دستور rotate در اتوکد – چرخش در اتوکد

دستور چرخش یا همان rotate یکی از پرکاربرد ترین دستوراتی است که کاربران اتوکد همواره به آن برخورد می کنند و نیازمند استفاده از آن هستند. این دستور درواقع برای چرخش تمامی چیز هایی است که در صفحه ترسیم می شوند ، البته این چرخش بر حول یک محور واحد انجام می گردد و به […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: اتوکد
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

دستور چرخش یا همان rotate یکی از پرکاربرد ترین دستوراتی است که کاربران اتوکد همواره به آن برخورد می کنند و نیازمند استفاده از آن هستند.

این دستور درواقع برای چرخش تمامی چیز هایی است که در صفحه ترسیم می شوند ، البته این چرخش بر حول یک محور واحد انجام می گردد و به صورت پراکنده و نامشخص امکان پذیر نیست.

در این مقاله می خواهیم که به صورت صفر تا صد استفاده کردن دستور rotate را آموزش دهیم پس همراه ما باشید.

اگر حوصله آموزش تصویری ندارید می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

بهترین روش برای اجرا کردن این دستور ، تایپ کردن دستور خلاصه آن یعنی Ro و Enter است! البته روش های دیگری نیز وجود دارد که توصیه نمی شود ، ما در این مقاله آموزش دستور چرخش در اتوکد را به صورت دستوری آموزش خواهیم داد.

در حالت کلی برای استفاده کردن از دستور rotate باید با گزینه های زیر آشنا باشید و به آن ها جواب بدهید ، برای راحتی کار جمله ها به فارسی نیز ترجمه شده اند :


(علامت مشخص دستور rotate)

موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید

مبنای چرخش را انتخاب کنید

زاویه مورد نظر برای چرخش را انتخاب کنید

Ro↲

:Select objects

:Specify base point:

Specify rotation angle or [Copy/Reference] <0>:


اولین تمرین برای دستور rotate

در اولین تمرین برای یادگیری دستور چرخش، قصد داریم که یک مستطیل را از مرکز خود ۴۵ درجه بچرخانیم. به همین منظور مراحل زیر را طی می کنیم :

مرحله اول : اول از همه باید دستور rotate را انتخاب کنیم و سپس به ترتیب به سوالاتی که پیشتر باهم تمرین کرده ایم جواب دهیم.

مرحله دوم : اولین سوالی که از ما پرسیده می شود موضوع مورد نظر است که باید مستطیل خود را انتخاب کنیم و در آخر enter بزنیم.

مرحله اول از اولین تمرین برای دستور rotate

مرحله سوم : در مرحله بعد نرم افزار از ما مبدا چرخش را می خواهد ، به همین منظور ما با استفاده گیره موضوعی GC یا Geometric Center مرکز مستطیل را انتخاب خواهیم کرد.

مرحله دوم از اولین تمرین برای دستور rotate

مرحله چهارم : در این مرحله باید میزان چرخش را بر حسب درجه انتخاب کنیم ، همانطور که گفته شد ۴۵ درجه را انتخاب می کنیم و enter می زنیم.

مرحله دوم از اولین تمرین برای دستور rotate

نکته : شاید هنوز به صورت کامل با نقطه مبنای چرخش آشنا نشده اید ، در واقع نقطه ای که به عنوان نقطه مبدا انتخاب می شود در جای خود ثابت می ماند و سایر موضوعاتی که در مرحله دوم انتخاب کرده این بر حول محور آن به چرخش در می آیند.

دومین تمرین برای دستور چرخش در اتوکد

در این تمرین قصد داریم مستطیل مورد نظر را -۲۵ درجه بچرخانیم ، این چرخش بر مبنای ضلع A انجام می گردد ، تصویر زیر موضوع را کاملا آشکار می کند.

دومین تمرین برای دستور rotate

گزینه Copy و Reference در دستور Rotate

برای دستور چرخش دو گزینه کارآمد وجود دارد که در این قسمت به توضیح و شرح یک مثال برای هرکدام از آن ها می پردازیم.

گزینه Reference در دستور Rotate

در واقع به کمک دستور Reference در دستور چرخش می توانید دو زاویه را برای چرخش انتخاب کنید ، یعنی می توانید زاویه (یا امتداد) A را به زاویه (یا امتداد)B تبدیل کنید.

به کمک یک مثالی که قولشو داده بودیم این مفهوم رو کاملا براتون شفاف سازی می کنیم ، در این مقال قصد داریم که خط صاف را جوری بچرخانیم که در امتداد با زاویه مستطیل روبرو یعنی زاویه های A و B قرار بگیرد.

مرحله اول : طبق مراحل پیشین پیش رفته و در قسمت انتخاب آبجکت ، خط صاف را انتخاب کنید و مرکز را نقطه بالایی قرار دهید.

مرحله دوم : در خط فرمان روی Reference کلیک کرده و می بینیم که اتوکد از ما سوال  :Specify the reference angle را می پرسد! که ما انتهای پاره خط را به عنوان جواب به آن می دهیم.

مرحله سوم : اتوکد از ما :Specify the new angle  می خواهد که ما با انتخاب کرده دو زاویه هدف یعنی ضلع A و B به آن پاسخ می دهیم.

تصویر زیر می تواند منظور ما را به صورت کلی به شما منتقل کند.

سومین تمرین برای گزینه Reference در دستور Rotate

گزینه Copy در دستور Rotate

گزینه کپی در دستور چرخش بسیار پرکاربرد می باشد و شما می توانید با استفاده از این گزینه موضوع دلخواه خود را کپی کنید و به زاویه دلخواه خود در بیاورید ، بدون اینکه تغییری در موضوع اول ایجاد کنید.

مثالی می زنیم تا این دستور به صورت کامل ملکه ذهن شما شود.

در این مثال قصد داریم که مستطیل ABCD را با دستوری که یادگرفتیم کپی بگیریم و ۴۵ درجه بچرخانیم.

چهارمین تمرین برای گزینه Copy در دستور Rotate

برای اجرای این فرایند ابتدا تمامی مراحل مثال های پیشین را انجام می دهیم و در بخشی که نوبت به انتخاب زاویه مبدا می رسد برای مثال ضلع D را انتخاب می کنیم و سپس درجه را تنظیم می کنیم.

به همین سادگی توانستید که از مستطیل اول یک کپی بگیرید و دستور rotate را در آن اجرا کنید.

امیدواریم که از این آموزش لذت برده باشید ، برای مشاهده سایر آموزش های مربوط به نرم افزار اتوکد می توانید دسته بندی اتوکد ما را دنبال کنید.