طرز تهیه شیرینی گردویی

شیرین گردویی بازاری که معمولا بسیار شبیه شیرینی نارگیلی است، با طعمی عالی و ظاهری ترک دار در قنادی‌های  سنتی معمولا دیده می‌شود داره و بسیار نوستالژیک است. شیرینی گردویی یکی از شیرینی‌های خوشمزه و بسیار پرطرفدار با خاستگاه ایرانی است که علت نام‌گذاری آن این است که بخش عمده آن از گردو تشکیل شده است و […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شیرین گردویی بازاری که معمولا بسیار شبیه شیرینی نارگیلی است، با طعمی عالی و ظاهری ترک دار در قنادی‌های  سنتی معمولا دیده می‌شود داره و بسیار نوستالژیک است. شیرینی گردویی یکی از شیرینی‌های خوشمزه و بسیار پرطرفدار با خاستگاه ایرانی است که علت نام‌گذاری آن این است که بخش عمده آن از گردو تشکیل شده است و در‌واقع به همین علت است که قیمت آن نسبت به بقیه شیرینی‌های عصرانه تا حدی گران است. البته این موضوع بستگی به قیمت و نوع کیفیت گردویی دارد که در تهیه آن استفاده شده است. اگر در فکر درست کردن شیرینی گردویی بازاری هستید در این مقاله انواع طرز تهیه شیرینی گردویی بازاری را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

این شیرینی چون کمی خشک است، معمولا به همراه چای سرو می‌شود.
 برخلاف اکثر شیرینی‌های سنتی که دستور آنها از خانه نسل‌های پیشین به قنادی‌ها راه یافته است، این شیرینی ابتدا در قنادی‌ها درست می‌شده است.

پس اگر می‌خواهید این شیرنی را در منزل درست کنید، لازم است بدانید که پخت آن با داشتن ترک‌های سطحی، نیاز به تمرین و تکرار داشته و ممکن است در همان بار اول، به ظاهر دلخواه  و بازاری نرسید. در این مقاله سعی می کنیم نکات پخت شیرینی گردویی بازاری را ذکر کنیم.

اگر میخواهید شیرینی پزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس شیرینی پزی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

 به این ترتیب لازم است برای پخت حرفه‌ای، حوصله کافی برای تمرین و رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشید.

شیرینی گردویی ساده

مواد لازم برای تهیه شیرینی گردویی

  • گردوی خُرد شده: دویست گرم (دو پیمانه)
  • سفیده تخم مرغ: دویست گرم (یک پیمانه)
  • شکر: یک و یک چهارم پیمانه
  • خرده کیک: پنجاه گرم (یک دوم پیمانه)
  • سرکه: یک قاشق غذاخوری
  • جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو: یک قاشق چایخوری
  • آرد برنج : ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه

ابتدا گردوهای سرد( به این علت که به روغن نیفتند) را کمی خرد کنید تا بهتر چرخ شوند.
سپس کمی خرده کیک و شکر را به آن اضافه کنید. می‌توانید به جای خرده کیک، پنجاه گرم گردوی خُرد شده (یک دوم پیمانه) و دو قاشق غذاخوری آرد برنج اضافه کنید. اما به هیچ عنوان آن را با بیسکوییت جایگزین نکنید. 
حالا سفیده تخم‌مرغ را به مواد قبلی اضافه کرده و خوب هم بزنید. پس از آن دو دور از چرخ گوشت رد کنید.
در این مرحله خمیری شُل و روان خواهید داشت.

حالا این مایه شیرینی را روی حرارت ملایم گذاشته و مداوم هم بزنید. (بهتر است این هم زدن‌ها با قاشق چوبی باشد)
پس از کمی حرارت دیدن، مواد شُل‌تر می‌شوند؛ اما پس از مدتی منسجم شده و حالت کشسانی پیدا می‌کنند و به راحتی از قاشق نمی ریزد. 
هم زدن مواد روی حرارت را تا جایی که مواد شروع به بخار کردن کنند، ادامه دهید؛ اما اجازه ندهید که بجوشد. این مرحله بین ۶ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.
حالا این مایه را بک ظرف دیگری منتقل کنید و بلافاصله سرکه، جوش شیرین و وانیل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. حالا باید حدود سی تا شصت دقیقه صبر کنید تا مواد به دمای محیط برسند.

فر را که از قبل داغ است، روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد بگذارید. حالا با استفاده از قیف ماسوره گرد ساده، مایه رو به ادازه شیرینی گردویی روی کاغذ روغنی بریزید و آن را در فر بگذارید و اجازه دهید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بماند.

ابتدا به نظر می‌رسد شیرینی‌ها کمی پف می‌کنند. اما بعد پف‌ها می‌خوابند و در آخر مجدد پف می‌کنند.

پس از مدت پخت و خنک شدن، شیرینی‌ّهای گردویی را از سینی جدا کنید.

روی شیرینی‌ها باید خشک و ترک خورده  و پشت آنها یک درجه تیره باشد.

اگر این دست شیرینی ها را دوست دارید خوب است مقاله طرز تهیه شیرینی دانمارکی بازاری و آموزش ماکارون و طرز تهیه میکادو بازاری را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه شیرینی گردویی ترک دار خانگی

طرز تهیه شیرینی گردویی ترک دار خانگی

مواد لازم

  • پودر گردو: ۳۰۰ گرم
  • شکر: ۶۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۳۰۰ گرم
  • سرکه: یک قاشق سوپ خوری
  • وانیل و جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
  • آرد برنج: سه قاشق سوپ خوری
  • پودر کاکائو: یک قاشق چای خوری

اگر به دنبال یک آموزش کامل و صفر تاصد برای دسر هستید کلاس آموزش دسرهای بین المللی مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه

ابتدا مانند شیرینی گردویی ساده اجازه دهید همه مواد به دمای محیط برسند و فر را به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.

سپس پودر گردو و شکر را با هم مخلوط کنید و پس از یک دست شدن، سفیده  تخم‌مرغ را به آنها اضافه کرده و مجدد هم بزنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا هیچ اثر ناخالصی یا دانه‌ای از مواد تشکیل‌دهنده نماند.

سپس پودرکاکائو و دیگر مواد را به خوبی اضافه کرده و با هم مخلوط می‌کنیم.

حالا از مایه شیرینی بخش‌هایی به شکل شیرینی گردویی جدا کرده و روی کاغذ روغنی درون فر می‌گذارید. و مثل مدل قبلی اجازه دهید به مت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد، در فر بماند.

اگر این دسر را دوست داشتید به شما پیشنهاد می کنیم طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک پرتقالی خانگی را نیز یاد بگیرید.

شیرینی گردویی بازاری

نکات مهم طرز تهیه شیرینی گردویی بازاری

  • در صورتی که تمایل دارید مقدار متفاوتی شیرینی گردویی درست کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. اما دقت داشته باشید که همه نسبت‌ها رعایت شوند.
  • این شیرینی همانطور که درقنادی‌ها دیده‌اید باید ترک بخورد. به این منظور باید فر کاملا داغ باشد.
  • استفاده از مقداری خرده کیک برای استحکام شیرینی و ایجاد بافتی خاص است. جهت پخت این شیرینی، حتما از کیک اسفنجی یا کیک شیفون استفاده کنید تا طعم آن کاملا مشابه شیرینی بازاری شود.
  • پیش از استفاده از مواد اولیه، ‌مطمئن شوید همه آنها هم‌دما با محیط باشند.
  • در صورتی که فر ندارید، می‌توانید از حرارت ملایم گاز ( استفاده از قابلمه و شعله پخش‌کن) برای پخت آن استفاده کنید.
  • استفاده از میزان کمی سرکه در این دستور، بافت شیرینی رو متخلخل و لطیف می کند. اما باید دقت کنید که فقط از سرکه سفید در دستور استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر

معمولا همه افراد در منزل خود فر ندارند و یا میخواهند با کمترین امکانات شیرینی گردویی بازاری درست کنند. در این قسمت طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر رابرای شما قرار داده ایم و شما میتوانید با نکات گفته شده در این قسمت طرز تهیه شیرینی گردویی با قابلمه را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر:

سفیده تخم مرغ۳ عدد
شکریک پیمانه یا ۲۰۰ گرم
وانیل۱/۸ قاشق چای خوری
گردو خرد شده۱۰۰ گرم یا یک پیمانه
بکینگ پودر۱/۸ قاشق چای خوری
سرکه سفید۵ گرم
آرد برنجیک قاشق غذاخوری
گردو یا مغز بادام و پسته برای تزیینبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر دقیقا مانند دستور پخت شیرینی گردویی با فر میباشد با این تفاوت که شما از یک قابلمه برای پخت این شیرینی استفاده خواهید کرد.

سفیده های تخم مرغ را با همزن هم بزنید و زمانی که پف کرد یکدست شد گردو و شکر را به آن اضافه کنید.

این ترکیب را روی حرارت در قابلمه بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه ان را مدام هم بزنید و اجازه ندهید این ترکیب قل بزند و حرارت آن خیلی بالا برود.

ترکیب را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دمای آن کمی کاهش یابد. در این مرحله نیاز است وانیل، بکینگ پودر یا جوش شیرین، آرد و سرکه را اضافه کنید. این ترکیب را در یک جهت هم بزنید تا کاملا یکدست شود و مواد در همه جا به صورت یکنواخت پخش شود.

برای طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر شما به یک قابلمه، شعله پخش کن و سه پایه فلری نیاز خواهید داشت.

مواد را میتوانید در قالب های شیرینی تک نفره بریزید و این قالب ها را در قابلمه ای که در آن سه پایه قرار داده شده است و حدود ۱۵ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

برای آن که از پف کردن زیاد و سرریز شدن آن ها در قابلمه پیشگیری کنید نیاز است قالب ها را سرپر نکنید و فضای خالی برای پف کردن کافی ان قرار دهید.

این قالب ها را برای مدت ۲۰ دقیقه در قابلمه ای که در آب آب جوش قرار دارد و به وسلیه سه پایه در قابلمه قرار گرفته اند باید تحت حرارت باشند. برای جلوگیری از سوختن شیرینی ها قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید.

شما میتوانید برای جلوگیری از خروج حرارت از دم کنی روی قابلمه نیز استفاده کنید.

بعد از ۲۰ دقیقه شیرینی گردویی شما آماده است. شما میتوانید از پودر گردو و پسته و بادام و سایر مغز ها برای تزیین شیرینی گردویی بازاری خود استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی گردویی با پیمانه

برای آن که آموزش شیرینی گردویی در این صفحه تکمیل شود و شما هرآنچه برای دستور پخت شیرینی گردویی نیاز ددارید را داشته باشید در این قسمت طرز تهیه شیرینی گردویی با پیمانه را قرار داده ایم.

در اختیار داشتن یک ترازو آشپزی میتواند به شما کمک کند اندازه ها را به صورت دقیق تری داشته باشید اما اگر ترازو ندارید در این قسمت اندازه ها را به صورت پیمانه ای قرار داده ایم تا راحت تر بتوانید شیرینی گردویی بازاری داشته باشید.

سفیده تخم مرغ۳ عدد
وانیل۱/۴ قاشق چای خوری
گردوی خرد شده۳/۵ پیمانه
آرد برنج۱ قاشق غذا خوری
سرکه سفیدنصف قاشق غذا خوری
جوش شیرین یا بکینگ پودر۱/۸ قاشق چای خوری
شکریک پیمانه

شما میتوانید برای طرز تهیه شیرینی گردویی با پیمانه همانند آنچه در قسمت های بالا گفته شده عمل کنید و شیرینی گردویی ساده تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی گردویی قزوینی

یکی دیگر از شیرینی های گردویی که طرفداران زیادی دارد شیرینی گردویی قزوینی میباشد. در طرز تهیه شیرینی گردویی قزوینی شما باید از گردوی ساطوری شده استفاده کنید و همین امر میتواند شیرینی شما را خوشمزه تر کند.

به طور کلی میتوان مواد اولیه شیرینی گردویی قزوینی را موارد زیر شمرد:

  • زرده تخم مرغ : ۳ عدد
  • آرد سفید :‌۱/۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل :‌۱/۸ قاشق چای خوری
  • پودر پسته و بادام و گردو برای تزیین ‌: به مقدار کافی
  • پودر قند :‌۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی گردویی قزوینی به این صورت میباشد که زرده تخم مرغ را هم زده و وانیل و پودر قند را به زرده همزده شده یکدست اضافه میکنیم.

گردوهای ساطوری شده را به مواد اضافه کرده و به همراه آرد آن ها را هم میزنیم. سینی را چرب کرده و مواد را در سینی که در آن کاغذ روغنی انداخته شده است میریزیم. این مواد شیرینی باید با فاصله از هم قرار بگیرند. روی آن ها را با پودر پسته تزیین کنید و در دمای ملایم آن را در فر قرار دهید.

با توجه به آن که بافت این کیک سبک میباشد باید مدام آن را حین پخت چک کنید تا نسوزد و دقت داشته باشید که زمان زیادی برای پخت ان نیاز نیست.

جمعبندی

در این مقاله طرز تهیه شیرینی گردویی در منزل به روش های مختلف به شما اموزش داده شده است. شما با نکات گفته شده در این مقاله میتوانید خوشمزه ترین شیرینی گردویی بازاری را تهیه کنید و با انواع طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر، طرز تهیه شیرینی گردویی با پیمانه، طرز تهیه شیرینی گردویی بازاری ، طرز تهیه شیرینی گردویی ترک دار آشنا شوید.

سوال پر تکرار

بهترین طرز تهیه شیرینی گردویی بازاری، ساده، بدون فر، با پیمانه و ترک دار چگونه است؟

در این مقاله انواع دستور پخت شیرینی گردویی حرفه ای بازاری و غیره آموزش داده شده است. با استفاده از این رسپی ها میتوانید خوشمزه ترین شیرینی گردویی ها را تهیه کنید.

آیا می‌شود رنگ شیرینی تیره‌تر شود؟

بله برای این منظور می‌توانید میزان گردو را بیشتر و مقدار آرد را کمتر کنید. دقت داشته باشید که به دلیل کمتر شده میزان آرد شیرینی شما نسوزد و مدر حین پخت مدام ان را چک کنید.

آیا حرارت دادن شیرینی پیش از گذاشتن در فر ضروری است؟

مهم ترین مرحله در تهیه این شیرینی به روش قنادی‌ها، حرارت دادن مایه شیرینی، قبل از قرار دادن در فر است پس به هیچ عنوان آن را حذف نکنید. این مرحله و سایر مراحل پخت شیرینی گردویی بازاری در این مقاله آموزش داده شده است.

در این مقاله طرز تهیه شیرینی گردویی به روش قنادی‌ها را برای شما توضیح دادیم و درباره یک مدل کمتر رایج آن یعنی مدل کاکائویی هم صحبت کردیم. در پایان نکات مهمی که در طبخ این شیرینی به روش سنتی مهم هستند ذکر شد و از موادی که به تخلخل و لطافت شیرینی گردویی کمک می‌کنند صحبت کردیم.

در صورتی که این مقاله را دوست داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله های آموزش باقلوا و شیرینی شکری و شیرینی لطیفه را نیز مطالعه فرمایید.