برنامه نویس فول استک دولوپر

در مقاله های قبلی با مفاهیم فرانت اند و بک اند آشنا شدید. اما اگر یک برنامه نویس به هردوی این مهارت ها تسلط داشته باشد، به آن برنامه نویس فول استک می گویند. اما حالا که فهمیدیم فول استک کیست، به موارد مهم تری مانند نقشه راه فول استک شدن می رسیم. اگر قصد […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در مقاله های قبلی با مفاهیم فرانت اند و بک اند آشنا شدید. اما اگر یک برنامه نویس به هردوی این مهارت ها تسلط داشته باشد، به آن برنامه نویس فول استک می گویند. اما حالا که فهمیدیم فول استک کیست، به موارد مهم تری مانند نقشه راه فول استک شدن می رسیم. اگر قصد دارید یک برنامه نویس فول استک شوید اما اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، در این مقاله قصد داریم هر آنچه که درباره فول استک شدن نیاز دارید را توضیح دهیم.

فول استک دولوپر چیست

اگر بخواهیم تعریف کامل تری برای فول استک دولوپر در نظر بگیریم، به طورکلی به کسی برنامه نویس فول استک گفته می شود که هم تخصص بالایی در ftont-end دارد و هم تخصص زیادی در back-end دارد. به طور دقیق تر یک فول استک باید بتواند با نوشتن کد های فرانت اند و بک اند، رابط کاربری ایمن، راحت و زیبایی را با طرح های گرافیکی درست کند.

اگر نمی دانید که برنامه نویسی فرانت اند چیست، می توانید از صفحه مربوطه برای کسب اطلاعات راجب آن بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

فول استک دولوپر چیست

یک فول استک علاوه بر بک اند و فرانت اند باید با سرور و شبکه نیز آشنایی داشته باشد و بتواند با انواع دیتا بیس کار کند. به طور کلی اگر شما چند زبان بک اند و فرانت اند را بلد باشید یک فول استک نمی باشید و باید علاوه بر زبان هایی که بلد می باشید، به موارد زیر نیز مسلط باشید.

  • طراحی رابط کاربری
  • آشنایی با مبانی UI و UX
  • برنامه نویسی وب و کار با پایگاه داده
  • آشنایی با مباحث امنیت
  • آشنایی با مباحث سئو و بهینه سازی سایت
  • توانایی کار کردن با API ها و شبکه
  • مدیریت سیستم های نرم افزاری

امیدواریم که فهمیده باشید Fullstack کیست. اما در ادامه قصد داریم در باره نقشه راه فول استک شدن به شما توضیح دهیم. علاوه بر آن می توانین برای یادگیری مباحث وب، از صفحه دوره طراحی وب دیدن فرمایید.

نقشه راه برنامه نویس فول استک وب

با توجه به نظرات وبلاگ ها و افراد با تجربه، برای تبدیل شدن به یک فول استک حرفه ای، تنها یادگیری کافی نیست و باید با کسب تجربه و انجام پروژه های متعدد بتوانید همه چیز را درک کنید. اگر قصد دارید در بازار کار فول استک جایی داشته باشید باید علاوه بر تسلط روی فرانت اند و بک اند مواردی که در بخش بالا گفته شده است را نیز یاد بگیرید. در ادامه مسیر و نقشه راه شروع فول استک را به صورت گام به گام برای شما قرار داده ایم:

نقشه راه برنامه نویس فول استک وب

اولین قدم در نقشه راه برنامه نویس فول استک

درقدم اول باید زبان های فرانت اندی مانند html, css و جاوا اسکریپت را به همراه کتابخانه ها و فریم ورک های آن را یاد بگیرید. بهتر است پس از یادگیری، پروژه های کوچکی را درست کنید تا متوجه میزان یادگیری خود را محک بزنید. می توانید برای پیدا کردن بهترین زبان برنامه نویسی فذانت اند و بک اند از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

قدم دوم در فول استک شدن

در این مرحله باید زبان های برنامه نویسی بک اند مانند جاوا، php، پایتون و… که در مقاله برنامه نویسی بک اند چیست توضیح داده شده است، را یاد بگیرید. همانطور که گفته شد، بک اند مانند مغز سایت است و یادگیری درست آن بسیار مهم است.

قدم سوم در مسیر فول استک شدن

پس از آنکه به زبان های فرانت اند و بک اند مسلط شدید، باید با سیستم کنترل ورژن Git برای بروزرسانی های پروژه خود آشنا شوید. پس از سیستم کنترل ورژن باید با پایگاه های داده مورد نظر مانند My Sql کار کنید و آن را یاد بگیرید. یادگیری پایگاه داده به ذخیره سازی اطلاعات شما کمک می کند.

به پایان رساندن این مسیر زمان بر می باشد و به راحتی که فکر می کنید نمی باشد. همانطور که گفته شد شما در این مسیر تنها باید تمرین و پشتکار داشته باشید و هیچوقت در حین آن خسته یا تسلیم نشوید.

مدت زمان فول استک شدن

به طور کلی نمی توان یک مدت زمان دقیق برای همه در نظر گرفت اما اگر قصد دارید یک فول استک حرفه ای شوید، باید حداقل ۲ سال زمان بگذارید. البته این دو سال با در نظر گرفتن اینکه هیچ چیز راجب برنامه نویسی نمی دانید گفته شده است.

مدت زمان فول استک شدن

اگر قصد دارید یک سایت زیبا و کاربردی برای کسب و کار خود داشته باشید، می توانید سفارش طراحی سایت خود را در صفحه مربوطه ثبت کنید.

درآمد برنامه نویس فول استک

تا اینجای مقاله با مسیر فول استک شدن آشنا شدید و فهمیدید که برنامه نویس فول استک یعنی چی. اما شاید آخرین سوالی که برای شما پیش آمده است، این است که بازار کار و در آمد درآمد برنامه نویسی فول استک به طور تقریبی چقدر است.

درآمد برنامه نویس فول استک

به طور کلی یک برنامه نویس فول استک در کشور هایی مانند کانادا و آلمان حقوق بالاتر از ۷۰ هزار دلار همراه با فرصت های شغلی زیاد دارد. اما حقوق برنامه نویس فول استک در ایران ارقام متفاوت تری دارد و با توجه به موقعیت شغلی شما متغیر می باشد. به طور کلی این مهارت هم در خارج ایران و هم در داخل ایران فرصت های شغلی خوب به همراه درآمد بالا دارد.

سوالات متداول درباره فول استک دولوپر

معنی Full Stack Developer چیست؟

برنامه نویسی که به فرانت اند و بک اند مسلط می باشد را Full Stack Developer می نامند.

برنامه نویس فول استک چیست ؟

برنامه نویسی است که در آن هم از کدنویسی بک اند و هم از کد نویسی فرانت اند استفاده می شود.

مدت زمان فول استک شدن چقدر است؟

اگر هیچ پیش زمینه ای راجب برنامه نویسی ندارید، ۲ سال طول می کشد.