جاوا اسکریپت چیست

اگر کمی با طراحی سایت و برنامه نویسی آشنایی داشته باشید می دانید که با زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی روبه‌رو هستید که باید متناسب با کاربرد خود بهترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید. javascript یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی می باشد که object-base بوده و هم در سمت سرور و هم در […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر کمی با طراحی سایت و برنامه نویسی آشنایی داشته باشید می دانید که با زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی روبه‌رو هستید که باید متناسب با کاربرد خود بهترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید. javascript یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی می باشد که object-base بوده و هم در سمت سرور و هم در سمت کاربر کاربرد دارد. این زبان را می توان یک زبان همه فن حریف در نظر گرفت که کاربردهای زیادی در برنامه نویسی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره زبان جاوا اسکریپت و کاربردهای آن توضیحات جامعی برای شما ارائه دهیم. اگر با مطالعه مزایا و کاربرد های این زبان محبوب به یادگیری آن علاقه مند شدید میتوانید به صفحه دوره آموزش جاوا اسکریپت مراجعه کنید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست

JavaScript یاJS زبان سطح بالا و شی گرایی بوده که از آن در روش های مختلف برنامه نویسی استفاده میشود. همانطور که گفته شد این زبان همه فن حریف بوده و هم به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور،زبان برنامه نویسی سمت کلاینت،زبان برنامه نویسی اپلیکیشن دسکتاپ و موبایل و بازی محسوب می شود.

جاوا اسکریپت جز زبان های برنامه نویسی سطح بالا محسوب می‌شود که کار با آن برای برنامه نویسان بسیار ساده بوده و ساختار نوشتاری راحت تری نسبت به زبان های سطح پایین دارد. این زبان مبتنی بر شی بوده و در برنامه نویسی شی گرا کاربرد بسیار زیادی دارد.

در برنامه نویسی شی گرا کدهایی که نوشته می‌شوند به واحد های کوچکی تقسیم شده و با تفکر برنامه نویس در حین برنامه با یکدیگر پیوند می خورند و در نهایت برنامه کاربردی نهایی تولید می شود.

زبان جاوا اسکریپت مفسری می باشد به این معنا که کدهای نوشته شده برنامه به صورت خطی یا خط به خط ترجمه و اجرا می‌شوند. ویژگی مهم زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت توانایی تغییر المانهای کد می باشد به این ترتیب شما می‌توانید از این زبان برنامه نویسی برای داینامیک کردن صفحات وب استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست

مزایای جاوا اسکریپت

همانطور که گفته شد این زمان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی محسوب می شود. اگر هنوز برای یادگیری زبان javascript شک دارید در ادامه تعدادی از مزایای این زبان برنامه نویسی را برای شما توضیح داده ایم:

قابلیت پویاسازی و داینامیک کردن صفحات وب

تعامل بیشتر با کاربر

بسیاری از سینتکس های این زبان با سایر زبان های برنامه نویسی مانند c,c++,c#

قابلیت استفاده از کتابخانه های آماده مانند کتابخانه های استاندارد ریاضی

قابلیت ساخت cookie

یادگیری ساده این زبان است نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی

در دسترس عموم قرار داشتن به صورت رایگان و آفلاین

در دسترس قرار دادن تمام امکانات مورد نیاز برای برنامه نویسی سمت سرور و سمت کلاینت

امکان استفاده در تمام صفحات وب بدون افزایش حجم فایل و داده

محبوب ترین زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۸ (شما میتوانید بهترین زبان های برنامه نویسی را در این مقاله مشاهده کنید و برای یادگیری اقدام کنید)

بدون نیاز به کامپایلر برای اجرا و پردازش دستورات

قابلیت اجرا بر روی تمام مرورگر ها

معایب جاوا اسکریپت

این زمان در کنار تمام مزایای گفته شده ضعف‌هایی نیز دارد. این نقاط ضعف بهبود و توسعه دارند می تواند دوباره زبان javascript را به بهترین زبان برنامه‌نویسی تبدیل کند. برخی از معایب جاوا اسکریپت عبارتند از:

اشکال در دیباگ کردن یا پیدا کردن خطا در کد

ایجاد محدودیت های امنیتی برای اجرای کدهای javascript

عدم اجرا بر روی مرورگر های قدیمی و از رده خارج شده

امکان سوء استفاده از این زبان برنامه نویسی و نفوذ به سیستم کاربران

ایجاد تناقض از طریق رندر شدن با ابزارهای مختلف

عدم پشتیبانی از قابلیت multithreading

عدم  تبادل با سرور

بزرگترین عیب زبان جاوا اسکریپت امکان نفوذ پذیری و سوء استفاده از کدهای برنامه می باشد زیرا کدهای جاوا اسکریپت به راحتی قابل مشاهده هستند و به این ترتیب امنیت برنامه به راحتی به خطر می‌افتد. با انجام یکسری راهکارها می توان امنیت این زبان را افزایش داد که برای شما توضیح خواهیم داد.

کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

محبوبیت زبان جاوا اسکریپت با تمام مزایا و معایب آن بر کسی پوشیده نیست و شما می توانید از طریق این زبان سایت استاتیک و بی روح خود را پویا سازی کنید. با استفاده از این زبان زیبای سایت شما چند برابر شده و به راحتی می توانید با کاربران خود تعامل بیشتری داشته باشید.

از دیگر دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده از آن برای ساخت برنامه های موبایل و وب می باشد. زبان javascript کاربردهای متفاوتی دارد که در قسمت زیر به آنها اشاره کرده ایم.

اگر هنوز جاوا اسکریپت را به طور کامل بلد نیستید و میخواهید یک وبمستر حرفه ای بشید و به راحتی تمام امور یک سایت را مدیریت کنید میتوانید در دوره آموزش وبمستر آریا تهران شرکت کنید. در این دوره html , css , javascript و سئو و نحوه کار با ابزار های تخصصی سئو مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس به شما آموزش داده میشود و تمام این آموزش ها متناسب با نیاز بازار کار میباشد.

شما در انتهای این دره میتوانید با مهارت های کسب شده خود به راحتی جذب بازار کار شده و به عنوان یک وبمستر کسب درآمد چندین برابری داشته باشید. استخدام شدن شما با مهارت های کسب شده این دوره جامع قطعی میباشد.

کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

حل مسائل سمت کاربر از طریق جاوا اسکریپت

یکی از مهمترین کاربردهای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت حل مسائل ساده در سمت کاربر می باشد برای مثال شما می‌توانید با استفاده از این زبان برنامه ای بنویسید که کاربر مقدار پول خود را به دلار وارد کند و از طریق پردازش در برنامه شما مقدار دینار پول را به او برگردانید.

اگر شما بخواهید این محاسبات را در سمت سرور انجام دهید زمان زیادی تلف خواهد شد تا سرور بتوانند این محاسبات را انجام دهد ولی اگر این محاسبات از طریق جاوا اسکریپت در سمت کاربر انجام شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

حالا که با مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این زبان برنامه نویسی محبوب آشنا شدید میتوانید در مقاله نصب جاوا اسکریپت به صورت گام به گام و تصویری با نصب این زبان برنامه نویسی در مرورگرهای مختلف آشنا شوید.

توسعه صفحات وب از طریق جاوا اسکریپت

دیگر کاربرد مهم جاوا اسکریپت توسعه صفحات وب می باشد که شما می توانید از طریق اسکریپت نویسی اپلیکیشن های وب طراحی کنید. به این ترتیب حتی اگر کاربر شما از مرورگرهای قدیمی استفاده کند شما می توانید از طریق طراحی برنامه وب مطمئن باشید که این اپلیکیشن بر روی تمامی مرورگر ها و برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

محاسبات ریاضی از طریق جاوا اسکریپت

از مهم ترین ویژگی های مثبت این زبان برنامه نویسی می توان به وجود کتابخانه های استاندارد ریاضی در آن اشاره کرد. به این ترتیب شما میتوانید به راحتی از کتابخانه ها استفاده کرده و محاسبات سخت ریاضی را تنها با دستورات ساده انجام دهید.

شاید برای شما هم سوال باشد که سایت هایی که محاسبات مختلف ریاضی را برای کاربران انجام می دهد از چه الگوریتمی استفاده می کنند. بهتر است بدانید این سایت‌ها نیز معمولاً از کتابخانه‌های استاندارد ریاضی در جاوا اسکریپت بهره می گیرند.

ساخت وبسایت متحرک از طریق جاوا اسکریپت

اگر شما تنها به ساخت صفحات استاتیک در وب سایت تان اکتفا کنید با گذشت مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از کاربران خود را از دست خواهید داد. دلیل این امر آن است که شما نمی توانید با کاربران خود در حد معمول تعامل برقرار کنید و به این ترتیب کاربران شما به سمت وب سایت های داینامیک و متحرک و زیبا جذب خواهند شد.

استفاده از کدهای جاوا اسکریپت علاوه بر زیبا سازی سایت به تعامل بیشتر با کاربران کمک می کند. هرچه کاربران در وبسایت شما تعامل بیشتری داشته باشند،وب سایت شما می‌توانند نزد گوگل جایگاه بهتری پیدا کند.

ساخت برنامه موبایل از طریق جاوا اسکریپت

همانطور که در قسمت معایب جاوا اسکریپت بیان شد یکی از نقطه ضعف های این زبان اجرا نشدن بر روی مرورگر های قدیمی می باشد. شما می توانید از طریق ساخت برنامه های موبایل علاوه بر توسعه شغل و کسب و کار خود مطمئن باشید که همه کاربران می توانند از مطالبه اپلیکیشن شما بهره مند شوند.

با ساخت برنامه موبایل از طریق javascript توسعه دهندگان و مشاغل وارد بازار موفقیت شده و کسب و کارشان بهبود یافته است. Facebook  و twitter از جمله اپلیکیشن‌هایی میباشند که از این طریق توانسته‌اند میلیون ها دلار درآمد داشته باشند.

ساخت بازی از طریق جاوا اسکریپت

یکی از مهمترین عواملی که باعث پیشرفت مرورگرهای وب شده‌اند طراحی بازی ها هستند. در ابتدا بازی ها از طریق افزونه های مرورگر وب تولید می شدند که مهمترین آنها عبارتند ازadobe flash و shockwaves

با گذشت زمان این افزونه ها از بین رفتند و توسعه دهندگان بازی ها از جاوا اسکریپت برای ساخت بازی های شگفت انگیز استفاده کردند. از مهمترین بازی هایی که با زبان java script ساخته شده اند می توان به بازی missile Game, swooop اشاره کرد.

هک وب از طریق جاوا اسکریپت

در چندین سال اخیر از زبان javascript برای هک وب بسیار بهره برده شده است. همانطور که در قسمت معایب زبان جاوا اسکریپت بیان شد همه می توانند به کدهای جاوا اسکریپت شما دسترسی داشته باشند و به راحتی آن را تغییر داده و ویژگی های دلخواه خود را به آن اضافه کنند. در صورتی که تخصص کافی در این زمینه وجود داشته باشد فرد میتواند از این طریق برای هک صفحات وب استفاده کنند.

توسعه هنر از طریق جاوا اسکریپت

اگر با کدهای html5 و javascriptآشنایی داشته باشید می توانید برنامه های گرافیکی پیشرفته تولید کنید. با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت می توان طراحی دو بعدی و سه بعدی را بهبود بخشید و از این کدها برای توسعه هنر استفاده کرد. به این ترتیب شما می توانید در پروژه‌های هنرهای دیجیتالی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و با کاربران خود تعامل بیشتری داشته باشید.

اگر میخواهید زبان برنامه نویسی وب یاد بگیرید پیشنهاد میکنیم مقاله Node.js چیست را مطالعه کنید و با این زبان برنامه نویسی نیز بیشتر آشنا شوید.

جاوا اسکریپت چگونه کار میکند

تا اینجای مقاله شما توانستیم متوجه شوید که زبان برنامه نویسی javascript چیست و با کاربردهای این زبان برنامه نویسی آشنایی پیدا کردید. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اسکریپت چگونه کار میکند؟ مرحله اول برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت توسط موتورهای پردازشی انجام می شود.

در مرورگرهای مختلف موتورهای پردازشی یا engine های مختلفی وجود دارد که کدهای javascript از طریق این موتورها ترجمه می شوند. برای مثال در مرورگر کروم و مرورگر اپرا از موتور V8 و در مرورگر فایرفاکس از موتورspidermonkey بهره گرفته می شود. در مرحله بعد برای آن که کدهای جاوا اسکریپت اجرا شوند باید به زبان ماشین تبدیل شوند که این کار نیز توسط موتور ها انجام می شود.

به این ترتیب به صورت خلاصه می توان گفت زمانی که کدهای جاوا اسکریپت از طریق موتور v8 در مرورگر کروم دریافت می شود این موتور شروع به تجزیه و تحلیل کدهای جاوا اسکریپت می کند و بررسی می‌کند که در این کد ها هیچگونه مشکل سینتکسی وجود نداشته باشد.

خواندن کدها از بالا به پایین و به صورت خط به خط انجام می شود و در صورتی که مشکلی در کدهای javascript وجود نداشته باشد تبدیل به کدهای ماشین شده و کامپیوتر می تواند به راحتی آنها را بخواند.

جاوا اسکریپت چگونه کار میکند

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

ممکن است هنوز افراد زیادی بین زبان جاوا و جاوا اسکریپت تمایزی قائل شوند و تصور کنند که این دو یک زبان برنامه نویسی مشترک هستند.

باید تاکید کنیم که جاوا و جاوا اسکریپت تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته و نمیتوان آنها را مشابه هم در نظر گرفت. از زبان جاوا می توان برای نوشتن برنامه های تحت ویندوز استفاده کرد و کاربرد اصلی آن برای برنامه نویسی تحت ویندوز می باشد برای مثال برنامه تلفن هوشمند اندروید با استفاده از زبان جاوا بوده است.

اما javascript یک زبان برنامه نویسی سمت وب می باشد که از آن می توان برای برنامه های تحت ویندوز و برنامه های تلفن همراه اندروید استفاده کرد. با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت شما میتوانید انیمیشن های جذابی در سمت وب تولید کنید در حالی که زبان جاوا این قابلیت را ندارد.‌

کد جاوا اسکریپت چگونه در سایت کار می کند

جاوا اسکریپت یا مستقیماً در یک صفحه وب جاسازی می شود یا از طریق یک فایل .js جداگانه ارجاع داده می شود. هنگامی که کاربر از آن صفحه وب بازدید می کند، مرورگر او اسکریپت را همراه با کد HTML و CSS اجرا می کند – یک صفحه کاربردی ایجاد می کند که از طریق برگه مرورگر نمایش داده می شود.

اسکریپت در سیستم های بازدیدکنندگان دانلود شده و در آنجا پردازش می شود. این با زبان سمت سرور متفاوت است که در آن سرور اسکریپت را قبل از ارسال به مرورگر پردازش می کند.

تفاوت جاوا اسکریپت با سایر زبان های برنامه نویسی

دلیل اینکه جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است این میباشد که بسیار همه کاره است. بسیاری از توسعه دهندگان آن را انتخاب اصلی خود می دانند مگر اینکه به عملکرد خاصی نیاز داشته باشند که جاوا اسکریپت ارائه نمی کند.

بیایید نگاهی به چند تا از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بیندازیم:

سی شارپ : یک زبان شی گرا برای ساخت برنامه هایی که در دات نت اجرا می شوند. به صورت استاتیک تایپ شده است، به این معنی که متغیرهای آن در زمان کامپایل قابل شناسایی هستند. برخلاف جاوا اسکریپت، سی شارپ دارای بارگذاری بیش از حد اپراتور و تبدیل است که به شما امکان می دهد انواع داده ها را تغییر دهید.

جاوا : یک زبان برنامه نویسی شی گرا که برای پشتیبانی از برنامه ها و برنامه های کاربردی بزرگ طراحی شده است. برخلاف جاوا اسکریپت، جاوا به شدت حساس به نوع داده میباشد، به این معنی که متغیرهای آن باید به انواع داده های خاص محدود شوند. جاوا برای اجرای اسکریپت خود به یک کامپایلر به موقع (JIT) نیاز دارد.

PHP : یک زبان سمت سرور که معمولاً در سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر PHP مانند وردپرس دیده می شود. اهداف اصلی آن انتقال اطلاعات به و از پایگاه داده، جمع آوری فایل های HTML و پیگیری جلسات است. برخلاف جاوا اسکریپت، PHP می تواند مستقیماً به پایگاه داده ها دسترسی داشته باشد و متغیرهای کوچک و بزرگ را می پذیرد. اگر میخواهید php را به صورت حرفه ای یاد بگیرید میتوانید از دوره php اریا تهران شرکت کنید. در این دوره مدرک فنی حرفه ای به کارآموزان ارائه میشود و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد آماده میشوند.

Ruby : یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از فرابرنامه نویسی پشتیبانی می کند، به این معنی که می تواند برنامه های دیگر و خودش را تجزیه و تحلیل و اصلاح کند. محبوب‌ترین فریمورک آن، Ruby on Rails، به شما امکان می‌دهد برنامه‌های وب بزرگ را با هزینه و زمان موثر بسازید. پیاده سازی جاوا اسکریپت در Node.js از چارچوب Ruby on Rails الهام گرفته شده است.

وانیلا جاوا اسکریپت چیست

یکی از سوالات پرتکراری که کاربران از ما میپرسند این است که وانیلا جاوا اسکریپت چیست. در واقع وانیلا جاوا اسکریپت به این معنی میباشد که از کد های جاوااسکریپت بدون استفاده از هیچ کتابخانه ای استفاده کرد. گاها افراد تصور میکنند وانیلا یک فریم ورک است در حالی که این چنین نیست و اگر از کلمه فریم ورک وانیلا استفاده میشود برای تاکید به قابلیت بدون استفاده از فریمورک جاوا اسکریپت میباشد.

استفاده از وانیلا بسیار راحت میباشد و این فریمورک بسیار سبک میباشد و مزایای زیادی دارد که میتوان از آن برای ایجاد سایت ها و نرم افزار های زیادی استفاده کرد. برای مثال در موارد زیر از وانیلا جاوا اسکریپت استفاده شده است:

  • فیس بوک
  • گوگل
  • ویندوز لایو
  • توییتر
  • آمازون
  • یوتیوب
  • یاهو
  • ویکی پدیا
  • لینکدین

جمعبندی

در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است که جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد و در مورد مزایا و معایب جاوا اسکریپت بحث شده است. اگر سوالی پر مورد جاوا اسکریپت باقی مانده میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

جاوا اسکریپت چیست؟

JavaScript یاJS زبان سطح بالا و شی گرایی بوده که از آن در روش های مختلف برنامه نویسی استفاده میشود. همانطور که گفته شد این زبان همه فن حریف بوده و هم به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور،زبان برنامه نویسی سمت کلاینت،زبان برنامه نویسی اپلیکیشن دسکتاپ و موبایل و بازی محسوب می شود.

مزایا و معایب جاوا اسکریپت چیست؟

از مهمترین مزایا جاوا اسکریپت میتوان از پویا سازی صفحات وب، ساخت کوکی، استفاده از کتابخانه های آماده و رایگان و آفلاین بودن آن نام برد و از معایب آن میتوان به مشکل در پیدا کردن خطا در کد و عدم ساپورت در مرورگر های قدیمی اشاره کرد. سایر مزایا و معایب در مقاله به آن اشاره شده است.