سنوات سال ۱۴۰۲

به ازای سال هایی که کارگر نزد یه کارفرما کار می کند یک مبلغی تحت عنوان حق سنوات دریافت می کند که به آن از مزیت های پایان کار نیز می گویند. همچنین می توان گفت به پاداش بازنشستگی نیز شباهت دارد.  در این مقاله قصد داریم به شرح کامل سنوات سال ۱۴۰۲ به همراه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

به ازای سال هایی که کارگر نزد یه کارفرما کار می کند یک مبلغی تحت عنوان حق سنوات دریافت می کند که به آن از مزیت های پایان کار نیز می گویند. همچنین می توان گفت به پاداش بازنشستگی نیز شباهت دارد. 

در این مقاله قصد داریم به شرح کامل سنوات سال ۱۴۰۲ به همراه نحوه محاسبه پایه سنوات ۱۴۰۲ بپردازیم.

اگر به دنبال آموزش ICDL رایگان هستید، در صفحه آموزش icdl فیلم آموزش icdl درجه ۱ و فیلم آموزش icdl درجه ۲ بصورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

حق سنوات چیست

از پرتکرار ترین سوالاتی که کاربران در آخرین روز ها می پرسند این است که چه مقدار سنوات به آن ها تعلق می گیرد. در ادامه به پاسخ این سوال و شرح کامل سنوات چیست، مزایای سنوات و اینکه این مبلغ چگونه محاسبه و تعیین می شود حواهیم پرداخت، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یک کارگر علاوه بر اینکه پایان هر ماه حقوق ثابت، حق مسکن و خوار و بار دریافت می کند، به ازای هر سال سابقه کاری به آن حق سنوات تعلق می گیرد.

همانطور گفتیم یک کارگر به ازای سال هایی که نزد کارفرما مشغول به کار می باشد مبلغی تحت عنوان حق سنوات دریافت می کند که این حق سنوات به حقوق بازنشستگی شباهت دارد.

یکی از مزایای حق سنوات برای کارگران این است بعد از پایان رابطه شغلی به دلایلی مانند بازنشستگی یا بازخرید، فوت، اخراج و یا تعدیل نیرو می توانند همچنان از حق سنوات خود بهره مند شوند.

اگر به طراحی سایت علاقه مند هستید و در این زمینه می خواهید کسب درآمد کنید پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه آموزش طراحی سایت آریا تهران که شامل فیلم های آموزشی رایگان است مراجعه کنید.

در شکل زیر جدول پایه سنوات ۱۴۰۲ قرار گرفته شده است.

حق سنوات چیست
حق سنوات چیست

پایه سنوات ۱۴۰۲ چیست

در بخش قبلی درباره حق سنواتی که به کارگر حتی پس از پایان رابطه کاری تعلق می گیرد توضیح دادیم. یکی از رایج ترین اشتباهی که توسط کاربران رخ می دهد این است که فرق حق سنوات و پایه سنوات را نمی دانند و این دو را یکسان می دانند. در ادامه به تعریف کامل پایه سنوات می پردازیم.

در بخشنامه مزد سال ۱۴۰۲ مبلغی تحت عنوان پایه سنوات تعیین شده است. برای جبران حقوق کارگران که ممکن نقصی در آن وجود داشته باشد مبلغی تحت عنوان پایه سنوات به کارگران پرداخت می شود. همانطور که اشاره کردیم پایه سنوات و حق سنوات با یکدیگ یکسان نمی باشند زیرا حق سنوات بعد از پایان شغل به کارگر پرداخت می شود اما پایه سنوات پس از پایان همان ماه به علاوه ی حقوق ثابت به کارگران پرداخت می شود.

پایه سنوات ۱۴۰۲ چیست
پایه سنوات ۱۴۰۲ چیست

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری نرم افزار ورد علاقمند هستید و امکان شرکت در کلاس های حضوری آموزش ورد را ندارید می توانید از پکیج آموزش ورد آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران استفاده کنید.

نحوه محاسبه پایه سنوات ۱۴۰۲

در این بخش به نحوه محاسبه پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ می پردازیم. بر طبق بخشنامه حقوق و دستمزد نحوه محاسبه این سنوات به این صورت می باشد که مبلغی به صورت روزانه تحت عنوان پایه سنوات به کارگرانی که یک سال سابقه کاری دارند پرداخت می شود. این مبلع از حاصلضرب تعداد روزهای کاری در مبلغ ۷۰۰۰ تومان بدست می آید. پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ معادل ۷۰۰۰ تومان می باشد. پس یک کارگر در یک ماه ۳۰ روزه ۲۱۰/۰۰۰ تومان پایه سنوات دریافت می کند.

نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه به صورت زیر می باشد:

(تعداد روزهای کاری ماه×۷۰,۰۰۰) + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری =حقوق ماهانه در سال دوم

حق سنوات برای کسانی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند

حق سنوات را باید به ازای هر سال کاری محاسبه کرد و کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه کاری دارند حق سنوات آن ها متناسب با مدتی که کار کردند محاسبه می شوند. در ادامه نحوه محاسبه سنوات را شرح داده یم.

اگر میخواهید به یک حسابددار حرفه ای تبدیل شوید و در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارید و یا میخواهید به صورت تخصصی سرفصل های حسابداری را یاد بگیرید میتوانید در کلاس های آموزش حسابداری آریا تهران شرکت کنید. با شرکت در دوره های آریا تهران می توانید مدرک فنی حرفه ای نیز دریافت کنید.

نحوه محاسبه حق سنوات ۱۴۰۲

نحوه محاسبه حق سنوات به این صورت است که یک کارگر باید ۱ برابر پایه سنوات خود را در نظر بگیرد. همانطور که د بخش قبلی گفتیم کارگرانی که سابقه کاری آن ها کمتر از یک سال می باشد این مبلغ تغییر می کند که در ادامه به بررسی نحوه محاسبه حق سنوات در سال ۱۴۰۲ به همراه فرمول خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه: حداقل حقوق سال ۱۴۰۲

فرمول محاسبه سنوات ۱۴۰۲ در قانون کار

فرمول محاسبه سنوات در همه ی سال ها یکسان است می باشد و فقط مختص به سال ۱۴۰۲ نیست یعنی از حاصلضرب حقوق پایه در تعداد روزهای کارکرد و تقسیم آن در ۳۶۵ روز بدست می آید. با استفاده از فرمولی که در بخش زیر برای شما قرار داده ایم می توانید مبلغ سنواتی که به شما تعلق می گیرد را به طور دقیق محاسبه کنید.

فرمول محاسبه سنوات ۱۴۰۲ در قانون کار به شکل زیر می باشد:

سنوات = تعداد روزهای کارکرد * ۳۶۵ روز / حقوق پایه

حق سنوات کارگران در سال ۱۴۰۲

نحوه محاسبه حق سنوات یک کارگر در سال ۱۴۰۲ نیز از طریق فرمولی که در بخش قبلی شرح دادیم بدست می آید. یک کارگر می بایست آخرین حقوق خود در سال ۱۴۰۲ را در تعداد روزهای کارکرد ضرب کند و سپس حاصل آن را بر ۳۶۵ روز تقسیم نماید.

مثلا اگر آخرین حقوق یک کارگر ۶ میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان باشد و ۳۲۰ روز در سال ۱۴۰۲ مشغول به کار شده باشد حق سنواتی که دریافت می کند مبلغی تقریبا ۵ میلیون و چهارصد و هفتاد و نه هزار تومان حق سنوات می باشد.

پیشنهاد مطالعه: نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۲

محاسبه آنلاین سنوات ۱۴۰۲

از درخواست هایی توسط کاربران ارئه می شود محاسبه آنلاین سنوات در سال ۱۴۰۲ می باشد. که این نحوه ی محاسبه برای سال های گذشته هم یکسان بوده است.

در بخش زیر فرمول محاسبه آنلاین سنوات در سال ۱۴۰۲ را برای شما قرار داده ایم:

(تعداد روزهای کاری ماه×۷۰٫۰۰۰) + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری =حقوق پایه ماهانه در سال دوم

برای اینکه کارتان راحت تر و سریع نر پیش رود می توانید از سایت هایی که به صورت آنلاین این قابلیت را در اختیار محاطبان گذاشته اند نیز استفاده کنید و سنوات خود را به طور دقیق و سریع محاسبه کنید.

پیشنهاد مطالعه: عیدی سال ۱۴۰۲

محاسبه آنلاین سنوات ۱۴۰۲
محاسبه آنلاین سنوات ۱۴۰۲

جمع بندی

در این مقاله تلاشمان برا این بود که شما را بتدا با مفهوم حق سنوات و پایه سنوات آشنا کنیم. همچنین نحوه محاسبه حق سنوات ۱۴۰۲ و نحوه محاسبه حق سنوات پایان خدمت کارگران با استفاده از فرمول برای شما توضیح دادیم. اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید که در متن به آن اشاره نکردیم در قسمت نظرات آن را مطرح کنید، تیم آریا تهران در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول
حق سنوات چیست؟

یک کارگر به ازای سال هایی که نزد کارفرما مشغول به کار می باشد مبلغی تحت عنوان حق سنوات دریافت می کند که این حق سنوات به حقوق بازنشستگی شباهت دارد. یکی از مزایای حق سنوات برای کارگران این است بعد از پایان رابطه شغلی به دلایلی مانند بازنشستگی یا بازخرید، فوت، اخراج و یا تعدیل نیرو می توانند همچنان از حق سنوات خود بهره مند شوند.

پایه سنوات ۱۴۰۲ چیست؟

در بخشنامه مزد سال ۱۴۰۲ مبلغی تحت عنوان پایه سنوات تعیین شده است. برای جبران حقوق کارگران که ممکن نقصی در آن وجود داشته باشد مبلغی تحت عنوان پایه سنوات به کارگران پرداخت می شود.

نحوه محاسبه پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلع پایه سنوات از حاصلضرب تعداد روزهای کاری در مبلغ ۷۰۰۰ تومان بدست می آید. پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ معادل ۷۰۰۰ تومان می باشد. پس یک کارگر در یک ماه ۳۰ روزه ۲۱۰/۰۰۰ تومان پایه سنوات دریافت می کند. در این مقاله فرمول نحوه محاسبه پایه سنوات را برای شما قرار داده ایم.