نوشتن کسر در ورد

نرم افزار ورد از محبوب ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های مجموعه آفیس می باشد، این حجم از محبوبیت بدون شک بی دلیل نیست و تنها به خاطر قابلیت های فوق العاده ای است که این نرم افزار دارد. در این مقاله به صورت کامل مبحث نوشتن کسر در ورد را باز می کنیم […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: ICDL / Word
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

نرم افزار ورد از محبوب ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های مجموعه آفیس می باشد، این حجم از محبوبیت بدون شک بی دلیل نیست و تنها به خاطر قابلیت های فوق العاده ای است که این نرم افزار دارد. در این مقاله به صورت کامل مبحث نوشتن کسر در ورد را باز می کنیم و به صورت تصویری برای شما عزیزان این قابلیت را شرح می دهیم.

اگر به یادگیری نرم افزار ورد علاقمند هستید و امکان شرکت در کلاس های حضوری آموزش ورد را ندارید می توانید از پکیج آموزش ورد آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران استفاده کنید.

اصول تایپ کردن فرمول در نرم افزار ورد آفیس

از سری قابلیت های مهم و پرکاربرد این نرم افزار می توان به تایپ فرمول ریاضی در ورد اشاره کرد، اشتباه بیش از ۷۰% از کاربران این ابزار این است که تصور می کنند برای تایپ فرمول در اسناد ورد نیازمد نرم افزار تایپ فرمول می باشند.

اما یک بار برای همیشه به این قاعده خاتمه می دهیم و شما را با قابلیت فوق العاده ای که نرم افزار ورد در خودش دارد آشنا می کنیم، نوشتن خط کسری در ورد به هیچ عنوان سخت و دشوار نیست و هر کاربر عادی ای می تواند از این قابلیت استفاده کند.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار مقاله ورد چیست را نیز مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که در این آموزش نوشتن کسر فارسی در ورد ۲۰۱۳ استفاده کرده ایم، به دلیل اینکه اکثر کاربران ایرانی از این نسخه استفاده می کنند.

در این مقاله چندین روش را برای نوشتن تقسیم در ورد به شما نشان خواهیم داد.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری صفر تا صد نرم افزار ورد علاقمند هستید، حتما شرکت در دوره ورد مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

روش اول: استفاده از Equation

۱ – در بخش نوار ابزار نرم افزار ورد، روی تب Insert کلیک کنید و در بخش symbols به دنبال فلش کوچکی باشید و روی آن کلیک کنید(فلش کنار Equation قرار دارد)

نوشتن کسر در ورد
نوشتن کسر در ورد

۲ – بعد از کلیک بر روی فلش، بخشی برای شما باز می شود که شامل یکی سری از فرمول هایی می باشد که بیشترین کاربرد را دارد، اگر فرمول مورد نظر شما در همین بخش پیدا شد روی آن کلیک کنید و آن را شخصی سازی کنید.

پیشنهاد مطالعه: ادغام پستی در ورد

با کلیک روی هر یک از گزینه های مرحله پیش، بخش جدیدی برای شما ظاهر می شود که می توانید به سادگی فرمول خود را شخصی سازی کنید و از ابزار ها و نماد های مختلف استفاده کنید(اضافه کنید یا کم کنید).

۳ – در بخش جدیدی که باز شده می توانید گزینه Insert New Equation را مشاهده می کنید، این گزینه برای افرادی است که کارشان با فرمول های پیشفرض راه نمی افتند و نیاز دارند که به صورت شخصی خودشان فرمول را پیاده سازی کنند.

نوشتن کسر در ورد
نوشتن کسر در ورد

بعد از کلیک روی این گزینه برای شما بخشی ظاهر می شود که می توانید فرمول های خود را در آن بنویسید، و علاوه بر آن یک تب دیگر با عنوان DESIGN باز می شود که به شما امکانات ویژه ای می دهد که در بخش بعدی به موارد آن می پردازیم.

همچنین بخوانید: آموزش فهرست نویسی در ورد

گزینه های سربرگ DESIGN:

در ادامه مقاله نحوه نوشتن کسر در ورد، در مرحله قبلی دیدیم که سربرگی به نام DESIGN وجود دارد، این سربرگ امکانات ویژه ای را به کاربران می دهد پس به همین منظور گزینه های کاربردی آن را توضیح خواهیم داد.

  • Professional : در واقع این حالت همان حالت پیشرفض فرمول نویسی در ورد می شود که برای هر سیستمی فعال می باشد. این گزینه شامل اجزای فرمول به صورت کامل و واقعی می باشد.
  • Linear : انتخاب این گزینه فرمول های تایپ شده شما به صورت خطی در می آورد و آن ها را تغییر شکل می دهد.
  • Normal Text : همانطور که از نام این بخش مشخص می باشد، این گزینه فرمول های شما را به صورت متن عادی در می آورد و شما می توانید با مراجعه به سربرگ خانه یا HOME، تغییراتی را در رنگ و اندازه فرمول های خود انجام دهید.
  • گروه Symbol : این بخش نماد های مختلفی که در نوشتن کسر در ورد ۲۰۱۶ به کار می رود را در خود جای داده است و شما می توانید با کلیک بر روی هر کدام از آن ها، از آن استفاده کنید.
  • گروه structures : استراکچر یا ساختار به شما اجازه می دهد که به ساختار فرم ها دسترسی داشته باشید و در آن تغییراتی انجام دهید.

اگر به دنبال یادگیری ICDL به صورت رایگان و حرفه ای هستید به صفحه آموزش icdl آموزشگاه آریا تهران مراجعه کنید.

روش دوم: استفاده از Symbol

  1. ابتدا روی گزینه Insert کلیک کنید و سپس به مسیر Symbol > More Symbols بروید.
  2. در مرحله بعد روی گزینه Number Forms کلیک کنید.
  3. کسری را که می خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید و روی Insert کلیک کنید.

با شرکت در دوره ورد پیشرفته آموزشگاه آریا تهران علاوه بر دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کسب و کار شوید.

نوشتن کسر در ورد
نوشتن کسر در ورد

استفاده از میانبرهای صفحه کلید

به جای استفاده ی مکرر از منوی symbols، می توانید از میانبرهای خط کسری در کیبورد لپ تاپ که در زیر نام بردیم برای نمایش کسری ها استفاده کنید:

  • ۱/۲: Alt + 0189
  • ۱/۴: Alt + 0188
  • ۳/۴: Alt + 0190

روش سوم: از اسلش استفاده کنید

گاهی اوقات استفاده از اسلش برای تایپ کسر در ورد مناسبتر می باشد. در ادامه به آموزش نحوه تایپ کسر در ورد با استفاده از این روش می پردازیم.

به عنوان مثال طریقه نوشتن کسر در ورد، برای کسرهای ساده تری مانند ۱ / ۴ یا ۵ / ۷ می توان از این روش استفاده کرد. اما برای استفاده از کسرهای بزرگتر مانند ۲۴۵۷ / ۲۳۶۳۱ پیشنهاد نمی شود.

اگر به دنبال دانلود نمونه سوالات ورد هستید به صفحه نمونه سوالات ورد آریا تهران مراجعه کنید.

روش چهارم: استفاده از بالانویس و پایین نویس

از روش نوشتن متن بالا و پایین خط در ورد برای بهبود روش قبلی استفاده می شود. ابتدا باید اعداد را هایلایت کنید، سپس روی گزینه بالا نویس x2 که در بخش Font قرار دارد کلیک کنید. در این صورت عدد شما کوچکتر می شود و آن را بالاتر می نویسد. همین کار را نیز با مخرج انجام دهید، اما روی گزینه پایین نویس x2 کلیک کنید.

نوشتن کسر در ورد
نوشتن کسر در ورد

برای نوشتن کسر در ورد گوشی و نوشتن کسر فارسی در ورد ۲۰۱۰ نیز می توانید از این ۴ روش استفاده کنید.

اگر هنگام کار با ورد خواستید یک یا چند صفحه را حذف کنید به مقاله حذف صفحه در ورد آریا تهران مراجعه کنید.

یک مثال از نوشتن فرمول در Word

در این بخش به صورت کاملا خلاصه یک مثال از نحوه فرمول نویسی در نرم افزار Word را پیاده سازی می کنیم.

برای این فرمول طبق توضیحاتی که در پاراگراف های قبلی داشتیم، باید به سربرگ insert مراجعه کنید و در بخش symbols بر روی گزینه Equation کلیک کنید.(با انجام این مراحل سربرگ Design برای شما ظاهر می شود)

در بخش structures، بر روی فلش کوچکی که کنار Fraction وجود دارد کلیک کنید و از بین علامت کسر در ورد که ظاهر می شود یکی را انتخاب کنید.(مانند تصویر زیر)

پیشنهاد مطالعهثابت کردن فونت در ورد

یک مثال از نوشتن فرمول در Word
یک مثال از نوشتن فرمول در Word
معرفی نرم افزار تایپ فرمول

توجه داشته باشید که تمام توضیحاتی که در قسمت های پیشین خوانده اید تنها یکی از روش ها برای نوشتن فرمول کسری در ورد می باشد و شما می توانید از ابزار های دیگری مانند نرم افزار Math Type استفاده کنید، این نرم افزار برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است و شما می توانید فرمول های ریاضی خود را به سادگی در آن پیاده سازی کنید.

برای آشنایی با محیط نرم افزار ورد ۲۰۰۷ پیشنهاد میکنیم به صفحه محیط ورد ۲۰۰۷ آریا تهران مراجعه کنید.

این نرم افزار این امکان را به شما می دهد که فرمول های متفاوت خود را ذخیره کنید تا بتوانید بعدا از آن دوباره استفاده کنید و تمام قابلیت هایی که در نرم افزار ورد آفیس دارد در این نرم افزار نیز قابلیت پیاده سازی است.

توجه داشته باشید که این نرم افزار از قابلیت ویژه ای برخوردار است و آن هم این است که می تواند به عنوان یک پلاگین یا افزونه به مجموعه نرم افزار های Office، اضافه شود.

اگر به مطالعه این مطلب علاقمند بودید پیشنهاد می کنیم مقاله نوشتن پاورقی در ورد را مطالعه کنید.

جمعبندی

سعی کردیم در این مقاله نحوه نوشتن کسر فارسی در ورد ۲۰۰۷، نوشتن کسر فارسی در ورد ۲۰۱۹ و نحوه نوشتن پلاک ماشین در ورد را به شما آموزش دهیم. امیدوار هستیم از این مقاله آموزشی لذت برده باشید و توانسته باشید که به راحتی و با کمترین مشکل فرمول های خود را در این نرم افزار ها پیاده سازی کنید.

سوالات متداول
نحوه نوشتن تقسیم در ورد چگونه است؟

اگر به دنبال نوشتن کسر فارسی در ورد هستید در این مقاله در چهار روش متفاوت به آموزش نوشتن خط کسری در ورد پرداخته ایم.

نوشتن کسر در ورد گوشی چگونه می باشد؟

برای نوشتن خط کسری در کیبورد گوشی نیز می توانید از ۴ روشی که به طور کامل در این مقاله ذکر شده است استفاده کنید.