طرز تهیه شیرینی ملکه

شیرینی های مغز دار بسیار خوشمزه و مقوی هستند و طرز تهیه راحتی نیز دارند. یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین شیرینی های مغز دار شیرینی ملکه بادام است که برای هر کسی شناخته شده است اما می توان آن را با مغز های دیگر خوراکی مانند گردو و پسته و … نیز درست […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شیرینی های مغز دار بسیار خوشمزه و مقوی هستند و طرز تهیه راحتی نیز دارند. یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین شیرینی های مغز دار شیرینی ملکه بادام است که برای هر کسی شناخته شده است اما می توان آن را با مغز های دیگر خوراکی مانند گردو و پسته و … نیز درست کرد تا هم تنوع ایجاد شود و هم هنر شیرینی پزی خود را نشان دهیم. در این مطلب طرز تهیه شیرینی ملکه گردو را که شامل پودر قند و وانیل و آرد و شکر و کره و شیر و عسل و زعفران دم کرده و تخم مرغ و بیکینگ پودر و خامه صبحانه و گردوی خرد شده است را برایتان می نویسیم تا آن را در منزل درست کرده و میل کنید.



لایه‌ّ‌ای متعدد این شیرینی برای روس‌ها نشانی از ارتش ناپلئون بناپارت بود که در جنگ‌های ناپلئونی به رهبری خودش هدایت می‌شد. همچنین خرده شیرینی‌های روی ناپلئونی، میتوانست به عنوان نشانی از برف در روسیه باشد که به روس‌ها در غلبه به ارتش ناپلئون کمک کرد.

اگر این دست شیرینی ها را دوست دارید خوب است مقاله طرز تهیه شیرینی دانمارکی بازاری و آموزش ماکارون و طرز تهیه میکادو بازاری را نیز مطالعه کنید.



اگر میخواهید شیرینی پزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس شیرینی پزی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

شیرینی ملکه بادام با شیر عسل

مواد اولیه:

  • آرد ۲۲۵ گرم
  • کره ۸۰ گرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • بیکینگ پودر ۱/۲ قاشق چای خوری
  • پودر قند ۵۰ گرم
  • خامه‏ ۱ قاشق سوپ خوری
  • عسل ۷۰ گرم
  • خلال بادام ۱۵۰ گرم
  • شکر ۵۰ گرم
  • زعفران ۱/۲ قاشق چای خوری
  • پودر پسته به مقدار لازم
  • شیر ۲ قاشق سوپ خوری
  • نمک ۱/۸ قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

۱.ابتدا کف یک سینی به اندازه حدودی ۲۰ در ۳۰ را چرب کنید و کنار بگذارید. برای تهیه لایه زیرین شیرینی ابتدا کره، پودر قند، شکر، تخم‌مرغ، وانیل، خامه و نمک را با هم مخلوط کنید و دو دقیقه با همزن برقی خوب بزنید.

۲.شیر و بیکینگ‌ پودر را در این مرحله افزوده آرد را کم کم اضافه کنید. با دست خمیر را آماده، کف سینی ریخته و پهن کنید و درون فر ۱۷۵۷ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

۳.پس از این زمان مواد رویه را روی آن بریزید و دوباره قالب را در فر به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید و هنگامی که روی شیرینی طلایی شد از فر خارج کنید.

طرز تهیه مواد رویه:

۴.خامه، کره، شکر و خلال بادام را در ظرفی ریخته روی حرارت قرار می‌ دهیم تا کره و شکر آب شود سپس زعفران حل شده و عسل را ریخته بعد از یکی، دو جوش خاموش کرده و بلافاصله روی مواد زیرین می‌ ریزیم.

اگر این دسر را دوست داشتید به شما پیشنهاد می کنیم طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک پرتقالی خانگی را نیز یاد بگیرید.

طرز تهیه شیرینی ملکه پسته

  • کره ذوب شده
  • آرد ساده
  • شکر (کالستر شوگر)
  • پسته خرد شده
  • تخم مرغ کامل، و۱ عدد زرده
  • کره
  • عسل
  • خامه
  • شیر عسل

طرز تهیه :

آرد و کره و شکر را مخلوط می کنیم مواد را داخل قالب ۳۰×۲۰ که قبلاً کف آن کاغذ مومی قرار داده ایم می ریزیم و به مدت ۲۵ دقیقه داخل فر با دمای متوسط قرار می دهیم. بعد از سرد شدن مواد رویه آن را رویش پهن می کنیم و می گذاریم کاملاً سرد شده و ببندد و بعد برش می زنیم.

شیره و کره و عسل داخل ظرفی می ریزیم و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت کم می گذاریم و در آخر خامه را اضافه کرده و هم می زنیم و از روی حرارت بر می داریم روی شیرینی پهن می کنیم و پسته روی آن می پاشیم.

بهتر است مقاله شیرینی گردویی و شیرینی ناپلئونی را نیز مطالعه فرمایید.

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی

مواد لازم:

  • آرد شیرینی ۳۵۰ گرم
  • شکر ۱۲۵ گرم
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • خامه ۵۰ گرم
  • کره ۱۲۵ گرم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • وانیل ۱/۸ قاشق چای خوری
  • پودرقند ۱/۲ پیمانه
  • عسل ۱/۲ پیمانه
  • مارگارین ۵۰ گرم
  • خامه پرچرب ۵۰ گرم
  • خلال بادام ۱.۵ پیمانه

طرز تهیه و دستور پخت

مرحله اول

ابتدا آرد را دو الی سه بار الک می کنیم تا نا خالصی نداشته باشد و سپس در داخل ظرف مناسب و نسبتا بزرگی ریخته و بعد بیکینگ پودر را اضافه می کنیم و خوب با قاشق آن ها را زیر و رو کرده تا کاملا با هم ترکیب شوند بعد آن ها را آماده کنار می گذاریم.

مرحله دوم

کره را در داخل ظرف مناسبی گذاشته و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کمی نرم و ذوب شود سپس شکر را اضافه نموده و با هم زن برقی خوب هم می زنیم تا با هم مخلوط شده و کاملا ترکیب شود. باید تا زمانی که مایه درست شده پفکی و نرم و کرم رنگ شود هم بزنید.

مرحله سوم

تخم مرغ ها را در داخل ظرف مناسبی شکسته و با هم زن برقی خوب به مدت ۱ دقیقه هم زده تا زرده و سفیده تخم مرغ ها با هم مخلوط شده و کاملا ترکیب شود و مایه روان و نرمی حاصل گردد.

مرحله چهارم

حالا وانیل را به تخم مرغ زده شده اضافه نموده و مجددا با هم زن برقی هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شده و کاملا ترکیب شود.

مرحله پنجم

مواد مخلوطی کره را به تخم مرغ زده شده اضافه می کنیم و با هم زن برقی مواد را مخلوط کرده تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم

خامه را نیز اضافه می کنیم و مجددا هم زن برقی را روشن نموده تا خامه با سایر مواد خوب ترکیب شود.

مرحله هفتم

حالا در ادامه مواد مخلوطی آرد الک شده را کم کم اضافه می کنیم و با دست تمیز دیگری مواد را زیر و رو کرده تا خوب مواد با هم در گیر شده و کاملا ترکیب شوند.

در نهایت از مخلوط کردن مواد خمیر شیرینی ملکه بادام درست می شود که ۳ الی ۴ دقیقه آن را ورز دهید تا نرم و یکنواخت شود و از حالت چسبندگی در آید.

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام بدون فر

در ابتدای تهیه این شیرینی خوشمزه، پودر قند و روغن را با همزن بزنید و بعد تخم مرغ ها، خامه و هل را اضافه کنید و در آخر نیز بیکینگ پودر را افزوده و هم بزنید تا زمانی که خمیر نرم و لطیفی بدست آید. حال خمیر آماده شده در مرحله قبلی را کف یک سینی پهن کنید و در حدود ده دقیقه داخل فر داغ شده و تنظیم شده در دمای ۱۷۰ درجه بگذارید تا دور خمیر طلایی رنگ شود.

سپس همه مواد رویه به جز مغزی (بادام، گردو، پسته، کنجد) که می خواهید بریزید، مخلوط کنید و اجازه دهید تا بر روی حرارت اجاق گاز در حدود ۵ دقیقه بجوشد. در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی ملکه بادام ، مغز خلال بادام و … را اضافه کنید و آن را بر روی خمیر نیم پز شده بریزید، سپس شیرینی را در داخل طبقه وسط فر که قبلا در دمای ۱۵۰ درجه تنظیم و گرم شده است قرار دهید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند، سپس بعد از درست شدن و سرد شدن شیرینی می توانید آن برش بزنید و میل کنید. شما می توانید به جای فر روی اجاق گاز شیرینی را درست کنید، برای این منظور بعد از انجام دادن مراحل قبلی تهیه شیرینی با فر، می توانید مواد کیک یا شیرینی را داخل قابلمه بریزید و نیم ساعت زمان دهید تا کیک به خوبی پخته و آماده شود، اکنون دور آن طلایی رنگ شده ولی رویه شیرینی به خاطر وجود عسل و خامه ممکن است کمی نرم شود اما در نهایت بعد از سرد شدن خوب خواهد شد. برای درست کردن فر دست ساز خانگی، می توانید قابلمه ای را روی اجاق گاز بگذارید و بعد داخل قابلمه را یک پایه فلزی قرار دهید، سپس درب قابلمه را ببندید تا داغ شود، سپس به سراغ درست کردن مواد کیک بروید و بعد از آماده شدن مواد کیک آن را داخل قالب مناسب و یا قابلمه ای که در برابر گرما و حرات مقاوم باشد، بریزید، سپس آن را بر روی پایه فلزی داخل قابلمه فر مانند، قرار دهید و روی آن را دم کنی بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت با حرارت ملایم رو به بالا بپزد و آماده شود برای درست کردن شیرینی نیز همین مراحل را باید انجام دهید و فقط زمان پخت شیرینی کمتر بوده و برخلاف کیک پف آن می خوابد، ضمن اینکه می توانید درب قابلمه را بردارید و پخت شیرینی ها را چک کنید.

آموزش شیرینی ملکه گردو

مرحله اول تهیه شیرینی ملکه گردو:

ابتدا و برای شروع کار مواد بیس و زیر شیرینی را درست می کنیم و برای این منظور ۸۵ گرم پودر قند را داخل یک ظرف می ریزیم و به آن ۱۵۰ گرم کره نرم شده در دمای محیط را اضافه می کنیم و با همزن برقی مواد را خوب هم می زنیم تا حالت خامه ای و سبک و پوک پیدا کند.

مرحله دوم تهیه شیرینی ملکه گردو:

سپس ۱ عدد تخم مرغ را که از نیم ساعت قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم  تا هم دمای محیط شود را همراه با ۱/۴ قاشق چای خوری پودر وانیل به مخلوط کره و پودر قند اضافه می کنیم و با همزن برقی برای مدت ۱ دقیقه مواد را خوب مخلوط می کنیم.

مرحله سوم تهیه شیرینی ملکه گردو:

سپس ۲ قاشق غذاخوری شیر را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و هم می زنیم و سپس ۳۰۰ گرم آرد را با ۱ قاشق چای خوری بیکینگ پودر داخل یک ظرف می ریزیم و آنها را با هم مخلوط می کنیم و مخلوط مواد آردی را الک کرده و آن را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و کمی خمیر را با نوک انگشتان دست و در حد مخلوط شدن ورز می دهیم زیرا اگر خمیر را بیشتر ورز دهیم به روغن می افتد و شیرینی ما خشک می شود. سپس خمیر تهیه شده را داخل کیسه فریزر می گذاریم و به آن برای مدت زمان ۱ ساعت داخل یخچال استراحت می دهیم تا خمیر منسجم شود و حالت چسبندگی اش کم شود.

مرحله چهارم تهیه شیرینی ملکه گردو:

سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی می گذاریم و خمیر تهیه شده را کف سینی فر باز می کنیم و با چنگال روی آن را سوراخ سوراخ می کنیم. سپس سینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد برای مدت زمان ۱۰ دقیقه می گذاریم و سراغ آماده کردن مواد روی شیرینی می رویم.

مرحله پنجم تهیه شیرینی ملکه گردو:

در این مرحله مواد روی شیرینی ملکه گردو را درست می کنیم و برای این منظور ۱۰۰ گرم عسل را داخل یک قابلمه می ریزیم و به آن ۳ قاشق غذاخوری خامه صبحانه و یک قاشق غذاخوری کره و یک پیمانه شکر اضافه می کنیم و قابلمه را روی گاز می گذاریم و منتظر می شویم تا مواد ما داخل قابلمه بجوشد و سپس به آن ۱ لیوان گردو خرد شده اضافه می کنیم و در آخر ۲ قاشق غذا خوری زعفران دم کرده را نیز داخل قابلمه می ریزیم و زیر قابلمه را خاموش می کنیم. اکنون مواد روی خمیر ما آماده است.

مرحله ششم تهیه شیرینی ملکه گردو:

در ادامه خمیر را بعد از ۱۰ دقیقه از فر در می آوریم و مواد رویه تهیه شده در مرحله قبل را روی خمیر می ریزیم و آن را کاملا بطور یکنواخت روی خمیر پخش می کنیم و سپس مجددا سینی را داخل فر با حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد و برای مدت زمان ۴۵ دقیقه می گذاریم و منتظر می شویم تا مواد ما آماده شود. شاید در انتهای پخت مشاهده شود مواد رویه ما شل است اما نباید نگران بود چون بعد از خنک شدن رویه شیرینی می بندد و سفت می شود. سپس وقتی شیرینی پخت و سرد شد آن را از قالب در می آوریم و برش می زنیم.

مرحله هفتم تهیه شیرینی ملکه گردو:

اکنون شیرینی خوشمزه ملکه گردو ما آماده است و آن را در ظرف مناسبی می چینیم و این شیرینی خوشمزه را برای پذیرایی از مهمان ها استفاده می کنیم و یا آن را برای عصرانه و خوردن با چای و یا قهوه تهیه می کنیم.

همچنین مطالعه مقاله طرز تهیه شیرینی الماسی نیز می تواند برای شما مفید باشد.

شیرینی ملکه نارگیل

داخل ظرف تفلون یا هر ظرف نچسب دیگری سفیده تخم مرغ را با پودر نارگیل مخلوط کنید و بعد به آن شکر و روغن مایع را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب کنید. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق چوبی مواد را مرتب هم بزنید به صورتی که به مرحله جوش نرسد ولی اگر دستمان را روی مواد قرار دهیم دستمان بسوزد. که به این مرحله داغ زدن می گویند و باید با دقت انجام شود. بعد از ۵ تا ۶ دقیقه هم زدن مواد ترکیب شده، آن را از روی حرارت بر می داریم و بلافاصله سرکه یا آب لیمو را به آن اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه مواد از حرارت بی افتند و خنک تر شوند.  سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و مواد شیرینی را که از حرارت افتاد داخل قیف با ماسوره ساده بزرگ بریزید و برای راحتی این کار ماسوره را داخل یک لیوان کشیده و بلند قرار دهید و مایه شیرینی را داخل ماسوره بریزید. با فشار قیف مایه شیرینی ها را با فاصله در سینی فر بچینید و روی آن را با پودر پسته تزئین کنید و در فر گرم شده با حرارت ۱۹۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید به طوری که یک حاله طلایی رنگ در زیر شیرینی مشاهده شود. در این فاصله نباید در فر را باز کرد چون پف شیرینی می خوابد و شیرینی آماده شده را می توان در ظرف در بسته به مدت یک ماه در یخچال نگهداری کنید.

شیرینی ملکه کنجد

در این قسمت از مقاله قصد داریم دستور العمل تهیه شیرینی کنجدی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه:

دو لیوان کنجد رو بدون روغن در تابه تفت دهید.

  • ۲ قاشق ارده
  • ۲ قاشق دوشاب (شیره خرما)
  • ۳ قاشق عسل

مواد را با دست همه با هم قاطی کنید قالب مستطیل شکلی را با ارده چرب کنید، مواد را در قالب پهن کنید. روی کنجد‌ ها را کمی عسل بریزید و پسته و بادام و گردو و کمی پودر نارگیل بریزید. یک ساعت بگذارید در داخل فریزر و سپس برش بزنید.


جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم به پرسش شیرینی ملکه بادام را چگونه و با چه موادی تهیه می کنند؟ پاسخ دهیم. همچنین طرز تهیه ملکه بادام با پیمانه را آموزش دهیم. امیدواریم مطالب برایتان مفید بوده باشد.

در صورتی که این مقاله را دوست داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله های آموزش باقلوا و شیرینی شکری و شیرینی لطیفه را نیز مطالعه فرمایید.