آموزش خزانه داری

خزانه محل جمع‌آوری و تمرکز نقدهای دولتی، درآمدهای عمومی و اختصاصی و همچنین میزان دریافت‌ها و پرداخت‌ها است. سازمان‌هایی که گردش مالی و ورود و خروج وجه نقد و تعداد چک و اوراق بهادار در آن‌ها بالا باشد، واحد حسابداری  ویژه‌ای به نام واحد خزانه‌داری ایجاد می‌کنند. از آنجایی که وجه نقد مهم ترین و […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

خزانه محل جمع‌آوری و تمرکز نقدهای دولتی، درآمدهای عمومی و اختصاصی و همچنین میزان دریافت‌ها و پرداخت‌ها است. سازمان‌هایی که گردش مالی و ورود و خروج وجه نقد و تعداد چک و اوراق بهادار در آن‌ها بالا باشد، واحد حسابداری  ویژه‌ای به نام واحد خزانه‌داری ایجاد می‌کنند.

از آنجایی که وجه نقد مهم ترین و ریسک‌پذیر‌ترین دارایی جاری سازمان‌ها محسوب می‌شود و  از حساسیت زیادی برخوردار است، باید راهی برای ایجاد کنترل‌های داخلی قوی جهت حفظ و نگهداری آن ایجاد کرد.

خرانه‌داری  به معنی مدیریت این وجه نقد (یعنی فرآیند جمع‌آوری و مدیریت وجه نقد) و همچنین استفاده از پول نقد برای سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌باشد. به این ترتیب مدیریت وجه نقد به مؤلفه اصلی ثبات مالی و پرداخت بدهی شرکت‌ها تبدیل می‌شود ک هنیازمند حضور یک فرد دقیق،‌نکته‌سنج و آموزش‌دیده برای بررسی و تحت کنترل قرار دادن این موارد است.

پیشنهادمی کنیم پیش از مطالعه این مقاله مقاله های اصول حسابداری و حسابداری مالی را نیز مطالعه کنید.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. آموزش خزانه داری
  2. وظایف خزانه داری چیست
  3. سرفصل‌های آموزش نرم‌افزار خرانه‌داری
  4. آموزش نرم افزار خزانه داری
  5. انواع خزانه داری در شرکت ها و سازمان ها
  6. سرفصل‌های آموزش نرم‌افزار خرانه‌داری

آموزش خزانه‌داری

آموزش خزانه‌داری کمک می‌کند که متخصصان با نقش و شیوه‌های مدرن خزانه‌داری در مدیریت پول نقد، پیش‌بینی میزان پول نقد، مقدار بودجه خزانه و سرمایه گذاری آشنا شوند و اطلاعاتی در این زمینه‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد. همچنین، شرکت در دوره آموزش خزانه‌داری با رعایت مجموعه‌ای از سیاست‌ها و روش‌ها، اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از آخرین فناوری‌های مدیریت پول نقد به شما می‌دهد.

کسانی که می‌توانند از آموزش‌های خزانه‌داری استفاده کنند، عبارتند از: مدیران مالی و کنترل‌کننده‌های شرکت‌ّها،‌ کنترل‌کنندگان مالی، حسابداران ارشد و مدیران حسابداری، متخصصان بانکی،‌ مدیران پشتیبان، بازرگانان و فروشندگان، تنظیم کننده های مالی و همچنین افرادی که در مشاغل حرفه ای کار می‌کنند.

وظایف خزانه داری چیست

وظایف خزانه‌داری چیست؟

کسی که در سمت خزانه‌داری کار می‌کند، باید کاملا به نقش‌های مدیریت خزانه‌داری شرکت و عملکرد خود مسلط باشد، روش‌ّها و تکنیک‌های به‌روز در مدیریت پول نقد را اعمال کند، پیش‌بینی جریان نقدی را تنظیم کند و سپس  مانده‌های پیش‌بینی شده وجه و وام را در تاریخ‌های مشخص تعیین کند.

خزانه‌داری باید درک عملی صحیحی از سرمایه گذاری خزانه‌داری و محصولاتی که با ریسک همراه هستند داشته باشد و بتواند برای افزایش بازده آنها برنامه‌ریزی کند. همچنین باید بتواند تأثیر سیاست‌ها و رویکردهای خزانه‌داری برای سازمان را ارزیابی کند. باید به نرم‌آفزار خزانه‌داری آشنا باشد و فناوری‌های مربوط به آن را در سازمان یا شرکت پیاده کند.

از جمله مواردی که به عنوان ویژگی اساسی آموزش خزانه‌داری در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر مدیریت خزانه‌داری و پول نقد،‌ قدرت پیش‌بینی و تحلیل ریسک و همچنین ارزیابی  ارزش ویژه، مدیریت ریسک و ثابت درآمد می‌باشد. خزا‌نهداری حرفه‌ای به معنی تدوین سیاست‌ها و رویه‌های خزانه‌داری و بررسی فناوری‌های عملیات خزانه‌داری است.

خواندن مقاله اصطلاحات حسابداری نیز می تواند به شماکمک کند.

سرفصل‌های آموزش نرم‌افزار خرانه‌داری

–          معرفی آموزش خزانه‌داری

–           تعریف مسئولیت‌های عملکرد خزانه‌داری

–          عملکرد خزانه‌داری به عنوان بخشی از ساختار سازمانی

–           نقش متخصصان خزانه‌داری

–           چالش‌های استراتژیک خزانه داران در سازمان‌ها

–          ریسک های بازار (شامل ریسک نرخ بهره، ریسک FX ، ریسک قیمت سهام عدالت، ریسک قیمت کالا)

–          ریسک نقدینگی

–          ریسک اعتباری

–          در نظر داشتن و تدوین یک نقشه خطر برای عملکرد خزانه‌داری

آموزش نرم افزار خزانه داری

آموزش نرم‌افزار خزانه‌داری

نرم‌افزار خزانه‌ٔداری، نرم‌افزاری است که به وسیله آن می‌توانید مرور کاملی از عملکرد خزانه شرکت خود داشته باشید. این عملکرد شامل: مدیریت پول نقد، دریافتنی، مدیریت ریسک پرداختی و سرمایه‌گذاری شرکت می‌باشد.

هدف از آموزش نرم‌افزار حسابداری خزانه مدیریت پول نقد و مدیریت ریسک مالی برای شرکت‌ّهایی است که وجوه نقد و چک و اوراق بهادار زیادی دارند و در نتیجه مدیریت همه اینها تنها توسط حسابدار بسیار مشکل خواهد بود. اما آموزش نرم‌افزار حسابداری خرانه‌داری به این شرکت‌ها کمک می کند نقدینگی مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارکنان و یا هزینه‌های مربوط به تامین‌کنندگان و سهامداران را مدیریت کند.

کسی که آموزش نرم‌آفزار خزانه‌داری را دیده باشد، می‌تواند مدیریت خطرات مربوط به نقدینگی و ردیابی سرمایه‌گذاری و بدهی و تسلط بر ثبت و گزارشات پیچیدگی‌های مالی را نیز در شزکت و یا سازمان تسهیل کند.

بنابراین مدیران و حسابداران برای پیگیری توانمندی شرکت در تبدیل دارایی‌های خود به پول نقد نیازمند فردی هستند که آموزش نرم‌افزار حسابداری خرانه‌داری را دیده باشد تا بتوانند به بهترین شکل برای بهبود استراتژی‌های مالی شرکت و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مالی با سهامداران اقدام کنند.

انواع خزانه‌داری در شرکت‌ّها و سازمان‌ها

 به صورت کلی خزانه‌داری به شکل زیر طبقه‌بندی می‌شود:

خرانه‌داری امور مربوط به وجه نقد

این خزانه‌داری، حساب‌های صندوق و تنخواه گردان و بانک حساب‌های نقد هر موسسه و یا شرکت و  در ضمن همه انواع واریز و برداشت و یا انتقالی بین این حساب‌های عملیات نقدی است.

عملیات نقدی دقیقا در تاریخ وقوع ثبت می‌شوند و طی آن یک حساب بدهکار و یک حساب بستانکار ایجاد می‌شود که یکی از آنها ممکن است حسابی غیر از بانک و تنخواه باشد؛ به عنوان مثال پرداخت از حساب جاری شرکا به صندوق یا واریز به بانک توسط بدهکاران تجاری از این قبیل عملیات هستند.

خرانه‌داری حفظ اسناد مالی

از آنجایی که در دنیای امروز، تراکنش‌های مالی در شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار گسترده هستند، برای نظارت دقیق و یکپارچه به امور مالی، به سیستم‌های خرانه‌داری بیشتر از قبل توجه می‌شود و آن را به عنوان یکی از ارکان مهم ثبت و نگهداری تمامی دریافت‌ها و پرداخت‌ها و کنترل گردش حساب‌های منجر به دریافت و پرداخت  در نظر می‌گیرند.

کاری که خزانه‌داری در این قسمت باید انجام دهد شامل: مدیریت اسناد دریافتنی و پرداختنی ثبت وضعیت چک‌ها، کنترل اقلام باز اسناد پرداختنی، دریافتنی، ثبت صدور چک بانک یا اسناد پرداختنی و … می‌باشد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر اشخاص و یا کارکنان، دریافت‌کننده باشند ثبت سند به این صورت است:

اگر چک روز صادر گردد، حساب بانک بستانکار می‌شود و اگر چک مدت‌دار باشد، اسناد پرداختنی بستانکار می‌شود.

 

سرفصل‌های آموزش نرم‌افزار خرانه‌داری

نرم‌افزار خرانه‌داری در سیستم شرکت‌ها و سازمان‌ها، به عنوان سیستمی یکپارچه، به کارشناسان واحد دریافت و پرداخت کمک می‌کند که فارغ از کنترل و مدیریت دستی منابع و مصارف مالی سازمان، بتوانند تمامی وجوه نقد و چک‌ها و اوراق بهادار را کنترل کنند.

عموما آموزش نرم‌افزارهای خزانه‌داری شامل بخش‌های زیر می‌شوند:

  • مدیریت و کنترل اسناد دریافتنی و پرداختنی
  • انتخاب صندوقدار
  • پیکربندی سیستم زانه‌داری
  • تعریف کلیه حساب های ریالی و ارزی بانکی
  • تعریف دسته چک و تنخواه گردان
  • صدور سند اول دوره
  • صدور اسناد رسید دریافت و پیگیری اسناد دریافتنی
  • تنظیم سند واگذاری چک به بانک، سند وصول چک
  • صدور سند پرداخت به سایر اشخاص
  • صدور سند صورت خلاصه تنخواه
  • تهیه گزارش از گردش‌های تنخواه
  • صدور چک و تعیین وضعیت چک صادر شده
  • بررسی گزارشات دریافت و پرداخت

سوالات متداول

آیا دوره‌ای برای اموزش نرم‌افزار خزانه‌داری وجود دارد؟

بله شما می‌توانید از دوره‌های مجازی، آفلاین و یا حضوری این نرم‌افزار در آموزشگاه‌های مختلف بهره‌مند شوید و یا در صورتی که زمینه تحصیلی مشابهی دارید، خودتان اقدام به فراگیری این نرم‌افزار کنید.

پرورش حسابدار خزانه چه پیش نیازهای حداقلی دارد؟ 

بهتر است برای شورع کار در این زمینه حداقل یک مدرک کاردانی داشته باشید و در زمینه حسابداری کار کرده باشید

آیا رسیدگی به پرداخت حقوق کارکنان جزء وظایف خزانه‌داری محسوب می‌شود؟

بله در بسیاری از شرکت‌ها این مسئله تحت وظایف خزانه‌داری ذکر می‌گردد.

جمع‌بندی

در این مقاله نکاتی در خصوص آموزش خزانه‌داری و اهمیت ان برای شرکت‌ّها و سازمان‌ها بیان کردیم و همچنین راه یادگیری خزانه‌داری توسط نرم‌افزار و سرفصل‌هایی که باید یاد بگیرید را ذکر کردیم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر به مطالعه این مطلب علاقه داشتید بهتر است مقاله سود انباشته را نیز مطالعه کنید.