طرز تهیه کباب بختیاری

یکی از کباب های اصیل ایرانی که تا کنون با روش سنتی طبخ می شود کباب بختیاری است. تاریخچه این کباب خوشمزه به زمان ناصر الدین شاه ایران باز می گردد و از زمان های گذشته این کباب با گوشت گوسفندی و فیله مرغ یا گوشت گوساله تهیه می شد و طعمی لذیذ داشت. در […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از کباب های اصیل ایرانی که تا کنون با روش سنتی طبخ می شود کباب بختیاری است. تاریخچه این کباب خوشمزه به زمان ناصر الدین شاه ایران باز می گردد و از زمان های گذشته این کباب با گوشت گوسفندی و فیله مرغ یا گوشت گوساله تهیه می شد و طعمی لذیذ داشت. در ادامه این مطلب طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی را آموزش می دهیم.

کباب بختیاری چیست؟

تاریخچه کباب بختیاری برای زمان ناصر الدین شاه در ایران بوده، این کباب در دربار شاه طبخ می شد و غذایی گران قیمت با گوشت گوسفند بود که فقط برای مهمانان خاص و ویژه شاه ایران طبخ می شد. کباب بختیاری به دلیل دشواری در پخت تا مدت ها در دربار شاهنشاهی تهیه می شد مدت ها زمان برد تا این غذای خوشمزه لذیذ در میان عموم مردم رواج پیدا کرد.

کباب بختیاری چیست؟
کباب بختیاری چیست؟

اولین بار کباب بختیاری در چهار محال بختیاری تهیه شد، و راسته گوسفندی و سینه مرغ در آن استفاده می شد. بختیاری ها به روش سنتی کباب بختیاری را از گوشت بره و دنبه تهیه می کنند. استفاده از دنبه باعث می شود کباب طعم لذیذ چربی گوسفند در کباب ترکیب شود. مردم بختیاری در هنگام سیخ کردن کباب بختیاری یک عدد گوشت گوسفندی و سپس دنبه می گذارند.

برای آشنایی با انواع غذاهای سنتی ایرانی برای شهر ها و فرهنگ های مختلف مقاله لیست غذای ایرانی را مطالعه نمایید.

فرق کباب بختیاری و قفقازی

کباب بختیاری و کباب قفقازی همانند طرز تهیه کباب قفقازی هر دو کبابی اصیل در ایران و خاورمیانه هستند. از لحاظ طعم و مزه شاید این دو کباب شبیه هم باشند اما مواد ترکیبی آنها یکسان نیست و روش طبخ متفاوتی دارند.

در کباب بختیاری از ماست چکیده و خامه می توانید استفاده نکنید یا سس سویا بریزید به سادگی و آسانی از گوشت گوسفندی همراه چربی تهیه می شود. استفاده از سینه مرغ در کباب بختیاری اختیاری بوده و وابسته به ذائقه و علاقه فردی می باشد.

کباب بختیاری تهیه شده از گوشت گوسفندی یا گوساله و سینه مرغ می باشد. ترکیبات اصلی کباب قفقازی ماست چیکده یا خامه، روغن زیتون، پیاز، کره، زعفران، نمک فلفل سیاه می باشد.

پیشنهاد میشود مقاله طرز تهیه کباب کوبیده آریا تهران را نیز مطالعه نمایید.

فرق کباب بختیاری و قفقازی
فرق کباب بختیاری و قفقازی

طرز تهیه کباب بختیاری

مواد لازم :

  • کره ۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • فیله مرغ ۴۰۰ گرم
  • ماست ۸ قاشق غذاخوری
  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • روغن مایع یا روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت کباب بختیاری

اولین قدم در تهیه کباب تابه ای بختیاری این است که سینه های مرغ شسته شده را در اندازه تکه های جوجه کبابی خردکرده و درون یک کاسه بزرگ بریزید. سپس گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله را در اندازه بزرگتر خرد کرده و به سینه های مرغ اضافه می کنیم.

پیشنهاد میشود طرز تهیه کباب دیگی با برنج با برنج آریا تهران را نیز مطالعه نمایید.

در ادامه پیازهای شسته شده را به صورت حلقه ای خرد کنید و در میان تکه های مرغ و گوشت قرار دهید. سپس زعفران دم کرده را برای طعم زعفرانی کباب بختیاری روی مرغ ها و گوشت ها بریزید و مخلوط کنید تا مرغ ها و گوشت ها به خوبی زعفرانی شوند.

سپس ماست چکیده، روغن زیتون یا مایع، نمک فلفل سیاه را به کاسه اضافه کنید و مواد را به خوبی با دست ورز داده مخلوط کنید. اگر دوست دارید کباب شما کمی طعم ترشی داشته باشد می توانید آب لیمو ترش تازه کمی اضافه کنید.

پس از مخلوط کردن مواد در ادامه طرز تهیه کباب بختیاری سنتی با تکه های گوشت و مرغ ها روی کاسه سلفون کشیده و برای استراحت و جا افتادن مواد طعم دار شدن تکه های گوشت و مرغ به مدت ۲ تا ۴ ساعت کاسه را در یخچال بگذارید.

پس از گذشت زمان و جا افتادن مواد، باید به ترتیب تکه های گوشت و مرغ را سیخ کنید. ابتدا بر روی سیخ های شسته شده یک تکه گوشت گوسفندی و سپس گوشت مرغ را سیخ بنمایید. به همین ترتیب یکی در میان تمامی سیخ ها را با گوشت و مرغ سیخ کنید.

پس از سیخ کردن تکه های مرغ وگوشت برای یکدست شدن کباب بختیاری، آنها را ری سطح صاف یا تخته چوبی با یک گوشت کوب یا پست کارد روی گوشت ها بکوبید تا یکدست شده و کمی پهن شوند.

برای پخت کباب آنها را روی کباب پز یا منقل با حرارت کم بگذارید تا مغز پخت شود. سیخ ها را به آرامی بچرخانید تا تکه های گوشت و مرغ به خوبی بپزد. در مراحل آخر پخت سس کباب بختیاری را آماده کنید، کره ذوب شده و زعفران را با هم مخلوط کنید و در اواخر پخت کباب بختیاری با برس روی کباب ها در هر دو طرف بمالید تا کباب ها خشک نشوند و طعم کره و زعفران به خورد آنها برود کبابی آبدار حاصل شود.

شما می توانید کباب بختیاری را با نان و برنج بخورید، و در کنار آن پیاز، نارنج، سبزی، فلفل سبز، گوجه فرنگی کباب شده سرو نمایید، لازم به ذکر است کباب بختیاری قیمت متقاوتی را در هر یک از رستوران ها و فروشگاه های تهیه غذا دارد.

اگر به دنبال کسب مدرک فنی حرفه ای کباب زنی و تخته کاری هستید پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش کباب آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه کباب بختیاری با سیخ چوبی

شما می توانید بدون نیاز به سیخ های آهنی و منقل، کباب پز با سیخ های چوبی در منزل با کمترین قیمت کباب بختیاری تهیه نمایید.

ابتدا تکه های خرد شده مرغ و گوشت کباب بختیاری را با پیاز، ماست چکیده، روغن زیتون یا مایع، کره، زعفران، نمک فلفل سیاه را به خوبی با دست مخلوط می کنیم تا تکه های مرغ و گوشت به خوبی طعم دار شوند. روی کاسه سلفون کشیده و به مدت ۲ ساعت در یخچال می گذاریم تا مواد به خوبی جا بیافتد.

یک تابه مناسب برداشته و کف آن را با روغن به خوبی چرب کنید، سپس سیخ های چوبی را کف تابه بچینید، و با حرارت کم بگذارید دو طرف کباب بختیاری ما سرخ شود.

در انتها سرخ شدن کباب بختیاری می توانید کره ذوب شده و زعفران دم کرده را روی کباب ها با برس بمالید تا کباب ها ابدار و خوش طعم شوند.

طرز تهیه کباب بختیاری با سیخ چوبی
طرز تهیه کباب بختیاری با سیخ چوبی

در کنار کباب بختیاری با سیخ چوبی می توانید، گوجه سرخ شده به همراه فلفل سبز، پیاز، سبزی، نارنج سرو کنید. لازم به ذکر است در بسیاری از مغازه های فست فود نیز این کباب را با نان باگت سرو می نمایند.

طرز تهیه کباب بختیاری تابه ای

شما می توانید در منزل به آسانی و در مدت زمان کم کباب بختیاری خوشمزه تهیه نمایید. بدون نیاز به منقل و کباب پز به راحتی در تابه کباب بختیاری بپزید.

ابتدا تکه های گوشت و مرغ را به همراه مواد در یک کاسه مناسب بریزید مواد کباب بخیتاری شامل: پیاز، ماست چکیده، روغن زیتون یا مایع، کره، زعفران، نمک فلفل سیاه می باشد ، مواد و تکه های گوشت و مرغ را به خوبی با دست مخلوط می کنیم تامواد به خوبی طعم دار شوند. روی کاسه سلفون کشیده و به مدت ۲ ساعت در یخچال می گذاریم تا مواد به خوبی جا بیافتد.

مطابق فیلم طرز تهیه کباب بختیاری پس از گذشت زمان، تکه های مرغ و گوشت را در سیخ های چوبی سیخ می کنیم به ترتیب یک تکه گوشت گوسفندی یک تکه گوشت مرغ و یکی در میان پیش می رویم.

یک تابه برداشته و کف آن را چرب می کنیم، سیخ ها را کف تابه چیده و می گذاریم تا دو طرف آنها به خوبی سرخ شده و مغز پخت شوند.

می توانید کباب بختیاری را با گوجه فرنگی سرخ شده و فلفل سبز سرو نمایید.

پیشنهاد ویژه: طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

طرز تهیه کباب بختیاری با گوشت چرخ کرده

برای تهیه کباب بختیاری با گوشت چرخ کرده نیز مراحلی که بالا گفته شد را با استفاده از گوشت چرخ کرده به جای گوشت گوسفندی طی کنید. همچنین در بخش زیر نیز به برای شما عزیزان طرز تهیه کباب بختیاری تصویری را قرار داده ایم.

سوالات متداول

طرز تهیه کباب بختیاری به چه صورت است؟

کباب بختیاری یکی از کباب های معروف در کشور ایران می باشد که تهیه آن بسیار آسان می باشد. داخل مقاله به صورت جامع نحوه تهیه و پخت کباب بختیاری را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری چیست؟

از جمله مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری عبارت اند از: فیله مرغ، ماست، گوشت گوسفندی، روغن مایع یا روغن زیتون و زعفران دم کرده می باشد، داخل مقاله تمامی مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری را مورد بررسی قرار داده ایم.

تفاوت کباب سلطانی و بختیاری چیست؟

کباب سلطانی شامل یک سیخ کباب کوبیده بزرگ و یک سیخ کباب برگ می باشد اما در کباب بختیاری گوشت و مرغ را یکی در میان در کنار هم به سیخ می کشند.