برنامه نویسی از کجا شروع کنم

در این مقاله آموزشی قصد داریم این موضوع را بررسی نماییم که برای شروع برنامه نویسی شما باید از چه مسیری به صورت اصولی و حرفه‌ ای زبان برنامه نویسی مورد علاقه خود را یاد بگیرید، در ادامه این مطلب شما با پیش نیاز های برنامه نویسی و اصول یادگیری برنامه نویسی آشنا خواهید شد، […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله آموزشی قصد داریم این موضوع را بررسی نماییم که برای شروع برنامه نویسی شما باید از چه مسیری به صورت اصولی و حرفه‌ ای زبان برنامه نویسی مورد علاقه خود را یاد بگیرید، در ادامه این مطلب شما با پیش نیاز های برنامه نویسی و اصول یادگیری برنامه نویسی آشنا خواهید شد، پس در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

پیش نیاز های یادگیری برنامه نویسی چیست
پیش نیاز های یادگیری برنامه نویسی چیست

پیش نیاز های یادگیری برنامه نویسی چیست

افرادی که به تازگی قصد دارند که یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند بهتر است که ابتدا با مفاهیم الگوریتم و فلوچارت آشنا شوند، یادگیری الگوریتم و فلوچارت به شما کمک می‌کند تا زمانی که می‌ خواهید یک برنامه را تولید نمایید و یا یک پروژه برنامه نویسی را انجام دهید قبل از آن به خوبی مسئله را تجزیه تحلیل کرده و جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید، سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده شما می‌ توانید به کمک الگوریتم فلوچارت یک نقشه راه مناسب برای خود اتخاذ نمایید، این نقشه راه می‌ تواند بهترین مسیر شروع برنامه نویسی برای شما باشد.

توجه» درصورتی که به حوزه طراحی وب سایت علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که در برای شروع یادگیری طراحی وب سایت در دوره html css شرکت نمایید.

تاثیر الگوریتم و فلوچارت در یادگیری برنامه نویسی

اگر از تمامی برنامه نویس‌ های حرفه‌ ای سوال بپرسید قطعا همه آنها یادگیری الگوریتم و فلوچارت را الفبای برنامه نویسی و نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان می‌ دانند، دلیل که یک برنامه نویس باید قبل از هر چیزی قدرت و توانایی حل مسئله را داشته باشد، حل کردن یک مسئله مهم‌ ترین چیزی که شما نیاز دارید این است که باید ابتدا مسئله را برای خود تجزیه تحلیل نمایید، سپس روی کاغذ برای خود یک نقشه راه و یا یک استراتژی تعیین کنید و طبق آن مرحله به مرحله شروع به حل کردن مسئله نمایید، این موضوع مهم‌ ترین چیزی است که برای شروع برنامه نویسی می‌تواند به شما کمک کند، در دوره های برنامه نویسی هم که در آموزشگاه های تخصصی تهران برگزار می شود ابتدا مفاهیم تجزیه و تحلیل کردن مسئله و الگوریتم فلوچارت آموزش داده می شود.

ترتیب یادگیری برنامه نویسی
ترتیب یادگیری برنامه نویسی

ترتیب یادگیری برنامه نویسی

اگر بخواهیم ترتیب یادگیری زبان‌ های برنامه نویسی  را به شما معرفی نماییم، دسته بندی که در بخش زیر انجام شده است می تواند به شما کمک نماید که به صورت اصولی اقدام به یادگیری حرفه‌ای یک زبان برنامه‌نویسی نمایید.

انتخاب یک هدف مشخص برای یادگیری برنامه نویسی

ابتدا شما باید یک هدف مشخص را برای خود انتخاب نمایید، این هدف مشخص به شما کمک می‌کند که متوجه شوید که به کدام یک از حوزه‌ های برنامه نویسی علاقه مند هستید، برای مثال دوست دارید به عنوان یک برنامه نویس سمت ویندوز فعالیت کنید، و یا علاقه مند به این هستید که برنامه‌ ها و اپلیکیشن‌ های مختلف گوشی‌ های هوشمند را تولید نمایید و غیره، این هدف گذاری به شما کمک می‌کند که مسیر خود را به درستی طی نمایید.

یادگیری زبان انگلیسی

در حوزه برنامه نویسی و به طور کلی در حوزه IT همواره مطالب جدیدی مطرح می‌ شود که شما نیاز به یادگیری آن دارید و باید به صورت دائم مطالعه داشته باشید، معتبرترین منابع و وب سایت‌ هایی هم که می‌ توانید به آنها مراجعه نمایید تا به یادگیری شما کمک کنند وب سایت‌ های انگلیسی زبان هستند، به عنوان مثال وب سایت معروف Stackoverflow و سایت W3school  و همچنین وب سایت یوتیوب از جمله وب سایت‌ های معتبری هستند که شما می‌ توانید از منابع رایگان آنها برای آموزش استفاده نمایید پس بنابراین یادگیری زبان انگلیسی در این مسیر خیلی به شما کمک خواهد کرد.

آشنایی با الگوریتم و فلوچارت

در بخش قبلی در مورد اهمیت الگوریتم و فلوچارت صحبت کردیم که در تعیین نقشه راه و همچنین توانایی حل مسئله چقدر به شما کمک خواهد کرد و به طور کلی یادگیری الگوریتم و فلوچارت پایه و مبدا مسیر یادگیری برنامه نویسی خواهد بود.

آشنایی با کامپیوتر و اینترنت

به طور کلی هر کسی که قصد دارد یک کار تخصصی با کامپیوتر را انجام دهد مانند برنامه نویسی، طراحی وب سایت، ورود به حوزه شبکه و غیره ابتدا آن شخص نیاز دارد که با سیستم کامپیوتر به صورت کامل آشنا و به آن مسلط باشد، زمانی که شما به کامپیوتر مسلط باشید این موضوع به شما کمک می‌ کند زمانی که بخواهید پروژه‌ های بزرگ را انجام دهید و ساعت‌ ها پشت سیستم بنشینید، کار کردن با کامپیوتر کمتر شما را خسته می‌ کند و می‌ توانید شما کارهای خود را سریعتر انجام دهید.

در مرحله دوم شما باید سعی کنید قدرت سرچ خود را در موتور جستجوی گوگل بالا ببرید، که در پروژه‌های برنامه نویسی به مشکلات فراوانی برخورد می‌کنید با سرچ کردن در گوگل و آشنا شدن با وب سایت‌های نظیر stackoverflow  به راحتی می‌ توانید مسائل و مشکلات خود را حل نمایید.

برای شروع برنامه نویسی از چه زبانی شروع کنیم

پاسخ دادن به این سوال که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چه زبانی است و اولین گام برای برنامه نویسی را ما با چه زبانی باید شروع کنیم باید گفت که این موضوع کاملا بستگی به علاقه شما دارد به عنوان مثال:

  • شما علاقه مند هستید که نرم‌افزار ها و اپلیکیشن‌ های گوشی‌ های هوشمند مانند واتساپ و اینستاگرام را بسازید، در این صورت بهتر است که شما برنامه نویسی موبایل را شروع کنید.
  • شما علاقه مند به این هستید که نرم‌افزار های قدرتمندی مانند نرم‌افزار ورد و یا فتوشاپ را بسازید، در این صورت شما باید برنامه نویسی سمت ویندوز را انتخاب نمایید.
  • ممکن است علاقه شما به این سمت باشد که تمایل داشته باشید وب سایت‌ های اینترنتی پویا و قدرتمند مانند وب سایت آریا تهران و یا وب سایت دیجی کالا را طراحی و پیاده‌سازی نمایید که در این صورت شما باید برنامه نویسی سمت وب را انتخاب کنید.
  • با توجه به توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی در تمامی کشورهای جهان ممکن است شما تمایل داشته باشید که به سمت دنیای هوش مصنوعی بروید که در این صورت شما باید زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر پایتون را یاد بگیرید که در حوزه دیتا ماینینگ و هوش مصنوعی بسیار کاربردی است.
بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت
بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

در صورتی که قصد مهاجرت داشته باشید با توجه به کشوری که برای مهاجرت انتخاب کرده‌ اید باید زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را انتخاب نمایید، به عنوان مثال افرادی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند در این کشور در حال حاضر یادگیری زبان برنامه‌نویسی php و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به ویژه فریم ورک node js (برای آشنایی با فریم ورک node js می توانید مقاله node js چیست را مطالعه نمایید. ) بسیار حائز اهمیت می‌ باشد، در صورتی که قصد مهاجرت به کشور آمریکا را داشته باشید یادگیری زبان برنامه نویسی Golang می تواند برای شما در اولویت باشد.

در کشور های دیگر نظیر کانادا، استرالیا، ترکیه، و حتی کشور های عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات و عمان که در حال حاضر ایرانیان زیادی به این کشور ها مهاجرت می‌ کنند زبان‌ های برنامه‌نویسی نظیر پایتون، سی شارپ، جاوا اسکریپت، و غیره بسیار پرطرفدار هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص که در کشور های مختلف چه نوع زبان‌ های برنامه نویسی طرفدار دارد پیشنهاد می‌ کنیم که مقاله بهترین زبان برنامه نویسی را در وب سایت آریا تهران مطالعه نمایید، در این مقاله توضیحات کامل در خصوص زبان‌ های برنامه‌ نویسی پرطرفدار در کشور های مختلف و میزان درآمد آنها ذکر شده است.

ساده‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع

در مقاله آموزشی چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم مسیر کلی که یک برنامه نویس برای یادگیری و شروع نیاز دارد را به شما معرفی کردیم، در بین زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف اگر بخواهیم ساده‌ترین زبان را برای یادگیری به شما معرفی نماییم بدون شک زبان برنامه‌نویسی پایتون برای شروع شما می‌تواند مناسب باشد، به این دلیل که زبان برنامه‌نویسی پایتون بسیار نزدیک به زبان انسان است و این موضوع باعث شده است که یادگیری این زبان برای کسانی که برنامه نویسی را تازه می‌خواهند شروع کنند آسان باشد، دقت کرده باشید در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مدارس خود به کودکان و نوجوانان زبان پایتون را آموزش می‌دهند به این دلیل که این زبان بسیار نزدیک به زبان انسان می‌باشد و یادگیری آن راحت است.

همچنین برای کودکان یادگیری برنامه نویسی بازی های رایانه ای می تواند جذاب باشد، به این دلیل که بیشتر این بازی ها فکری هستند و می توانند به تقویت ذهن کودکان نیز کمک نمایند.

چگونه به تنهایی یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کنم؟

یکی از سوالات رایجی که اکثر کاربران وب سایت ما در مجموعه آریا تهران و در دوره‌ های مختلف آموزشی از ما می‌ پرسند این است که برای انتخاب مسیر برنامه نویسی و مراحل یادگیری برنامه نویسی چگونه بدون نیاز به کلاس رفتن و به تنهایی می‌ توانند به اصطلاح در منزل با Self-Study کردن، برنامه نویسی را یاد بگیرند، در پاسخ به این سوال بهترین جوابی که می‌ توان گفت این است که با یادگیری زبان انگلیسی و با دنبال کردن منابع معتبر یادگیری برنامه نویسی مانند فیلم‌ های آموزشی وب سایت یوتیوب، w3school و غیره شما می‌ توانید به بهترین شکل ممکن برنامه نویسی را یاد بگیرید، اکثر افرادی هم که در حال حاضر به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای در بازار برای خود کسب درآمد می‌ کنند پروسه یادگیری خود را با Self Study کردن شروع کرده اند.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی
پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

در بخش زیر پرطرفدارترین و پردرآمدترین زبان‌ های برنامه نویسی را در سال ۲۰۲۲ با توجه به آمار های منتشر شده از سوی وب سایت StackOverflow و بررسی سرچ‌ های کاربران در سرچ ارگانیک گوگل بدست آمده را به شما معرفی می‌کنیم، پس از مطالعه بخش زیر می توانید در مقاله آموزشی درآمد برنامه نویسی به صورت کامل با جزییات میزان درآمد تمامی شاخه های برنامه نویسی آشنا شوید.

زبان برنامه‌نویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون در رتبه نخست این فهرست قرار دارد، به دلیل توسعه هوش مصنوعی در چند سال اخیر کاملا طبیعی است که زبان پایتون جز محبوب‌ ترین و پردرآمد ترین زبان‌ های برنامه نویسی در کشور های مختلف جهان باشد، یکی دیگر از دلایلی که پایتون را در رتبه نخست این فهرست قرار داده است این است که از اسکریپت نویسی‌ های ساده گرفته تا ساخت وب اپلیکیشن‌ ها و هوش مصنوعی‌ های پیچیده مواردی هستند که پایتون در آنجا کاربرد دارد و به همین دلیل به خاطر همین کاربرد های مختلف در موضوعات پیچیده و سخت این زبان در رتبه نخست این لیست قرار گرفته است، با توجهبه توضیحاتی که داده شد، اگر تمایل دارید با زبان پایتون بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله پایتون چیست ما را در وب سایت آریا تهران مطالعه نمایید.

توجه» برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون به صورت حرفه ای در دوره پایتون با مدرک بین المللی شرکت نمایید.

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

در مورد زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت شما می توانید مقاله آموزشی جاوا اسکریپت چیست را مطالعه نمایید و پس از مطالعه این مقاله احتمالا این موضوع را شنیده‌ اید که بیش از ۱٫۸ میلیارد وب سایت در جهان داریم که از زبان جاوا اسکریپت در بخش توسعه خود استفاده کرده‌ اند و اگر با مشخصات فنی وب سایت‌ ها از نظر سرعت و ساختار آشنا باشید، وب سایت‌ هایی که با جاوا اسکریپت و فریم ورک‌ های پیشرفته آن مانند Nod.js استفاده کرده‌ اند سرعت لود صفحات آنها به شکل فوق العاده‌ای بالا است، اگر هم یک جستجوی کوچک در گوگل انجام داده باشید این مطلب را زیاد شنیده‌ اید که به دلیل توسعه روز افزون زبان جاوا اسکریپت از آن به عنوان زبان برنامه‌نویسی آینده یاد می‌کنند.

توجه» برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به صورت حرفه ای در دوره جاوا اسکریپت شرکت نمایید.

زبان برنامه نویسی اندروید

با توجه به توسعه روز افزون گوشی های هوشمند اندرویدی و همچنین سیستم عامل های اندروید، پس طبیعتا زبان برنامه نویسی اندروید هم در کشور های مختلف جز زبان های برنامه نویسی پولساز به حساب می آید، البته قبل از یادگیری زبان اندروید شما می بایست که زبان جاوا را به صورت تخصصی یاد بگیرید که در بخش زیر در مورد آن توضیح داده شده است، برای یادگیری زبان اندروید هم می توانید در دوره برنامه نویسی اندروید آریا تهران شرکت نمایید.

زبان برنامه نویسی جاوا

اگر با عنوان کردن یک مثال ساده بخواهیم محبوبیت زبان جاوا را به شما معرفی بکنیم باید بگوییم که اندروید سهمی ۸۵ درصدی از بازار موبایل جهان را دارد و شرکت‌ هایی مانند گوگل، اینستاگرام، اوبر، Aribnb، نتفلیکس، آمازون و غیره از جمله شرکت‌ های بزرگ و صاحب نامی هستند که در فناوری خود از زبان جاوا استفاده کرده‌اند، و این مثال خود دلیل محکمی است که ما بخواهیم زبان برنامه‌نویسی جاوا را در رتبه سوم محبوب‌ ترین و پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی قرار دهیم، در بخش زیر سایر زبان‌ های پردرآمد برنامه‌نویسی را ذکر کرده‌ ایم:

  • تایپ اسکریپت
  • سی پلاس پلاس
  • سوئیفت
  • کاتلین
  • پرل
  • راست
  • Golang
  • ارلنگ

زبان برنامه نویسی PHP

PHP یک زبان قدرتمند سمت سرور است که برای پیاده سازی و مدیریت وب سایت های اینترنتی بسیار کاربردی می باشد، در صورتی که به حوزه طراحی و پیاده سازی وب سایت علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که حتما در دوره php مجتمع فنی آریا تهران شرکت نمایید که در این دوره به صورت تخصصی مباحث بازار کاری زبان برنامه نویسی PHP به شما ارائه می شود.

بهترین زبان برنامه نویسی برای هک

در درجه اول شما باید به خاطر داشته باشید که وقتی راجع به زبان‌های برنامه نویسی صحبت می‌کنیم باید این را بدانیم که هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارند و هر کدام از زبان‌ های برنامه‌نویسی در حوزه‌ های خاصی استفاده می‌ شود، به طور کلی زبان‌ های برنامه نویسی که هر هکری باید با ساختار آنها آشنا باشد عبارتند از:

  • زبان C
  • زبان جاوا اسکریپت
  • PHP
  • SQL
  • پایتون
  • جاوا
  • رابی
  • پرل
  • Bash

برای آشنایی بیشتر با کاربرد این زبان های برنامه نویسی در حوزه هک و امنیت مقاله آموزشی بهترین زبان برنامه نویسی برای هک را مطالعه نمایید.

کتاب برای شروع برنامه نویسی

بسیاری از افرادی که علاقه مند به یادگیری زبان‌ های مختلف برنامه‌نویسی دارند، اگر جز آن دسته از افرادی باشید که علاقه مند به مطالعه کتاب‌ های مختلف هستید، ما کتاب‌های زیر را به عنوان مراجع معتبر برای یادگیری بیس و پایه برنامه نویسی به شما معرفی می‌کنیم:

  • کتاب برنامه نویسی  Clean Code
  • کتاب برنامه نویسی Clean Architecture
  • کتاب برنامه نویسی Design Pattern: Elements of Reusable Object-Oriented Software
  • کتاب Release It
  • کتاب برنامه نویسی The Road To Learn React
  • کتاب برنامه نویسی Learn Enough Command Line to Be Dangerous

البته برای یادگیری الگوریتم و فلوچارت هم بنده خودم شخصا تجربه مطالعه جزوه طراحی و تحلیل الگوریتم آقای دکتر قدسی از اساتید برجسته دانشگاه صنعتی شریف را داشتم که پیشنهاد می‌ کنم این جزوه را از اینترنت دانلود نمایید و برای یادگیری الگوریتم و فلوچارت و همچنین برای شروع یادگیری برنامه نویسی مطالعه نمایید.

راه های برنامه نویسی

بعد از مطالعه این کتاب‌ های معتبر و پرطرفدار هم طبیعتا مراجعه به منابع معتبر برنامه نویسی بسیار به شما کمک خواهد کرد، متاسفانه برخی از کاربران هم هستند که به منابع غیر معتبری برای یادگیری برنامه‌نویسی مراجعه می‌ کنند، به عنوان مثال از عباراتی که راجع به برنامه نویسی در بخش سرچ ارگانیک گوگل کاربران ایرانی زیاد جستجو می‌ کنند این عبارت می‌ باشد، برنامه نویسی از کجا شروع کنم نی نی سایت، در حالی که چنین وب سایت‌ هایی به هیچ عنوان در حوزه برنامه نویسی معتبر نیستند و اطلاعات کافی در این خصوص را نمی‌ توانند در اختیار شما قرار دهند.

توجه» برای آنشایی تخصصی با مسیر برنامه نویسی سمت وب پیشنهاد می کنیم که ابتدا مقاله آموزشی برنامه نویسی فرانت اند چیست را مطالعه نمایید، در این مقاله به صورت گام به گام با یادگیری بخش فرانت اند و کاربردهای مختلف آن آشنا خواهید شد و در مقاله آموزشی برنامه نویسی بک اند چیست نیز به صورت کاربردی با مفهوم برنامه نویسی سمت سرور آشنا می شوید.

خرید وسایل برنامه نویسی

وسایلی که برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی شما نیاز است که تهیه نمایید عبارت است از خرید یک لپ تاپ و یا pc با داشتن حداقل مشخصات سخت افزاری که شما بتوانید به راحتی نرم افزار های برنامه نویسی مانند ویژوال استودیو را بر روی آن نصب کرده و برنامه های خود را اجرا نمایید، در صورتی هم که تمایل دارید اطلاعات لازم در مورد یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی را بدست آورید می توانید مقاله آموزشی بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی را در وب سایت آریا تهران مطالعه نمایید، در این مقاله به صورت کامل مشخصات سخت افزاری یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی حرفه ای ذکر شده است.

سوالات متداول؟

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

برای یادگیری زبان برنامه نویسی مورد علاقه خود همانطور که توضیح داده شد، ابتدا الگوریتم و فلوچارت را یاد بگیرید(جزوه طراحی و تحلیل الگوریتم آقای دکتر قدسی)، سپس به کمک وب سایت های معتبری نظیر w3school، stackoverflow و غیره دانش خود را در این حوزه افزایش دهید، در صورتی نیاز با مراجعه به مراکز آموزشی معتبر تحت نظر اساتید برجسته برنامه نویسی دوره های آموزشی تخصصی را یاد بگیرید.

برای یادگیری برنامه نویسی از کجا شروع کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شویم باید گفت که ابتدا برای خود یک هدف مشخص تعیین نمایید، سپس سعی کنید که زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید، با مفاهیم الگوریتم و فلوچارت آشنا شوید، به کامپیوتر و اینترنت به صورت کامل و تخصصی مسلط شوید و قدرت سرچ خود را در گوگل بالا ببرید و در آخر هم به سراغ منابع معتبر برنامه نویسی برای یادگیری بروید.

درآمد برنامه نویسی در ایران به چه صورت است؟

قطعا می دانید که در حال حاضر مشاغل وابسته به حوزه it نظیر برنامه نویسی، طراحی وب، هوش مصنوعی و شبکه با توجه نیازی اساسی به دانش آن ها در تمامی کشور های جهان جز پردرآمدترین مشاغل به حساب می آیند، اما از آن جا که یادگیری برنامه نویسی نیازمند وقت مبسوط برای آموزش و تمرین کردن است، اولین شرط ورود به این حوزه داشتن علاقه و پشت کار زیاد است و در درجه دوم شما باید به پول و درآمد این حرفه تخصصی فکر کنید.

آیا انتخاب رشته کامپیوتر می تواند به یادگیری برنامه نویسی کمک کند؟

در صورتی که منابع درسی سیستم آموزشی ما بروز شود و به سمت مباحث بازار کاری برود، بله قطعا انتخاب رشته کامپیوتر می تواند به رشد و توسعه شما در حوزه برنامه نویسی کمک نماید، اما از آن جا که منابع درسی ما بیشتر تئوری محور است پس در نتیجه این مباحث تئوری برای بازار کار برنامه نویسی چندان کاربردی نیست، البته طبق تجربه شخصی خودم که در رشته مهندسی نرم افزار فارغ التحصیل شده ام دروسی مانند طراحی الگوریتم، ساختمان داده ها، زبان ماشین و اسمبلی از جمله دروس پایه ای هستند که دانش تئوری آن ها می تواند پایه برنامه نویسی شما را تقویت نماید.

برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی به صورت تخصصی چقدر باید زمان بگذاریم؟

در پاسخ به این سوال اجازه دهید که ابتدا از تجربه شخصی خودم به شما بگویم، از آن جا تجربه شخصی در حوزه برنامه نویسی سمت وب را دارم، برای یادگیری فرانت اند به طور کلی ۶ ماه زمان گذاشتم و برای یادگیری یک بان برنامه نویسی بک اند مانند PHP هم ۴ ماه زمان گذاشتم، ضمنا ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که یادگیری هر نوع زبان برنامه نویسی بستگی هوش و ذکاوت افراد نیز دارد و برخی از افراد هم ممکن است که در بازه زمانی کوتاه تری بتوانند یک برنامه نویسی را به صورت حرفه ای یاد بگیرند.