الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا برای از بین بردن محتوای بی کیفیت در موتور جستجوی گوگل استفاده می شود. از زمانی که این الگوریتم منتشر شده است به جرأت می‌توان گفت که دیگر محتوا های بی کیفیت و کم ارزش شانسی برای حضور در صفحات اول گوگل را ندارند. البته مطمئناً شما امروزه باز هم سایت هایی را […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

الگوریتم پاندا برای از بین بردن محتوای بی کیفیت در موتور جستجوی گوگل استفاده می شود. از زمانی که این الگوریتم منتشر شده است به جرأت می‌توان گفت که دیگر محتوا های بی کیفیت و کم ارزش شانسی برای حضور در صفحات اول گوگل را ندارند. البته مطمئناً شما امروزه باز هم سایت هایی را در صفحات اول گوگل مشاهده میکنید که علی‌رغم داشتن محتوای کم و فاقد کیفیت در صفحات اول گوگل مشاهده می‌شوند. در مقاله الگوریتم پاندا چیست به طور کامل صفر تا صد الگوریتم پاندا و راه های رفع جریمه الگوریتم پاندا را به شما توضیح داده ایم.

اگر میخواهید تکنیک های سئو را مطابق با جدیدترین الگوریتم های گوگل یاد بگیرید و برای ورود به بازار کار آماده شوید و مدرک فنی حرفه ای بین المللی دریافت کنید میتوانید در کلاس آموزش سئو اریا تهران با حضور برترین اساتید سئو کشور شرکت کنید.

آموزش سئو سایت
الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا چیست

همانطور که در ابتدای این مقاله آموزشی اشاره شد الگوریتم پاندا موظف است که سایت‌هایی که محتوای بی کیفیت و کم ارزش را به مخاطبان خود ارائه می دهند را جریمه کند، و مسلما الگوریتم پاندای گوگل هم مانند سایر الگوریتم‌های که تا به امروز منتشر شده است برای خود قاعده و قوانین مشخصی دارد، و افرادی که قصد دارند با محتوای صفحات سایت خود را سئو کنند، و در صفحات اول موتور جستجو گر گوگل نمایش داده شوند، باید معیار های مشخص الگوریتم پاندا را بدانند و نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

و حالا ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که با وجود الگوریتم پاندا چطور می شود که باز هم هم ما در صفحات اول گوگل یک سری از محتوا های بی کیفیت را مشاهده می کنیم.

جواب  این سوال این است که مطمئناً در این وب سایت ها موضوعاتی که منتشر می‌شود رقابت زیادی بر سر کلمات کلیدی و اصلی آنها وجود ندارد، و اگر سایت های مختلفی وارد حوزه رقابت آنها شوند و بتوانند محتواهای خوب و با کیفیت و کاربران خود ارائه دهند مطمئناً الگوریتم پاندای گوگل آن دسته از سایت هایی که دارای محتوای بی‌کیفیت هستند را از صفحات اول حذف کرده،  و سایت هایی که محتوای Unique و منحصر به فرد و کاربر پسند یا اصطلاحا User Friendly به کاربران خود ارائه می دهند را جایگزین آنها در صفحه اول گوگل می کند.

برای آشنایی با سایر الگوریتم های گوگل میتوانید مقاله الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

به در مورد تاریخچه الگوریتم پاندا باید گفت که این الگوریتم زمانی منتشر شد که بسیاری از کاربران اینترنتی نسبت به اینکه در موتور جستجوگر گوگل محتواهای بی کیفیت و یا اصطلاحا اسپم منتشر می‌شود گله و شکایت داشتند، و به همین دلیل در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی این الگوریتم منتشر شد، تا دیگر صفحات دارای محتوای کپی شده و کم ارزش شانسی برای نمایش در صفحات گوگل را نداشته باشند.

در بخش زیر ما برخی از مهمترین معیار هایی که الگوریتم پاندای گوگل آنها را در دستور کار خود قرار می‌دهد را مورد بررسی قرار داده ایم.

اگر میخواهید سایت تان را در زمان کوتاه به رتبه های برتر برسانید و کسب و کار خود را رونق بخشید میتوانید از خدمات سئو سایت شرکت سئو آریا تهران به صورت تضمینی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

الگوریتم پاندا چیست و چه کاربردی دارد

اهداف ایجاد الگوریتم پاندا چیست

چرا گوگل پاندا راه اندازی شد؟
هدف اصلی گوگل پاندا محتوای بی کیفیت بود. در سال ۲۰۱۱، گوگل در تلاش بود تا راه حلی برای مشکل مزرعه لینک و محتوا خود بیابد. تنها هدف این شرکت ها کسب رتبه بسیار خوب در نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی پربازدیدی بود که کیفیت محتوا در این مقالات پایین بود.

این رتبه‌بندی‌های بالا به این معنی بود که این مزارع محتوا ترافیک زیادی داشتند و آنها از طریق تبلیغات نمایشی از این ترافیک درآمد کسب کردند.

گوگل با بهره گیری از الگوریتم پاندا در حال حاضر سریعتر محتوا را خزیده و شاخص آن به سرعت رشد کرد. اما همچنین به این معنی بود که برخی از محتوای «بی کیفیت» رتبه‌بندی برجسته‌ای داشتند.

در ۲۴ فوریه ۲۰۱۱، گوگل دنیای مزارع محتوا و کل صنعت سئو را تکان داد. گوگل اکنون با بهره گیری از الگوریتم پاندا راهی برای جستجوی سیگنال هایی داشت که سایت های با کیفیت بالا و کیفیت پایین را متمایز می کند.

با شرکت در دوره آموزش سئو آموزشگاه آریا تهران علاوه بر دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کسب و کار شوید.

تاریخچه گوگل پاندا

قبل از آن که بخواهیم شما را با فاکتور ها و معیار های الگوریتم پاندا آشنا کنیم بهتر است تاریخچه الگوریتم پاندا را برای شما توضیح دهیم.یکی از مهندسان گوگل Navneet Panda بود که شرایط لازم را برای پیاده سازی الگوریتم پاندا فراهم کرد.

در سال ۲۰۱۰ به دلیل کیفیت پایین محتوا سایت ها و ایجاد مزرعه های محتوا نتایج گوگل چندان جالب نبود و همین امر سبب نارضایتی کاربران شده بود وهمین امر سبب شد در سال ۲۰۰۹ الگوریتم کافئین آپدیت شود و سرعت گوگل در ایندکس مطالب افزایش یابد.

یکی از کار هایی که در زمرعه محتوا ها انجام میشد این بود که موضوعات مورد سرچ کاربران مورد بررسی قرار میگرفت و حجم زیادی تولید محتوا برای این موضوعات انجام میشد و در نهایت برای این محتوا تعداد بیشماری تبلیغات انجام میشد.

اگر میخواهید سایت تان را در مدت زمان کوتاهی با روش های تخصصی به رتبه های برتر برسانید میتوانید از خدمات مشاور سئو در شرکت سئو آریا تهران به صورت تخصصی بهره ببرید.

اولین کاری که الگوریتم پاندا انجام داد این موضوع بود که بر اساس فرمول های تعیین شده محتوا بی کیفیت را تشخیص میداد و سایت هایی که از طریق تبلیغات فراوان و محتوا بی کیفیت به رتبه های برتر رسیده بودند را به صفحات عقب تر میبرد.

به این ترتیب بسیاری از سایت ها با افت رتبه همراه بودند. میتوان گفت الگوریتم پاندا کیفیت سایت ها را بر اساس کاربرپسند بودن ان ها تعیین میکند و بازدید بالای سایت نشان میدهد که مورد رضایت کاربران است و محتوا باکیفیت دارد و به این ترتیب در رتبه های بالاتر تثبیت میشود و اعتبار سایت افزایش پیدا میکند.

از دیگر الگوریتم های گوگل که باید برای سئو سایت آن را در نظر داشته باشید الگوریتم کبوتر گوگل میباشد که در مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست به طور کامل معیار ها و صفر تا صد این الگوریتم را توضیح داده ایم.

معیارهای الگوریتم پاندا

در بخش زیر برخی از مهم ترین معیارهایی که در دستور کار الگوریتم پاندا قرار گرفته است را مورد بررسی قرار می دهیم، هریک از این فاکتور ها که در بخش زیر توضیح داده ایم تاثیر بسزایی در روند سئوی سایت شما خواهد داشت.

معیارهای الگوریتم پاندا

طراحی زیبای سایت

اولین موردی که توسط الگوریتم پاندا در گوگل بررسی می شود مربوط به طراحی زیبای سایت می باشد.

در واقع اولین موردی که شما در زمان راه‌اندازی سایت خود باید به آن توجه کنید رعایت کردن استانداردهای UX و UI در زمان طراحی صفحات سایت می باشد.

و شما باید به این مسئله دقت داشته باشید که صفحات سایت خود را با توجه به موضوع سایت و با رعایت تمامی قوانین روان شناسی طراحی و پیاده سازی نمایید.

اگر به عنوان متخصص سئو که تجربه کافی برای طراحی و پیاده سازی وب سایت را ندارید پیشنهاد می شود که از سایت های معتبر خارجی که تمای موارد مربوط به UX و UI در آنها رعایت شده است الگو برداری کنید.

در قسمت زیر ما چند تا از سایت هایی را که به شما ایده های جذابی را برای طراحی صفحات ارائه می دهد را معرفی کرده ایم، البته دسترسی به این سایت ها نیاز به فیلتر شکن دارد.

طراحی زیبای سایت
  • استفاده نکردن از محتوای تکراری

موردی که الگوریتم پاندا به شدت با آن برخورد می‌کند استفاده از محتوای تکراری و کپی شده در سایت می باشد، شما باید این موضوع را بدانید که زمانی که سایت‌های دیگر یک محتوای را منتشر می کنند، با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول صفحات خود را در گوگل ایندکس می کنند (مطالعه بیشتر: گوگل سرچ کنسول چیست )، و اگر شما بخواهید محتوای سایت های دیگر را کپی کنید و در سایت خودتان منتشر نمایید، الگوریتم پاندای گوگل به راحتی متوجه این موضوع خواهد شد.

برای تولید محتوا جدید نیز باید سرچ کنسول سایت را بررسی کنید و مطالبی را در سایت منتشر کنید که یونیک و غیرمتداخل با سایر مطالب در سایت باشد. برای این کار شما باید روش استفاده و کار با سرچ کنسول را بلد باشید. در مقاله آموزش سرچ کنسول به صورت کامل کار با این ابزار پرکاربرد سئو را به شما آموزش داده ایم.

یکی از الگوریتم هایی که برای بهینه سازی سایت بسیار مورد توجه قرار میگیرد الگوریتم پنگوئن میباشد. اگر نمیدانید این الگوریتم در چه مورد است و باید چه تکنیک هایی را در سایت تان رعایت کنید تا به رتبه های برتر برسید مقاله الگوریتم پنگوئن گوگل چیست را مطالعه کنید.

استفاده نکردن از محتوای تکراری
  • استفاده از راهکارهایی برای افزایش دانش کاربران

مورد بعدی که الگوریتم پاندای گوگل بسیار به آن توجه می‌کند این است که شما بتوانید با استفاده از یک محتوای با کیفیت، که مطالب بیشتری را نسبت به سایت های دیگر به کاربران ارائه دهد و باعث افزایش آگاهی و افزایش دانش کاربران شود، در سایت خود استفاده نمایید.

که برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌شود که قبل از اینکه بخواهید تولید محتوا انجام دهید، زمان مناسبی را برای انجام مطالعه در مورد موضوعات مختلف اختصاص دهید، و سعی کنید که حتما قدرت نویسندگی را در خود بالا ببرید.

مهمترین چیزی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند مطالعه دائم، و تحقیق و تفحص در مورد موضوعات مختلف است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست
استفاده از راهکارهایی برای افزایش دانش کاربران
  • کیفیت متن

در مرحله بعد شما باید سعی کنید که تا حد امکان کیفیت محتوای خود را بالا ببرید، در این زمینه پیشنهاد می شود که حتماً از عناصر چند رسانه‌ای در محتوای خود استفاده نمایید، در واقع شما با استفاده از عکس های با کیفیت و همچنین استفاده از فیلم های آموزشی می توانید مدت زمان نگهداری کاربران در صفحات سایت خود را افزایش دهید.

مخصوصاً در سایت های فارسی زبان، که کاربران ایرانی معمولاً توجه زیادی به عناصر چند رسانه‌ای در صفحات دارند، و بیشتر از آنکه بخواهند متن صفحات را مطالعه نمایند مجذوب تصاویر جذاب و فیلم های آموزشی می شوند.

و مهمترین تأثیری که عناصر چندرسانه می‌توانند در صفحات سایت شما داشته باشند این است که باعث می شود تا کاربران بیشتر جذب سایت شما شوند، و بیشتر به مطالب ارائه شده در صفحات شما اعتماد کنند، که نتیجه این امر برای شما این است که کاربرانی که وارد سایت شما می شوند در نهایت تبدیل به کاربرانی وفادار برای شما شوند.

الگوریتم BERT گوگل چیست
کیفیت متن
  • تعداد کلمات

مورد بعدی که توسط الگوریتم پاندای گوگل بررسی می‌شود بحث مربوط به تعداد کلمات استفاده شده در صفحه است، البته برخی از افراد این باور غلط را دارند که شاید بتوانند با داستان نویسی در صفحات سایت خود، می توانند تعداد کلمات سایت خود را افزایش دهند و با این ترفند از گوگل امتیاز بگیرند، که در واقع مهمترین اصلی که شما باید به آن توجه کنید این است که تعداد کلمات شما به حدی باشد که نیاز کاربر شما را برطرف نماید.

و هر چقدر سعی کنید که به صورت ساده و خلاصه مطالب خود را در سایت بیان کنید مطمئنا نتیجه بهتری را خواهید گرفت.

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست
تعداد کلمات
  • کاهش تبلیغات

متاسفانه موضوعی که ما امروزه در بسیاری از سایتهای فارسی‌زبان مشاهده می‌کنیم این است که بسیاری از بیشتر جنبه تبلیغاتی برای مخاطبان دارند، و از آنجایی هم که در کشور ما قانون مشخصی برای مقابله با برخی تبلیغات کذب و دروغین وجود ندارد، بسیاری از افراد در صفحات سایت های خود به راحتی خود را به عنوان نمایندگی معتبر یا به عنوان برند معتبر معرفی می کنند، که این امر موجب آزردگی کاربران از این دسته سایت ها می شود.

در این زمینه توصیه می‌شود که سعی بکنیم که با کاهش تبلیغات در صفحات خود، و استفاده از مطالب واقعی به جای تبلیغات دروغین سطح اعتماد کاربران نسبت به صفحات سایت خود را افزایش دهیم.

و در آخر مطمئناً استفاده از ابزار صداقت تاثیر بهتری در کار ما خواهد داشت.

الگوریتم رنک برین گوگل چیست
تبلیغات
  • رعایت استانداردهای نگارشی

مورد بعدی که بسیار می تواند به بالا رفتن کیفیت مطالب سایت ما کمک کند، این است که ما قواعد نگارشی را در نوشتن مطالب خود به طور کامل رعایت کنیم.

که برای یادگیری استفاده از قواعد نگارشی درست و استاندارد هم بهترین ابزاری که می توانند در این زمینه به ما کمک می کند مطالعه مستمر درباره ی موضوعات مختلف می باشد.

حتما برای شما هم این مورد پیش آمده که رتبه خود را از دست دهید و به رتبه های برتر برسید و یا از رتبه های برتر کنار گذاشته شوید و در جایگاه های عقب تر نمایش داده شود. دراین حالت گفته میشود نتیجه رقص گوگل میباشد. اگر با این الگوریتم گوگل آشنایی ندارید و نمیدانید علت بروز این کار چیست مقاله الگوریتم رقص گوگل چیست را مطالعه کنید.

رعایت استانداردهای نگارشی

رفع جریمه الگوریتم پاندا

با رعایت چند تا فاکتور بسیار ساده ما میتوانیم، پس از جریمه شدن توسط الگوریتم پاندای گوگل در امان باشیم.

اولین و ساده ترین راه حلی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک بکند این است که در درجه اول به نیاز مخاطب خود فکر کنیم.

در واقع برطرف کردن نیاز مخاطب در صفحات یک وب سایت می تواند موجب نگهداری کاربر در صفحه شود‌.

در در بخش بعد سعی کنیم که کیفیت یک محتوا را به هیچ عنوان فدای کمیت آن نکنیم.

و در آخر هم این که استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحات را بهتر بشناسیم.

برای رسیدن به این مهم به شما پیشنهاد می کنیم که با مراجعه به سایت backlinko.com اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید.

Google Panda Recovery که مسیر بهبودی از پاندا است می تواند هم ساده و هم چالش برانگیز باشد.

از آنجایی که پاندا با محتوایی که آن را به عنوان دارای کیفیت بالا طبقه بندی می کند، عملکرد سایت ها را افزایش می دهد، راه حل این است که کیفیت و منحصر به فرد بودن محتوای خود را افزایش دهید.

در حالی که گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، بارها ثابت شده است که این دقیقا همان چیزی است که زمان زیادی میطلبد و باید به صورت تخصصی انجام شود.

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل که میتواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر زیادی داشته باشد الگوریتم کبوتر میباشد. اگر با این الگوریتم آشنایی ندارید و نمیدانید با چه عملیاتی میتوانید مطابق این الگوریتم در رتبه های برتر حضور داشته باشید مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست را مطالعه کنید.

 چگونه از جریمه الگوریتم پاندا در امان باشیم

به‌روزرسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل

همان طور که در تاریخچه الگوریتم پاندا به آن اشاره کردیم این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و بر اساس ادعا گوگل انقلابی در رتبه بندی موتور جستجو گوگل ایجاد شد. بر اساس به‌روزرسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل گفته شده است که محتوا بی کیفیت سایت ها نمیتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. این محتوا بی کیفیت میتواند محتوا کپی شده از سایت های دیگر باشد. بر اساس الگوریتم پانددا گوگل وب سایت هایی که محتوا خاص و منحصر به فرد و با ارزش داشته باشند رتبه بهتری کسب خواهند کرد.

اگر میخواهید تکنیک های سئو را به صورت رایگان یاد بگیرید میتوانید با مطالعه مجموعه مقاله درباره سئو که در سایت اریا تهران قرار داده شده است اطلاعات خودرا در این حوزه بهبود بخشید.

به این ترتیب سایت ها محتوا خود را بازبینی کرده و در صدد بهبود کیفیت مطالب خود برآمدند. بر اساس به‌روزرسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل سایت هایی که فاکتور های زیر را دارا بودند جایگاه خود را از دست داده بودند:

  • طراحی سایت زشت و غیر کاربرپسند
  • تبلیغات زیاد در سایت
  • غلط املایی در سایت و ناخوانایی مطالب
  • جملات تکراری و متون کپی
  • نامعتبر بودن محتوا و اشتباه بودن مطلب
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

از دیگر الگوریتم های گوگل که میتوانید برای سئو سایت و کسب رتبه برتر در نظر داشته باشید الگوریتم سندباکس گوگل میباشد که در مقاله الگوریتم سندباکس گوگل چیست به صورت کامل معیار های این الگوریتم را بررسی کرده ایم.

تفاوت بین الگوریتم پاندا و پنگوئن

الگوریتم های پنگوئن و پاندا بسیار به هم شبیه میباشند و برای محتوا کم ارزش به کار میروند اما در مورد تفاوت بین الگوریتم پاندا و پنگوئن میتوان گفت الگوریتم پاندا محتوا را مورد بررسی قرار میدهد و سایت هایی که محتوا بی کیفیت هرزنامه تولید میکنند را جریمه میکند.

در حالی که الگوریتم پنگوئن با مواردی همچون استفاده بیش از حد کلمات کلیدی و لینک دهی های اشتباه مقابله میکند و این سایت ها را از جایگاه فعلی جریمه میکند.

برای رهایی از جریمه الگوریتم پاندا شما باید سایت را به روز رسانی کنید و محتوا باکیفیت در سایت بگذارید. برای رهایی از جریمه الگوریتم پنگوئن نیز شما باید تکنیک های سئو کلاه سیاه ها کنار بگذارید و در صورتی که از لینک دهی های اشتباه در سایت استفاده شده و یا کلمات کیلید به صورت بیش از حد در متن استفاده شده و محتوا بی معنی و غیر مرتبط در سایت استفاده شده باشد باید رفع گردد.

با استفاده از ابزار سئو میتوان لینک دهی ها را مورد بررسی قرار داد و در صورتی که محتوا غیرمرتبط نوشته باشد از زمانی که کاربران در سایت تان سپری میکنند و بررسی رفتار کاربران میتوانید اقدام به رفع ایرادات نمایید.

سخن آخر

در نهایت امیدواریم که ارائه این مقاله آموزشی مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. در آخر ما قصد داریم که برخی از باورهای غلطی که در مورد الگوریتم پاندای گوگل وجود دارد را نیز مورد بررسی قرار دهیم. مواردی از این قبیل که الگوریتم پاندا فقط به کپی بودن محتوا توجه می کند و یا اینکه الگوریتم پاندا مسائل فنی وب سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد، باورهای غلطی است که در مورد این الگوریتم وجود دارد. و ساختار کلی الگوریتم پاندا آن چیزی بود که در این مقاله در مورد آن صحبت شد. در آخر در صورتی که علاقه‌مند به مطالعه بیشتر در مورد فاکتورهای مهم سئو هستید می توانید در انتهای همین صفحه سایر مقالات آموزشی در مورد مباحث مختلف سئو را مطالعه نمایید و همچنین در بخش نظرات می توانید نظرات خود را پیرامون این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

در الگوریتم پاندا گوگل بر اساس قوانین و فاکتور های تعیین شده سایت های بی کیفیت و کم ارزش شناسایی میشوند و در صورتی که سایت مناسب کلمات کلیدی سرچ شده نباشد از صفحه اول گوگل حذف میگردد تا در نهایت بعد از محتوا گذاری باکیفیت و ارزشمند سایت به جایگاه اصلی خود برگردد.

تاثیر الگوریتم پاندا در سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو میباشد اما برای آن ک شما بتوانید در جایگاه های بالا حضور داشته باشید باید محتوا کاربرپسند و در عین حال مناسب معیار های گوگل تولید کنید و در صورتی که محتوا باکیفیت و ارزشمند تشخیص داده نشود رتبه خود را از دست میدهد و این به معنا تاثیر الگوریتم پاندا در سئو میباشد.