مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات نقل و انتقال املاک نوعی از مالیات مستقیم است که برای معاملاتی که شخص حقیقی یا حقوقی پس از واگذاری حقوق مربوط به املاک خود و بعد از کسر معافیت‌ های مقرر شده در قانون مالیات‌ های مستقیم به ماخذ ارزش معاملاتی یا وجوه دریافتی پرداخت می‌کند، وضع می گردد. در ادامه این مطلب به بررسی […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مالیات نقل و انتقال املاک نوعی از مالیات مستقیم است که برای معاملاتی که شخص حقیقی یا حقوقی پس از واگذاری حقوق مربوط به املاک خود و بعد از کسر معافیت‌ های مقرر شده در قانون مالیات‌ های مستقیم به ماخذ ارزش معاملاتی یا وجوه دریافتی پرداخت می‌کند، وضع می گردد.

در ادامه این مطلب به بررسی مفاد قانونی مربوط به مالیات نقل و انتقال ملک،  نحوه محاسبه آن و نحوه محاسبه مالیات املاک می‌پردازیم.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش مالیات آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰

محاسبه هزینه سند وام/رهن در دفتر اسناد رسمی

جهت محاسبه هزینه سند رهنی/وام کافیست مبلغ کل سند را در فیلد بالا قرار دهید.

توجه کنید که قیمت سند رهنی در دفاتر اسناد رسمی بر اساس تمام بازپرداخت مبلغ وام محاسبه می شود. مثات شما ممکن است ۵۰ میلیون ریال وام گرفته باشید اما در نهایت باید ۱۰۰ میلیون ریال به بانک بازگردانید در نتیجه مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال را در فیلد مربوطه باید وارد نمایید.

در این قسمت قصد راه اندازی بخش محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ را داریم و در صورتی که شما هم قصد محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ دارید میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا تیم برنامه نویسی ما این بخش را در این صفحه اضافه کنند.

محاسبه هزینه سند ملک در دفتر اسناد رسمی

جهت محاسبه هزینه سند ملک در دفتر اسناد رسمی باید قیمت ملک که ارزش آن را اداره دارایی اعلام می کند را داشته باشید.

از مدارکی که برای نقل و انتقال سند ملک از شما در دفتر اسناد رسمی تقاضا خواهد شد برگه مفاصا حساب مالیات نقل و انتقال از اداره دارایی است. پس از دریافت آن برگه از اداره دارایی تنها کافیست قیمتی که دارایی برای ملک شما تعیین کرده را در فیلد بالا نوشته و کلید محاسبه را فشار دهید.

یکی دیگر از مالیات هایی که روزانه همه با آن سروکار داریم مالیات ارزش افزوده میباشد که بر روی محصولات و یا خدمات اضافه میشود و شما به عنوان خریدار و یا مصرف کننده باید هزینه بیشتیر ر پرداخت کنید. اگر نمیدانید این مالیات چیست و چگونهن محاسبه میشود میتوانید مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست را مطالعه کنید.

محاسبه آنلاین مالیات فروش ملک

نرم مالیات نقل و انتقال ملک در معامله های قطعی بر اساس ارزش معاملاتی ملک در هنگامی که معامله ثبت می شود در دفتر اسناد رسمی محاسبه می شود.

موقع نقل و انتقالات ملک مسکونی و یا نقل و انتقالات ملک تجاری در دفترخانه مالیات واحد به اندازه ۵ درصد از ارزش معاملاتی از شخص فروشنده دریافت می کنند.

کمیسیون تقویم املاک مقدار ارزش معاملاتی را تعیین می نماید. این کیسیون ارزش معاملاتی ملک را با توجه به مفاد قانونی نقل و انتقال املاک تعیین می کند.

نوع کاربری و موقعیت مکانی زمین باید موقع تعیین ارزش معاملاتی در نظر گرفته م می شود.

مالیات نقل و انتقال ملک برابر با ۲ درصد از میانگین قیمت روز منطقه محاسبه می شود.

عوامل ساختمانی مانند عمر ساختمان، اسکلت ساختمان، نوع کاربری که در مطالب قبل ذکر شد و نوع مالکیت آن هم بایستی هنگام محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک صنعتی، تجاری و یا مسکونی محاسبه شود.

اگر کسی سرقفلی مغازه  یا ملک تجاری خود را با دریافت مبلغی به شخص دیگری واگذار کند مالیات نقل و انتقال سرقفلی آن به اندازه دو درصد مبلغ دریافتی محاسبه می شود.

در حالت کلی مالیات نقل و انتقال در معامله های قطعی به جز مبلغی که در سند مکتوب شده است و یا هزینه ای که بین شخص فروشنده و شخص خریدار رد و بدل شده است بر اساس اندازه ارزش معاملاتی ملک در هنگام ثبت معاملات در دفتر اسناد رسمی تعیین می شود.

یکی از کار هایی که کارشناس مالیاتی باید بتواند انجام دهد محاسبه مالیات فروش ملک افراد میباشد. این کارشناسان باید در حسابدرای مالیاتی تخصص داشته باشند تا بتوانند این امور را تخصصی به عهده بگیرند. اگر نمیدانید حسابداری مالیاتی چیست میتوانید مقاله حسابداری مالیاتی چیست را مطالعه کنید. شما میتوانید با شرکت در کلاس های آموزش مالیات آریا تهرن تمام این مهارت ها را کسب کنید و از این راه کسب درآمد داشته باشید.

مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۱۴۰۰

محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۱۴۰۰ نیز مثل موارد ذکر شده انجام می شود و در این سال افزایش مالیات نقل و انتقال ملک اتفاق نیفتاده است. در این قسمت انواع محاسبات برای مالیات نقل و انتقال املاک را با هم بررسی می نماییم.

هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰

از دیگر موضوعات مورد بحث هزینه صدور سند تک برگی می باشد. در قانون هیچ هزینه مشخصی برای صدور این نوع سند تعیین نشده است و در واقع نمی توان مبلغ مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

اما به صورت کلی هزینه صدور سند تک برگی چیزی حدود ۵۰۰ هزار تا ۲میلیون تومان خواهد بود که با توجه به عوامل مختلف معین می شود. یکی از عوامل تعیین کننده هزینه صدور سند تک برگی مشخصات ملک است.

به عنوان مثال اگر ملک بزرگتر باشد و دارای متراژ بیشتری باشد هزینه صدور سند تک‌ برگی آن نیز بیشتر خواهد بود و مواردی مانند نوساز بودن ملک، امکانات ملک و …نیز در تعیین هزینه صدور سند تک برگی آن تاثیر گذار خواهند بود.

اگر سوالی در مورد هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰ دارید میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا کارشناسان مالیاتی ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک سال ۹۹

بر طبق مقررات ماده ۷۸۱ قانون مالیات های مستقیم، تنظیم سند معاملات املاک توسط دفاتر اسناد رسمی مستلزم دریافت گواهی انجام معامله از اداره امور مالیاتی ذیربط و درج شماره گواهی مذکور در اسناد تنظیمی می باشد.

در همین راستا به منظور سهولت تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و جلوگیری از تردد و مراجعات غیر ضروری مراجعان به ادارات امرور مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به طراحی و پیاده سازی سامانه برونسپاری نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی(موضوع تبصره ۴) ( ماده قانونی موصوف)اقدام نموده است.

با بهره گیری از سامانه مذکور، پس از آنکه استعلام توسط دفتر اسناد رسمی در بخش مربوط در سامانه ثبت، تکمیل و ارسال شد، محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک در سامانه مالیاتی انجام و مبلغ مالیات به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت مالیات از طریق سامانه به دفتر اسناد رسمی اعلام می شود.

پس از پرداخت مالیات توسط متقاضی و تایید برخط بانک عامل، گواهی مربوط توسط سامانه مالیاتی صادر و اطلاعات آن از طریق سامانه ثبت به صورت برخط برای دفاتر اسناد رسمی ارسال خواهد شد.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

فرمول محاسبه ارزش منطقه ای ملک ۱۴۰۰

ارزش منطقه املاک شامل عرصه زمین و اعیان بنا می باشد که برای محاسبه عوارض و هزینه های دادرسی به شهرداری ها، دادگستری محاسبه می گردد. لذا محاسبه آن به شدت زمانبر می باشد سامانه مالیات نقل و انتقال املاک جهت محاسبه سریع و دقیق ارزش منطقه طراحی شده است.

دفترچه ارزش معاملاتی املاک، دفترچه ای است که هرسال توسط اداره امور مالیاتی منتشر می شود. این دفترچه هر سال برای هر استان به صورو جداگانه منتشر شده و مقدار قیمت منطقه ای تمام نقاط شهری به تفکیک مشخص شده است و در آن هزینه دارایی نقل و انتقال ملک مشخص شده است.

نحوه محاسبه قیمت منطقه ای: 

ارزش اعیانی ملک + ارزش عرصه

هزینه دارایی انتقال سند ملک

با توجه به نوع کاربری آن، هزینه دارایی انتقال سند ملک مطابق ماده ۵۹  به صورت زیر محاسبه می شود.

ماده ۵۹ ـ نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (۵%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (۲%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می‌باشد.

تبصره ۱ ـ چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.

تبصره ۲ ـ حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است ازحق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.

به طور کلی میتوان گفت هزینه انتقال سند ملک بر اساس ارزش معاملاتی ملک که توسط دارایی تعیین میشود و مالیات ارزش افزوده که به ملک تعلق میگیرد و هزینه صدور سند الکترونیکی تعیین میشود. در این میان مالک موظف به پرداخت هزینه های عوارض دارایی و شهرداری، هزینه های خلافی و نوسازی و مدیریت پسماند میباشد.

از طرف دیگر هزینه تنظیم سند بسته به آن که معاملات غیر منقول مربوط به املاک تجاری، مسکونی، مبلغ ملک متفاوت میباشد. منظور از مبلغ ملک ارزش معاملاتی میباشد که اغلب این مبلغ کمتر از مبلغی است که توسط طرفین معامله تعیین میشود.

در کنار هزینه دارایی انتقال سند ملک دفاتر اسناد رسمی نیز مبلغی را به عنوان حق التحریر و حق ثبت سند ملکی دریافت میکنند که نرخ این امور برای سال ۱۴۰۱ به صورت زیر میباشد:

مبلغ سندتعرفه
تا ۱۰ میلیون ریال مقطوع۸۰۰ هزار ریال
تا ۵۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیون ریال۱۲۰ در هزار
تا ۱۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۵۰ میلیون ریال۴۰ در هزار
تا ۲۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون ریال۲۰ در هزار
تا ۵۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۲۰۰ میلیون ریال۱۲ در هزار
تا ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۵۰۰ میلیون ریال۶ در هزار
بیش از ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱ میلیون ریال۳ در هزار
مالیات انتقال املاک

مالیات انتقال املاک

۱.اگر خریداران، اشخاص حقوقی باشند و همچنین در مواردی که ملک یا حقوق ناشی از آن به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائم مقامی ملک انتقال داده می شود چنانچه قیمت نوشته شده در سند کمتر از ارزش معاملاتی باشد، قیمت در سند، به جای ارزش معاملاتی ملک در نظر گرفته می ‎شود.

 ۲. در صورتی که ملک مورد معامله بدون ارزش معاملاتی باشد، ارزش معاملاتی نزدیک ترین محل مشابه آن، برای مالیات مبنای محاسبه قرار می گیرد.

 ۳. اگر ملک مورد انتقال عرصه و اعیان داشته باشد، برای پرداخت مالیات، عرصه و اعیان براساس ارزش معاملاتی محاسبه می شود.

۴. اشخاص حقیقی یا حقوقی که بساز و بفروش تلقی می شوند، علاوه بر مالیات نقل و انتقال باید مالیات مقطوعی معادل ۱۰% ارزش اعیانی ملک بپردازند اما  دیگر بابت بساز و بفروش هیچ گونه مالیات دیگری پرداخت نمی ‎کنند.

۵‌. تعیین ارزش معاملاتی املاک برعهده کمسیون ۷ نفره (۴نفر دولتی و ۳ نفر غیردولتی) بوده که با حضور حداقل ۵ نفر که ۳ نفر آنها عضو دولت باشند، تشکیل  می شود، تصمیمات این کمیسیون با رأی موافق ۴ نفر اعتبار دارد.

۶. اگر ملک ب ‎طور رایگان بلاعوض واگذار شود، واگذار کننده مشمول مالیات نقل و انتقال قطعی نیست و انتقال گیرنده به میزان ارزش معاملاتی ملک در زمان انتقال، شامل مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.

۷. اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان ‎های نوساز اعم از مسکونی و غیره که بیش از دو سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آنها نگذشته باشد، مالک علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی، مالیات مقطوع ۱۰% به میزان ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال را هم باید بپردازد.

۸‌. چنانچه ملک مورد معامله با حق واگذاری محل، انتقال داده شود، مالیات وجوه دریافتی مالک بابت حق واگذاری محل، معادل ۲% وجوه دریافتی و مالیات نقل و انتقال ملک به میزان ارزش معاملاتی ملک با نرخ ۵% تعیین می گردد.

معافیت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

بر اساس ماده ۳۴ قانون کلیه املاکی که تحت مالکیت دولت در آمده اند معاف از مالیات نقل و انتقال ملک میباشند. بر اساس این ماده قانونی تمامی املاکی که جز آثار ملی کشور به شمار میروند در صورتی که به سازمان میراث فرهنگی انتقال یابند معافیت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک خواهند داشت.

در صورتی که املاکی که جز میراث ملی هستند در تصرف افراد باقی بمانند تا ۵۰٪ معاف از مالیات نقل و انتقال ملک خواهند بود.

در صورتی که املاکی به واسطه مبایعه نامه و یا سند عادی انتقال یافته باشند و مالک در آن ملک ساختمان سازی کرده باشد در زمانی که تصمیم به فروش آن ملک بگیرد در صورتی که توسط شهرداری و مراجع قضایی تایید شود معاف از مالیات نقل و انتقال ملک میباشند.

هزینه صدور سند تک برگی سال ۱۴۰۱

یکی از سوالاتی که در مورد نقل و انتقال املاک پرسیده میشود این است که هزینه صدور سند تک برگی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ هزینه صدور سند تک برگی سال ۱۴۰۱ تفاوتی زیادی با هزینه صدور سند تک برگی سال ۱۴۰۰ ندارد.

به طور کلی هزینه صدور سند تک برگی سال ۱۴۰۱ برای هر سند ۱۳۱/۱۵۰ تومان میباشد. دقت داشته باشید در صورتی که سند تک برگی خود را گم کنید باید سند المثنی دریافت کنید که برای صدور سند المثنی باید مجدد هزینه را بپرازید و حدود ۶ ماه صبر کنید تا سند تک برگی شما صادر شود.

البته موضوعی که باید در نظر داشته باشید هزینه های جانبی برای صدور سند تک برگی میباشد که در نهایت چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان الی ۲ میلیون تومان هزینه صدور سند تک برگی سال ۱۴۰۱ خواهد شد. این هزینه به متراژ ملک بستگی دارد و برای املاکی که متراژ و امکانات بیشتری دارند ونوسازتر باشند این هزینه بیشتر میشود.

مالیات بر ارث سرقفلی املاک

در سال ۱۳۹۵ قانون جدیدی به تصویب رسید که بر اساس آن قیمت سرقفلی برای ورثه به وسیله کارشناسان سازمان مالیات کشور انجام میشود و این ارزش گذاری برای واگذاری حق ورثه انجام میشود.

بر این اساس مالیات بر ارث سرقفلی املاک تعریف میشود که میزان این نرخ را در جدول زیر به شما نمایش داده ایم.

طبقه بندی وراثنرخ مالیات بر ارث املاک و حق واگذاری محل
وراث طبقه اول مانند فرزند، پدر، مادر، زن ،شوهر و نوادگان۳%
وراث طبقه دوم مانند خواهر، برادر و فرزندانشان۶%
وراث طبقه سوم مانند عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندانشان۱۲%

جمعبندی

در این مقاله محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ و صفر تا صد مالیات نقل و انتقال املاک را به شما توضیح دادیم و شما را با هرآنچه برای هزینه دارایی انتقال سند ملک نیاز است بدانید آشنا کرده ایم. اگر سوالی در مورد مالیات نقل و انتقال املاک دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

مالیات نقل و انتقال املاک چقدر است؟

در سال های مختلف نرخ مالیات نقل و انتقال املاک متفاوت میباشد و به طور کلی مالیات نقل و انتقال املاک بر اساس ارزش معاملاتی ملک که در زمان معامله ثبت میگردد تعیین میشود. در زمان نقل و انتقال ملک ۵٪ ارزش معاملاتی از فروشنده بابت مالیات دریافت میشود.

معافیت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک شامل چیست؟

بر اساس ماده ۳۴ املاکی که در تصرف دولت درآمده اند و املاکی که جز آثار ملی بوده معاف از پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک میباشند.

محاسبه آنلاین مالیات فروش ملک چگونه است؟

در این مقاله هرآنچه برای محاسبه آنلاین مالیات فروش ملک نیاز است بدانید را به شما آموزش دادیم.