شی گرایی چیست – شی گرایی در PHP

شی گرایی به عنوان یکی از مهمترین مباحث در هر زبان برنامه نویسی می باشد.
در این مقاله ما به صورت کامل مفهوم شی گرایی در برنامه نویسی را به شما دوستان توضیح می دهیم.
همچنین تعاریف مختلف شی گرایی در زبان برنامه نویسی PHP به شما دوستان ارائه می کنیم.

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

سلام دوستان

امیدوارم که تا الان از آموزش هایی که در رابطه با زبان برنامه نویسی PHP در سایت ما قرار گرفته راضی باشید. همچنین شما می توانید در بخش نظرات عنوان و مبحثی که می خواهید آموزش آن در سایت منتشر شود را مطرح کنید.

در این مقاله ما به بررسی و چیستی مفهوم شی گرایی می پردازیم. و همچنین شی گرایی را در زبان برنامه نویسی PHP به شما عزیزان توضیح می دهیم.

این موضوع را می دانم که بسیاری شما تا کنون به سایت های زیادی سر زده اید تا در مورد مفهوم شی گرایی در برنامه نویسی اطلاعات کسب نمایید اما هیچ وقت مفهوم دقیقی را در این رابطه پیدا نکرده اید.

من در این مقاله سعی می کنم تا دقیق ترین و ساده ترین مفهوم را در رابطه با شی گرایی توضیح دهم و آن را به اطلاع شما دوستان برسانم.

شی گرایی در برنامه نویسی چیست ؟

شی گرایی یا OPP که مخفف عبارت Object oriented programming می باشد، از جمله مباحث و رویکرد های مطرح برای خلاصه سازی و دادن نظم به کد ها در برنامه نویسی می باشد.

بگذارید تا این مفهوم را با یک مثال ساده و کاربردی نشان دهم. اما قبل از آن باید یک سری از تعاریف در شی گرایی را به شما دوستان ارائه دهم.

از مهم ترین بخش های و تعاریف شی گرایی کلاس ها و شی ها می باشند و من در این مثال به آن می پردازم.

شما یک کارخانه ماشین سازی به طور مثال شرکت بنز را فرض کنید.

این کارخانه یک استایل و شکل اولیه واحد را برای تمامی ماشین های دسته L خود دارد اما هر یک از مدل های دسته L یک رنگ ، وزن و سرعت متفاوت دارند.

در برنامه نویسی شی گرا ما به آن استایل اولیه یک کلاس می گوییم و به هر ماشینی که توسط آن استایل اولیه طراحی شده اما با بقیه متفاوت است شی می گوییم. بنابراین می توانیم با ساخت شی از کلاس به آن ویژگی های دیگر و متفاوت بدهیم.

بنابراین ما می توانیم تعداد بسیار زیادی شی را از یک کلاس بسازیم و به هرکدام ویژگی های خاص بدهیم در حالی که همه ی آن ها یک ویژگی های اولیه یک سان دارند.

به مثال دیگری در این رابطه دقت کنید.

شما سه گلدان شبیه به هم اما با رنگ های متفاوت را تصور کنید.

ظاهر اولیه و بدون رنگ این گلدان ها یک کلاس می باشد.

ما با ساختن شی از این گلدان ها توانستیم به هرکدام از آن ظاهر متفاوت بدهیم.

کاربر های شی گرایی

اما شاید از خود بپرسید که کاربرد های شی گرایی چیست و در برنامه نویسی به چه کار می آید.

باید بدانید که اول از همه شی گرایی نظم بسیار زیادی را به برنامه نویسی شما می دهد. همچنین باعث می شود که شما تسلط بیشتری را در استفاده از کاربرد های یک زبان برنامه نویسی داشته باشید.

اما یکی از بهترین مزایای شی گرایی خلاصه کردن کد ها، آن هم به بهترین وجه ممکن می باشد. که شما در طول یک پروژه بزرگ متوجه آن خواهید شد.

اگر شی گرایی به درستی و با یکی از الگو های برنامه نویسی به طور مثال MVC اعمال شود موجب بالا رفتن امنیت برنامه و یا سایت در مقابل هک می شود.

همچنین از دیگر مزیت های استفاده از شی گرایی سطح حرفه ای آن می باشد.

برنامه نویسان شی گرا، اغلب بیشتر از برنامه نویسان معمولی حرفه ای برخورد می کنند. و یا حتی میزان حرفه ای بودن برنامه نویسی را با دانش به کار بردن شی گرایی می سنجند.

شی گرایی در PHP

زبان برنامه نویسی PHP به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نوسی برای طراحی سایت توانسته است امکانات و قابلیت های ویژه ای را در برنامه نویسی شی گرا برای برنامه نویسان خود به وجود آورد.

ما در شی گرایی در PHP با مباحثی همچون موارد زیر سر و کار داریم.

کلاس ها (Class)

سطوح دسترسی (Access Modifiers)

شی (Object)

ارث بری (inheritance)

متد (Method)

پرارپرتی (Property)

متدهای جادویی (Magic Methods)

متد های زنجیره ای (Method Chaining)

interfaces

abstract

namaspace

هر کدام از موارد ذکر شده داری تنظیمات و آبشن هایی برای بهتر کردن برنامه نویسی  PHP دارند.

در ادامه به توضیح هرکدام از موارد بالا می پردازیم.

شما می توانید با ثبت نام در کلاس های حضوری آموزش برنامه نویسی PHP در مجتمع فنی آریا تهران به صورت کامل و تخصصی به زبان برنامه نویسی شی گرایی مسلط شوید و در پایان آن دوره برای کار به شرکت های این حوزه معرفی شوید.

این مقاله بروزرسانی می شود…