الگوریتم تازگی محتوا

یکی از الگوریتم هایی که به کاربران این امکان را میدهد تا از جدیدترین مطالب بهره مند شده و بهترنی اطلاعات و مطالب مرتبط را دریافت کنند الگوریتم تازگی محتوا یا الگوریتم Freshness گوگل میباشد. اگر نمیدانید الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست و از تاثیر الگوریتم Freshness در سئو اطلاعی ندارید تا پایان مقاله با […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از الگوریتم هایی که به کاربران این امکان را میدهد تا از جدیدترین مطالب بهره مند شده و بهترنی اطلاعات و مطالب مرتبط را دریافت کنند الگوریتم تازگی محتوا یا الگوریتم Freshness گوگل میباشد. اگر نمیدانید الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست و از تاثیر الگوریتم Freshness در سئو اطلاعی ندارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اگر میخواهید سئو سایت را با رعایت تمام تکنیک های مرتبط با الگوریتم های گوگل یاد بگیرید میتوانید در دوره هاس سئو آریا تهران که به صورت تخصصی و صفر تا صدی برگزار میشود شرکت کنید و علاوه بر دریافت مدرک فنی حرفه ای بین المللی وارد حوطه سئو شده و کسب درآمد بالایی داشته باشید.

با شرکت در دوره آموزش سئو آموزشگاه آریا تهران علاوه بر دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کسب و کار شوید.

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست
الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست

معمولاً می شنویم که داشتن محتوای تازه می تواند به سئوی سایت شما کمک کند، اما برای ما عادی نیست که دقیقاً معنای محتوای تازه و اهمیت آن برای رتبه بندی را ببینیم.

تازگی محتوا چیست؟
محتوای تازه به محتوای اخیراً منتشر شده، به روز شده یا بازنویسی شده یا به عبارتی همان اپدیت شده اشاره دارد. گوگل و کاربرانش از محتوای تازه قدردانی می کنند زیرا احتمال دقیق تر بودن آن بیشتر است.

از زمان به‌روزرسانی الگوریتم تازگی محتوا گوگل در سال ۲۰۱۱، جستجو برای کلمات کلیدی پرطرفدار یا حساس به زمان، گوگل را وادار می‌کند تا صفحات جدیدتری را با به‌روزترین اطلاعات در اولویت قرار دهد. به روز رسانی الگوریتم تازگی محتوا گوگل حداقل یک نتیجه را در صفحه برای ۳۵٪ از جستجوها تحت تاثیر قرار داد.

ما می توانیم چهار تاریخ مرتبط با هر URL که به صورت آنلاین منتشر شده است را شناسایی کنیم تا بهتر متوجه فاکتور:

  • منتشر شده/Published: زمانی که صفحه در وب سایت آپلود شده است.
  • ایندکس شده/Indexed: زمانی که خزنده ها برای اولین بار صفحه را کشف کردند و آن را به جستجوی گوگل اضافه کردند.
  • آخرین خزیدن/Last crawl: زمانی که صفحه آخرین بار توسط آن ربات ها خزیده شد.
  • اصلاح شده/Modified: زمانی که آخرین تغییر در صفحه انجام شد.

اگر صفحه‌ای پس از اولین خزیدن به‌روزرسانی و بازنشر شود، زمان انتشار/published time نشان‌دهنده آخرین زمان ویرایش صفحه توسط وب‌سایت است. اگر صفحه بدون انتشار مجدد به روز شود، به عنوان زمان تغییر یافته /modified time نشان داده می شود.

گوگل چگونه تازگی محتوا را اندازه گیری می کند

به گفته Moz، گوگل تازگی محتوای شما را بر اساس عوامل زیادی تخمین می زند، از جمله:

  • تاریخ شروع صفحه/Page inception date: تاریخی که توسط گوگل ایندکس شد.
  • مقدار تغییر در صفحه به روز شده/Amount of change to the updated page: تغییرات بزرگ نشان دهنده تازگی بیشتر است.
  • تعداد تغییرات در محتوای اصلی صفحه: تغییرات در محتوای اصلی صفحه، طراوت بیشتری نسبت به تنظیم برچسب‌های تاریخ/زمان می‌افزاید.
  • نرخ تغییر صفحه: تغییرات مکرر در صفحه نشان دهنده تازگی بیشتر است.
  • نرخ ایجاد صفحه جدید: وب‌سایت‌هایی که بیشتر صفحات جدید اضافه می‌کنند ممکن است امتیاز بیشتری از نظر تازه‌تر بودن دریافت کنند.
  • تازگی بک لینک ها به صفحه: لینک هایی از سایت هایی که امتیازات تازگی بالایی دارند می توانند امتیاز شما را بهبود بخشند.

تاثیر الگوریتم Freshness در سئو

تاثیر الگوریتم Freshness در سئو
تاثیر الگوریتم Freshness در سئو

یکی از سوالاتی که برای تاثیر الگوریتم Freshness در سئو پرسیده میشود این است که آیا تازگی محتوا یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
به طور کلی نمیتوان تازگی محتوا را یک فاکتور مجزا برای رتبه بندی در نظر گرفت اما در بسیاری از موارد باتوجه به ان که تازگی محتوا میتواند در نتایج نمایش داده شده تاثیر گذار باشد میتواند در مورد مباحث خاصی به عنوان یکی از مهمترین فاکتور های رتبه بندی گوگل در نظر گرفته شود. برای مثال زمانی که شما عبارت عیدی ۱۴۰۱ را سرچ میکنید قطعا میخواهید از جدیدترین اطلاعات در مورد عیدی کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۱ اطلاع یابید و در صورتی که به شما عیدی ۱۴۰۰ نمایش داده شود نارضایتی شما را به همراه خواهد داشت.

به این ترتیب میتوان گفت قطعا آپدیت کردن محتوا سایت میتواند تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت داشته باشد اما در بعضی از موضوعات قطعا آپدیت و به روزرسانی محتوا فاکترو اصلی در رتبه بندی محتوا سایت تان میباشد.

دسته‌های موضوعاتی که Google محتوای تازه را برای آنها جستجو می‌کند عبارتند از:

  • رویدادهای اخیر (به عنوان مثال یک بازی جدید)
  • موضوعات داغ روز (مثلاً قیمت طلا و ارز).
  • رویدادها و گزارش های تکراری (مانند انتخابات ریاست جمهوری، کنفرانس های سالانه).
  • اطلاعات مداوم اما همیشه در حال تغییر (مانند بررسی قیمت محصول).

دسته‌های پرس و جو که در آن‌ها جدید بودن تأثیر عمده‌ای بر دقت اطلاعات ندارد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دستور العمل های غذا
  • موارد تاریخی و تاریخچه ها
  • موضوعات گسترده و کلی

مثال الگوریتم تازگی محتوا گوگل

کسی که علاقه مند به مطالعه در مورد روندهای تجارت الکترونیک است، احتمالاً به دنبال آخرین روندهای صنعت تجارت الکترونیک خواهد بود، نه گرایش های سال های گذشته.

صفحه ای که پرس و جوی حساس به تازگی را هدف قرار می دهد، اگر به روز نشود، به آرامی تحلیل می رود، در حالی که محتوایی که اغلب به روز می شود، احتمال بیشتری دارد که موقعیت آن، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد به رتبه های برتر دست یابد.

پرس‌و‌جو‌های «تازه‌نشده»

برای کلیدواژه‌ای مانند «بازاریابی سئو»، تازگی لزوماً یکی از مهم‌ترین عوامل نیست. افرادی که آن کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند احتمالاً می‌خواهند اصول اولیه بازاریابی جستجو را پیدا کنند و این مورد که بازاریابی سئو چه چیزی را پوشش می‌دهد، که در چند سال اخیر تغییر نکرده است.

در این مورد، یک صفحه قدیمی‌تر اما هنوز دقیق که به طور مداوم بک لینک‌های جدیدی به دست می‌آورد اما به‌روزرسانی نمی‌شود، مطمئناً می‌تواند با صفحه جدیدتری که لینک‌های ورودی ندارد یا به طور مداوم لینک‌های موجود خود را از دست می‌دهد رقابت کند.

روش های بهبود رتبه با الگوریتم تازگی محتوا گوگل

روش های بهبود رتبه با الگوریتم تازگی محتوا گوگل
روش های بهبود رتبه با الگوریتم تازگی محتوا گوگل

تا اینجای مقاله متوجه شدید الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست و چه کاربردی دارد و میدانید که آپدیت محتوا سایت میتواند تاثیر شگرفی در رتبه بندی سایت داشته باشد. در این قسمت میخواهیم شما را با تکنیک های سئو که میتواند به بهبود رتبه بندی سایت با الگوریتم تازگی محتوا گوگل کمک کند آشنا کنیم.

چگونه امتیاز تازگی محتوا سایت خود را بهبود بخشید؟
اکنون که مشخص کرده‌ایم چگونه تازگی محتوا می‌تواند بر رتبه‌بندی جستجوهای حساس به زمان تأثیر بگذارد، اجازه دهید به سرعت نکات و بهترین روش‌ها را برای گنجاندن عامل تازگی در استراتژی سئوی خود مرور کنیم.

  • SERP یا نتایج جستجو را بررسی کنید

ساده ترین راه برای ارزیابی سطح تازگی که کاربران احتمالاً برای یک پرس و جو می خواهند این است که به تاریخ انتشار نتایج برتر نگاه کنید. البته در اولین مرحله شما باید با استفاده از ابزار های سئو مانند گوگل سرچ کنسول اطلاعات لازم را در مورد صفحاتی از سایت تان که ورودی دارند کسب کنید و سپس به دنبال راه هایی برای بهبود رتبه صفحات سایت تان باشید. اگر نمیدانید سرچ کنسول چیست و چه قابلیت هایی دارد حتما مقاله گوگل سرچ کنسول چیست را مطالعه کنید.

سایت هایی که در رتبه های برتر حضور دارند را بررسی کنید. به عنوان مثال، می توانید ۱۰ یا ۲۰ نتیجه اول را بررسی کنید و میانگین تاریخ انتشار و آپدیت آنها را محاسبه کنید. در حالت ایده آل، شما همچنین باید آپدیت بیشتری را به برنامه صفحات سایت خود اعمال کنید.

ما می‌توانیم با SERP ببینیم که تازگی محتوا مهم است یا خیر و سپس برای آپدیت محتوا موضوع مورد نظر خود در سایت مان تلاش کنیم.

کار با ابزار سرچ کنسول نیاز به آموزش تخصصی دارد تا شما بتوانید با بخش های مختلف این ابزار آشنا شوید و بتوانید به راحتی ترافیک سایت خود را آنالیز کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید به صورت رایگان کار با ابزار سرچ کنسول را یاد بگیرید میتوانید مقاله آموزش سرچ کنسول را مطالعه کنید و به راحتی سایت خود را آنالیز نمایید.

  • محتوای جدید را به طور منظم منتشر کنید

لازم نیست همیشه در حال انتشار محتوا در موضوعات جدید برای سایت تان باشید. اما همانطور که قبلاً آموختیم، میزان ایجاد صفحه جدید شما در امتیاز تازگی شما فاکتور می‌گیرد. بنابراین مطمئن شوید که به طور منظم محتوای جدید را منتشر کنید، چه در موضوعات حساس به زمان و چه در موضوعاتی که حساس به زمان نیستند و به مرور زمان نیز مخاطبان خاص خود را دارند. هرچه بیشتر محتوا را منتشر کنید، گوگل بیشتر می‌داند که باید در سایت شما را بخزد.

یکی از کار هایی که شما باید به عنوان متخصص سئو در سایت تتان انجام دهید این است که انتشار محتوا جدید را به صورت موازی با آپدیت محتوا قدیمی پیش ببرید و مهمتر از همه به صورت منظم محتوا جدید منتشر کنید. به این طریق میتوانید اطمینان داشته باشید که به رتبه های برتر گوگل دست خواهید یافت.

اگر میخواهید نکات بیشتری در مورد سئو سایت تان کسب کنید و بهترین مشاوره و راهنمایی را از برترین کارشناسان سئو دریافت کنید میتوانید از خدمات مشاور سئو ما در شرکت سئو آریا تهران بهره مند شوید.

  • محتوای قدیمی را به طور منظم به روز کنید

مقالات تحقیقاتی گوگل اشاره می‌کند که موتورهای جستجو نمی‌توانند همیشه هر صفحه را به دلیل حجم گسترده محتوای جدیدی که هر روز منتشر می‌شود، دوباره بگردند.

در نتیجه، گوگل صفحات را ترجیحاً بر اساس نرخ به روز رسانی محتوا می خزند.

با به‌روزرسانی منظم محتوای قدیمی، امتیاز تازگی محتوا سایت خود را بهبود می‌بخشید که می‌تواند رتبه‌بندی محتوای حساس به زمان را آسان‌تر کند.

تکینک های کاربردی سئو را در صفحه آموزش سئو سایت مطابق با جدیدترین آپدیت های روز دنیا مطالعه کنید.

  • اولویت بندی محتوایی که قبلاً رتبه بندی شده است

اگر محتوای شما در وهله اول رتبه‌بندی نشده است، به‌روزرسانی‌ها برای بالا رفتن به سختی کافی هستند. در واقع شما باید ابتدا اجازه دهید تا مقاله تان در گوگل ایندکس شود و رتبه خاص را به خود اختصاص دهد و سپس برای آن که بتوانید به رتبه های برتر برسید میتوانید محتوا سایت تان را آپدیت کنید.

اگر میخواهید با به کارگیری تکنیک های برتر سئو سایت تان را به رتبه های برتر گوگل برسانید و کسب و کار خود را بهبود بخشید میتوانید از طریق تماس با همکاران ما خدمات سئو سایت را دریافت کنید و به صورت تضمینی سایت تان را سئو کنید.

  • هم محتوا و هم تاریخ انتشار محتوا خود را به روز کنید

تغییر تاریخ انتشار مقاله و سال در عنوان یک روش معمول است، اما این امر تازگی محتوا به گوگل نشان نمی دهد و نمیتواند نشان دهنده رعایت الگوریتم تازگی محتوا گوگل در سایت تان باشد. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تغییرات در بدنه اصلی صفحه برای Google مهمتر از تنظیم برچسب های تاریخ/زمان است. بنابراین باید محتوای اصلی صفحه را به روز کنید و در نهایت تاریخ انتشار محتوا را به روز کنید.

در حالی که ایجاد تازگی محتوا جعلی می تواند به طور بالقوه CTR شما را افزایش دهد حتی حداقل به صورت لحظه ای، این نکته را باید در نظر داشته باشید اگر کاربران همچنان محتوای شما را تا حدودی قدیمی بیابند، احتمالاً زمان کوتاه تری در صفحه سایت شما باقی میمانند.

اگر میخواهید بیشتر با تکنیک های سئو آشنا شوید و به صورت رایگان این تکنیک ها را یاد بگیرید میتوانید به مجموعه مقاله درباره سئو مراجعه کرده و با مطالعه این مقالات اطلاعات خود را در حوزه سئو بهبود بخشید.

  • از طریق کنسول جستجو به گوگل ارسال کنید

پس از به‌روزرسانی محتوای اصلی خود، اگر می‌خواهید روند جستجوی مجدد محتوای به‌روز شده توسط Google را تسریع کنید، می‌توانید نقشه سایت خود را مجدداً در کنسول جستجوی Google ارسال کنید. گوگل در نهایت تغییرات را به تنهایی پیدا خواهد کرد، بنابراین معمولاً برای تغییرات کوچکتر ارزش آن را ندارد اما اگر تغییرات محسوس است هم میتوانید نقشه سایت را اپدیت کنید و هم میتوانید محتوا جدید را در کنسول fetch کنید.

برای آن که بتوانید نقشه سایت را ایجاد کنید میتوانید از ابزار های سئو کمک بگیرید که در مقاله ابزار سئو به طور کلی ده ها ابزار کاربردی که برای سئو سایت مورد نیاز هر کارشناس سئویی است را معرفی کرده ایم.

زمان به روز رسانی، انتشار مجدد یا انتشار محتوای جدید

اینکه آیا منطقی است که محتوا را مدام به روز کنید تا Googlebot به دفعات بیشتری صفحه شما را بخزد و آن را رتبه بندی کند، بستگی به اهمیت تازگی محتوا برای درخواست شما دارد.

در اینجا Ahrefs پیشنهاد می کند:

زمانی که تازگی محتوا بسیار مهم است: صفحه را مرتباً به روز کنید یا به طور مرتب مقالات جدیدی در مورد موضوع منتشر کنید تا با تقاضا بیشتری مطابقت داشته باشید.
هنگامی که تازگی مهم است اما حیاتی نیست: صفحه را به طور منظم به روز کنید و اگر رتبه بندی شروع به کاهش کرد، تجدید نظر و انتشار مجدد را در نظر بگیرید.
وقتی تازگی مهم نیست: روی ایجاد بهترین راهنمای ممکن در مورد موضوع تمرکز کنید و سعی کنید با انتشار مقالات کمکی لینک دهی داخلی به این صفحه داشته باشید.


جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست را به شما توضیح دادیم و شما را با الگوریتم تازگی محتوا گوگل و تکنیک های سئو برای موضوعاتی که حساس به زمان هستند آشنا کردیم. اگر سوالی در مورد الگوریتم تازگی محتوا گوگل دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

شما میتوانید در قسمت زیر با دیگر الگوریتم های گوگل آشنا شوید و برای بهبود رتبه بندی سایت تان راهکارهای گفته شده در مقالات مذکور را در سایت تان پیاده سازی کنید.

سوالات متداول

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست؟

الگوریتم تازگی محتوا گوگل سایت هایی که محتوا صفحات خود را به روز و آپدیت میکنند و مطالبی که بیشتر کاربران به دنبال آن هستند و تا حدودی حساس به زمان اند در سایت خود قرار میدهند را در رتبه های برتر نمایش میدهد.

تاثیر الگوریتم Freshness در سئو چگونه است؟

باتوجه به این موضوع که تازگی محتوا میتواند تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت شما در مقابل رقبا داشته باشد این نکته که چه محتواهایی نیاز به آپدیت دارند و در آپدیت آن ها باید چه نکاتی را رعایت کرد مسائلی است که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته شده است.