طرز تهیه قیمه نثار

قیمه نثار یکی از غذاهای خوشمزه و معروف شهر قزوین می باشد. این غذای مقوی و خوشمزه با تکه های گوشت قیمه ای و انواع مغزها تهیه می شود که معمولا در مجالس و مهمانی های خاص سرو می شود. اگر می خواهید طرز تهیه قیمه نثار قزوینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی را […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

قیمه نثار یکی از غذاهای خوشمزه و معروف شهر قزوین می باشد. این غذای مقوی و خوشمزه با تکه های گوشت قیمه ای و انواع مغزها تهیه می شود که معمولا در مجالس و مهمانی های خاص سرو می شود. اگر می خواهید طرز تهیه قیمه نثار قزوینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی را یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم قیمه نثار

مواد لازم جهت طرز تهیه قیمه نثار برای ۴ نفر به شرح زیر می باشد:

  • گوشت قیمه ای : ۳۰۰گرم
  • پیاز درشت : ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق سوپ خوری
  • برنج : ۳ پیمانه
  • آب : ۴ لیوان
  • نمک : به مقدار کافی
  • فلفل : به مقدار کافی
  • زرچوبه : به مقدار کافی
  • چوب دارچین : به مقدار کافی
  • هل سبز : ۴ عدد
  • زعفران دم کرده : به مقدار کافی
  • روغن : به مقدار کافی
  • خلال پسته : به مقدار کافی
  • خلال بادام : به مقدار کافی
  • زرشک : به مقدار کافی
  • خلال پرتقال : به مقدار کافی

بعد از تهیه کردن مواد لازمی که در بالا ذکر شد به سراغ طرز تهیه قیمه نثار خوشمزه و مجلسی به صورت مرحله به مرحله می رویم. لاذم به ذکر است که در طرز تهیه قیمه نثار برای ۶ نفر باید از مقدار بیشتری از این مواد استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید لیست کاملی از انواع غذاهای ایرانی داشته باشید، به صفحه انواع غذاهای ایرانی مراجعه کنید.

طرز تهیه قیمه نثار
طرز تهیه قیمه نثار

طرز تهیه قیمه نثار

در مرحله اول از طرز تهیه قیمه نثار ابتدا پیاز را بشویید و آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید. حال یک تابه بردارید، مقداری روغن در آن بریزید و پیاز را تف دهید. اجازه دهید تا پیاز کمی سبک و شفاف شود اما توجه داشته باشید که در این قسمت پیاز نباید کاملا سرخ شود.

بعد از اینکه پیازها طلایی شدند، مقداری زردچوبه روی آن بریزید و سپس تکه های گوشت قیمه ای را به آن اضافه کنید. حال گوشت را تف دهیدتا زمانی که رنگ آن تغییر پیدا کند. در ادامه فلفل و دارچین به گوشت اضافه کنید و دوباره تف دهید.

برای طرز تهیه قیمه نثار مجلسی رب را کمی تف دهید تا رنگ بهتری به پلو شما بدهد و بوی خامی آن از بین برود. سپس آن را به گوشت اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حال مقداری آب جوش، زعفران و هل را روی گوشت بریزید و در ظرف را ببندید. اجازه دهید تا گوشت با حرارت ملایم به خوبی بپزد.

برای تحقیق در مورد غذای محلی می توانید به صفحه مذکور مراجعه کرده و لیست کاملی از انواع غذای محلی استان های مختلف را مشاهده کنید.

اجازه دهید تا گوشت با حرارت ملایم به خوبی بپزد تا زمانی که گوشت کاملا نرم شود و آب سس به خورد گوشت برود و طعم آن را خوشمزه کند. در ادامه طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوین، کمی نمک اضافه کنید. توجه داشته باشید که در آخر هل را از سس خارج کنید.

توجه داشته باشید که برای طرز تهیه قیمه نثار دونفره از نصف موادی که گفته شده استفاده کنید.

با مطالعه مقاله طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش می توانید فن و فوت های این غذای خوشمزه را مرحله به مرحله اموزش ببینید.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی

برای تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی انتخاب برنج مرغوب ایرانی بسیار اهمیت دارد. به همین ترتیب برنج را از چند ساعت قبل از پخت خیس کنید و آن را بپزید. در این حین خلال ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب و گلاب خیس کنید و بعد آب آن را خارج کرده و در مقداری روغن تف دهید.

برای یادگیری صفر تا صد مهارت آشپزی می توانید به صفحه آموزش آشپزی مراجعه کرده تا این مهارت را زیر نظر اساتید برتر کسب کنید و تبدیل به یک آشپز حرفه ای شوید.

زرشک شسته شده را نیز به همین ترتیب در کمی روغن تف دهید و در صورت تمایل کمی شکر به آن اضافه کنید. برای تزئین قیمه نثار می توانید خلال ها و زرشک را به صورت جداگانه تف دهید. برای طرز تهیه قیمه نثار با خلال نارنج، خلال های نارنج و پرتقال باید از شب قبل جوشیده باشد.

فراموش نکنید که چندین بار آب آن را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود. بعد از اینکه خلال ها را تف دادید برنج را در یک دیس مناسب بریزید و روی آن را با گوشت طعم دار شده، برنج زعفرانی، زرشک، خلال بادام، پسته و خلال نارنج و پرتقال تزئین کنید و نوش جان کند.

اگر به آشپزی سنتی علاقه مند هستید با مراجعه به صفحه آشپزی سنتی می توانید طرز تهیه انواع غذاهای سنتی را به خوشمزه ترین روش ممکن درست کنید.

طرز تهیه قیمه نثار قزوین با مرغ
طرز تهیه قیمه نثار قزوین با مرغ

طرز تهیه قیمه نثار قزوین با مرغ

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا ۲ پیمانه برنج را با کمی نمک و آب خیس کنید. سپس ۲ عدد سینه یا فیلر مرغ بدون استخوان، به صورت مکبعی خرد کنید و تمیز بشویید.

در این مرحله از طرز تهیه قیمه نثار ساده با مرغ، پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک تابه بردارید و در آن مقداری روغن و زردچوبه بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید تا تف بخورد و طلایی رنگ شود. سپس سینه مرغ را به همراه فلفل سیاه و نمک اضافه کرده و آن را به خوبی سرخ کنید تا زمانی که رنگ آن تغییر پیدا کند.

در قدم بعد رب و کمی زعفران را با هم تف دهید تا بوی خامی آن از بین برود و به مواد اضافه کنید. سپس ۱ چوب دارچین و ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و مرغ را روی حرارت ملایم قرار دهید تا مرغ کاملا پخته شود. در آخر مقداری گلاب به موادتان اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ پخته شود.

برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی، سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

در این مرحله از طرز تهیه قیمه نثار قزوین با مرغ، برنج را بپزید و در این فاصله خلال ها را همراه با زرشک خیس کنید. توجه کنید که خلال های پرتقال باید حداقل سه بار جوشیده شود تا تلخی آن از بین برود.

خلال ها را با مقداری زرشک و ۲ قاشق غذاخوری شکر و کمی کره تف دهید. بعد از پخت برنج آن را در یک دیس بریزید و روی آن را با گوشت و خلال بادام، خلال پرتقال، زرشک و برنج زعفرانی تزئین کنید.

لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه قیمه نثار با لپه می توانید به دلخواه از لپه استفاده کنید.

اگر می خواهید آشپزی را به صورت حرفه ای یاد بگیرید تا در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، به صفحه دوره آشپزی ملل مراجعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی

یکی از نکات مهم در دستور پخت قیمه نثار قزوین خوشمزه و مجلسی این است که در آخر پخت به آن مقداری گلاب اضافه کنید تا بو و عطر دلنشینی به غذا بدهد.

توجه داشته باشید که مایه گوشتی باید غلیظ و بدون آب باشد.

برای طرز تهیه قیمه نثار به روش رستورانی با طعم بسیار عالی می توانید علاوه بر خلال بادام و پسته از خلال پرتقال نیز استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه : خوشمزه ترین غذاهای دنیا

در صورتی که تمایل دارید از تکه های کوچک شده گوشت استفاده کنید، نیازی به ریش ریش کردن آن نیست.

اگر به دنبال فوت و فن های طرز تهیه قیمه نثار ساده به روش قزوینی با طعمی بی نظیر هستید باید به شما بگوییم که مهم ترین نکته ای که باید رعایت کنید این است این غذا باید با حرارت بسیار ملایم پخته بپزید تا کاملا جا بیفتد.

برای طرز تهیه قیمه نثار با خلال نارنج باید آن را ۳ بار بجوشانید تا تلخی آن از بین برود.

مرغ بریان یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که برای مهمانی های خاص سرو می شود. اگر می خواهید این غذای خوشمزه را به روش رستورانی در منزل آماده کنید، مقاله طرز تهیه مرغ بریان را مطالعه کنید.

بهتر است برای خوش عطر شدن خلال بادام، آن ها را در مقداری گلاب خیس کنید اما توجه داشته باشید که نباید به هیچ وجه پسته ها را خیس کنید چرا که رنگ آن برمی گردد.

اگر قصد دارید قیمه نثار را برای مجلس خاصی درست کنید، سعی کنید از گوشت درست استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه قیمه نثار در تهران این است که برای خوشمزه تر شدن قیمه نثار از پیاز نگینی کاملا ریز استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد قیمه نثار یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذای شهر قزوین می باشد که در مجالس و مهمانی های خاص سرو می شود. برای یادگیری طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به روش قزوینی‌ های قدیمی این مقاله را مطالعه کنید تا مرحله به مرحله با دستور پخت این غذای خوشمزه آشنا شوید.

سوالات متداول

طرز تهیه قیمه نثار مجلسی چگونه است؟

دستور پخت این غذای خوشمزه بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای خوشمزه تر شدن این غذا در این مقاله نکاتی گفته شده است که بارعایت آن می توانید قیمه نثار قزوینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی را به سادگی در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه قیمه نثار با خلال نارنج به چه صورت می باشد؟

برای طرز تهیه قیمه نثار با خلال برنج باید آن را ۳ مرتبه با آب جوش بجوشانید تا تلخی آن از بین برود و سپس استفاده کنید.

نکته مهم در طرز تهیه قیمه نثار مجلسی چیست؟

یکی از نکات مهم که باعث خوشمزه تر شدن و خوش عطر و بو شدن قیمه نثار شما می شود این است که در انتهای پخت به آن مقداری گلاب اضافه کنید.