الگوریتم پنگوئن گوگل چیست

در این مقاله آموزشی قصد داریم که ساختار اصلی الگوریتم پنگوئن گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. کارایی اصلی الگوریتم پنگوئن این است که بر روی کیفیت لینک های داخل وب سایت های مختلف تمرکز می کند و به طور کلی شما دو دسته لینک گذاری را در داخل وبسایت خود انجام می دهید. و […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله آموزشی قصد داریم که ساختار اصلی الگوریتم پنگوئن گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. کارایی اصلی الگوریتم پنگوئن این است که بر روی کیفیت لینک های داخل وب سایت های مختلف تمرکز می کند و به طور کلی شما دو دسته لینک گذاری را در داخل وبسایت خود انجام می دهید. و باید به این موضوع توجه داشته باشید که لینک های خود را با یک ساختار درست و اصولی در سایت پیاده سازی نمایید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بررسی دقیق تری نسبت به الگوریتم پنگوئن دهیم. اگر نمیدانید الگوریتم پنگوئن گوگل چیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اگر میخواهید با تکنیک های سئو آشنا شوید و با تدریس برترین اساتید سئو کشور وارد این حوزه کاری شده و کسب درآمد داشته باشید به صفحه زیر مارجعه کرده و از خدمات اموزشی ما با امکان دریافت مدرک فنی حرفه ای بهره مند شوید.

آموزش سئو سایت
الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست

با شنیدن نام این الگوریتم اولین سوالی که در ذهن شکل میگیرد این است که الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و برای چه معیار هایی معرفی شده است؟

به دنبال الگوریتم پاندا (مطالعه بیشتر : الگوریتم پاندا گوگل چیست)، به‌روزرسانی پنگوئن توسط گوگل به عنوان تلاشی جدید برای پاداش دادن به وب‌سایت‌های با کیفیت بالا و کاهش حضور وب‌سایت‌هایی که درگیر طرح‌های لینک های خلاف قانون گوگل و پر کردن کلمات کلیدی بودند در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ، اعلام شد.

عرضه اولیه پنگوئن بر ۳٫۱ درصد از جستجوهای موتور جستجوی زبان انگلیسی تأثیر گذاشت. بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، این فیلتر از طریق ۱۰ به‌روزرسانی مستند انجام شد که در طول زمان تکامل یافت و بر درک جامعه SEO از شیوه‌های مشکل‌ساز پنگوئن تأثیر گذاشت. از اوایل سال ۲۰۱۷، الگوریتم پنگوئن اکنون بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است.

به روز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد و “به روز رسانی الگوریتم وب اسپم” نامگذاری شد. این الگوریتم توسط گوگل برای کمک به کاهش تعداد سایت‌های ظاهر شده در SERP که از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه برای دستکاری نتایج با طرح‌های پیوند استفاده می‌کنند، ایجاد شده است.

اگر میخواهید با سایر الگوریتم های گوگل آشنا شوید و برای سئو سایت خود معیار های این الگوریتم ها را در نظر داشته باشید حتما مقاله الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

تاریخچه الگوریتم پنگوئن گوگل

تا اینجای مقاله متوجه شدید الگوریتم پنگوئن گوگل چیست اما باید بگوییم تاریخچه الگوریتم پنگوئن گوگل مربوط به سال ۲۰۱۲ می باشد، در این سال گوگل از الگوریتم ضد اسپم جدید خود رونمایی کرد، که بعدها این الگوریتم به واسطه توئیتی که توسط مت کاتس منتشر شد با عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته شد، و بعد از آن هم گوگل همین نام را به صورت رسمی تایید کرد.

Google Penguin Update در طول عرضه اولیه خود، بهبود الگوریتمی قابل توجهی در فهرست موتورهای جستجو ایجاد کرد. طبق گفته گوگل، پنگوئن روی ۳٫۱ درصد از جستجوهای انگلیسی تأثیر داشته است. در زیر جدول زمانی برای به روز رسانی های مختلف پنگوئن آمده است. همچنین می‌توانید از صفحه اصلی به‌روزرسانی‌های الگوریتم Google دیدن کنید تا ببینید که چگونه تغییرات پنگوئن بدون به‌روزرسانی‌های الگوریتم دیگر در طول سال‌ها جا افتاده است.

  • ۲۴ آوریل ۲۰۱۲: به روز رسانی اولیه پنگوئن
  • ۲۵ مه ۲۰۱۲: به روز رسانی پنگوئن ۲
  • ۵ اکتبر ۲۰۱۲: به روز رسانی پنگوئن ۳
  • ۲۲ مه ۲۰۱۳: به روز رسانی پنگوئن ۲٫۰
  • ۴ اکتبر ۲۰۱۴: به روز رسانی پنگوئن ۲٫۱
  • ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴: به روز رسانی پنگوئن ۳
  • ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴: به روز رسانی پنگوئن Everflux
  • 23 سپتامبر ۲۰۱۶: به روز رسانی نهایی پنگوئن ۴٫۰
الگوریتم رنک برین گوگل چیست

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن گوگل

یک دسته از لینک های شما لینک هایی است که در داخل صفحات سایت شما قرار دارد، و شما به کمک این لینک گذاری ارتباط بین صفحات خود را برقرار می کنید.

و در واقع زمانی که شما با کلمه مربوط به هر صفحه، به صفحه مورد نظر خود لینک می دهید، در این حالت شما به موتور جستجوگر گوگل می‌فهماند که هر صفحه ای باید با چه کلماتی بالا بیاید.

یک دسته دیگر از لینک گذاری های داخل صفحات شما هم مربوط به لینک هایی است که شما به وب سایت های دیگر می دهید.

به عنوان مثال زمانی که شما مطلبی را از سایت دیگری در سایت خود منتشر میکنید، آن این مطلب را به منبع اصلی ارجاع می دهید، تا هم کاربران متوجه این موضوع شوند که اصل این مطلب مربوط به کدام سایت است و هم اینکه موتور جستجوگر گوگل مطلب مورد نظر شما را کپی تشخیص ندهد.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که رتبه سایت تان ناگهان تغییر کند و افت و یا صعود ناگهانی داشته باشید. این کار در ارتباط با الگوریتم رقص گوگل میباشد. اگر با این الگوریتم آشنایی ندارید مقاله الگوریتم رقص گوگل چیست را مطالعه کنید.

حالا با توجه به توضیحاتی که داده شد کار اصلی الگوریتم پنگوئن در اینجا مشخص می شود که می بایست بر روی کیفیت این لینک ها تمرکز کند، و شما باید مراقب باشید که به هیچ عنوان از لینک های شکسته در صفحات خود استفاده نکنید، چرا که در این صورت با جریمه های سنگینی از سوی الگوریتم پنگوئن مواجه خواهید شد.

دوره آموزش سئو
 وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن گوگل

اهداف الگوریتم پنگوئن گوگل

پنگوئن دو مورد خاص را هدف قرار داد:

  • لینک سازی اسپم

توسعه، کسب یا خرید بک لینک‌ها از وب‌سایت‌های بی‌کیفیت یا نامرتبط، ایجاد تصویری مصنوعی از محبوبیت و مرتبط بودن در تلاش برای دستکاری گوگل برای اعطای رتبه‌های بالا. برای مثال زمانی که تبلیغات برای بهترین آموزشگاه انجام میشود اما این سایت آموزشگاهی فاکتور های لازم برای کسب رتبه برتر را نداشته باشد. در این مورد گوگل بار ها تذکر داده است که سایت ها تمرکز خود را تنها روی لینک بیلدینگ نگذارند.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که لینک سازی اسپم به چه معناست. در واقع باید گفت صرفا بک لینک دهی به سایت تان به شما اعتبار نمیدهد و شما باید لینک دهی خود را از شبکه های اجتماعی نیز داشته باشید تا گوگل روی این موضوع شک نکند.

هرچه سیگنال شبکه های اجتماعی بیشتری را جذب کنید میتوانید به گوگل این موضوع را یاداوری کنید که محتوا خوبی تولید کرده اید و در بستر های مختلف لینک بلدینگ خود را به انجام رسانده اید.

شما باید به عنوان متخصص سئو برنامه لینک سازی های خود را تدوین کنید و در طی زمان این برنامه را پیاده سازی نمایید.

از ابزار های مختلفی میتوانید لینک سازی خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که بک لینکی با اثرات منفی به سایت شما وجود دارد میتوانید آن ها را شناسایی کرده و ان ها را بی تاثیر روی سایت کنید.

یکی از این ابزار ها سرچ کنسول میباشد که قابلیت های دیگری نیز دارد و شما میتوانید برای بهبود رتبه صفحات سایت خود نیز از آن ها استفاده کنید.

اگر میخواهید با قابلیت های این ابزار سئو اشنا شوید حتما مقاله گوگل سرچ کنسول چیست را مطالعه کنید.

  • پر کردن کلمات کلیدی

پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی از کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی در تلاش برای دستکاری رتبه از طریق ظاهر مربوط به عبارات جستجوی خاص از دیگر اهدافی است که الاگوریتم پنگوئن گوگل آن ها را بررسی میکند.

این پرکردن کلمات کلیدی Keyword Stuffing  میباشد که یکی از انواع ابزار سئو که میتواند چگالی کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا سایت را مورد بررسی قرار دهد افزونه یواست میباشد. زمانی که شما تولید محتوا برای کلمه کلیدی خاصی دارید لزومی ندارد که در تمامی جملات و پاراگراف ها آن را تکرار کنید زیرا دیگر این کار کمکی به رتبه بندی سایت شما نمیکند.

بر اساس فاکتور های افزونه یواست متن شما باید ۲٫۵% از حجم کل متن روی کلمه کلیدی تمرکز داشته باشد و در صورتی که از مقدار بیشتری از این حجم در متن خود استفاده کنید به شما تذکر میدهد.

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست

به ‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن

در جدیدترین بروزرسانی هایی که در الگوریتم پنگوئن صورت گرفت، دیگر از وظایف این الگوریتم مبارزه با سایت هایی بود که قصد داشتند با استفاده از لینک سازی asp.net به خود را در صفحات موتور جستجوگر گوگل بالا بیاورند.

جدیدترین نسخه های هم که از این الگوریتم در حال انتشار است سعی بر این دارد که بتواند به صورت دقیق در بر این موضوع تمرکز کند، تا دیگر وب سایت ها به سراغ استفاده از لینکهای اسپم و روش های سئو کلاه سیاه نروند‌.

در واقع می‌توان گفت که گوگل ابتدا با معرفی الگوریتم پاندا سعی بر این داشت که با محتوای بی کیفیت مبارزه کند، اما در کنار الگوریتم پاندا وجود یک الگوریتم مانند الگوریتم پنگوئن هم نیاز بود که جلوی استفاده از روش های سئو کلاه سیاه و لینک سازی های اسپم گرفته شود.

اگر میخواهید با اگاهی از الگوریتم های گوگل سایت خود را بهینه سازی کنید و به رتبه های برتر برسانید الگوریتم کبوتر گوگل یکی از الگوریتم هایی است که در این راستا بسیار به شما کمک میکند. برای آشنایی با این الگوریتم حتما مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست را مطالعه کنید.

در ادامه سلسله مراتب به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اولین نسخه این الگوریتم نسخه ۱.۱ بود، زمانی که این نسخه منتشر شد بسیاری از وب سایت هایی که در گذشته لینکهای اسفند در وبسایت خود منتشر کرده بودند به سرعت اقدام به حذف این کار کردند که برخی از آنها مورد بخشش گوگل قرار گرفتند.

نسخه بعدی این الگوریتم نسخه ۱.۲ بود که بسیاری از نتایج جستجوی گوگل را بعد از انتشار تحت تاثیر قرار داد.

نسخه ۲.۰ این نسخه نسخه تکامل یافته الگوریتم پنگوئن بود که بعد از انتشار کیفیت لینک های تمامی صفحات سایت را مورد بررسی قرار می داد.

نسخه ۲.۱ نسخه بعدی این الگوریتم بود که بعد از انتشار این نسخه علاوه بر سایت های انگلیسی، سایت هایی که به زبان‌های دیگر هم نوشته شده بودند هم مورد بررسی الگوریتم پنگوئن قرار گرفتند.

نسخه ۳.۰ نسخه بعدی الگوریتم پنگوئن بود که بعد از انتشار نسخه تغییرات زیادی در پایگاه داده الگوریتم پنگوئن صورت گرفت.

نسخه ۴.۰ آخرین نسخه است که از الگوریتم پنگوئن تاکنون منتشر شده است، نسخه کامل شده این الگوریتم که امروزه بر روی کیفیت لینک های داخلی سایت تمرکز می کند.

از دیگر الگوریتم های گوگل که باید با ان آشنایی داشته باشید تا بتوانید با خیالی آسوده رتبه برتر گوگل را به خود اختصاص دهید الگوریتم سندباکس گوگل میباشد که در مقاله الگوریتم سندباکس گوگل چیست صفر تا صد این الگوریتم را به شما آموزش داده ایم.

به ‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

یکی از اشتباهات و دیدگاه‌های رایجی که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد این است که زمانی که یک وب سایت توسط الگوریتم پنگوئن مورد تنبیه قرار گرفت، بسیاری بر این باورند که با از بین بردن لینک های اسپرم یا اصطلاحا Disavow کردن این لینک های اسپم می توان از شر جریمه گوگل راحت شد.

در حالی که شما باید علاوه بر این که اقدام به Disavow کردن لینک‌های اسپم در درون سایت خود کنید، می‌بایست همزمان اقدام به ساخت صفحات جدید با ساختار لینک گذاری درست و اصولی نمایید، که البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد که وب سایت شما مورد بخشش گوگل قرار بگیرد.

یکی از الگوریتم هایی که باید برای سئو سایت بسیار آن را در نظر داشته باشید الگوریتم mobile first index میباشد که اگر میخواهید اطلاعات کافی در مورد فاکتور های شاخص آن به دست اورید میتوانید مقاله الگوریتم mobile first index چیست را مطالعه کنید.

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

رفع جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل

برخلاف جریمه پیوند دستی، که باید پس از برطرف کردن ایرادات، درخواست بازنگری را برای Google ارسال کنید، چنین درخواستی برای لغو جریمه پنگوئن ارائه نمی شود. در عوض، اقدام برای رفع مشکلات اغلب دفعه بعد که Googlebot برای خزیدن سایت شما می آید، “بخشش” را به همراه خواهد داشت. شما برای رفع جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل باید مراحلی را طی کنید که این مراحل بازیابی عبارتند از:

  • حذف هر گونه پیوند غیرطبیعی که بر روی آنها کنترل دارید، از جمله پیوندهایی که خودتان ایجاد کرده اید یا باعث شده اید در وب سایت های شخص ثالث قرار داده شوند.
  • رد پیوندهای هرزنامه ای که نمی توانید کنترل کنید.
  • تجدید نظر در محتوای وب سایت شما برای رفع بهینه سازی بیش از حد، اطمینان از اینکه کلمات کلیدی به طور طبیعی به جای تکراری یا بی معنی در صفحاتی که هیچ رابطه ای بین موضوع و کلمات کلیدی مورد استفاده وجود ندارد، پیاده سازی شده اند.

در مجموع، الگوریتم پنگوئن برای رفع یک ضعف شدید در سیستم گوگل ایجاد شد که باعث شد الگوریتم آنها توسط تعداد زیادی لینک با کیفیت پایین و تکرار زیاد کلمات کلیدی ایجاد شود. برای جلوگیری از بی ارزش شدن وب سایت شما توسط گوگل به دلیل اعمال هرزنامه، تمام محتوایی که منتشر می کنید باید منعکس کننده زبان طبیعی و کاربرپسند باشد و شیوه های کسب درآمد و ایجاد لینک شما باید “ایمن” تلقی شود.

برای یادگیری تکنیک های سئو به صورت رایگان میتوانید مجموعه مقاله درباره سئو که در سایت اریا تهران منتشر شده است کمک بگیرید و در صورت تمایل نیز میتوانید در کلاس های آموزش سئو با امکان دریافت مدرک فنی حرفه ای در آموزشگاه آریا تهران اقدام کنید.

الگوریتم BERT گوگل چیست

رفع لینک های اسپم در الگوریتم پنگوئن گوگل

شما باید از یک فایل Disavow مواردی که باید برای سایت تان در نظر گرفته نشود را ذکر کنید که این موارد در واقع همان بک لینک هایی است که برای سایت مضر بوده و تاثیر منفی دارند.
فایل Disavow فایلی است که شما به گوگل ارسال می‌کنید و به آن‌ها می‌گوید تمام لینک‌های موجود در فایل را نادیده بگیرند تا تاثیری بر سایت شما نداشته باشند.

نتیجه این است که لینک های منفی دیگر باعث ایجاد مشکل در رتبه بندی منفی سایت شما مانند الگوریتم پنگوئن نمی شوند.

اما، به این معناست که اگر به اشتباه لینک‌های باکیفیت را در فایل رد کردن یا همان Disavow خود وارد کنید تاثیر آن ها نیز خنثی میشود و آن لینک‌ها دیگر به رتبه‌بندی شما کمک نمی‌کنند.

البته این موضوع را باید بدانید که این لینک ها ممکن است تا مدت ها در ابزار سرچ کنسول نمایش داده شود اما بعد از زمانی که تعیین شده عملا ان ها بی تاثیر خواهند شد و شما میتوانید نتایج ان ها را روی سایت خود مشاهده نمایید.

اگر کار با ابزار سرچ کنسول را بلد نیستید میتوانید در مقاله آموزش سرچ کنسول به طور کامل کار با این ابزار را یاد بگیرید.

نیازی نیست هیچ یادداشتی را در فایل Disavow خود بگنجانید. Google هیچ یک از نمادهایی را که شما در فایل Disavow خود ایجاد کرده اید نمی خواند، زیرا آنها آن را به طور خودکار پردازش می کنند بدون اینکه انسان هرگز آن را بخواند.

هنگامی که فایل Disavow خود را آپلود کردید، گوگل یک تاییدیه برای شما ارسال می کند.

Google همچنان باید بیرون برود و پیوندهایی که در سایت هایی که در فایل Disavow قرار داده‌اید بخزد، اما خود فایل Disavow از Google نمی‌خواهد به طور خاص آن صفحات را بخزد.

همچنین، هیچ راهی برای تعیین اینکه کدام پیوندها تخفیف خورده اند و کدام یک از آنها تخفیف داده نشده است، وجود ندارد، زیرا Google همچنان هر دو را در گزارش پیوند شما در کنسول جستجوی Google گنجانده است.

اگر قبلاً یک فایل Disavow را به Google ارسال کرده باشید، آنها آن فایل را با فایل جدید شما جایگزین خواهند کرد، نه اینکه به آن اضافه کنند.

بنابراین، مهم است که مطمئن شوید که اگر قبلاً پیوندهایی را رد کرده اید، همچنان آن پیوندها را در فایل انکار جدید خود قرار دهید.

همیشه می‌توانید یک کپی از فایل Disavow فعلی را در کنسول جستجوی Google دانلود کنید.

اگر میخواهید سایت خود را در مدت کوتاه به رتبه های برتر گوگل برسانید و کسب و کار خود را رونق بخشید میتوانید با مراجعه به صفحه مشاور سئو با برترین مشاوران سئو ارتباط برقرار کنید و به صورت رایگان راهنمایی دریافت کنید.

آیا گوگل هنوز از الگوریتم پنگوئن استفاده می کند؟

Google از الگوریتم پنگوئن استفاده می کند و از سال ۲۰۱۶ بخشی از الگوریتم اصلی بوده است. گوگل الگوریتم پنگوئن را به عنوان یک سیگنال رتبه بندی هسته ای گنجانده است که در زمان واقعی برای کاهش ارزش هرزنامه با تنظیم رتبه بندی بر اساس سیگنال های هرزنامه روی آن کار می کند.

اگر میخواهید کسب و کار خود را رونق بخشید و از برترین سئوکاران کشور برای بهبود رتبه بندی سایت تان استفاده کنید میتوانید از خدمات سئو سایت آریا تهران با قمیتی استثنایی بهره مند شوید.

سخن پایانی

در نهایت امیدواریم که ارائه مقاله الگوریتم پنگوئن گوگل چیست مورد توجه شما قرار گرفته باشد، شما می توانید در انتهای این صفحه سایر مقالات آموزشی مرتبط با سئو و محتوای سایت را مطالعه نمایید و همچنین می توانید در بخش نظرات همین صفحه سوالات خود را مطرح نمایید تا به آنها پاسخ داده شود.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست

سوالات متداول

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل برای شناسایی لینک های اسپم و تکرار بیش از حد کلمات کلیدی میباشد که زا این طریق محتوا بی ارزش را شناسایی و از رتبه های برتر حذف میکند.

رفع جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل چگونه است؟

برای رفع جریمه الگوریتم پنگوئن شما باید تاثیر لینک های اسپم را خنثی کنید که مراحل انجام این کار در مقاله بررسی شده است و همچنین باید محتوا خود را بررسی کرده و از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی و یا استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط در محتوا جلوگیری کنید.