دستور Polygon در نرم افزار اتوکد

مقاله آموزشی قصد داریم نحوه استفاده از دستور polygon را در نرم افزار اتوکد توضیح دهیم، از این دستور در نرم افزار اتوکد بیشتر برای ترسیم چند ضلعی های منتظم استفاده می شود. مفهوم چند ضلعی های منتظم در دوران دبیرستان و درس ریاضی قطعاً آشنا هستید، چه چند ضلعی هایی که طول اضلاع آن […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: اتوکد
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مقاله آموزشی قصد داریم نحوه استفاده از دستور polygon را در نرم افزار اتوکد توضیح دهیم، از این دستور در نرم افزار اتوکد بیشتر برای ترسیم چند ضلعی های منتظم استفاده می شود.

مفهوم چند ضلعی های منتظم در دوران دبیرستان و درس ریاضی قطعاً آشنا هستید، چه چند ضلعی هایی که طول اضلاع آن ها و زوایای داخلی آنها با یکدیگر برابر است اصطلاحا چند ضلعی منتظم می گوییم.

در واقع این دستور یکی از ابزارهای رسم شکل در فضاهای دو بعدی می باشد و همانطور که شما می دانید در فضاهای دو بعدی اتوکد شما دارای ابزارهای زیادی برای ترسیم است.

چند تا نکته رو در خصوص این آموزش بگم. از دستور polygon در اتوکد تنها برای ساخت چند ضلعی های منتظم به کار میره.

یعنی شما نمی توانید باهاش مثلا لوزی بسازید چراکه لوزی منتظم نیز. اما باهش مربع و مستطیل و پنچ و شش ضلعی و موارد اینچنینی رو میشه با دقت وصف نکردنی ساخت.

Polygon در نرم افزار اتوکد

فیلم آموزش استفاده از دستور Polygon در نرم افزار اتوکد

در این بخش فیلم آموزش استفاده از دستور Polygon در نرم‌افزار اتوکد برای شما قرار داده شده که شما با استفاده از این فیلم آموزشی با نحوه استفاده از این دستور بیشتر آشنا شوید.

کاربرد دستور Polygon در اتوکد

اشکال چند ضلعی دقت بسیار بالایی برای ترسیم لازم دارند و مساوی بودن اعضا و دقیق بودن زاویه بین اعضا از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

شما بسته به آن شکلی که می‌خواهید رسم کنید می توانید یک عددی بین این بازه را وارد نمایید تا با کمک این دستور بتوانید چند بعدی خود را ترسیم کنید.

در واقع این دستور این امکان را به شما میدهد تا شما تنها با یک کلیک بتوانید چند ضلعی خود را رسم نمایید.

کاربرد دستور Polygon در اتوکد

و یکی از کاربردهای دستور polygon در نرم افزار اتوکد این است که این اشکال چند ضلعی را با دقت تمام ترسیم کند.
تعداد از ملایی که شما با استفاده از دستور Polygon نرم افزار اتوکد می‌توانید رسم کنید بین ۳ تا ۱۲۴ ضلع می باشد.

نحوه اجرای دستور polygon در نرم افزار اتوکد

جهت اجرای دستور Polygon در نرم افزار اتوکد راه های بسیار زیادی وجود دارد که ما در این بخش به چند نمونه از راحت ترین روش هایی که شما با کمک آن میتوانید این دستور را در نرم افزار اتوکد اجرا کنید می پردازیم.

برای اجرای دستور polygon در اتوکد می توانید می توانید از طریق یکی از روش های زیر این کار را انجام دهید.

  • ازطریق خط فرمان عبارت pol یا polygon را بنویسید و روی نتیجه کلید کنید.
  • از منوی باز شو از قسمت Draw روی گزینه polygon کلید کنید.
  • از قسمت نوار ابزار روی علامت (پنج ضلعی) کلید کنید.
  • از طریق نوار روبان به صورت Home > Draw panel < polygon را انتخاب کنید.

همچنین اگر شما می‌خواهید راهنمایی های بیشتری در مورد نحوه اجرای این دستور و کاربرد آن در نرم افزار اتوکد را متوجه شوید می توانید با فشردن دکمه F1 صفحه کلید کامپیوتر خود راهنمایی های لازم را در مورد نحوه استفاده از این دستور دریافت نمایید.

ضمن جالب است بدانید که شما اگر اشاره گر موس خود را حدود چند ثانیه بر روی این دستور نگهداری کادری برای شما ظاهر می شود که راهنمای استفاده از دستور Polygon را برای شما تشریح می کند.

بعد از اجرای این دستور شما در قسمت نوار ابزار از شما ورودی هایی خاسته می شود تا جند ضلعی مورد نظر شما را نرم افزار اتوکد بسازد.

  • Enter number of sides = تعداد اضلاع
  • Specify center of polygon or = مرکز چند ضلعی
  • Enter an option [Inscribed in circle/Circumscribed about circle] = این گزینه درواقع به شما می گه که چند ضلعی شما داخل دایره جابگیره یا اینکه دایره داخل چند ضلعی قرار بگیره. این مورد وابسته به گزینه بعدی که شعاع چند ضلعی شماست تایین میشه
  • Specify radius of circle = شعاع دایره رو مشخص می کنه این گزینه

خب فرض کنید ما می خاهیم یک دوازده ضلعی منتظم رسم کنیم. دستور polygon رو ران می کنیم.

سپس اتوکد از من تعداد اضلاع رو می خواد که طبیعتا ۱۲ رو وارد می کنم. سپس اتوکد از من مرکز شکل رو می خواد که می تونم روی قسمتی که می خواهم مرکز چند ضلعی من باشه کلیک کنم.

سپس اتوکد از من می خواد که مشخص کنم چند ظلعی محاط بردایره باشه و یا نباشه یعنی داخل دایره جا بگیره یا اینکه دایره داخل اون جا بگیره که می تونم به ترتیب از گزینه های I و یا C برای این کار استفاده کنم. و در نهایت مقدار شعاع رو وارد می کنم مثلا عدد ۵ رو وارد می کنم و اینتر می زنم.

چگونه می توان طول اضلاع ساخته شده را تغییر دارد؟

خب برای اینکار شما باید در مرحله سوم همون جایی که مشخص می کدیم چند ضلعی ما داخل و یا خارج دایره باشه عبارت E به معنی Edge رو وارد کنیم و سپس باقی مراحل رو بریم.

حالا می توانید روی ضلع دلخواه کلیک کنم و با چب و راست بردن موس طول ضلع مورد نظر رو تغییر بدهیم.