طرز تهیه جلبی

جلبی یکی از شیرینی‌ های سنتی و محبوب در کشور‌های هند، پاکستان و افغانستان است. این شیرینی با مواد اولیه مختلف و با طعم‌ های گوناگون تهیه می‌ شود. در این مقاله، به بررسی جامع این شیرینی سنتی پرداخته خواهد شد. اگر شما هم به دنبال طرز تهیه جلبی خوشمزه هستید، تا انتهای این صفحه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

جلبی یکی از شیرینی‌ های سنتی و محبوب در کشور‌های هند، پاکستان و افغانستان است. این شیرینی با مواد اولیه مختلف و با طعم‌ های گوناگون تهیه می‌ شود. در این مقاله، به بررسی جامع این شیرینی سنتی پرداخته خواهد شد. اگر شما هم به دنبال طرز تهیه جلبی خوشمزه هستید، تا انتهای این صفحه با ما همراه باشید.

طرز تهیه جلبی
طرز تهیه جلبی

طرز تهیه جلبی

طرز تهیه جلبی در افغانستان چگونه است؟ همانطور که گفتیم جلبی یکی از شیرینی‌ های مورد علاقه مردم افغانستان، هند و پاکستان است که با طعم خوشمزه و بافت ترد خود، به ویژه در ماه مبارک رمضان، به عنوان میان وعده‌ ای خوشمزه برای بچه‌ ها و خانواده‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

شیرینی جلبی ظاهری شبیه به زولبیا ایرانی دارد با این تفاوت که بسیار ساده تر تهیه می شود. در ادامه این مطلب، با آموزش طرز تهیه جلبی به روش افغانی همراه شما عزیزان هستیم.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال طرز تهیه انواع شیرینی شکری خوشمزه هستید، حتما مقاله طرز تهیه شیرینی شکری را بررسی کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه جلبی افغانی عبارتند از:

  • آرد سفید: ۲ پیمانه
  • آب ولرم: ۱ پیمانه
  • آرد برنج: ۲ ق غذاخوری
  • ماست: ۲ ق غذا خوری
  • بیکینگ پودر: ۱ ق چای خوری سر پر
  • زردچوبه: ۱/۴ ق چای خوری
  • وانیل یا دارچین: ۱/۴ ق چای خوری

مواد لازم برای طرز تهیه شربت جلبی عبارتند از:

  • شکر: ۱ پیمانه
  • آب: ۲/۳ پیمانه
  • گلاب: ۲ ق غذا خوری
  • زعفران: ۱ ق غذا خوری
  • جوهر لیمو: نوک ق چای خوری

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید کیک پزی را از پایه شروع کنید و به دنبال آموزش کیک پزی از صفر تا صد هستید، ما به شما شرکت در دوره اموزش کیک پزی در آموزشگاه آریا تهران را پیشنهاد می کنیم. با شرکت در این دوره علاوه بر کسب مهارت های تخصصی، می توانید مدرک بین المللی دریافت کنید.

طرز تهیه شربت جلبی

برای طرز تهیه شربت جلبی، ابتدا یک قابلمه بردارید و در قابلمه مقداری شکر و آب بریزید و هم بزنید تا شکر حل شود. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به آن مقداری گلاب و زعفران اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب غلیظ شود.

سپس در انتهای پخت شربت کمی جوهر لیمو یا آب لیموترش را اضافه کرده و پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید. برای اینکه شربت شکرک نزند، بهتر است از همان ابتدا اصلا هم نزنید و خود شربت با جوشیدن، شکر را حل کند. حال شربت را در ظرف بریزید و صبر کنید تا کمی ولرم شود.

برای طرز تهیه خمیر جلبی افغانی، ابتدا همه مواد لازم که در ابتدای مقاله گفته شده است را درون یک کاسه مناسب بریزید و با همزن دستی خوب هم بزنید. توجه کنید که غلظت مواد نباید خیلی زیاد و نه خیلی شل باشد. در صورتی که خیلی سفت بود، می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه: شیرینی دانمارکی یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی ها می باشد که در بسیاری از مجالس و مهمانی ها سرو می شود. اگر ترجیح می دهید به جای خرید شیرینی دانمارکی از مغازه های قنادی، خودتان در منزل به تهیه این شیرینی خوشمزه بپردازید، حتما مقاله شیرینی دانمارکی کارگاهی را مطالعه کنید.

اضافه کردن زردچوبه باعث خوش رنگ شدن جلبی می شود و در طعم و مزه نهایی تاثیری نخواهد داشت. در ادامه روی مواد را بپوشانید و به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در دمای محیط به آن استراحت دهید تا زمانی که روی خمیر شروع به حباب های ریز کند.

حال برای طرز تهیه جلبی خانگی افغانی خوشمزه، مواد جلبی را در یک قیف یکبار مصرف بریزید و سپس داخل یک شیرجوش روغن بریزید تا داغ شود. در مرحله بعد نوک قیف را کمی سوراخ کنید و به صورت دایره ای داخل روغن بزنید و اجازه دهید تا یک طرف سرخ شود و برگردانید تا طرف دیگر را سرخ کنید.

در ادامه طرز تهیه جلبی بامیه، جلبی های سرخ شده را در یک دستمال روغن گیر قرار دهید و صبر کنید تا روغن اضافی آن جذب دستمال شود. سپس داخل شربت ولرم قرار داده و بعد از چند دقیقه از شهد خارج کرده و پس از سرو در ظرف مورد نظر نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: با ما بهترین و کاربردی ترین دوره شیرینی پزی را در بهترین آموزشگاه شیرینی پزی تهران تجربه کنید. شما با شرکت در این دوره کاربردی می توانید آمادگی های لازم را جهت ورود به بازار کار در قنادی های داخل و خارج از کشور کسب کنید. برای شرکت در این دوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید همین حالا به صفحه کلاس شیرینی پزی مراجعه نمایید.

نکات مهم در طرز تهیه جلبی ساده

شاید طرز تهیه جلبی ساده بنظر برسد اما توجه به جزئیات در حین پخت این شیرینی خوشمزه بسیار اهمیت دارد. در ادامه، نکات مهمی که باید در طرز تهیه جلبی در خانه را رعایت کنید، توضیح داده شده است:

  1. یکی از نکات مهم در طرز تهیه جلبی کابلی، مربوط به شکرک زدن شربت می باشد. اگر می خواهید شربت شما شکرک نزند، آن را روی حرارت کاملا ملایم درست کنید. حرارت زیاد می‌ تواند باعث شود که شکرک در شربت جلبی تشکیل شود و ظاهر جلبی‌ ها را تغییر دهد.
  2. اگر می‌ خواهید شهد یا شربت به داخل جلبی‌ ها برود، بهتر است جلبی‌ ها را زمانی که هنوز گرم و داغ هستند، داخل شربت قرار دهید تا بهتر جذب شوند.
  3. فراموش نکنید که روغن جلبی نباید بسیار کم باشد و باید جلبی‌ ها در روغن غوطه ور شوند تا طلاایی و ترد شوند.
  4. جلبی‌ ها را نباید بیش از حد سرخ کنید، زیرا این کار باعث می‌ شود که جلبی‌ ها سفت یا خشک شوند.
  5. به جای استفاده از زردچوبه، می‌ توانید از زعفران استفاده کنید که به جلبی‌ ها رنگ و طعم خاصی می‌ بخشد.
  6. یکی دیگر از نکات مهم در طرز تهیه خمیر جلبی افغانی این است که مایه جلبی نه باید سفت باشد و نه خیلی شل و رقیق باشد. اگر مواد خیلی شل شد، به آن کمی آرد اضافه کنید و اگر مواد خیلی سفت بود، به آن مقداری آب اضافه کنید تا مایه به حالت مناسب برسد.

با رعایت این نکات مهم در طرز تهیه جلبی ساده افغانی، می‌ توانید جلبی‌ هایی با طعم و بافتی بی‌ نظیر تهیه کنید که همه اعضای خانواده از آن لذت ببرند.

طرز تهیه جلبی هراتی
طرز تهیه جلبی هراتی

طرز تهیه جلبی هراتی

جلبی هراتی یکی از شیرینی‌ های سنتی و خوشمزه افغانستانی است که به ویژه در منطقه هرات این کشور تهیه و مصرف می‌ شود. این شیرینی با استفاده از تخم مرغ، روغن، شکر و مواد دیگر تهیه می‌ شود که در ادامه به طور کامل توضیح داده ایم.

برای طرز تهیه شیرینی جلبی خوشمزه، ابتدا باید تخم‌ مرغ را همراه با شکر و وانیل ترکیب کرده و سپس با شیر مخلوط کنید. در ادامه تخم‌ مرغ های مخلوط شده و شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و به آرامی هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

در ادامه آموزش طرز تهیه جلبی هراتی، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و روغن را به آن اضافه کنید. هنگامی که روغن کاملا داغ شد، با استفاده از یک قاشق کوچک، مقداری از مایع تخم‌ مرغ ها را در روغن سرخ کنید. شما می‌ توانید از مسیرهای دیگر نیز برای قرار دادن تخم‌ مرغ ها در روغن استفاده کنید. به طور مثال، می‌ توانید از شکلات‌ نوارها استفاده کنید.

هنگامی که تخم‌ مرغ های شما سرخ شدند، آن ها را در ظرف دیگری بگذارید. در مرحله بعد شکر و آب را با هم مخلوط کرده و به روغن در قابلمه اضافه کنید. با استفاده از قاشق، مواد را به طور کامل مخلوط کنید تا به‌ خوبی با هم ترکیب شوند. سپس ظرف را روی حرارت بالا قرار داده و مواد را به شدت انحراف بدهید.

هنگامی که شربت به‌ خوبی ترکیب شد و پف کرد، آن را از روغن بردارید و به‌ صورت دسته‌ ای در ظرف قرار دهید تا خنک شود. شما می‌ توانید در آخر جلبی هراتی را با وانیل پودر شده تزئین کنید و آن را در ظرفی بزرگ نگهداری کنید. این شیرینی را می‌ توان به عنوان یک خوراکی خوشمزه در جشن‌ ها و مراسم خانوادگی سرو کرد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری انواع دسرهای بین المللی همراه با دریافت مدرک فنی جرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم فرصت ثبت نام در کلاس آموزش دسر در تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه جلبی قاق

طرز تهیه جلبی قاق چگونه است؟ روش تهیه جلبی قاق، بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای تهیه جلبی قاق، شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • آب: ۲٫۵ پیمانه
  • شکر: نیم کیلو
  • خمیر ترش: ۷ گرم
  • شکر: ۲٫۵ پیمانه
  • هل: ۴ الی ۵ دانه
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • رعفران: ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • ماست: ۷۵ گرم
  • آرد: ۲۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر: نیم قاشق چای خوری
  • روغن: ۱ قاشق غذاخوری

برای طرز تهیه جلبی قاق، ابتدا یک ظرف مناسب بردارید و نصف پیمانه آب، یک قاشق چای خوری شکر، خمیر ترش را با هم مخلوط کنید. پس از ترکیب کردن این مواد با هم، یک سلفون روی کاسه بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه مواد را استراحت دهید.

در این فاصله برای تهیه شربت، یک قابلمه دیگر بردارید و ۲٫۵ شکر، ۱٫۵ پیمانه آب، ۴ الی ۵ دانه هل، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو و ۱مقداری زعفران را به قابلمه اضافه کنید. یکی از نکات مهم در طرز تهیه جلی قاق این است که هنگام اضافه کردن هل در قابلمه، یک سوراخ در هل ایجاد کنید که عطر و بوی هل در قابلمه پخش شود. حال اجازه دهید شربت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم بجوشد.

پس از به جوش آمدن شربت، ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا شربت بر روی حرارت متوسط بجوشد. پس از اینکه شربت به غلظت رسید، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و یک قاشق غذاخوری گلاب به شربت اضافه کنید و هم بزنید. سپس دانه های هل را از شربت جدا کنید.

پس از گذشت ۱۰ دقیقه خمیر ترش شما کف خواهد کرد. حال نوبت آن است که یک ظرف دیگر بردارید و خمیر ترش، نصف لیوان آب و ماست را با هم مخلوط کنید. پس از ترکیب کردن مواد با هم، ۲۰۰ گرم آرد را اضافه کنید و با استفاده از همزن برقی هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

در ادامه آموزش طرز تهیه شرینی جلبی قاق، ۵۰ گرم آرد باقی مانده و بیکینگ پودر را به ترکیب اضافه کنید و دوباره با هم زن برقی هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. پس از چند دقیقه روغن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حال خمیر شما آماده است.

روی خمیر را با یک سلفون بپوشانید و به مدت ۲۵ دقیقه استراحت دهید. پس از گذشت این مدت زمان خمیر شما اصلاحا ورآمده است. شما می توانید خمیر را با استفاده از یک قیف در جعبه های سس خوری بریزید.

در ادامه در یک تابه مقداری روغن بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. پس از آن خمیر را به صورت دایره ای مانند، شبیه به زولبیا در روغن بریزید و سرخ کنید. به همین ترتیب می توانید تمامی جلبی ها را سرخ نمایید. پس از اینکه دو طرف جلبی ها سرخ شدند، می توانید آن ها را در ظرف مورد نظر سرو کرده و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: باقلوا، یکی از اصیل ترین و محبوب ترین انواع شیرینی هاست که اگر به صورت حرفه ای یاد بگیرید، می توانید به راحتی در منزل این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید. برای یادگیری صفر تا صد شیرینی باقلوا،دوره آموزش باقلوا را از دست ندهید.

طرز تهیه جلبی هندی
طرز تهیه جلبی هندی

طرز تهیه جلبی هندی

جلبی یکی از شیرینی‌ های سنتی و محبوب در هند است که معمولا توسط فروشندگان دوره‌ گرد به فروش می‌ رسد. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه جلبی هندی با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که اگر به دنبال طرز تهیه جلبی پاکستانی هستید، می توانید دستور پخت زیر را دنبال کنید.

  • آرد سفید: ۲ لیوان
  • آب ولرم: ۱ لیوان
  • ماست: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  • زردچوبه: ½ قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
  • شربت بار: ۱ لیوان

برای طرز تهیه جلبی خوشمزه به روش هندی، ابتدا یک کاسه مناسب بردارید و مقداری آرد سفید را درون کاسه الک کنید. سپس آب ولرم را همراه با ماست، آرد برنج، زعفران دم کرده، دارچین، زردچوبه و بکینگ پودر به کاسه اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

در ادامه مراحل طرز تهیه زولبیا جلبی هندی، مواد را با هم ترکیب کنید تا مایه شیرینی کاملا با هم یکدست شود. توجه کنید که مایه این شیرینی حالتی شل و چسبناک دارد و نباید به آن بیشتر از مقدار ذکر شده در دستور آرد اضافه کنید.

از آنجایی که باید مایه شیرینی را درون قیف بریزید، اگر پس از اینکه مواد را با هم ترکیب کردید، متوجه شدید که مایه شیرینی سفت است، باید یک تا دو قاشق غذاخوری آب یا گلاب به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا مایه شیرینی کمی شل شود.

زمانی که مایه شیرینی آماده شد، آن را کنار بگذارید و اجازه دهید مایه در فضای آشپزخانه به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند. در ادامه مایه شیرینی را درون قیف یک بار مصرف بریزید و سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.

شما باید به قدری روغن در تابه بریزید که شیرینی ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. پس از اینکه روغن کاملا داغ شد، با قیف مایه شیرینی را به صورت حلزونی درون روغن داغ بریزید تا جلبی ها سرخ شوند.

پس از اینکه یک طرف شیرینی ها سرخ شد، می توانید آن ها را برگردانید تا طرف دیگر جلبی ها نیز سرخ شود. در این فاصله شربت بار را در یک کاسه بریزید و روی دستمان قرار دهید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه پختن جلبی هندی، زمانی که هر دو سمت شیرینی ها طلایی شدند، آن ها را در شربت بار بریزید و اجازه دهید شربت به خورد شیرینی ها برود. در آخر شیرینی ها را از شربت بار خارج کنید و در ظرف مورد نظر بچینید.

طرز تهیه جلبی ایرانی

جلبی ایرانی درواقع همان زولبیا می باشد که یکی از سنتی ترین شیرینی های ایرانی محسوب می شود و معمولا برای ماه رمضان مورد استقبال زیادی قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید صفر تا صد تهیه زولبیا را به صورت حرفه ای توسط اساتید برتر در حوزه شیرینی پزی یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم آموزش زولبیا را از دست ندهید.

مواد لازم برای طرز تهیه شربت جلبی ایرانی عبارتند از:

  • شکر: ۲ لیوان
  • آب: ۱/۵ لیوان
  • گلاب: ۱/۴ لیوان
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • آب لیمو: نصف قاشق چای خوری

برای تهیه شربت زولبیا بامیه ایرانی، ابتدا یک و نیم لیوان آب را همراه با ۲ لیوان شکر در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس با یک قاشق مواد را هم بزنید تا زمانی که شکر به طور کامل آب شود.

در قدم بعد، زعفران دم کرده را همراه با گلاب و آبلیمو، به شهد اضافه کرده و اجازه دهید تا شربت به قوام برسد و غلیظ شود. زمانی که شربت غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.

مواد لازم برای طرز تهیه جلبی ایرانی عبارتند از:

  • آرد: ۳ قاشق غذا خوری
  • ماست: ۱/۲ لیوان
  • گلاب: ۱/۳ لیوان
  • نشاسته گل: ۱ لیوان
  • جوش شیرین: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق چایخوری
  • روغن مایع: به میزان لازم

برای طرز تهیه جلبی ایرانی، ابتدا نشاسته و ماست را با استفاده از همزن به خوبی با هم ترکیب کنید تا مایع مورد نظر یکدست شود. پس از گذشت ۵ دقیقه به آن یک قاشق چایخوری روغن به مایع اضافه کنید و شروع به مخلوط کردن کنید.

پس از اینکه مواد را به طور کامل با هم مخلوط کردید، گلاب، جوش شیرین و زعفران را به مواد اضافه کرده و شروع به همزدن کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

در مرحله بعد، آرد را الک کرده و همراه با جوش شیرین به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در آخرین مرحله، مواد باید به طوری با هم مخلوط و یکدست شوند که قابلیت ریزش از قیف را داشته باشد.

حال مواد را درون قیف بریزید و درنهایت با قیف مواد را فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید. پس از این که دو طرف زولبیاها سرخ شدند، می توانید آن ها را در ظرف مورد نظر سرو و نوش جان کنید.

جمع بندی

در این صفحه کامل ترین و جامع ترین راهنمای طرز تهیه جلبی به روش های مختلف را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. این شیرینی خوشمزه یکی از محبوب ترین شیرینی ها به ویژه در ماه رمضان می باشد که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. شما با یادگیری دستوری که برای طرز تهیه شیرینی جلبی در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است، می توانید این نوع شیرینی را به راحتی در منزل تهیه کنید و لذت ببرید. جهت دانلود طرز تهیه جلبی، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
طرز تهیه جلبی افغانی چگونه است؟

برای تهیه جلبی خانگی خوشمزه به روش افغانی، ابتدا باید شربت جلبی و سپس مواد شیرینی جلبی را تهیه کنید. برای این کار ابتدا مواد لازم شربت را آماده کرده و سپس طبق دستوری که در مقاله توصیح داده ایم پیش بروید.

برای شکرک نزدن شربت چکار کنیم؟

همانطور که گفته شد، اگر می خواهید شربت شما شکرک نزند، شربت را بر روی حرارت کاملا ملایم درست کنید. حرارت زیاد باعث می شود که شربت شما شکرک بزند.

طرز تهیه شربت جلبی چگونه است؟

برای تهیه شربت جلبی، شما به چند قلم مواد ساده از جمله، آب، شکر، گلاب، زعفران و مقداری آب لیموترش نیاز دارید. پس از آماده کردن مواد، باید یک قابلمه بردارید و در آن شکر و آب بریزید و هم بزنید تا شکر حل شود. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به آن مقداری گلاب و زعفران اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب غلیظ شود. در انتهای پخت شربت کمی آب لیموترش اضافه کرده و پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید.