طرز تهیه خجور

خجور یکی دیگر از محبوب ترین انواع شیرینی های افغانی است که در بسیاری از مراسم های مختلف از جمله نوروز و عروسی ها سرو می شود. این نوع شیرینی دستور پخت ساده ای دارد و نیازی به فر ندارد؛ بنابراین اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه خجور خوشمزه افغانی به روشی ساده و بدون […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

خجور یکی دیگر از محبوب ترین انواع شیرینی های افغانی است که در بسیاری از مراسم های مختلف از جمله نوروز و عروسی ها سرو می شود. این نوع شیرینی دستور پخت ساده ای دارد و نیازی به فر ندارد؛ بنابراین اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه خجور خوشمزه افغانی به روشی ساده و بدون فر برای سفره عیدتان هستید، تا انتهای این صفحه با ما همراه باشید.

طرز تهیه خجور
طرز تهیه خجور

طرز تهیه خجور

طرز تهیه خجور چگونه است؟ همانطور که گفتیم خجور یکی از شیرینی‌ های محبوب در افغانستان است که در اغلب مراسم و جشن‌ ها، به ویژه در عید نوروز در میان خانواده‌ های افغانی، پذیرایی می‌ شود. در ادامه توضیحات جامع درباره طرز تهیه خجور افغانی برای عید آمده است:

پیشنهاد ویژه: شیرینی جلبی یکی دیگر از محبوب ترین انواع شیرینی هاست که در انواع مراسم ها و مهمانی ها سرو می شود. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی جلبی، به صفحه طرز تهیه جلبی افغانی مراجعه کنید.

مواد لازم طرز تهیه خجور عبارتند از:

  • آرد: ۴ فنجان
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • شکر: ۲ فنجان
  • شیر: ۱/۲ فنجان
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذا خوری
  • خمیر مایه: ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن: به میزان لازم

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید کیک پزی را از پایه شروع کنید و به دنبال آموزش صفر تا صد کیک پزی هستید،شرکت در دوره اموزش کیک پزی در آموزشگاه آریا تهران را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. با شرکت در این دوره علاوه بر کسب مهارت های تخصصی، می توانید مدرک بین المللی دریافت کنید.

طرز تهیه خمیر خجور به چه صورت است؟ برای طرز تهیه خمیر خجور، ابتدا بیکینگ پودر و آرد را با هم مخلوط کرده و الک کنید. سپس تخم مرغ ها را در ظرفی دیگر بشکنید و همراه با هل و شکر با هم مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج شود.

در ادامه طرز تهیه خجور ساده، شیر، گلاب و خمیر مایه را به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه کرده و کمی دیگر مخلوط کنید. حال می توانید کره آب شده و مخلوط آرد را به تدریج به مواد اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر حاصل شود و اصلا به دست نچسبد. در این مرحله خمیر را در کاسه ای بریزید و روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه به آن استراحت دهید.

پس از گذشت ۱۵ دقیقه، خمیر را روی میز کار پهن کرده و تقریبا به قطر ۱ سانتی متر با وردنه پهن کنید و یا به شکل دلخواه کاتر بزنید. شما می توانید به شکل سنتی، شیارهایی روی خمیر با استفاده از پشت چاقو به وجود آورده و به صورت دایره ای برش داده و دو سمت دایره را به هم وصل کنید.

در ادامه مراحل طرز تهیه خجور وطنی، یک شیر جوش روی حرات قرار دهید و روغن را تا نیمه ظرف پر کنید و خجورها را در آن سرخ کنید و با حرارت ملایم صبر کنید تا کاملا مغز پخت شوند. در آخر روی دستمال روغن گیر قرار دهید و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: شیرینی دانمارکی یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی ها محسوب می شود که در بسیاری از مجالس و مهمانی ها سرو می شود. اگر می خواهید خودتان در منزل به سادگی، این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید، حتما مقاله شیرینی دانمارکی کارگاهی را مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: باقلوا، یکی از اصیل ترین و محبوب ترین انواع شیرینی هاست که اگر به صورت حرفه ای یاد بگیرید، می توانید به راحتی در منزل این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید. برای یادگیری صفر تا صد شیرینی باقلوا به همراه فوت و فن ها، دوره آموزش باقلوا را تجربه کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خجور
فوت و فن های طرز تهیه خجور

فوت و فن های طرز تهیه خجور

خجور طرز تهیه بسیار ساده و راحتی دارد اما با این حال باید در حین کار به یکسری نکات در حین کار توجه داشته باشید تا بتوانید یک شیرینی خوشمزه و لذیذ تهیه کنید. این نکات عبارتند از:

  • برای تزیین شیرینی می توانید پس از پخت خجور، شیرینی ها را با استفاده از پودر قند، کمی پودر دارچین و یا شکر دانه درشت تزئین و شیرین تر کنید.
  • یکی دیگر از نکاتی که باید در طرز تهیه خجور هراتی به آن توجه داشته باشید این است که به دلیل وجود شکر در هنگام پخت، شیرینی ها به سرعت طلایی می شوند، بنابراین توجه داشته باشید که حتما باید خجور مغز پخت شده باشند.
  • اگر خمیر را کمتر و یا بیش از حد استراحت دهید دیگر فرم نخواهد گرفت.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال طرز تهیه انواع شیرینی های خوشمزه شکری هستید، حتما مقاله طرز تهیه شیرینی شکری را بررسی کنید.

طرز تهیه خجور نمکی

طرز تهیه خجور نمکی به چه صورت است؟ اگر می خواهید طعم شیرینی شما بیش از حد شیرین نباشد، می توانید در طرز تهیه خجور نمکی، هنگام درست کردن خمیر شیرینی خجور، یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و سپس مابقی مراحل را طی کنید.

لازم به ذکر است که برای طرز تهیه خجور با ماست نیز می توانید در تهیه مواد اولیه مقداری ماست اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه: با ما بهترین و کاربردی ترین دوره شیرینی پزی را در بهترین آموزشگاه تجربه کنید. شما با شرکت در این دوره کاربردی و ویژه می توانید آمادگی های لازم را جهت ورود به بازار کار در قنادی های داخل و خارج از کشور کسب کنید. برای شرکت در این دوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید همین حالا به صفحه کلاس شیرینی پزی مراجعه نمایید.

طرز تهیه خجور بدون خمیر مایه
طرز تهیه خجور بدون خمیر مایه

طرز تهیه خجور بدون خمیر مایه

طرز تهیه خجور بدون خمیر مایه به چه صورت است؟ اگر به هر دلیلی به خمیر مایه دسترسی ندارید و یا می خواهید این شیرینی خوشمزه را بدون خمیر مایه تهیه کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • شکر: ۱۵۰ گرم
  • روغن: نصف پیمانه
  • هل: ۱ قاشق چای خوری
  • شیر: نصف پیمانه
  • آرد: ۵۰۰ گرم
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید صفر تا صد تهیه شیرینی زولبیا را به صورت حرفه ای توسط اساتید برتر در حوزه شیرینی پزی یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم آموزش زولبیا را از دست ندهید.

برای طرز تهیه خجور بدون خمیر مایه، ابتدا یک ظرف مناسب بردارید و در آن تخم مرغ و شکر را بریزید و هم بزنید تا تخم مرغ ها از حالت لختگی دربیایند. سپس مقداری روغن به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

سپس مقداری هل و شیر به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. در ادامه آرد را به مواد اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

در ادامه طرز تهیه بسراق یا خجور بدون خمیر مایه، بیکینگ پودر را به مواد اضافه کنید و مواد را با دست هم بزنید تا خمیر یکدستی بدست آورید. حال خمیر را با دست ورز دهید و سپس روی آن را با یک سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ده دقیقه استراحت کند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری انواع دسرهای بین المللی همراه با دریافت مدرک فنی جرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم فرصت ثبت نام در کلاس آموزش دسر در تهران را از دست ندهید.

پس از گذشت ده دقیقه، مقداری از خمیر را به اندازه یک دایره کوچک بردارید و با استفاده از وردنه خمیر را پهن و نازک کنید. در این مرحله می توانید با استفاده از پشت چنگال بر روی خمیر طرح ایجاد کنید و به دلخواه تزئین کنید.

سپس خمیر را مانند یک لوله جمع کنید و در ظرفی قرار دهید. تمامی خمیر را به همین صورت مابقی خمیرها را جمع کنید و در ظرفی بچینید.

حال یک تابه بر روی حرارت متوسط قرار دهید و روغن را تا حدی که روی خمیر را بپوشاند بریزید. پس از داغ شدن روغن، خمیرها را در روغن بیندازید و سرخ کنید. پس از اینکه دو طرف خمیر سرخ شد، آن را در یک دستمال روغنی قرار داده تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. شیرینی شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

جمع بندی

در این صفحه کامل ترین و جامع ترین راهنمای طرز تهیه خجور خوشمزه به روش های مختلف را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. این شیرینی خوشمزه یکی از محبوب ترین شیرینی ها به ویژه در عید نوروز و مراسم ها می باشد که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. شما با یادگیری دستوری که برای طرز تهیه ای خجور افغانی در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است، می توانید این نوع شیرینی را به راحتی در منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

سوالات متداول
طرز تهیه خجور خوشمزه چگونه است؟

همانطور که گفتیم روش تهیه خجور بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای این کار کافیست مراحلی که در مقاله گفته شده است را به ترتیب طی کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خجور افغانی چیست؟

یکی از نکاتی که باید در طرز تهیه خجور به آن توجه داشته باشید این است که اگر خمیر را کمتر و یا بیش از حد استراحت دهید دیگر فرم نخواهد گرفت؛ بنابراین باید خمیر را طبق دستوری که گفته شده است آماده کنید.

آیا می توان خجور را بدون استفاده از خمیر مایه تهیه کرد؟

بله شما می توانید این شیرینی خوشمزه را بدون استفاده از خمیر مایه تهیه کنید. در این مقاله صفر تا صد روش تهیه شیرینی خجور بدون خمیر مایه را توضیح داده ایم.