برنامه نویسی فرانت اند چیست

اگر به برنامه نویسی مخصوصا برنامه نویسی وب علاقه داشته باشید، حتما در حین تحقیق درباره برنامه نویسی با عبارت برنامه نویسی فرانت اند مواجه شده اید. به طور کلی فرانت اند به هرآنچه که توسط کاربر قابل مشاهده است، گفته می شود. اما حالا که فهمیدیم فرانت اند چیست، شاید این سوال برای ما […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر به برنامه نویسی مخصوصا برنامه نویسی وب علاقه داشته باشید، حتما در حین تحقیق درباره برنامه نویسی با عبارت برنامه نویسی فرانت اند مواجه شده اید. به طور کلی فرانت اند به هرآنچه که توسط کاربر قابل مشاهده است، گفته می شود. اما حالا که فهمیدیم فرانت اند چیست، شاید این سوال برای ما پیش آمده باشد که زبان های برنامه نویسی فرانت اند و مراحل فرانت اند شدن چیست؟ یا اصلا برای یادگیری فرانت اند از کجا شروع کنیم. در ادامه همه چیز درباره فرانت اند و هرآنچه که درباره فرانت اند باید بدانید را برای شما قرار داده ایم.

فرانت اند چیست

پیش از شروع هرچیزی بهتر است در ابتدا به تعریف کاملی از فرانت اند بپردازیم. همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، فرانت اند بخش های قابل مشاهده یک وب سایت توسط کاربر می باشد. به طور کامل تر فرانت اند کد های نوشته شده را به شکل قابل درکی برای کاربران نشان می دهد. این کد ها می توانند کد های یک ویدئو، عکس، صوت، نوشته و هرچیزی که کاربر بتواند آن را بفهمد باشند.

اما فرانت اند به دو مرحله تقسیم می شود. بخش اول، طراحی صفحه مورد نظر با استفاده از برنامه های گرافیکی مانند فتوشاپ، ادوبی xd، فیگما و… بوده، و بخش بعدی ساحتن و پیاده سازی طراحی اولیه بر روی سایت با استفاده از زبان های فرانت اند می باشد. توجه داشته باشید که کد های نوشته شده برای فرانت اند، در دسترس کاربر بوده و کاربر می تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

یکی از عباراتی که ممکن است شنیده باشید فرانت اند دولوپر است و شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که اصلا فرانت اند دولوپر چیست؟ فرانت اند دولوپر همان معنی فرانت اند کار سایت را می دهد و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.

در فرانت اند حرفه ای، یکسری نکاتی دارد وجود دارد که هر فرانت اند کاری، باید آن نکات را رعایت کند. در ادامه لیست نکات مهم برای یک متخصص فرانت اند را برای شما قرار داده ایم:

  • اهمیت به رابط کاربری
  • طراحی و ساخت ظاهر وبسایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی
  • ساخت یک رابط کاربری راحت و کاربردی برای وبسایت
  • طراحی صفحات وب سازگار با دستگاه هایی مانند موبایل
  • تست قابلیت ها و ویژگی های سایت و رفع اشکال های آن
  • همکاری با تیم سئو و رعایت چارچوب های سئو
  • بهتر کردن تعامل کاربر با تمامی مرورگر ها در سایت شما

زبان های برنامه نویسی فرانت اند

امیدواریم تا اینجای کار متوجه شده باشید که فرانت اند دقیقا چیست. در گذشته شاید تنها ۲ یا ۳ زبان برای برنامه نویسی فرانت اند وجود داشت اما امروزه زبان های بسیاری در این زمینه به وجود آمده اند. البته شما لازم نیست که همه این زبان ها را یاد بگیرید و تنها کافیست که ۳ زبان اصلی که html، css و جاوا اسکریپت می باشند را بلد باشید.

در ادامه به بررسی این ۳ زبان جذاب و البته کاربردی فرانت اند پرداخته ایم.

زبان html در فرانت اند

پیش از شروع باید بدانید که html یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان اشاره گذاری است. خیلی از افراد این اشتباه را می کنند و زبان html را به عنوان یک زبان برنامه نویسی می دانند. به طور کلی html به بدنه اصلی سایت و به عبارتی ساختار اصلی سایت می باشد.

برای آموزش طراحی سایت به صورت رایگان، پیشنهاد می شود از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

زبان css در فرانت اند

زبان css نیز مانند html یک زبان نشانه گذاری می باشد و برای شکل دهی و استایل دهی به عناصر مختلفی مانند ویدئو، عکس، متن و… در یک صفحه وب مورد استفاده قرار می گیرد. البته css تنها در فرانت اند حرفه ای استفاده نمی شود و در طراحی قالب وردپرس برای عناصری که نمی توانید با توجه به سلیقه خود آن را درست کنید نیز کاربرد دارد. یک فرانت اند کار با استفاده از css می تواند خلاقیت های خود را بر روی سایت ایجاد کند.

زبان javaScript در فرانت اند

تا اینجا با دو زبان نشانه گذاری فرانت اند آشنا شدیم، اما در این بخش قصد داریم یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند یعنی جاوا اسکریپت را بررسی کنیم. یک فرانت اند کار با استفاده از جاوا اسکریپت، صفحاتی را که با html و css طراحی کرده را تقویت می کند. جاوا اسکریپت تنها مختص به طراحی وب نیست و با استفاده از آن می توان بازی های لذت بخشی نیز درست کرد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان برنامه نویسی می باشد.

البته برای استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت بهتر است با برخی از مفاهیم html آشنایی داشته باشید. شما می توانید در مقاله html چیست درباره این زبان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برنامه نویسی فرانت اند با پایتون

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند در سه دهه گذشته، جاوا اسکریپت بوده است، اما در پاسخ به اینکه آیا می توان که با پاتون می توان برنامه نویسی پایتون انجام داد، باید بگوییم که بله می شود. اما با توجه به ویژگی های پایتون، جاوا اسکریپت برای فرانت اند خیلی بهتر و کاربردی تر می باشد.

مهارت های لازم برای برنامه نویسی فرانت اند

در ادامه این مقاله قصد داریم که مهارت های لازم را برای تبدیل شدن به یک فرانت اند کار حرفه ای را برای شما قرار دهیم:

  • تسلط به زبان های فرانت اند مانند html، css و javascript
  • آشنایی و تسلط روی فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت
  • آشنایی و یادگیری اصول طراحی برای انواع دستگاه های موبایل، دسکتاپ و تبلت
  • مسلط بودن با نرم افزار های طراحی و گرافیکی مانند فتوشاپ و ادوبی xd
  • به خرج دادن سلیقه و مهارت
  • آشنایی با اصول طراحی کی رابط کاربری خوب

همچنین می توانید جهت مشاهده دوره برنامه نویسی اندروید و دوره php به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

مسیر یادگیری فرانت اند

در این بخش قصد داریم مراحل فرانت اند شدن یا به عبارتی نقشه راه فرانت اند را برای شما توضیح دهیم. همانطور که گفته شد یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند، html، css و جاوا اسکریپت می باشند. در سال های اخیر فریم ورک ها و کتابخانه های زیادی مانند Angular، Blazor، vue و React برای برنامه نویسی وب با جاوا اسکریپت درست شده اند و روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند. به همین دلیل است که بخش های مختلفی وجود دارد که می توانید وارد آنها شوید.

این بخش ها ممکن است برای کسانی که می خواهند تازه شروع کنند بسیار گیج کننده باشد و با نگاه اول آنها را بترساند اما اگر هرکسی نقشه راه فرانت را بداند و با استفاده از برنامه ریزی و علاقه یادگیری آن را شروع کند، در کمترین زمان می تواند به یک فرانت اند کار حرفه ای تبدیل شود. در ادامه نقشه راه فرانت اند را به صورت یک لیست برای شما قرار داده ایم:

  • درک مفاهیم فرانت اند و بک اند و آشنایی با اصول طراحی رابط کاربری راحت
  • یادگیری و تسلط بر روی زبان های برنامه نویسی فرانت اند مانند html و جاوا اسکریپت
  • استفاده از منابع مختلف برای یادگیری بیشتر و تسلط کامل تر روی زبان ها و اصول برنامه نویسی
  • انتخاب کردن نوع مسیر شغلی فرانت اند
  • تخمین مدت زمان تسلط در فرانت اند

جهت سفارش طراحی سایت روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مسیر شغلی فرانت اند

فرانت اند چه در ایران و چه در خارج از ایران بازار کار خوبی دارد و می تواند شما را به مسیر شغلی مناسبی هدایت کند. برای موفقیت در این مسیر شما نیازمند به افزایش مهارت های خود در کار با کامپیوتر، فتوشاپ و آشنایی کافی با سئو نیز داشته باشید.

سوالات متداول در خصوص فرانت اند

برای یادگیری فرانت اند از کجا شروع کنیم؟

همانطور که در این مقاله گفته شده بهتر است ابتدا زبان های پایه و ساده ای مثل html و css را یادبگیرید.

آیا می توان همه چیز فرانت اند را یاد گرفت؟

بدون شک هیچکس نمی تواند صد در صد تخصصی را یاد بگیرد اما می تواند با کسب تجربه مهارت های لازم را برای یک فرانت اند حرفه کسب کند.

آیا مراحل فرانت اند شدن سخت است؟

با اطمینان می توان گفت که هر کاری سختی ها و دشواری های خود را دارد و تنها پشتکار و تلاش است که مسیر آن را برای شما راحت تر می کند.