برنامه نویسی بک اند چیست

در مقاله قبلی بررسی کردیم که برنامه نویسی فرانت اند چیست. اما بعد از فرانت اند، نوبت به برنامه نویسی بک اند می رسد. به طور کلی هر آنچه که در سمت سرور اتفاق می افتد و کاربر آن رامشاهده نمی کند، بک اند می باشد. اگر شما قصد یادگیری بک اند را دارید، در […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در مقاله قبلی بررسی کردیم که برنامه نویسی فرانت اند چیست. اما بعد از فرانت اند، نوبت به برنامه نویسی بک اند می رسد. به طور کلی هر آنچه که در سمت سرور اتفاق می افتد و کاربر آن رامشاهده نمی کند، بک اند می باشد. اگر شما قصد یادگیری بک اند را دارید، در این مقاله انواع زبان های برنامه نویسی بک اند و هرآنچه که باید درباره برنامه نویسی Back-End بدانید را توضیح داده ایم.

برنامه نویسی بک اند چیست

پیش از شروع هرچیزی بهتر است تعریف کامل تری برای زبان برنامه نویسی back end توضیح دهیم. همانطور که گفته شد به طور کلی بکند در برنامه نویسی بخشی از صفحه می باشد که کاربران توانایی و قابلیت مشاهده آن را ندارند. برای مثال اگر یک اتومبیل را تصور کنیم، موتور داخل آن بک اند می باشد. بو طور دقیق تر بک اند مغز یک سایت می باشد و همه چیز را کنترل می کند.

کد های اجرایی در بک اند، به صورت مستقیم با سیستم کاربر در ارتباط نیستند، بلکه از طریق مرورگر کاربر و سرور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در ادامه برحی از ویژگی های بک اند در یک وب سایت را برای شما قرار داده ایم.

  • کد های بک اند در سرور پردازش می شوند و مرورگر تنها آن ها را به کاربر نشان می دهد.
  • زبان های برنامه نویسی برای مرورگر غیر قابل مشاهده می باشند که باعث می شود تا کاربران نیز به این کد ها دسترسی نداشته باشند.

امید واریم تا اینجای این مقاله با مفهوم برنامه نویسی آشنا شده باشید. اگر قصد دارید یک سایت حرفه ای برای کسب و کار خود راه بی اندازید، می توانید سفارش طراحی سایت خود را در صفحه مربوطه ثبت نمایید.

زبان های برنامه نویسی بک اند

برنامه نویسی Back-End نیز مانند سایر برنامه نویسی ها دارای زبان های مختص به خود می باشد. در این بخش قصد داریم زبان های برنامه نویسی بک اند برای شما معرفی و بررسی کنیم. اما پیش از بررسی بهتر است جهت آشنایی، لیست زبان های برنامه نویسی بک اند را مشاهده کنید.

  • پایتون – Python
  • روبی – Ruby
  • پی اچ پی – php
  • گو – Go
  • جاوا اسکریپت – javascript

در لیست بالا معروف ترین و رایج ترین زبان های بک اند را قرار دادیم، اما در ادامه قصد داریم این زبان های برنامه نویسی بک اند را برای شما بررسی کنیم.

پایتون در بک اند – Python

یکی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند که از سال ۲۰۱۹ به عنوان سریع ترین زبان برنامه نویسی در حال رشد شناخته شد، زبان پایتون می باشد. طبق بررسی های انجام شده مشخص شد که این زبان محبوبیت بیشتری نسبت به زبان هایی مانند راست و جاوا دارد و در رتبه دوم قرار دارد. با توجه به تجربه بسیاری از افراد، برنامه نویسی بک اند با پایتون می تواند برای افراد تازه کار و مبتدی بهترین گزینه باشد. علاوه بر آن برای حرفه ای شدن بکند در برنامه نویسی، باید تا حدودی به زبان پایتون مسلط باشید.

اگر علاقه مند به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر درباره این زبان و ویژگی های پایتون هستید، لطفا به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

پایتون در بک اند - Python

روبی در بک اند – Ruby

روبی یک زبان برنامه نویسی چند منظوره می باشد که به طور گسترده در همه جای دنیا برای توسعه وب استفاده می شود. این زبان برای مبتدیان خیلی توصیه می شود، چرا که یادگیری آسانی دارد و پیچیدگی آن نیز کم می باشد. روبی روی افزایش بهره وری توسعه دهندگان تمرکز دارد که موجب تسریع در توسعه وب می شود.

از ویژگی های این زبان می توان به تایپ خودکار، کتابخانه کامل و استاندارد، داشتن مقیاس پذیری و انعطاف پذیری خوب، پشتیبانی از همه پلتفرم ها (مک، ویندوز و لینوکس) و… می توان نام برد.

روبی در بک اند - Ruby

php در بک اند

یکی از مورد استفاده ترین و مجبوب ترین زبان های بک اند در توسعه وب، پی اچ پی می باشد. این زبان بر خلاف پایتون و جاوا، یک زبان اسکریپتی می باشد که عملکرد یک برنامه را بهبود می بخشد. ممکن است بسیاری از برنامه نویسان بک اند، این زبان را کم اهمیت بدانند، اما آشنایی با این زبان هر کسی را مشتاق به یادگیری این زبان می کند.

اما از نظر بسیاری از افراد بهترین زبان بک اند برای یادگیری php می باشد. اگر علاقه مند به یادگیری و شرکت در دوره php هستید، پیشنهاد می شود از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

زبان برنامه نویسی Go در بک اند

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که از محبوبیت کمی برخوردار است، زبان برنامه نویسی Go می باشد. این زبان یکی از ۵ زبان محبوب دنیا بوده و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان توسط گوگل طراحی شده است و شباهت بسیار زیادی به زبان c دارد. توسعه دهندگان با استفاده از این زبان می توانند برنامه های کاربردی و ایمنی بسازند.

زبان برنامه نویسی Go در بک اند

از ویژگی های زبان برنامه نویسی Go می توان به یادگیری آسان، پشتیبانی از گوگل، کد های خوانا، کتابخانه استاندارد و کامل، کارایی بالا و… اشاره کرد.

زبان جاوا اسکریپت در بک اند

بدون شک جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین و برگزیده ترین زبان های طراحی وب می باشد. با استفاده از جاوا اسکریپت شما می توانید هم فرانت اند و بک اند سایت خود را درست کنید. این زبان دارای ویژگی هایی مانند تایپ خودکار(پویا)، تفسیر، پشتیبانی از برنامه نویسی شئ گرا، امنیت سمت کاربر و… می باشد.

برای استفاده از جاوا اسکریپت چه برای بک اند و چه برای فرانت اند، بهتر است با زبان html نیز آشنایی داشته باشید. اگر نمی دانید html چیست، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

زبان جاوا اسکریپت در بک اند

برنامه نویسی بک اند با سی شارپ

یکی از سوالاتی که برای علاقه مندان به زبان سی شارپ پیش آمده این است که آیا برنامه نویسی بک اند با سی شارپ ممکن است؟ بله، به طور کلی زبان سی شارپ نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگری مانند پایتون، یک زبان سطح پایین به حساب می آید، اما با این حال امکانات زیادی دارد.

به طور معمول از سی شارپ برای ساخت و توسعه بازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این زبان دارای کتابخانه های بسیار کاربردی برای هر عملکرد می باشد.

شما می توانید برای مشاهده ویدئو های آموزش طراحی سایت بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

برنامه نویسی بک اند با سی شارپ

تا اینجای مقاله با انواع زبان های برنامه نویسی بک اند آشنا شدیم. در ادامه این مقاله قصد داریم هر آنچه که درباره شروع یادگیری زبان های برنامه نویسی بدانید، توضیح دهیم.

بک اند را از کجا شروع کنیم

یکی از اشتباهاتی که علاقه مندان به یادگیری بک اند در هنگام شروع آن انجام می دهند‌، این است که فکر می کنند برای یادگیری بک اند حتما باید در دانشگاه انجام شود. به عبارتی فکر می کنند که مسیر برنامه نویسی بک اند تنها از دانشگاه شروع می شود و نمی توانند بدون علم دانشگاه یک بک اند کار حرفه ای شوند. اما باید توجه کنید که برای شروع بک اند سایت لازم نیست که حتما آن را در دانشگاه فرا بگیرید و می توانید حتی در خانه و با استفاده از ویدیو های آموزشی آن را یاد بگیرید.

البته اگر علاقه مند به یادگیری بک اند در دانشگاه هستید، می توانید در رشته های پایگاه داده، سیسم عامل، ساختمان داده، طراحی الگوریتم، معماری کامپیوتر و تجزیه و تحلیل سیستم‌ها تحصیل کنید.

بک اند را از کجا شروع کنیم

اما سوالی که جواب آن باقی می ماند این است که چگونه برنامه نویس بک اند شویم بدون اینکه دانشگاه بریم. شما برای یادگیری این مهارت چند انتخاب دارید، اما مدت زمان یادگیری بک اند در هر کدام از آنها متفاوت می باشد. یکی از روش های یادگیری که به پیش نیاز بک اند کمی نیاز دارد، استفاده از ویدئو های آموزشی یوتیوب و آپارات می باشد. مدت زمان یادگیری بک اند با استفاده از ویدیو های یوتیوب، بستگی به خود فرد دارد، اما معمولا حرفه ای شدن در آن طول می کشد.

روش دیگر استفاده از کتاب و داکیومنتیشن های زبان مربوطه می باشد. استفاده از کتاب ها به تنهایی کفایت نمی کند و بهتر است در کنار ویدیو های آموزشی، این داکیومنتیشن ها را مطالعه کنید.

اگر علاقه مند به کلاس های حضوری نیز می باشید، شما می توانید در دوره های آموزشگاهی شرکت کنید. آموزشگاه های زیادی با آموزش های متفاوتی بک اند سایت را تدریس می کنند ولی یکی از بهترین آموزشگاه های محبوب و خوب که مسیر برنامه نویسی بک اند را به بهترین شکل ممکن به کار آموزان خود آموزش می دهد.

شما می توانید برای شرکت در انواع دوره ها مانند دوره طراحی وب یا دوره برنامه نویسی اندروید از صفحات مربوطه دیدن فرمایید.

سوالات متداول درباره برنامه نویسان بک اند

یکی از چالش های فنی پیش روی برنامه نویسان بک اند چیست؟

بدون شک نوشتن هر خط کد برای یک برنامه نویس مبتدی یک چالش می باشد، اما نمی توان چالش های آن را به طور کلی گفت و باید خود شما با آنها روبه شوید و با استفاده از مهارت های خود، چالش های مقابل را پشت سر بگذارید.

بهترین روش یادگیری بک اند چیست؟

با توجه به تجربه بسیاری از برنامه نویسان بک اند، بهترین روش استفاده از همه روش ها می باشد! یعنی تنها از یک روش استفاده نکنید و سعی کنید بیشتر آن هارا مورد استفاده خود قرار دهید.

آیا می توان بدون تحصیلات دانشگاهی بک اند را یاد گرفت؟

بله می توانید.

پیش نیاز بک اند برای حرفه ای شدن چیست؟

برای یادگیری بک اند نیاز به پیش نیاز حرفه ای ندارید و بهتر است با زبان html آشنایی داشته باشید.