فریم ورک چیست

فریم ورک یکی از اصطلاحات است کهد ر برنامه نویسی بسیار به کار میرود و شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که فریم ورک چیست و Framework چه کاربردی دارد و چرا باید از فریم ورک ها استفاده کینم. در این مقاله مفهوم فریم ورک (Framework) چیست را به زبان ساده به […]
  • تعداد نظرات: 2
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

فریم ورک یکی از اصطلاحات است کهد ر برنامه نویسی بسیار به کار میرود و شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که فریم ورک چیست و Framework چه کاربردی دارد و چرا باید از فریم ورک ها استفاده کینم. در این مقاله مفهوم فریم ورک (Framework) چیست را به زبان ساده به شما توضیح میدهیم و شما را با مزایا و معایب انواع فریم ورک آشنا میکنیم.

فریم ورک چیست

برای آن که با مفهوم فریم ورک (Framework)چیست آشنا شوید بهتر است بگوییم که Framework به انگلیسی به معنی چهارچوب میباشد و این مفهوم در برنامه نویسی مجموعه ای از کتابخانه ها میباشد که در این کتابخانه ها مجموعهای از قوانین وجود دارد.

این کتابخانه ها ابزار ها و قواعد خاصی در آن ها از قبل نوشته شده است و این فرم ورک ها برای توسعه دهندگان برنامه نویسی مورد استفاده قرار میگیرد.

در فرم ورک ه کد هایی از قبل با قواعد خاصی نوشته شده است و به برنامه نویسان کمک میکند تا با کدنویسی کمتر از این کتابخانه های آماده استفاده کنند و کمتر کدنویسی کنند.

برای مثال میتوان گفت که یک فریم ورک (Framework) میتواند شامل توابع و کلاس هایی باشد که میتواند ورودی ها را مورد پردازش قرار دهد و بر ساس برنامه نوشته شده در آن ها تغییراتی را اعمال کند.

فریم ورک های نرم‌افزاری ممکن است شامل برنامه‌های پشتیبانی، کامپایلرها، کتابخانه‌ها، مجموعه‌های ابزار، و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) باشد که همه اجزای مختلف را گرد هم می‌آورد تا توسعه یک پروژه یا سیستم را امکان‌پذیر کند.

به طور خاص، در توسعه نرم افزار یک فریم ورک مانند یک ساختار پشتیبانی مفهومی و تکنولوژیکی است که به طور کلی با مصنوعات یا ماژول های نرم افزاری خاص تعریف می شود که می تواند به عنوان مبنایی برای سازماندهی و توسعه نرم افزار باشد.

به عبارت دیگر، فریم ورک نوعی الگو، طرح یا ساختار مفهومی مبتنی بر فناوری است که امکان کار به روشی بسیار ساده‌تر را فراهم می‌کند و به این ترتیب از خطاهای احتمالی برنامه نویسی در اثر کدنویسی زیاد جلوگیری می شود.

بنابراین یک فریم ورک مجموعه ای از ابزارها و ماژول ها است که می تواند برای پروژه های مختلف دوباره استفاده شود. با این حال، استفاده از آن عمدتاً بر روی توسعه برنامه های کاربردی وب متمرکز شده است و برنامه نویسان میتوانند از این کد ها آماده چندین باره در پروژه هایشان استفاده کنند.

برای سفارش طراحی سایت ارزان و مشاهده قیمت نمونه کار های آریا تهران وارد صفحه طراحی سایت ارزان ما شوید.

فریم ورک چیست
فریم ورک چیست

تعریف فریم ورک به زبان ساده

در تعریف فریم ورک به زبان ساده بهتر است این مفهوم را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. شما تصور کنید که برای ساخت چرخ چه فرآیندی طی شد و چقدر زمان برد تا یک چرخ به شکل امروزی ساخته شود. قطعا اگر باز هم قرار باشد صفر تا صد اخت چرخ در این زمان هم انجام شود بدن بهره گیری از تجربیات قبلی زمان زیادی صرف خواهد شد.

بعد از آن که این فرآیند در زمان خود طی شد بعد ها از الگو ثابتی برای ساخت چرخ استفاده میشد و دیگر نیازی نبود صفر تا صد ساخت و طراحی آن مانند روز اول انجام شود.

اکنون برای ساخت ماشین دیگر لازم نیست شما چرخ را از ابتدا بسازید و دیگر ابزار ها را نیز صفر تا صد خودتان بسازید بلکه چرخ یک بار ساخته میشود و بعدا همه از آن استفاده میکنند و نیازی نیست تمام الگوریتم های ساخت آن را طی کنند.

حالا برای تعریف فریم ورک به زبان ساده شما به یک مثال برنامه نویسی توجه کنید. تصور کنید پروژه های زیادی در دست دارید و در همه این پورژه ها لازم است در بخشی یک برنامه نویسی یا یک قاعده استفاده شود.

در این صورت اگر قرار باشد صفر تا صد هرکدام را برنامه نویسی کنید برای همه پروژه ها زمان زیادی صرف میشود و امکان اشکل در این حجم زیاد برنامه نویسی وجود دارد.

به همین دلیل بهترین توسعه دهندگان و برنامه نویسان تخصصی روش های برنامه نویسی را با یک استاندارد تحت عنوان فریم ورک ارائه داده اند.

این برنامه نویسیان فریم ورک های مختلف را در ختیار سایرین قرار میدهند و استاندارد هایی که برای تدوین این فریم ورک ها به کار برده اند را در قالب یک داکیومنت منتشر میکنند. این کار سبب شده مسیر جدیدی در برنامه نویسی ایجاد شود و سطح برنامه نویسی ارتقا یابد.

مزایا فریم ورک

تا اینجت متوحه شدید فریم ورک چیست و شما برای اینکه به روشی سازمان یافته تر کار کنید و خطر خطا را به حداقل برسانید، لازم است از یک فریم ورک استفاده کنید. با این ساختار، بهره وری به طور تصاعدی رشد می کند، زیرا مزایای مهمی مانند موارد زیر را ارائه می دهد. در این قسمت ما مهمتر ین مزایا فریم ورک را برشمردیم که رد زیر به آن ها اشاره شده است:

  1. صرفه جویی در زمان
    از آنجایی که Framework از قبل به صورت استاندارد طراحی شده است، در زمان نوشتن کد های تکراری صرفه جویی شده و شما میتوانید آن زمان را صرف انجام پروژه های دیگر کنید.
  2. همکاری بیشتر
    استانداردسازی کد، همکاری بین توسعه دهندگان را تسهیل می کند، بنابراین کار مشترک را امکان پذیر می کند و افراد تیم میتوانند به صورت هماهنگ تر کار را پیش ببرند.
  3. استفاده چندین باره
    یک فریم ورک ابزارها و ابزارهایی را به طور خاص طراحی کرده است که می توان از آنها همیشه استفاده کرد. به این ترتیب میتوانید برای پروژه هایی که باید در یک قاعده خاص اناجم شوند از این فریم ورک های آماده استفاده کرد.
  4. با کدهای تکراری خداحافظی کنید
    با استفاده از یک فریم ورک، نیازی به برنامه نویسی قطعات مشترک مورد نیاز برای پروژه های مختلف ندارید، در این صورت میتوانید بر برنامه نویسی بر قسمت های متفاوت پروژه ها تمرکز کنید تا به یک برنامه ایده آل برسید.
  5. انجام پروژه های پیچیده
    با یک Framework می توانید کارهای پیچیده را بدون نیاز به صرف زمان زیادی برای آنها انجام دهید. به این ترتیب امکان پیشرفت شما با وجود این فریم ورک ها فراهم است و شما میتوایند از زمان خود برای انجام پروژه های پیشرفته تر استفاده کنید تا صرف زمان برای نوشتن کد های تکراری.
  6. رایگان بودن
    فریم ورک ها اغلب رایگان هستند و شما میتوانید بدون پرداخت هزینه آن ها را دراختیار داشته باشید و از قابلیت های آن ها استفاده کنید.
  7. امنیت بالا
    Framework ها چندین بار تست میشوند و در ان ها سعی میشو.د هیچ باگ امنیتی وجود نداشته باشد تا برنامه نویسان بتوانند با خیالی آسوده از آن ها در برنامه های خود استفاده کنند.

اگر میخواهید در مدت زمان کوتاهی به بهترین طراح وب سایت در تهران تبدیل شوید می توانید در دوره های آموزش طراحی سایت آریا تهران شرکت کنید تا در مدت زمان کوتاهی با دریافت مدرک بین المللی و معتبر فنی و حرفه ای وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

مزایا فریم ورک
مزایا فریم ورک

معایب فریم ورک

در کنار مزایا فریم ورک ها معایبی هم برای ان ها وجود دارد که ممکن است شما را به استفاده از آن ها با تردید رو به رو کنند. در این قسمت تعداد از معایب فریم ورک را با هم بررسی میکنیم:

  1. مهمترین معایب فریم ورک ها این است که به صورت استاندارد طراحی شده اند و انعطاف پذیر نیستند و دارای محدودیت های هستند. به همین دلیل بهتر است از فریم ورکی استفاده کنید که با کاربرد های شما در برنامه تان همسو باشد.
  2. فریم ورک ها اپن سورس یا متن باز بوده و می توان در ان ها تغییراتی را ایجاد کرد و در اختیار سایرین قرار داد به همین دلیل افرادی میتوانند در آن ها تغغیراتی ایجاد کرد و امنیت را به خطر بیندازند.
  3. نیاز به یادگیری تخصصی این فریم ورک ها دارید و باید زمانی را برای یاد گیری آن ها اختصاص دهید.
  4. این فریم ورک ها رایگان ارائه میشوند و اغلب پشتیبانی خوبی ندارند و این موضوع یکی از معایب فریم ورک ها به حساب میاید.

انواع فریم ورک

اکنون که می دانید فریم ورک چیست و چه مزایایی دارد، نوبت به شناخت انواع فریم ورک می رسد. در این قسمت انواع framework را به صورت مجزا به شما توضیح داده ایم تا به صورت ساختارمند با آن ها آشنا شوید.

  • برنامه های وب

این فریم ورک ها به طور خاص در ایجاد پروژه های آنلاین استفاده می شوند که ساخت و طراحی سایت یکی از آن هاست. اگرچه انواع framework برای برنامه‌های کاربردی وب وجود دارد، اما هیچ مانعی در استفاده از فریم ورکی که در ابتدا برای یک زبان برنامه‌نویسی ساخته شده است و اکنون در زبان دیگری استفاده میشود وجود ندارد. دلیل آن این است که سازگار کردن یک زبان با زبان دیگر برای یک توسعه دهنده آسان تر از تغییر پروژه با اهداف متفاوت است.

  • برنامه ها یا اپلیکیشن ها

این فریم ورک ها اجازه می دهند تا ساختار یک برنامه کاربردی را برای یک سیستم عامل تکمیل کنند. یک مثال واضح مایکروسافت است که .NET Framework را برای کمک به برنامه نویسان برای استفاده مجدد از ساختارهایی که قبلا ساخته شده و در ویندوز نصب شده است، توسعه داده است.

  • AJAX

فناوری AJAX کاربر را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه پس از هر درخواست جدید، از سرور درخواست کند. بنابراین، اطلاعات در صورت درخواست بدون بارگیری مجدد صفحه نمایش داده می شود. فریم ورک های خاصی وجود دارد که امکان استفاده مجدد از یک کد قبلاً نوشته شده را فراهم می‌کند.

انواع فریم ورک
انواع فریم ورک
  • مدیریت محتوا

فریم ورک های مدیریت محتوا که با نام CMF (فریم ورک مدیریت محتوا Content Manager Framework) نیز شناخته می‌شوند، برنامه‌نویسی برنامه‌های CMS (سیستم مدیریت محتوا) مانند WordPress، PrestaShop، Wix یا Joomla را تسهیل می‌کنند. بسته به پلتفرمی که اپلیکیشن با آن ایجاد می شود، CMF های زیادی وجود دارد.

  • عناصر چند رسانه ای

این فریم ورک کار توسعه دهندگانی که با ویدئو، صدا و تصویر کار می کنند را تسهیل می کند و به طور کلی به ایجاد برنامه های چند رسانه ای آسان تر کمک می کند، زیرا برای ایجاد پروژه های پیچیده تر مانند کنفرانس های ویدئویی خدمات رسانی می کند.

در حالت کلی تر شاید گفته شود که انواع فریم ورک در دو دسته تقسیم بندی میشوند که در قسمت پایین آن ها را توضیح داده ایم:

  • فریم‌ورک‌ فرانت اند

فریم‌ورک‌های برنامه‌نویس‌های فرانت‌اند کار بر روی نماها یا صفحاتی که توسط کاربر به صورت ظاهری دیده می‌شوند را آسان می‌کند. آنها در هسته خود با فناوری هایی مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS تشکیل شده اند. برخی از این فریم ورک ها Angular JS، React JS، Vue JS، Bootstrap، Material Design و غیره هستند.

  • فریم‌ورک‌ بک اند

فریم‌ورک‌های برنامه‌نویس‌های بک‌اند کار با زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور مانند Python، Ruby، PHP، Node.js، Java و غیره را آسان می‌کنند. آنها به مدیریت پایگاه‌های داده، ارسال و پردازش داده‌ها، کوکی‌ها، سشن ها و غیره کمک می‌کنند. برخی از این فریم ورک ها Django, Ruby on Rails, Laravel و غیره هستند.

با شرکت در کلاس های آموزش دیجیتال مارکتینگ مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و به سرعت کسب درآمد کنید.

فریم ورک های محبوب

تعدادی از فریم ورک ها هستند که محبوبیت بیشتری دارند و یادگیری آن ها در ایران بیشتر رایج است و این فریم ورک ها بازار کار خوبی دارند. در اینجا ما مهمترین فریم ورک های طراحی سایت و توسعه اپلیکسن موبایل را با هم بررسی میکنیم که در ایران بازار کار خوبی داشته و شما میتوانید با یادگیری آن ها به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کیند.

مهمترین فریم ورک های طراحی سایت

  • فریم ورک Angular
  • فریم ورک React
  • فریم ورک Vue
  • فریم ورک Django
  • Laravel
  • ASP.NET MVC
  • Ruby on Rails
  • NodeJS

فریم ورک های توسعه اپلیکیشن های موبایل

  • فریم ورک Flutter
  • فریم ورک Xamarin
  • فریم ورک Ionic
  • فریم ورک React Native
  • MarketWatch
  • McDonald’s Türkiye
  • Pacifica
  • Xamarin
  • Flutter
هدف Framework ها

فریم ورک ها با اهداف مختلفی ساخته شده اند اما شاید بتوان گفت مهمترین هدف فریم ورک ها صرفه جویی در زمان برنامه نویسان و بالا بردن سطح کیفی برنامه نویسی بود.

از زمان ورود فریم ورک ها کار ها با سرعت بالاتری انجام شده اند و همین امر سبب شده برنامه نویسیان زمان بیشتری برای انجام پروژه های پیشرفته تر داشته باشند. همین امر سبب پیشرفت بیشتر سطح برنامه نویسی شده و کار برنامه نویسان را نیز رحت تر کرده است.