طرز تهیه پاپس کیک

پاپس کیک‌ها همان کیک‌های کیک‌های آبنباتی کوچکی هستند که در مهمانی‌ها و مراسمات بسیار از آنها استفاده می‌شود و برای هدیه دادن هم خیلی مناسب است. در واقع پاپس کیک، آبنباتی با مغز کیک و روکش شکلات است که می‌تواند هر ظاهری داشته باشد. می‌توانید پاپس کیک‌ها را با توجه به مناسبت‌های مختلف، به شکل‌ها […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

پاپس کیک‌ها همان کیک‌های کیک‌های آبنباتی کوچکی هستند که در مهمانی‌ها و مراسمات بسیار از آنها استفاده می‌شود و برای هدیه دادن هم خیلی مناسب است. در واقع پاپس کیک، آبنباتی با مغز کیک و روکش شکلات است که می‌تواند هر ظاهری داشته باشد.

می‌توانید پاپس کیک‌ها را با توجه به مناسبت‌های مختلف، به شکل‌ها و رنگ‌ّهای مختلف درست کنید. دستور تهیه پاپس کیک، یکی از ساده‌ترین دستور پخت‌ّهای دسرهای فانتزی است.پ

( مقاله های فوت و فن شیرینی لطیفه و طرز تهیه شیرینی دانمارکی قنادی ها را به شما پیشنهاد می کنیم. )

پیشنهاد ویژه: برای آموزش کار در کافی شاپ می توانید از ثبت نام در دوره کافی شاپ فنی حرفه ای شروع کنید.

تاریخچه

اصطلاح “پاپس کیک” (pops cake) برای نوعی کیک کوچک با روکش شکلاتی و ظاهری آبنباتی استفاده می‌شود. محبوبیت این دسر در سال ۲۰۰۹ به حدی زیاد شد که بلاگری به نام بیکرلا (Bakerella)  کتابی با نام این دسر نوشت که در لیست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفت.

طرز تهیه پاپس کیک

برای تهیه پاپس کیک نیاز به یک کیک دارید که می‌تواند هر مدل وطعمی باشد.

می توانید از مقاله طرز تهیه کیک قهوه و یا طرز تهیه کیک پرتقالی و طرز تهیه کیک سیب ساده نیز برای درست کردن کیک استفاده کنید.

حتی لازم نیست یک کیک تازه درست کنید و اگر از قبل کیکی درست کردید که برش‌هایی از آن باقی مانده است، می‌توانید از آن برای تهیه پاپس کیک استفاده کنید. پس هر کیکی که خودتان دوست دارید، می‌توانید انتخاب کنید. نکته مهم این دسر، روکش شکلاتی آن است که باید از شکلات مرغوب و خوش‌طعم استفاده کنید؛ در‌ضمن برای اینکه ظاهر جذاب و هیجان‌انگیزی داشته باشد، می‌توانید از چندین رنگ مختلف  شکلات برای تزئین آنها استفاده کنید. درضمن در این مرحله طعم‌دهنده‌های مختلف را هم برای روکش شکلاتی می‌توانید به کار ببرید تا پاپس کیکی شما طعم‌های تفاوت و خلاقانه‌ای داشته باشد. مثلا می‌توانید از اسانس نعنا و رنگ سبز یا اسانس پرتقال و رنگ نارنجی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید پاپس کیک را هدیه دهید، می‌توانید بعد از سفت شدن روکش شکلات، آنها را دانه دانه با سلفون شکلات و روبان بسته‌بندی کنید. یا حتی پاپس کیک‌ها را روی یک پایه یا گلدان بچینید و هدیه بدهید.

پاپس کیک برای دسر مهمانی‌ّای دورهمی یا برای تزئین کیک تولد هم می‌تواند بسیار عالی و چشم‌گیر باشد.

( خوب است که مقاله آموزش ماکارون و شیرینی شکری را نیز مطالعه کنید. )

طرز تهیه پاپس کیک مرحله به مرحله

طرز تهیه پاپس کیک آبنباتی مرحله به مرحله

زمان آماده‌سازی: حدود یک ساعت

درجه سختی: ساده


مواد لازم:

  • کیک ( به هر شکل و طعمی که دوست دارید): در حد نیم کیلو
  • خامه: یک پیانه
  • شکلات تخته‌ای: ۲۰۰ گرم
  • چوب آبنبات: به تعداد لازم
  • شکلات تزیینی: به میزان لازم
  • رنگ و اسانس خوراکی: ‌به تعداد دلخواه

ابتدا کیک دلخواهتان را با دستورهای پخت کیک ساده اسفنجی (شکلاتی یا وانیلی) بپزید و آن در دمای محیط قرار بدهید تا خنک شود.

سپس کیک را با میکسر یا دست یا کاملا پودر کنید. خامه را به آن اضافه کرده و به طور کامل با هم ترکیب کنید.

حالا مقداری از مواد را بردارید و بین دستانتان بچرخانید تا گرد شود. سعی کنید توپک‌هایی که درست می‌کنید، هم اندازه و کوچک باشند. اگر گرد کردن توپک‌ها با دست برایتان دشوار است، برای راحتی کار از اسکوپ بستننی هم می‌توانید استفاده کنید. جالا توپک‌ّها را حدود یکی دو ساعت در یخچال بگذارید تا کمی منسجم شوند.

در این فاصله شکلات روکش را به روش بن‌ماری یا در ماکروویو و یا روی بخار کتری و سماور ذوب کنید.

اگر اسانس و یا رنگ غذایی می‌خواهید به آن اضافه کنید، درهمین مرحله و بعد از ذوب شدن شکلات می‌توانید آنها را اضافه کنید.

حالا چوب آبنبات‌ها را در شکلات و سپس در پاپس کیک‌ها فرو کنید تا کاملا به کیک بچسبد.

با استفاده از همین چوب آبنبات به راحتی می‌توانید پاپس کیک‌ها را در شکلات بغلطانید و سپس برای خشک شدن در اسفنج فرو کنید تا شکلات اضافی از روی آن بریزد.

زمانی که شکلات‌ها کمی خودشان را گرفتند و قبل از سرد شدن کاملشان، روی پاپس‌کیک‌ها را با انواع شکلات‌های تزئینی، مروارید‌های خوراکی و یا ترافل‌های رنگی تزئین کنید.

( اگر به پخت شیرینی ها علاقمند هستید می توانید مقاله های طرز تهیه شیرینی الماسی و طرز تهیه میکادو بازاری را نیز مطالعه کنید. )

طرز تهیه پاپس کیک بستنی

طرز تهیه پاپس کیک بستنی مرحله به مرحله

یکی دیگر از مدل‌هایی که می‌توانید پاپس کیک را درست کنید، پاپس کیک بستنی است که درست کردن آن دقیقا شبیه به مراحل تهیه پاپس کیک آبنباتی است. تنها فرقشان این است که وتی مواد را با هم مخلوط کردید، به جای اینکه انها را مثل توپک گرد کنید، باید آنها را در قالب بستنی شکل بریزید و پیش از گذاشتن در یخچال، چوب بستنی‌ها را به شکلات آغشته کرده و در آنها فرو کنید.

بقیه مراحل نیز مثل درست کردن پاپس کیک آبنباتی می‌باشد.

حالا پاپس کیک شما آماده نوش جان کردن است.

نکات تهیه پاپس کیک آبنباتی یا بستنی

  • نوع کیکی که برای این دسر استفاده می‌کنید، کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید از انواع کیک‌های وانیلی، شکلاتی، مخملی و… استفاده کنید.
  • می‌توانید برای بخش کیکی، از خامه قنادی فرم گرفته هم استفاده کنید.
  • از آنجایی که شکلات‌های تخته ای زود سرد می‌شوند، حتما بلافاصله بعد از درآوردن پاپس کیک از یخچال و ریختن شکلات روی آنها، تزئینات را انجام دهید؛ زیرا بعد از سرد شدن، این کار سخت می شود.
  • گفتیم که از نظر تئوری، پاپس کیک با انواع کیک‌ّای اسفنجی قابل تهیه کردن است، اما خوب است بدانید عملا کیک‌های کمی مرطوب و فشرده، کیفیت و فرم بهتری دارند و راحت‌تر به چوب آبنبات یا بستنی متصل می‌شوند.
  • همانطور که می‌ٔدانید، کیک استراحت‌کرده و در واقع کیکی که کمی مانده باشد، فرم بهتری می‌گیرد. پس اگر وقت دارید، روز قبل کیک را درست کنید، پس از  رسیدن به دمای محیط، روی آن محافظ غذا بکشید و در یخچال بگذارید. سپس روز بعد کیک را خرد کنید، کرم بزنید و شکل دهید. 
  • برای کیک‌هایی که رنگ روشن هستند، مثل کیک وانیلی، لیمویی، کره‌ای و… قبل از خرد کردن کیک، بهتر است ابتدا رویه برشته و تیره آن را با چاقو برش دهید  و بردارید تا وجود قسمت تیره توپک‌های کیکی را دو رنگ نکند.
  • دقت کنید که بر اساس نوع کیکی که انتخاب می‌کنید، میزان کرم متغیر است. یعنی اگر میزان کرم کمتر باشد، باعث سفت شدن و از هم پاشیدن پاپس کیک می‌شود و اگر کرم زیاد باشد، باعث سنگین و چسبناک شدن پاپس کیک شما می‌شودو در نتیجه اجازه پوشش مناسب با شکلات آب شده را به شما نمی‌دهد. به همین دلیل بهتر است کرم را کم‌کم اضافه کنید و هرزگاهی آن رو تست کنید. (برای این کار، قدری از مواد رو در دستتان مشت کنید، هر‌وقت به راحتی یک‌دست شد و به هم می‌چسبید، یعنی حاضر است.)

سوالات متداول

آیا می‌توان برای زودتر اماده شدن پاپس کیک آن را در فریزر گذاشت؟

بله، شما می‌توانید به جای ۱ تا ۲ ساعت استراحت در یخچال، ‌پاپس کیک‌ها را سی دقیقه داخل فریزر قرار بدهید.

آیا امکان دارد از کیک‌ّهای آماده بیرون برای درست کردن پاپس کیک استفاده کنیم؟

بله شما می‌توانید این کار اربکنید، اما مراقب باشید که لایه خامه‌ای این کیک‌ها را جدا کنید.

آیا می‌توان از کندیملت برای تزئین پاپس کیک استفاده کرد؟

بله، در واقع در شیرینی‌پزی حرفه‌ای معمولا از شکلات تخته‌ای رنگی یا شکلات پوششی (candy melt) به جای شکلات با پایه کره کاکائو به عنوان روکش پاپس کیک استفاده می‌شود که درصد قابل توجهی شیرخشک و مقداری اسانس دارد؛ اما در طعم‌دهی اثری ندارد. کندی ملت به دلیل نداشتن کره کاکائو قیمت مناسب‌تری دارد، همین که روی بخار آب یا مایکروویو قرار بگیرد آب می‌شود، و به گرما مقاوم است. بنابر این مناسب مراسم‌های تابستانی است. از آنجایی که این محصول در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود، مشکلات رنگ کردن شکلات را هم ندارد.

جمع‌بندی

در این مقاله طرز تهیه مرحله به مرحله پاپس کیک آبنباتی و پاپس کیک بستنی را به شما اموزش دادیم و نکات مهم برای تزئین و دکور آن را نیز به شما گفتیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

اگر به مطالعه این مقاله علاقه داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله های طرز تهیه پاپسیکل کیک و طرز تهیه کیک چوبی را نیز مطالعه فرمایید.