برنامه نویسی تابعی (functional) در زبان برنامه نویسی PHP + آموزش

در این مقاله ما به معرفی برنامه نویسی تابعی (Functional) در زبان برنامه نویسی PHP می پردازیم.
همچنین مزایای استفاده از برنامه نویسی مبتنی بر توابع رو برای شما دوستان عنوان می کنیم.
در آخر هم آموزش ساخت و استفاده از توابع رو در قالب یک پروژه ی عملی برای شما تشریح می کنیم.

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

سلام دوستان.

قبل از هرچیزی امیدوارم از آموزش های PHP که به صورت رایگان در سایت ما منتشر شده راضی باشید. همچنین امیدوارم در دوره آموزش رایگان ساخت فروشگاه اینترنتی با PHP شرکت کرده باشید.

در این قسمت از سری آموزش های PHP ما می ریم سراغ مبحث شیرین کار با توابع (Functions) در زبان برنامه نویسی PHP

باید بدونید که توابع یا همون Functions  در هر زبان برنامه نویسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. به طور معمول هر زبان برنامه نویسی از جمله PHP دارای یکسری از توابع پیشفرض هست و هرکدوم از اون توابع یک کاری رو برای ما انجام می دن. به طور مثال تابع (strlen) میاد و تعداد کاراکتر های یک رشته رو به ما میده و یا تابع (array_column) میاد و یکی از بخش ها یک آرایه رو برای ما انتخاب میکنه.

آموزش array در PHP

زبان برنامه نویسی PHP دارای توابع بسیار زیادی برای ساخت و ویرایش بخش های مختلف یک سایت و یا یک برنامه به ما میده اما در بسیاری از مواقع یک تابع پیشفرض برای انجام یک کار بخصوص برای ما وجود نداره.

آموزش ساخت دیتابیس در phpMyAdmin

مزایای استفاده از برنامه نویسی تابعی (Functional) در PHP

بگذارید این مطلب را در قالب یک مثال توضیح دهم.

به طور مثال تابعی در زبان برنامه نویسی PHP  وجود نداره که ما یک عدد بهش بدیم و اون عدد رو با عدد های ما قبل خودش جمع کنه و حاصل رو به ما بده.

در اینجور مواقع ما باید دست به کار بشیم و خودمون یک تابع رو برای انجام یک عمل بسازیم.

بنابراین توابع به ما کمک می کننده که ما بتونیم هر کاری که خود اون زبان برنامه نویسی برای ما انجام نمیده رو انجام بدیم.

همچنین توابع مختلف کمک زیادی در خلاصه سازی کد نویسی می کنند.

به طور مثال همین برنامه جمع اعداد ما قبل یک عدد رو به خاطر بیارید. ما مجبوریم که کلی کد برای نوشتن چنین برنامه ای بنویسیم. همچنین مجبوریم که این کلی کد رو هرجا که خواستیم این برنامه اجرا بشه باید کپی کنیم اما اگر این کد هارو دورن یک تابع قرار بدیم و اون رو جوری تنظیم که که فقط یک عدد از ما بگیره و در نهایت نتیجه رو به ما برگردونه یعنی ما تونستیم که از نوشتن کلی کد و به همریختگی جلوگیری کنیم.

از نظر من برنامه نویسی دقیقا از جایی که ما شروع به نوشتن Functions می کنیم شروع میشه. بنابراین برنامه نویسی مبتنی بر توابع از اهمیت فوق العاده از نه فقط در زبان برنامه نویسی PHP  بلکه در تمامی زبان های برنامه نویسی برخوردار هست.

در این مقاله ما به صورت کامل با ساخت یک تابع و استفاده از اون آشنا می شویم. اما هرچه قدر که شما از برنامه نویسی و آگاهی از توابع پیشفرض یک زبان برنامه نویسی اطلاع داشته باشید می تونید در برنامه نویسی تابعی مهارت و قدرت بیشتری کسب کنید.

در پایان این مقاله ما می خواهیم یک برنامه ریدایرکت(جا به جایی بین صفحات) بسازیم. چنین برنامه ای به صورت پیشفرض در زبان برنامه نویسی PHP  وجود داره امام به دلیل اینکه ساختار استفاده از این دستور در این زبان برنامه نویسی کمی سخته(حساس به حروف بزرگ و کوچک و علامت ها) در هر پروژه حرفه ای از این برنامه استفاده می شه.

در زبان برنامه نویسی PHP  ما برای جابه جایی بین صفحات به صورت زیر اقدام می کنیم.

header('Location: pagename.php'); 

و ما میخواهیم که این ساختار به با استفاده از برنامه نویسی تابعی و ساخت یک تابع به صورت زیر تغییر بدیم.

redirect('pagename');

در ابتدا ما باید یک تابع با نامه redirect بسازیم.

آموزش ساخت و کار با Functions در زبان برنامه نویسی PHP

در این مرحله ما می خواهیم کار با توابع و Function ها را در قالب یک پروژه عملی یاد بگیریم.

برای این کار باید ابتدا یک function بنویسیم و سپس نام این تابع را redirect  بگذاریم و درآخر با گذاشتن یک پرانتز باز و همچنین تعیین محدوده این تابع با براکت باز و بسته تابع خود را می سازیم.

مانند زیر:

function redirect(){
}

از انجا که تابع ما یک مقدار ورودی را که نام صفحه مورد نظر است دریافت می کند باید داخل پرانز این تابع چنین چیزی را مشخص کنیم و بگوییم که این تابع قرار است یک ورودی متغیر دریافت کند.

ورودی تابع همان نام صفحه ای می باشد که ما قرار است به آن ارجاع داده شویم.

مانند زیر

function redirect($page){
}

باید بدانید که این متغیر page داخل پرانتز به عنوان ورودی تابع در نظر گرفته می شود و در داخل تابع هرکجا که از این متغیر استفاده کنیم ورودی ما در آنجا قرار می گیرد.

در گام آخر در داخل تابع خود دستور header که ما را به صفحاتمان ارجاع می داد را بنویسیم و در داخل آن مقدار pagename  را به متغیر ورودی تابع اختصاص دهیم.

مانند:

function redirect($page){
return header('Location:' . $page . '.php');
}

در مثال بالا ما گفتیم که حتی دیگر نیازی به وارد کردن پسوند فایل های PHP  هم نباشد. تابع ما به صورت خودکار ورودی خود را در داخل مکانی که برای آن در دستور header  تعریف کرده ایم می گذارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر ما برای این متغیر نام های دیگری هم در نظر بگیریم تغییری در نتیجه وارد نمی شود. مثلا کد زیر هیچ فرقی با کد بالا ایجاد نمی کند.

function redirect($name){
return header('Location:' . $name . '.php');
}

همچنین نکته دیگری که باید بدانید این است که هر تابع باید یک مقدار را به ما برگرداند، بنا براین زمانی که ما میخواهیم درون یک تابع یک مقدار نهایی برگردانده شود باید در ابتدای آن از دستور return  استفاده کنید.

هر زمان که خواستیم از این تابع استفاده کنیم تنها باید نام آن را به همراه ورودی که آن قرار است اقداماتی روی آن انجام دهد را به این صورت وارد کنیم.

 redirect('pagename');

همچنین یه تابع می تواند چندیدن ورودی دریافت کند.

به طور مثال در برنامه دیگری که با استفاده از برنامه نویسی تابعی در PHP می نویسیم این امکان را به برنامه خود این امکان را میدهیم که علاوه براین که نام فایل را بنویسیم فرمت آن را به صورت یک ورودی دیگر وارد کنیم.

به طور مثال برنامه ای می نویسیم که علاوه بر گرفتن نام فایل از ما پسوند آن را هم از ما میگرید و مارا به آن فایل با آن پسوند می فرستد.برای مشخص کردن چند ورودی درون یک تابع باید به صورت زیر عمل کنیم.

function redirect($page, $ex){
}

در نهات هرورودی را در جایی که میخواهیم قرار بگیرید نامگذاری می کنیم مانند زیر:

function redirect($page, $ex){
return header('Location:'.$page.$ex);
}

هر زمان که خواستیم از این تابع استفاده کنیم تنها باید به صورت زیر نام فایل و پسوند آن را به صورت زیر قرار دهیم.

redirect('pagename'.'html');

البته باید بدانید که مثال بالا تنها یک مثال از عمل کرد برنامه نویسی functional می باشد و می توان کار هایی بسیار بزرگ تری با آن ها انجام داد.

در پایان باید بگویم که شما می توانید درون یک تابع مجموعه از ای اعمال روی تابع خود پیاده سازی کنید و در نهایت مقداری که قرار از به ما برگردانده شود را با استفاده از دستور return برگردانید.

باید بدانید که برنامه نویسی تابعی (Functional) در زبان برنامه نویسی PHP محبوبیت زیادی دارد. اما باید توجه داشته باشید که همین برنامه نویسی تابعی زمانی که شما شیوه استفاده از شی گرایی (OOP) را بلد باشید می تواند بسیار ثمر بخش تر باشد.

شی گرایی چیست – شی گرایی در PHP

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید. در صورت درخواست انتشار که آموزش و یا مشکل آن را در زیر همین صفحه عنوان نمایید.