تفاوت مافین و کاپ کیک چیست

تفاوت و شباهت مافین و کاپ کیک باعث می‌شود تا شما با طرز پخت و تهیه هرکدام به شکل مجزا آشنا شوید و به همین دلیل ما قصد داریم در مورد نکات اصلی در تفاوت کاپ کیک و مافین بپردازیم. این نکته را در نظر بگیرید که کیک‌هایی مانند کاپ کیک و یا حتی مافین […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

تفاوت و شباهت مافین و کاپ کیک باعث می‌شود تا شما با طرز پخت و تهیه هرکدام به شکل مجزا آشنا شوید و به همین دلیل ما قصد داریم در مورد نکات اصلی در تفاوت کاپ کیک و مافین بپردازیم. این نکته را در نظر بگیرید که کیک‌هایی مانند کاپ کیک و یا حتی مافین جزء خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین شیرینی‌هایی هستند که حتی با ظروفی خاص و زیبا می‌توان به سرو آن‌ها پرداخت. ما در ادامه بیشتر به تفاوت این دو کیکی محبوب و پرطرفدار خواهیم پرداخت. به این دلیل که برخی شاید به اشتباه این دو کیک را یکی بدانند.

اگر میخواهید مافین و کاپ کیک های خوشمزه با جدیدترین تکنیک های روز دنیا تهیه کنید و با دریافت مدرک بین المللی کیک پزی و شیرینی پزی از این استعداد خو کسب درآمد داشته باشید میتوانید در آموزش کیک پزی آموزشگاه آریا تهران باهزینه ای مناسب شرکت کنید.

تفاوت مافین و کاپ کیک چیست

تفاوت مافین و کاپ کیک چیست
تفاوت مافین و کاپ کیک چیست

تفاوت کاپ کیک و مافین سؤالی است که عمدتاً بسیار پرسیده می‌شود و ما قصد داریم پاسخ مناسبی را ارائه دهیم. زمانی می‌توان به تفاوت این دو به راحتی اشاره کرد که شما با تزیین و تاپینگ، اندازه و شکل، سرو و نگهداری، نوع خمیر، مواد اولیه و نوع بافت هرکدام آشنا باشید.

  • تزیین مافین و کاپ کیک

چنانچه به تزئین کاپ کیک دقت کنید، باتر کریم و خامه با طعمی متفاوت و به شکلی واضح خودنمایی می‌کنند. مافین اما ازجمله کیک‌هایی است که شما تزئین خاصی را نمی‌توانید در نظر بگیرید و اگر بخواهند رنگ و لعابی به کیک بدهند، کمی از پودر قند برای تزئین مافین استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که کاپ کیک طرفداران بیشتری دارد. به‌هرحال همیشه ظاهر وسوسه‌انگیز است.

اگر علاقه به تزیین کیک با خامه دارید و میخواهید کیک های حرفه ای تهیه کنید میتوانید در کلاس های آموزش دکور کیک مدرن آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید و با دریافت مدرک فنی حرفه ای از این راه کسب درآمد داشته باشید.

  • اندازه و شکل

کاپ کیک و مافین Muffin در اشکال گوناگون و اندازه‌های متفاوت به راحتی پخت می‌شوند و نمی‌توان یک اندازه و شکل خاص و استاندارد را تعریف کرد. مافین اندازه‌ای بزرگ‌تر از کاپ کیک دارد. ناگفته نماند که کاپ کیک تا لبه کاغذ قالب تنها می‌تواند پیشروی کند. مافین قارچی شکل است و این‌یکی از شاخصه‌های ظاهری آن به شمار می‌رود.

  • سرو و نگهداری

مافین به راحتی به ۲ صورت سرد و گرم سرو می‌شود ولی کیک کاپ این‌چنین نیست. دمای بالا به خراب شدن کاپ کیک ختم می‌شود و به همین دلیل باید تنها به‌صورت سرد آن را سرو کنید. کاپ کیک را در یخچال نگهداری می‌کنید و مانند بسیاری از انواع کیک دیگر آن را سرو می‌کنید.

یکی از کیک های معروف و محبوب ایرانی ها کیک سیب و دارچین میباشد که میتوانید با طرز تهیه گفته شده فوق حرفه ای در صفحه کیک سیب و دارچین در قابلمه با کمترین امکانات خوشمزه ترین کیک سیب و دارچین را تهیه کنید.

  • نوع خمیر

خمیر مافین خمیری تقریباً غلیظ است، اما خمیر کاپ کیک این‌گونه نیست و ساختاری نرم و روان دارد. اگر دو خمیر را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه می‌شوید که چرا مافین بعد از پخت نسبت به کاپ کیک متراکم‌تر است. برای به دست آوردن خمیر کاپ کیک کره و شکر را کاملاً هم می‌زنند تا خمیر یک خمیر نرم و پف‌دار شود و به‌هیچ‌وجه نباید هیچ گلوله آردی وجود داشته باشد.

  • مواد اولیه

آرد، شیر و تخم‌مرغ قطعاً مواد اصلی و تشکیل‌دهنده برای پخت کاپ کیک و مافین به شمار می‌آیند. مافین اما نسبت به کاپ کیک شکر بسیار کمتری دارد و به همین دلیل از کره کمتری استفاده می‌کنند. مواد کاپ کیک موادی همچون وانیل و یا شکلات است، البته چون کاپ کیک یک کیک کوچک است.

به راحتی این اختیار رادارید که بتوانید از روغن‌های گیاهی برای پخت مافین استفاده کنید و این خود یک تفاوت اصلی با طرز تهیه و پخت مافین به‌حساب می‌آید. علت طعم متفاوت مافین نسبت به انواع کیک به خاطر استفاده از انواع میوه‌های خشک است که در ترکیب مواد اولیه کاپ کیک این‌چنین نیست. درهرصورت شکر و کره در ساختار اصلی پخت کاپ کیک دلیل تفاوت اصلی آن با مافین البته ازنظر مواد اولیه است.

  • نوع بافت

بافت کاپ کیک به‌گونه‌ای است که شما نرمی آن را به راحتی احساس می‌کنید، اما در مقابل مافین به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست و یک بافت متراکم و البته کمی ترد دارد. شما در کاپ کیک از فیلینگ استفاده نمی‌کنید و تنها در مافین می‌توان از فیلینگ میوه‌ای استفاده کنید. مافین شوربا موادی که شیرینی ندارند نیز پر می‌شوند.

همان طور که میدانید کیک شکلاتی یکی از محبوب ترین کیک هاست که طرفداران زیادی دارد و کمتر کسی از این کیک ممکن است خوشش نیاید. شما میتوانید در صفحه طرز تهیه کیک شکلاتی ساده برای ۶ نفر بهترین رسپی تهیه کیک شکلاتی با بافت ترد را پیدا کنید و به راحتی در منزل خوشمزه ترین کیک شکلاتی را تهیه نمایید.

ظرف کاپ کیک چیست

ظرف‌های کاپ کیک Cupcake یک سری ظروف بسیار کاربردی هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به دیزاین کیک کاپ‌های خود بپردازید. معمولاً جنس ترکیبی فلز و شیشه را برای این نوع ظرف می‌توان انتخاب کرد. کیفیت ساخت ظرف به زیبایی هر چه بیشتر آن اشاره می‌کند. کاپ کیک در ظروف مدرن و فانتزی اکثراً سرو می‌شوند

کپسول مافین و کاپ کیک چیست

کپسول مافین Muffin و کاپ کیک یک نوع قالب است. البته به جزء مافین و کاپ کیک برای تهیه حلوا و شکلات نیز می‌توان مورداستفاده قرار داد. این کپسول‌ها عمدتاً به‌صورت غیر نسوز، نسوز، مقوایی و کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما در زمان خرید آنلاین و اینترنتی این نوع قالب باید به ابعاد آن توجه کنید.

طرز تهیه مافین

طرز تهیه مافین
طرز تهیه مافین

کاغذ مخصوص پخت مافین، شکر، آرد، نمک، شیر پرچرب، روغن گیاهی، تخم‌مرغ، وانیل، بیکینگ‌پودر جزء مواد اولیه ضروری و میوه خشک و شکلات چیپسی جزء مواد اولیه جهت تزئین مافین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ابتدا سینی فر را باید آماده کنید و تعداد مشخص کاپ اختصاصی برای پخت مافین را درون آن قرار دهید. آرد، شکر، بیکینگ‌ پودر و نمک همگی جزء موادی هستند که در ابتدا باید آن‌ها را مخلوط کرد.

بعد از این مخلوط باید موادی مانند شیر، روغن، تخم‌مرغ و وانیل را مخلوط کنید. مخلوط کردن مواد گفته شده باید به نحوی باشد که کاملاً یکدست شوند و در این زمان می‌توان موادی همانند میوه خشک را نیز اضافه کنید.

بعد از ریختن مواد درون کاپ، کاپ‌های کاغذی را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد می‌توان قرار داد. بعد از این که شما را با یک رنگ طلایی قهوه‌ای روبه‌رو کردند، می‌توان به آماده شدن مافین Muffin مطمئن شد.

طرز تهیه کاپ کیک

طرز تهیه کاپ کیک
طرز تهیه کاپ کیک

برای تهیه کاپ کیک Cupcake به آرد سفید، روغن، شکر، تخم‌مرغ، آب(شیر)، وانیل و بیکینگ پودر به مقدار بازم نیاز دارید.

برای تهیه کاپ کیک ساده شما ۵ مرحله را باید دنبال کنید. در مرحله اول تخم‌مرغ، شکر و وانیل را باید کاملاً به مخلوطی کش‌دار تبدیل کرد.

در مرحله دوم آب و روغن مخلوط می‌شوند که در مرحله سوم بتوان آرد و بیکینگ پودر را بعد از الک کردن مخلوط کنید.

دو سوم از مواد را درون کپسول یا به قول معروف کاپ‌ها قرار می‌دهید. در مرحله آخر کاپ کیک باید با دمای ۱۷۵ درجه در مدت زمان ۳۰ دقیقه پخته شوند.

طرز تهیه کاپ کیک مافین

شما برای تهیه کاپ کیک مافین به دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد فر نیاز دارید. کره و شکر باید کاملاً مخلوط شوند تا بافت کرمی رنگ خود را به نمایش بگذارند.

حال نوبت تخم مرغ است که اضافه کنید. آرد، بکینگ پودر و نمک را در یک ظرف باید مخلوط کنید و سپس به مخلوط شیر و وانیل بپردازید. بعد از مخلوط مواد گفته شده باید آرد و شیر را به این مواد اضافه کنید.

بعد از مخلوط تمامی مواد شما با یک خمیر یکدست روبه‌رو خواهید شد. قالب‌های مافینی که قبلاً در یخچال جای داده بودید را خارج کنید و مواد را درون قالب‌ها سرازیر کنید و کاپ‌ها را درون فر به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

بعد از ۱۵ دقیقه که کاپ‌ها را خارج می‌کنید می‌توانید به تزئین با وانیل و یا شکلات چیپسی بپردازید.

تفاوت کاپ کیک با کیک یزدی

تفاوت کاپ کیک با کیک یزدی
تفاوت کاپ کیک با کیک یزدی

کیک یزدی یک نوع کیک فوق‌العاده خوشمزه و البته بومی استان یزد است. مواد اولیه برای تهیه کیک یزدی عمدتاً خلال پسته، کشمش البته به‌صورت کاملاً دلخواه و مواد ضروری دیگری همچون تخم مرغ، شکر، روغن جامد(کره نیز مناسب است)، آرد سفید، نمک میوه، جوش‌شیرین، بیکینگ پودر، ماست(شیر نیز مناسب است) و هل است.

حال که در مورد تفاوت مافین و کاپ کیک چیست با شما صحبت کرده‌ایم، بهتر است بدانید که تفاوت‌هایی بین کیک یزدی و کاپ کیک نیز وجود دارد که شاید برخی به این تفاوت‌ها توجهی نداشته باشند.

  • دستور العمل کاپ کیک

دستورالعمل کاپ کیک نسبت به کیک یزدی کمی حساس و دقیق‌تر است، به‌گونه‌ای که کم و یا زیاد شدن مواد به راحتی می‌تواند طعم کاپ کیک را تغییر دهد، در صورتی که در پخت کیک یزدی این‌چنین حساسیت نمی‌تواند چندان دغدغه ذهنی به وجود آورد. اکثر افرادی که برای پخت کاپ کیک از جوش‌شیرین به‌جای بکینگ پودر استفاده می‌کنند، بافت یکنواخت و جالبی را برای کاپ کیک نمی‌توانند مشاهده کنند.

  • انواع قالب

برای پخت کاپ کیک صد درصد باید از قالب کاغذی استفاده کرد، در صورتی که برای پخت کیک یزدی قالب مافین هم کفایت می‌کند. هرچقدر قالب کاغذی باکیفیت‌تر باشد، بدون شک کیک پخت کاپ کیک هم افزایش خواهد یافت. کیک یزدی کمی چرب و روغنی است؛ چرا که کف قالب را یا آرد می‌ریزند و یا چرب می‌کنند. در صورتی که برای پخت کاپ کیک لازم نیست این پروسه را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

به‌صورت مختصر ولی مفید به تفاوت و شباهت مافین و کاپ کیک پرداخته‌ایم. این‌گونه شما می‌توانید به نحو احسن به پخت هرکدام با مواد اولیه تقریباً مشابه بپردازید. همچنین برای خرید کپسول‌های کاپ کیک و مافین شما می‌توانید به صورت آنلاین و اینترنتی اقدام کنید. این نوع خرید یک خرید مقرون‌به‌صرفه در طولانی‌مدت است؛ چرا با محصولی باکیفیت و کاملاً قیمت مناسب روبه‌رو می‌شوید که هزینه بابت واسطه نیز پرداخت نمی‌کنید و این، یعنی اینکه قیمت پرداختی شما یک قیمت مقرون‌به‌صرفه است.

سوالات متداول

تفاوت مافین و کاپ کیک چیست؟

کاپ کیک و مافین از نظر سایز و شکل و طرز تهیه و سرو و نگهداری با هم تفاوت هایی دارند که در این مقاله به صورت مجزا تمام این تفاوت ها را بررسی کرده ایم.

تفاوت کاپ کیک و کیک یزدی چیست؟

کاپ و کیکی یزدی کمی از نظر ظاهر شبیه به هم میباشند اما دستورالعمل کاپ کیک حساس تر است و باید اندازه ها به طور دقیق رعایت شوند. در پخت کاپ کیک حتما باید از قالب کاغذی استفاده کرد در حالی که میتوان کیک یزدی را با قالب مافین نیز تهیه کرد.