم ارومیه به همین شکل می باشد و در صورت تمایل می توانید از سبزیجات و ادویه های مختلف استفاده کنید.

طرز تهیه سس دلمه کلم
طرز تهیه سس دلمه کلم

طرز تهیه سس دلمه کلم

برای طرز تهیه سس دلمه کلم ابتدا رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تف دهید. بهتر است برای خوشمزه تر شدن سس دلمه کلم از روغن زیتون استفاده کنید. در ادامه مقداری شیره انگور و سرکه به آن اضافه کنید و در آخر کمی نمک و فلفل دلمه روی آن بپاشید.

این سس را روی دلمه ها بریزید و یک ظرف سنگین روی آن قرار دهید تا دلمه ها وا نروند و خوب پخته شوند. زمانی که سس به غلظت مورد نظر رسید شعله را خاموش کنید و دلمه ها را دز ظرف مورد نظر بریزید و نوش جان کنید.

نکته : برای طرز تهیه دلمه کلم با رب انار بعد از اینکه مراحل بالا را طی کردید، باید در تهیه سس آن آب،‌ رب انار،‌ نمک و پودر کاری را با هم ترکیب کرده و روی دلمه ها بریزید.

راز خوشمزگی دلمه کلم

راز خوشمزگی دلمه کلم استفاده از ادویه های مختلف می باشد. البته در این مورد باید بگوییم استفاده از ادویه کاملا اختیاری است و بستگی به ذائقه شما دارد. اما در حالت کلی ادویه هایی مانند دارچین و ادویه کاری می توانید در جهت خوشمزه تر شدن دلمه ها استفاده کنید.

در صورتی که دوست ندارید از گوشت استفاده کنید می توانید در طرز تهیه دلمه کلم با مرغ، گوشت را حذف کرده و از مرغ، قارچ، حبوبات و سبزیجات استفاده کنید.

خیلی از افراد دوست دارند در کنار ادویه های دیگر برای طعم دار کردن دلمه ها از سماق نیز استفاده کنند. به همین ترتیب می توانید در طرز تهیه دلمه کلم با سماق، از سماق بیشتری نیز استفاده کنید.

طرز تهیه دلمه کلم برگ سفید مجلسی با گوشت چرخ کرده

یکی از نکات مهم در طرز تهیه دلمه کلم برگ سفید مجلسی با گوشت چرخ کرده این است که باید به دنبال یک کلم برگ بزرگ و تازه باشید. اگر در فرآیند تهیه دلمه ها، رول های کلم برگ پاره شود یا کوچک باشد، تمام زحمت های شما بی فایده می شود. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که برای خوشمزه تر شدن دلمه کلم برگی، کیفیت کلم برگی که تهیه می کنید بسیار مهم می باشد.

طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی

اگر می خواهید بدانید در طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی چه نکاتی را باید رعایت کنیم، باید بگوییم که یکی از نکات مهم در تهیه دلمه به روش کرمانشاهی، استفاده از عسل و آبغوره در ترکیب مواد دلمه می باشد.

در حالت کلی تفاویت میان دلمه های برگ مو به روش کرمانشاهی نسبت به دیگر روش ها، چاشنی‌های ترش ‌و شیرین است که به مواد اصلی دلمه برگ مو اضافه می‌شوند. معمولا برای طرز تهیه دلمه برگ مو ملس از ترکیب چاشنی های ترش و شیرین استفاده می شود.

برای جلوگیری از وارفتن و بازشدن دلمه ها در طرز تهیه دلمه کرمانشاهی، پیشنهاد می کنیم یک بشقاب را روی دلمه ها برعکس کنید تا دلمه ها پاره نشوند.

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

برای طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی خوشمزه و مجلسی قصد داریم نکات مهمی را به شما آموزش دهیم. در ابتدا باید بدانید که همه سبزی ها باید یک اندازه باشد و فقط مقدار سبزی گشنیز باید کمی بیشتر از دیگر سبزی ها باشد.

اگر به هر دلیلی نمی توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید، بهتر است از عصاره گوشت استفاده کنید. به این صورت که یک بسته عصاره گوشت را در یک لیوان آب حل کنید و در مواد دلمه بریزید.

اگر در هنگام پیچیدن برگ مو دلمه های شما پاره شد، می توانید از دو لایه برگ روی هم استفاده کنید. در صورتی که دلمه ها را محکم و با دقت بپیچید، وا نمی روند و پاره نمی شوند.

برای ترش کردن چاشنی دلمه شیرازی به جای استفاده از سرکه، از آبلیمو، آبغوره یا رب انار استفاده کنید تا طعم خوشمزه تر و دلچسب تری به دلمه های شما بدهد.

در صورت تمایل می توانید در طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی به جای سبزی از مقدار زیادی پیازچه استفاده کنید.

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

معمولا اصفهانی ها دوست دارند طعم دلمه های آن ها کمی شیرین باشد. به همین دلیل می توانید برای چاشنی از شکر استفاده کنید و درون دلمه ها خرما قرار دهید.

در صورتی که دوست ندارید طعم دلمه ها خیلی شیرین شود، می توانید از مقدار کمتری شکر استفاده کنید.

در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی می توانید در صورت تمایل از رب گوجه فرنگی یا رب انار شیرین استفاده کنید.

اگر تمایل دارید می توانید از چاشنی آبلیمو در مواد دلمه استفاده کنید تا طعم لذیذتری به دلمه شما بدهد.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه، پختن برنج است به این صورت که برنج باید به صورت نیم پز باشد تا در هنگام پخت دلمه خیلی نرم نشود.

جهت طرز تهیه دلمه برگ مو یزدی می توانید از مقداری مغز گردوی خرد شده استفاده کنید و به مواد دلمه اضافه کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم دلمه یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار می باشد که در مهمانی ها و مجالس خاص سرو می شود. اگر می خواهید صفر تا صد طرز تهیه دلمه به روش های مختلف را یاد بگیرید، در این مقاله می توانید با آموزش طرز تهیه دلمه برگ مو به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی آشنا شوید و این غذای خوشمزه را در انواع مختلف تهیه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه دلمه بادمجان به چه صورت است؟

طرز تهیه دلمه بادمجان بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. شما می توانید طبق مراحلی که در این مقاله توضیح داده شده است این غذای خوشمزه و به یاد موندنی را درست کنید.

طرز تهیه دلمه بدون گوشت چگونه است؟

در صورتی که نمی خواهید از گوشت استفاده کنید، می توانید در تهیه دلمه از قارچ، حبوبات، سبزیجات، لپه یا برنج بیشتری استفاده کنید.

راز یک دلمه خوشمزه چیست؟

یکی از نکات مهم در طرز تهیه دلمه، پختن برنج می باشد. برنج باید به صورت نیم پز باشد تا در حین پخت دلمه ها نرم نشود و طعم دلمه ها را بدمزه نکند.